Annons:
Etiketterkulturtradition
Läst 6345 ggr
AndersE
12/23/05, 10:27 PM

Del i en lång tradition...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde min jul-senap idag. Stabilt traditionellt lerfat från Klippan-keramik i Krika. Senapskula. Jag - far i köket, med kulan i ett rytmiskt knastrande runt-runt i skålen. Tårarna rinner och Lillan - 16 månader - står med stora ögon och undrar vad som händer.

Då tänker jag på då jag var liten, och Pappa satt med sin lerskål och kula. Och jag minns då jag var hemma hos farmor och hittade en "kanonkula" i ett skåp i köket. Farfar rullade sin senap, och farfars far innan dess, och jag undrar hur många generationer tillbaka som suttit på precis samma sätt.

Jag berättar för mina barn att de också måste lära sig rulla senap - att jag ska lära dem. I köket, inför julen, med tårarna rinnande nerför kinderna…

Och sen undrar jag om de där som funnits innan mig, finns någonstans och tittar igenkännande på mig i mitt kök…?

Har ni några traditioner som är viktiga för er?

Annons:
johan
12/23/05, 11:42 PM
#1

Fint skrivet!

Jag har nog inga speciella traditioner tror jag. I år är det första julen som inte firas med mamma och pappa, syskonen och syskonbarnen. Syster är med sin familj, bror med hans flickvän och jag är min flickvän hos hennes föräldrar.

Det känns lite konstigt, men inte så sorgligt trots allt.

Egentligen var det nog min syster som drog igång förändringen. Hon ville att hon och hennes familj skulle få skapa egna traditioner och låta barnen få ha jul hemma hos sig själva istället för att fara och flänga som det brukar bli.

På annandagen däremot så kommer hela familjen hem till mig och Pernilla i nya lägenheten och hälsar på. Kanske är det början på en ny tradition?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

AndersE
12/24/05, 12:09 AM
#2

Jovisst är det viktigt att starta nya traditioner!

Jag minns också första julen utan "egna" familjen. Lite konstigt…

Sedan jag flyttade hemifrån har jag hela tiden (tror jag) firat varannan jul med "min" sida (föräldrar, syskon och syskonbarn) och varannan jul med "andra sidan".

Vi har också pratat om att fira jul själva. Som jag minns det när jag var liten brukade vi vara hos mormor och morfar en stund på dan och hemma på kvällen.

Fast jag har alltid sett till att det funnits "himmarullad" senap vart jag än firar min jul!

Ulla
12/24/05, 12:11 AM
#3

Åh, vad trevligt det låter. Vi har aldrig rullat senap i min familj. Jag hade knappt hört talas om det förrän nu.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

mosterMimmi
9/7/06, 7:39 PM
#4

I min familj är också knärullad senap efter morfars recept det absoluta viktigaste under julen. Men i min familj är det barnen som ska turas om med att rulla. De kan ju inte misslyckas och när en är trött så tar nästa över… Jag har kommit på att om man inte lägger i någon vätska innan allt det bruna blivit gult, så kommer det ingen stickande lukt. När allt är malt/gult- i med lite ättika/snaps och sedan socker och vispgrädde. Rulla lite till tills grädden tjocknar. Klart!

Det är så himla gott till skinkan. Oh, vad jag längtar till julen!Skrattande

AndersE
9/7/06, 8:21 PM
#5

#4 Ja, nu är det snart jul… ;-)

Jag har också provat att rulla utan vätska och då slipper man gråta.

Men nackdelen är att fröskalet "pulvriseras". Om fröna får ligga lite i blöt innan man rullar så spricker skalet och släpper ut det gula pulvret. De hela skalen gör sedan att konsistensen blir annorlunda.

Därför tar jag tårarna… Gråter

mosterMimmi
9/7/06, 8:36 PM
#6

Ja, gråt du det lättar! Gråter som "di gamle" sa. Jag har inte tänkt på det med konsisstensen. Menar du att du lägger kornen i blöt innan du lägger dem i skålen? Måste testa det. Jag har ju inget problem med tårarna, eftersom det numera är tonåringarna som mal. Mina barn säger att utan senapen är det ingen JUL!

Är det bara i Skåne man mal?

Vi  får skicka bruna senapskorn till min syster på Gotland för hon kan inte få tag på dem där! Och hemrullad senap är viktigt!Glad

Annons:
AndersE
9/7/06, 9:58 PM
#7

Det kallas ju skånsk senap, men nog tror jag man rullat senap annanstans också? Någon som vet?

Roolaid
9/8/06, 1:04 AM
#8

Det ni talar om har jag aldrig hört talas om, inte gjorde man något sådant i min familj i Stockholm. En sak som dock är viktigt för mig som bor utomlands är att få en tub Skånsk Senap. Jag hade just besök från det svenska företag jag representerar här i Brasilien och min lista på vad dom borde ha med sig för att bli vänligt bemötta innehöll förutom Skånsk Senap även Kalles Kaviar, sillburkar, Anchovis samt en flaska Skåne. Nu, efter drygt en vecka är Kallestuben slut, min dotter hjälpte till med detta, och Anchovisen använd i en Jansson. Men troligtvis skall jag till Sverige i början av oktober så kan man fylla på förrådet.

Alsterolle
9/8/06, 1:49 AM
#9

Skånsk senap rullades av svärmor från Billesholm varenda jul i Göteborg - och även Gås skulle det vara vid Mårten. Så det är inte bara utvandrarna som håller fast vid traditionerna Roolaid!

Minns även för många år sedan när en bekant skulle följa med SAS invigningsflyg från Beirut till Göteborg. När jag frågade vad han (norrlänning) ville ha så bad han om knäckebröd och pölsa. Som halvmedelpading delade jag gärna på pölsan.

Vårt minne av besöket finns kvar - en sån där arabisk "sittpuff" i läder.

Ock även ett minne från Chicago - hos hustruns systerdöttrar. Vi skulle laga svensk mat - bl.a. 'Janssons' - men inte sjutton hittade vi ansjovis i affären. Ett substitut gav inte alls samma tonart. Vi hade tyvärr inte tid att åka till Andersonville som har det mesta i svenskväg.

Roolaid
9/8/06, 4:28 AM
#10

Olle

Jag vet att man även inom Sverige håller på sina traditioner från olika landsdelar. Första gången i mitt liv jag åt gås var i November förra året vid ett besök hos det företag jag representerar och som har sin hemvist i Skåne. Jag till och med provade på svartsoppan men den hoppar jag nog över nästa gång.

I dag åt jag lunch med min svenske vänn (från Ängelholm) och vi kom att tala om vad vi mest längtar efter boende utomlands. Och plötsligt var vi överens om att det första vi vill ha när vi kommer till Sverige är Pytt i Panna! Som god tvåa kommer Isterband. Och sedan blir listan lång. Allt från Bred Gott till kåldolmar.

Men man kan ha olika preferenser. Min dotter, som studerade i Sigtuna i 3 år, vill ha kanellängd och sedan Marabo mjölkchoklad. Min son, som också studerade i Sigtuna, talar alltid om min pappas lamstek. Men han är nöjd nu sedan IKEA öppnat en "butik" i Boston. Han åker regelbundet dit för att äta köttbullar.

Min dotter kommenterade häromdagen att det är svårt att ha bott i många länder (Brasilien, Mexico, Sverige och England) för man  längtar alltid efter något från varje land.

Men nu har vi kanske kommit lite långt från traditioner.

BertilM
12/15/06, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Idag har jag bakat klenätter enligt mormors recept.  Jag sporrar och vrider  som jag lärt av min  mor som lärt av sin mor som lärt ……. Undrar hur många generationer tillbaka ?

Tur att degen är elastisk ;-)

BertilM
12/15/06, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Färdig!

mosterMimmi
12/15/06, 7:18 PM
#13

Vad duktig du har varit! De ser ju riktigt smaskens ut!

Annons:
AndersE
12/15/06, 8:50 PM
#14

Ja, Bertil - det ser gott ut! Vi kallar dem ibland bara för "klenor". Min mamma brukar göra sådana. Visst hör de till julen!

Roolaid
12/15/06, 10:11 PM
#15

Det hade jag helt glömt bort att det fanns. Dom ser jättegoda ut!

AndersE
12/21/06, 7:30 PM
#16

Jag läser #0 och ser att jag var tidigare i år. Idag den 21:e har jag rullat. Lillan är nu 2 år och fyra månader, men stod och tittade lika nyfiket, med skillnaden att hon nu ger verbalt uttryck för nyfikenheten.

Rulla senap har tydligen varit ett "karlgöra" i min släkt. Jag vet att pappa, farfar och farfarsfar rullat. Undrar vem som rullade innan dess? Av någon anledning kan jag se farfars farmor sitta i köket med skålen i knät…

AndersE
12/23/07, 11:29 AM
#17

I dag var det dags. Tidigt på lillejuls morgon började jag rulla, medan grönkålen puttrade på spisen och skinkan griljerades i ugnen.

I år fick jag användning av den skål jag fick av min pappa för ett knappt år sedan. Härligt att sitta med skålen i knät och tänka på då jag själv var liten och såg pappa rulla med samma skål, och att pappa en gång var liten och såg farfar rulla sin senap i precis samma skål…

ambi
12/23/07, 12:34 PM
#18

Min mamma brukade baka Pitepojkar till julen. Man kavlar ut en deg kryddad med anis, och tar ut rektanglar. Dessa skåras med två snitt på bredden. Sedan flottyrkokas de och rullas i socker. smakar som munkar, men med anissmak. Varför de kallas för Pitepojkar vet jag inte, men om man tänker sig två breda ben och en lika lång och bred sak i mitten, så är det väl så pitepojkarna ser ut Generad. Ja, inte vet jag ;-)

Skånsk senap är gott. Jag har aldrig gjort senap själv. I år har vi köpt apotekets senap.

perth
12/29/07, 9:48 PM
#19

Anders har ju startat en ny jultraditionhär på Proveniens, när han inför varje jul berättar om sitt senapsrullande.

 I mera än 60 år hörde jag varje Julafton min mamma läaa  Rydbergs 'Tomten'. Utan bok och sittande längst fram på stolsitsen. Det pågick tills hon var 90 år och ingen annan kan ta upp den traditionen. Jag gjorde ett försök med Frödings 'Kappåkningen' på Juldagen, men barnbarnen var inte förtjusta och det är ju deras smak som numerra är avgörande.

Mitt eget julfirande är numera så traditionslöst, att jag inte kunnat läsa denna tråd förrän i dag, just hemkommen från Gran Canaria.

AndersE
12/31/07, 12:54 AM
#20

#19 Jag såg den gamla "filmatiseringen" av Tomten tillsammans med yngsta barnen i juldagarna.

Annons:
perth
12/31/07, 3:52 PM
#21

Ja, Naima Wifstrands uppläsning är verkligen fin. Tyvärr brukar man ofta klippa ner den i tv.

AndersE
12/18/09, 9:48 PM
#22

Kul att traditioner varar. Nu ska jag strax sätta mig med skålen…

chrissan
12/18/09, 11:17 PM
#23

Senapsskål med kula har jag också, den var farmors, hon lärde mig hur man gör.

I år har jag gjort senap på apoteksmuseet i Uppsala, återupplivade gamla sovande kunskaper.

gorand
12/19/09, 11:54 AM
#24

Visst rullas det skånsk senap även utanför Skåne. Det är inte Jul om inte himmarullad senap och lutfisk finns på bordet. Farfar tog med sig den traditionen när han i början på förra seklet flyttade från sitt hem i Landskrona till Vänersborg. Med sig fick han kanonkulan och träfatet som hade använts i hans hem för att göra julsenapen. Kanske fick han med sig det för att minnas julen i sitt barndomshem om hemlängtan under julen skulle bli för svår.Det har sedan blivit en tradition som förts vidare inom vår familj.Så även med fatet och kanonkulan som fördes vidare till far och sedan till mig och snart kommer att lämnas över till nästa generation. Så visst känns det härligt att tänka sig att jag nu sitter och mal julsenapen i sam fat och kanonkula som min farfarsfar en gång gjorde i sin familj i Landskrona under senare delen av 1800-talet.

PS! Det har alltid varit karlarna som har svarat för att julsenapen mals. DS

GOD JUl till Er alla

Göran

AndersE
12/19/09, 12:37 PM
#25

#24 Precis så fint är det!

God Jul!

Upp till toppen
Annons: