Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 13678 ggr
Cartman
2/27/06, 3:30 PM

Släktforskningsprogram

Tjena Anders, du skriver att du använder DISGEN. Varför har du valt detta program? Modern och Fadern började intressera sig för släktforskning för några år sedan och jag plockade hem WinFamily så att dom skulle kunna skriva in sina poster. Nu har dom beställt bredband och jag har föreslagit Fadern att skaffa ett abonnemang på Genline (vilket han kommer att göra) eftersom detta blir klart under våren. Iom denna nyordning så blir engagemanget säkert lite mer helhjärtat och då är det ju ganska viktigt att man har ett bra släktforskningsprogram. Det vore osmak om ex WinFamily helt plötsligt stod utan utvecklare eller att begränsningar i programmet gjorde att ett byte är oundvikligt. För att undvika detta undrar jag således vilka för och nackdelarna är mellan olika släktforskningsprogram? Vilket är det mest populära (DISGEN?). Vilket program har störst utsikter att finnas kvar om 10 år? Etcetera. Tacksam för svar. C

Annons:
AndersE
2/27/06, 4:59 PM
#1

Jag kan nog inte ge något riktigt bra svar… Hoppas att fler kan ge synpunkter och berätta om andra program.

Jag tror jag valde DisGen av följande skäl:

  • Det är svenskt - menyer, orter, manual osv på svenska, och anpassat för svensk släkt (om det nu är det man har…)
  • Man har en bra organisation, med bl.a. faddrar runt om i landet som ställer upp med råd och hjälp (vilket jag i och för sig inte har använt).
  • Det känns som ett stabilt program, många användare, den nämnda organisationen - så jag räknar med framtida utveckling och support.

Bonus är deras hemsida som bl.a. innehåller det fantastiska DisByt. Fast den är väl i och för sig tillgänglig oavsett vilket program man använder.

Jag har varit nöjd med DisGen. Jag tror inte man ska bry sig om priset när man väljer program. Med hänsyn till hur mycket tid man lägger och hur mycket andra pengar man lägger ut så är det viktigare att vara nöjd än att jämföra priser.

Sen har jag förstått - bl.a genom debatten på Rötter - att det finns en uppsjö av väldigt bra program. Det finns också en internationell standard som gör att man kan utbyta data även om man har olika program.

Kul om någon annan vill tala sig varm för andra program!

PS Titta gärna på Proveniens länksida - där finns fler program DS

Cartman
2/27/06, 6:02 PM
#2

Tack för tankar Anders. Kontinuitet är väl mest det jag efterfrågar så DISGEN blir nog mitt val även om "känns som". Sen har jag någon att vända mig till om det går åt helvete :o). Iom möjlighet till konvertering (internationell standard) av olika format så känns valet inte så blodigt heller. Vad känner du till om WinFamily och varför bör jag inte välja detta program? C

AndersE
2/27/06, 6:07 PM
#3

Enkelt - jag vet inget om andra program… ;-)

Jag hoppas det dyker upp fler här med andra erfarenheter!

PS Jag vet inte om det är aktuellt, men jag har sett program för Mac som möjliggör väldigt snygga utskrifter… DS

Cartman
2/27/06, 6:27 PM
#4

Haha, du är cool som fan. Jag letar info och publicerar här sen. C

AndersE
2/27/06, 6:29 PM
#5

Jag tittade på WinFamilys sida. Det verkar som om den "svenska" versionen är på danska? (Fast det finns ett svenskt språkpaket att ladda hem.)

Utskrifterna ser snygga ut!

Cartman
2/27/06, 6:36 PM
#6

Ok. jag har uteslutit dig som rådgivare vad gäller släktforskningsprogram. C

Annons:
AndersE
2/27/06, 7:12 PM
#7

På Rötter finns en mängd diskussioner man kan botanisera bland…

zachs
2/27/06, 10:34 PM
#8

Det enda släktforskningsprogram som jag testat heter Anarkiv och finns att ladda ner en gratis version av från nätet. Gillar man det kan man köpa full versionen. Jag tyckte det var lätt att använda.

AndersE
2/27/06, 10:48 PM
#9

Tack för synpunkten Britta. Använder du Anarkiv nu?

Jag kikade på Anarkivs hemsida. Inte så lockande…, mycket text och lite bilder…

Jag har kikat lite på Rötters diskussioner. Den bild jag får är att de flesta program är rätt likvärdiga. Alla talar varmt för det de själva har.

AndersE
2/27/06, 10:54 PM
#10

Här finns en bra marknadsöversikt.

kjersti
2/28/06, 12:42 AM
#11

Jag använder "min Släkt" ochså svenskt.Billigt och funkar bra för mina behov. Kontinuerlig uppdatering . Tja.kort sagt. BRA. Klart att alla program har väl för och nackdelar . Efterhand kommer uppdatering men  en del programmakare lägger av och ger upp . Så är inte fallet än iallafall med mitt val.

zachs
2/28/06, 9:21 AM
#12

Nej, jag använder inte Anarkiv nu. Jag har testat det förut och hjälpt personer att använda det. Till arbetet i mina cirklar har jag fått göra mitt egna upplägg. Folk i en by är ju inte alla släkt, vilket ett släktforskarprogram förutsätter.

AndersE
2/28/06, 10:15 AM
#13

Britta - Fricorps kanske är något för dig…?

Annons:
he.jacobsen
2/28/06, 10:32 AM
#14

Hej!

Jag vill gärna tipsa om Brothers Keeper. ett amerikanskt släktforskningsprogram som är översatt på bl.a. svenska. Framförallt gillar jag BK för det ger användaren stora möjligheter att själv kunna utforma sin släkttavla och hur utskrifterna ska se ut. Däremot är inte HTML layouten så himla kul, där är Disgen (och Min Släkt) överlägset.

Programmet är ett shareware och kan laddas ned på:

http://hemsidor.torget.se/users/b/bertun/bk.html

utan begränsningar när det gäller antalet inmatade personer och utskrifter. P

AndersE
2/28/06, 1:31 PM
#15

Tack Henrik!

Finns det en betalvariant också och vad skiljer i så fall?

Oskar
2/28/06, 2:45 PM
#16

Släktforskar inte själv…men om jag började skulle jag nog vilja ha ett webbaserat program. Dvs där du kan sköta och nå allting via en webbläsare. Kanske det finns sådana program? Vore otroligt smidigt, särskilt eftersom det är kul att dela med sig av sin släktforskning och då är ju internet toppen…

mvh
Oskar
http://resor.ifokus.se/

AndersE
2/28/06, 2:56 PM
#17

#16 Det är ju lätt att - med de flesta program - lägga ut resultatet på en websida.

Det är ju inte alltid man vill att alla ska ha tillgång till hela databasen. Jag har försökt att inte lägga ut de senaste generationerna till exempel.

Exempel på sida skapad med DisGen.

Cartman
3/2/06, 8:03 AM
#18

Tack för alla tips! Det blir till att beta av marknadsöversikten och testa alla demos med era favoriter i bakhuvudet.

AndersE
3/2/06, 2:29 PM
#19

Lycka till cartman, återkom gärna med vad som blev ditt val.

fre
3/3/06, 7:02 PM
#20

Hade jag varit pågång att skaffa program idag, hade jag nog valt mellan Min Släkt och DisGen. Har Holger själv, men men  med ny uppdatering och mycket strul samt dålig support. Så det kanske blir ett val…

Annons:
AndersE
3/3/06, 7:26 PM
#21

Tack för att du delar med dig av erfarenheterna nils-olov! Jag har själv kikat lite på Holger tidigare och tyckt att det ser bra ut på hemsidan.

Supporten är ju viktig dock, och jag uppfattar DisGen som duktiga där.

AndersE
3/3/06, 7:28 PM
#22

En grej som verkar bra med Holger, och som jag saknar på DisGen är att man kan bestämma hur stor bilden ska vara i utskriften.

AndersB
3/4/06, 11:00 AM
#23

#16

Webbaserade släktforskningsprogram tror jag vi får mer av i framtiden. Ett som redan finns nu är phpGedView(Open Source), som jag testat för att lägga ut min släkt (som jag har i Disgen), men inte testat att använda för att uppdatera direkt på webben.


Anna-hfg
3/6/06, 7:45 PM
#24

Jag har en Cd som kommer från Softkey och heter Family tree. Har inte provat det. Fick det för många år sedan av en kompis som prenumererade på datagrejor. Någon som vet nåt om programmet?

InaN
3/7/06, 3:15 PM
#25

Jag började med Family Tree från SoftKey för ca 6 år sedan, för att lägga in ett gammalt handskrivet träd på min släkt. Sen fortsatte jag att leta mer och längre bakåt, något jag ännu håller på med.
Däremot övergick jag efter ett kort tag till Min Släkt istället och kör det än idag, tycker det programmet är mycket lättare och på Svenska istället.

Nu är det ju ganska länge sedan jag använde Family Tree så minnet kan svikta lite, och problemen jag hade med svenska bokstäverna kan lika gärna vara klåparen bakom tangenterna.

Vill också minnas att man kunde göra ett lite roligt släktdiagram, som ett timglas, med både Ättlingar och Anfäder till en vald person.
CD'n med Family Tree har jag kvar och möjligen även de svenska instruktionerna någonstans.

AndersE
3/12/06, 11:55 AM
#26

Timglaset låter ju kul! Det tror jag inte jag sett någonstans…

Alsterolle
5/2/06, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Visserligen en "avsomnad" tråd, men vill komplettera med de program jag använder:

DISGEN för att som inlägg #1 det är det har det mesta (och lite till). Lite trögt med uppdateringar dock. Medlemsavgiften i DIS verkar mest gå åt att driva ett kansli i Linköping och en mycket påkostad tidning.  

MinSläkt för att det är litet men trots detta kompetent. Flyttar med jämna mellanrum över mina data från DISGEN (GEDCOM) till MinSläkt för att rita trevliga släktträd och kontrollera arkivet. Jag tycker dessutom att det är lättare att se familjekopplingarna i MinSläkt.
Jag gör även alla "udda släktutredningar" direkt i MinSläkt.

Det går utmärkt att testa programmet, Jag bifogar en skärmbild.

Kan även tipsa om mormonernas egna program "PAF - Personal Ancestral File" som även finns på svenska. Det är gratis och kan laddas ned här

Annons:
AndersE
5/2/06, 3:01 PM
#28

Här somnar inte trådarna in - de bara vilar sig lite…

Flört

Att ha två program verkar jobbigt - det tar tid att lära sig ett program - men det kanske är bästa sättet att få det bästa ur flera världar?

InaN
5/2/06, 3:15 PM
#29

#27 Tappar man inte något när man skicka mellan programmen?

Jag kör Min Släkt men skulle även vilja ha vissa av funktionerna i Disgen. Är rädd för att inte alla noteringar mm ska komma med vid överföring.

Har provat att flytta över till FamilyTreeMaker men då hamnade alla noteringar till händelserna i en enda klump. Fundersam Inte riktigt som det skulle.

Alsterolle
5/2/06, 5:11 PM
#30

Ina!

Eftersom jag matar in i DISGEN har jag inte kollat riktigt vad som eventuellt "fattas" när data kommit in/ut i MinSläkt. Visserligen är GEDCOM en standard, men det verkar som om de olika programmen inte strikt följer detta. Begränsningarna beskrivs delvis på norska sidorna.

Tyvärr finns inte MinSläkt med i en norsk test

men DISGEN och nägra andra populära program finns med i testen. Även varningsflaggor för några.

Lisko
5/2/06, 6:34 PM
#31

Jag använder Min Släkt som jag tycker har den absolut bästa grafiken och så är den väldigt lätt att använda till skillnad mot Disgen som jag dock använder till vissa utskrifter, men som jag tycker är ganska omständig och svårhanterlig.

InaN
5/3/06, 2:14 PM
#32

Tack för svar Alsterolle. Det är nog bara att prova och se vad som blir bra och inte.

AndersE
2/12/07, 11:17 PM
#33

Putt!

mosterMimmi
2/12/07, 11:25 PM
#34

Tack, Anders för att du puttade upp den så nu kan jag ju läsa och förstå och välja ut det som är det bästa.

Annons:
msp
2/14/07, 7:04 AM
#35

Hej

Tänkte bara tipsa om Niklas Lindbergs hemsida där han testar olika lösningar / släktforskningsprogram för publicering på internet! En ganska givande läsning:

http://www.genealogiq.net/niklin/index.html

Klickar till vänster på hans sida på Databas-info för att få hans sammanställing av de olika programmen.

Själv har jag fram tills idag använt MinSläkt och med det varit väldigt nöjd. Tyvärr så har jag samlat på mig alldeles för många personer, drygt 40 000, vilket medför att programmet tar väldig tid på sig att spara eventuella ändringar. Borde dela upp min forskning i olika delar och spara dessa separat istället, om jag skall fortsätta använda MinSläkt.

Tord
2/15/07, 2:32 PM
#36

Själv har jag utan problem använt Holger i ca 10 år. Har aldrig provat något annat. Men jag tror huvudsaken är att man använder ett svenskt program för att allting ska sämma överens med svenska förhållanden. Beträffande GEDCOM-importer/exporter till/från andra program löper man nog nästan alltid risken att något inte stämmer till hundra procent vid överföringen.

Gnidde
11/21/07, 11:21 AM
#37

Har sedan början av 1990 talet använt Ancestral Quest (i dag vere 11). Ameriknsk version, det har fungerat utmärkt även med åäö. GEDCOM export och import fungerar bra. Det går även att lägga databasen i en server på nätet som uppdateras utan svårighet. Inga begränsningar i antal personer går att lägga till blider, musik, dokument mm till vald person. Är du bra på att översätta går programmet i ver 12 att översätta till andra språk själv. Har ej provat!  Använder även Min släkt som är ett utmärkt program på Svenska.

Hälsningar Gnidde.

KingZap
11/21/08, 9:54 PM
#38

Jag har för ett år sedan bytt till Legacy Family Tree som numera finns på svenska. Av de program jag testat så tycker jag det är enklast att använda och det har kontinuerliga updateringar.

http://www.legacysvenska.com/

KingZap
11/21/08, 9:59 PM
#39

Dessutom håller jag på att testa MyHeritage som verkar vara ett intressant koncept även om det årligen kostar pengar om du inte klarar dig med de begränsningar som finns.

http://www.myheritage.com/

De har också ett program som är kopplat mot web-sidan (Family Tree Builder) som jag dock inte har testat ännu.

AndersB
12/20/08, 8:30 PM
#40

Tittade lite på MyHeritage eftersom det dök upp när en släktforskare hänvisade till sin hemsida.

Det man gör att att slå ihop väncommunities som Facebook och Lunarstorm med släktknytningar, och får nog fram släktforskningen av imorgon.

Blev nästan smått chockad när jag såg att MyHeritage har 74000 användare bara i Sverige!! Det är ju fler än vad det finns organiserade släktforskare i traditionella föreningar.

Det är ett totalt annat koncept än vi gamla mossiga släktforskare är vana vid. Ser mer ut som dejtingsajter. Alla är högst i 30-årsåldern. Hur hittar svenska ungdomar hit och blir medlemmar? Känner ni några?

http://www.myheritage.com/FP/Company/community.php?lang=SV

Släktforskning ett steg vidare. Hitta din blivande partner på myheritage.com. Glad


AndersE
12/20/08, 9:38 PM
#41

#40 Kindo har gått ihop med MyHeritage

Annons:
AndersB
12/20/08, 10:09 PM
#42

#41 Just, så var det ja.

Min länk blev inte klickbar av någon anledning. Prövar igen.

MyHeritage


dennis800121
12/20/08, 11:02 PM
#43

Jag tycker att Geni.com är otroligt bra! Väldigt lättanvänt!

AndersB
12/21/08, 7:24 PM
#44

#40 Det är inte 74000 utan 154000 svenskar som är med!

Här är nog en del av förklaringen!

MyHeritage ansiktsigenkänningsteknik upptäcker vilka kändisar du liknar. Nu kan du, utan kostnad, skapa ett collage som visar dina kändismatchningar och enkelt skicka dem till din blogg, bifoga dem i din profil eller skicka dem med e-post till dina vänner.

Någon som testat? :)

MyHeritage är så stora nu så jag kommera att ta med hemsidor där i Personsökaren.


Micce
12/22/08, 9:59 PM
#45

Släktforskningshumor på My Heritage är en ganska god anledning att besöka sidan i alla fall.

AndersE
12/30/08, 1:11 PM
#46

Jag har lagt in en flock på MyHeritage och börjar få matchningsbesked.

"MyHeritage har hittat nya Smart Matches till dig! Smart Matches är personer som tros vara samma som de i ditt släktträd och släktträd som tillhör andra på MyHeritage.com. Korrekta Smart Matches kan hjälpa dig att upptäcka nya släktingar och fördäder!"

Tyvärr är de av känd amerikansk standard där Anna Andersson (Nilsdotter) i Trollenäs Skåne, född 1839 anges som matchning mot Anna Andersson (Nilsdotter) i Lövånger, död 1815.

Att leta igenom 100 sådana matchningar i jakten på någon enstaka verklig träff känns inte meningsfyllt.

Fast jag har faktiskt fått ett mail från en som hittat en riktig träff i något av mitt yttersta lövverk…

AndersB
12/30/08, 4:07 PM
#47

Den funktionen kände jag inte till (har inte ens registrerat mig där), men om de filar lite på den och inte matchar så där som du beskriver, så kan det bli en konkurrent till Disbyt faktiskt.

Hur är det nu i Disbyt? Är det bara när man skickar in nytt material som man får matchningar?


AndersB
12/30/08, 4:20 PM
#48

#46 Lyckas inte hitta din sida på MyHeritage. Är den privat?


Annons:
AndersE
12/30/08, 8:44 PM
#49

#47 Ja, från Disbyt får man matchningar som svar då man skickar in nytt material.

Även på Ancsetry får man ju matchningar - av MyHeritage-kvalitet.

#48 Troligen, har inte tittat så mycket på inställningar.

AndersE
4/20/09, 10:12 PM
#50

Riktigt trött på My Heritage! Får ideliga mail där de gratulerar mig till "matchningar". Följer man länken hittar man en lista. Min Elna Nilsdotter finns i flera andra forskares träd!

Fast det räcker att förnamnet är gemensamt…

Annorlunda efternamn, annan del avlandet, helt annat år… tröttsamt!

Jag undrar hur många som glatt stoppar in dessa nya "matchningar"?

Jag tycker det ger ett direkt oseriöst intryck.

mbss
4/21/09, 1:07 PM
#51

Jag har gjort ett antal försök med Disgen som i sin funktion verkar vara oöverträffad, speciellt nu i och med den nya versionen som kommer.

Dessvärre är programmet så otroligt o-användarvänligt så tröskeln att ta sig in i programmet är ofantligt hög, till och med för någon som är ganska dator-van.

Mina försök att börja använda Disgen har alltid slutat i att jag blir förbannad, attackerar den oskyldiga datorn och sedan avinstallerar programmet, när något år förflutit har jag glömt frustrationen och proceduren upprepas.. Skrattande

Om någon här händelsevis jobbar med utvecklingen av Disgen så kan jag säga att man borde försöka få tag i en beteendevetare/interaktionsdesigner och försöka göra om programmet åt ett mera användarvänligt håll, då skulle man nog kunna få ett utav världens bästa släktforskningsprogram!

Själv använder jag MinSläkt, det saknar en hel del funktionalitet som jag skulle vilja ha men det är i gengäld enkelt att använda och uppstartssträckan för att komma igång är minimal i jämförelse med många andra släktforskarprogram

AndersE
4/21/09, 1:20 PM
#52

#51 Jag känner inte alls igen det där. De vanliga inmatningarna tycker jag är enkla och självklara.

KingZap
4/21/09, 5:46 PM
#53

#50, du kan stänga av att smart matches skickar ut sitt mail från MyHeritage om du vill. Längst ner i mailet finns en länk du kan klicka på så får du inga mail om det längre (har inte testat själv bara noterat att den finns där).

#51 Jag tyckte inte heller om Disgen det lilla jag testat så jag använde först Family Tree Maker för att sedan byta till Legacy Family Tree som jag tycker är det bästa jag testat hittils. Just nu har de 20% rabatt på deluxe varianten fram till 24 april. Läs mer på http://legacysvenska.com/

AndersE
4/21/09, 6:39 PM
#54

#53 Tack. Jag kan nog lika gärna avsluta mitt konto där.

lisopasi
4/21/09, 9:10 PM
#55

#51 tycker DISGEN är mycket användarvänligt med bl a drag and drop funktionen att para ihop familjer, fårstår inte alls vad du säger. Suveränt med ortsförteckninbgen, blir strukturerat.

Det enda jag inte förstår är källhänvisningsmodulen, men där skriver jag helt enkelt in källorna rakt upp och ner

Annons:
guldfisk
4/22/09, 1:22 AM
#56

#51 Tror inte att en beteendevetare kan göra mycket nytta idag; det är två andra viktiga faktorer som påverkar det hela.

Ett, det är faktiskt ganska många som gillar det nuvarande gränssnittet. Det kan förstås bero på att man vant sig under många år, men konsekvensen är att vi inte kan ändra radikalt, utan ändringar måste ske som tillägg snarare än att man ersätter det som finns.

Exempelvis skulle jag personligen önska mig en snyggare familjevy och an-/stamtavlor som inte måste "byggas" och att man dessutom kan ha en an- och en stamtavla uppe samtidigt utan att trassla. Blir detta någonsin verklighet måste det ske i form av en ny familjevy som kan samexistera med den gamla, och likadant för an- och stamtavlor.

Två, det är inte helt trivialt att ändra i koden så allt blir myrsteg.. men det är ju bara att pinna på..Glad

dennis800121
6/27/09, 9:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

#51 : Jag håller med dig! Har provat DISGEN flera gånger, känns inte alls lättanvänt. Känns som om layouten skulle behövas moderniseras lite. Jag har även provat flera olika men fastnade för Geni.com

Tyvärr är det på engelska men det har funkat bra för mig ändå.
Geni har precis fått en funktion som heter "hot matches" som gör att den hitta andra personer som lagt in samma släktingar som dig. Detta har gett mig väldigt mycket! Har fått både info och bilder från andra människor.
Och det bästa av allt, man ser sitt släktträd väldigt tydligt! Man kan sen bjuda in andra människor som får ett eget släktträd i ditt träd!
Jag har bifogat en bild så ni kan se hur Geni ser ut.

Jag har även provat ancestry och precis som Anders säger så hittar den matchningar HELA tiden. Dessutom tycker jag att dem tar rätt bra betalt och har en ganska rörig och svårnavigerad sida.

Phryxe
6/27/09, 3:05 PM
#58

Kan man lägga in orelaterade personer i Geni eller måste alla utgå från en person? Måste man knyta trädet till sig själv?

dennis800121
6/27/09, 9:01 PM
#59

Geni används främst till släktforskning så jag förstår inte varför man vill lägga in en person som inte är släkt med en? (Om det är så du menar) Då måste denna personen skapa ett konto på Geni, eller så bjuder man in dem via facebook. Har tyvärr själv inte provat.

AndersE
6/27/09, 10:34 PM
#60

#59 Jag har många "ickesläktingar" i mitt släktforskningsprogram (Disgen). Som regel handlar det om personer som ingått i släktens umgängeskrets och som jag velat "lära känna" lite bättre.

Därutöver har jag sambons "ickesläkt" samt några släktutredningar jag gjort åt bekanta.

På DisGen är detta enkelt att hantera i olika "flockar". Hur det fungerar i andra program vet jag inte.

dennis800121
6/28/09, 10:03 AM
#61

#60 Ok då förstår jag. Det tror jag inte man kan göra på Geni. Men att tex forska på sin sambos släkt funkar då du lägger in henne som en "släkt" till dig. Då kan du klicka in dig på hennes träd och sen bara lägga till. Som jag nämnde tidigare så har varje person som du lägger in elle bjuder in ett eget träd. Om man klickar på en person så ser du den personens träd.
Det går väldigt fort att hitta släktingar i Geni, jag är själv kopplad till 18 miljoner personer, och det växer för varje dag.
Geni kostar ingenting, man kan lägga till hur mycket bilder, filmer ljudfiler som helst. Det enda man behöver göra är att registrera sig.

Cheyenne
1/7/10, 2:34 PM
#62

Tänkte tipsa om att det just nu är fritt att ladda ner en demo av WinFamily. Demoversionen ger dig full tillgång att prova WinFamily 2009, i 21 dagar utan begränsningar. Är man inte nöjd efter prövoperioden kan man spara en GEDCOM fil av den data man matat in (måste ske innan prövotidens slut) för att sedan importera filen i ett annat släktforskningsprogram som kan hantera en GEDCOM-fil. Är man nöjd köper man en licensnyckel.

Jag har själv ingen erfarenhet av WinFamily utan tipsar de som eventuellt står i valet ooch kvalet mellan olika släktforskningsprogram. En demo och en prövotid underlättare kanske, kanske för den som inte vet vilken full-version man ska välja att betala för.

Länk till WinFamilys hemsida

Annons:
AndersB
1/7/10, 3:02 PM
#63

Brukar deras demo kosta något i vanliga fall? Låter konstigt. Jag trodde alla demo var gratis per definition!


Cheyenne
1/7/10, 3:08 PM
#64

Har jag skrivit något om att deras demo brukar kosta något att ladda ner? Jag skrev att det var en demo utan begränsningar. Annars är väl det vanligaste att  en del funktioner i en demoversion är låsta och kan endast användas om man köper licens-versionen, dvs en full-version.

mbss
1/7/10, 3:53 PM
#65

Läste någonstans, tror det var på en norsk släktforskningssida, att WinFamily var ett av några släktforskningsprogram man skulle undvika.. Den hade visst lite egenheter för sig och skapade fel vid import/export av gedcom-filer.

Suck, det där med släktforskningsprogram är inget vidare.. Jag måste byta från MinSläkt p.g.a. att dess brister har blivit lite akut nu, men jag hittar inget program alls som är vettigt till upplägget OCH har ett vettigt pris

AndersB
1/8/10, 12:23 AM
#66

#64 Det vara bara det där "just nu" som lät som att det annars inte är gratis.


Zuzziquie
1/29/11, 2:10 PM
#67

Är relativt ny inom släktforskningen, men jag fastnade för www.geni.com! Tycker de har en trevlig design och man kan som någon nämnt ovan bjuda in släktingar som då kan vara med och hjälpa till att bygga vidare på (eller bara titta, kan man bestämma själv) sin del av släkten.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

svenake
1/29/11, 4:37 PM
#68

#65   Vilka brister har blivit akuta?  Använder själv MinSläkt och har ca13000  personer. Ser inga direkta problem ännu, men vill veta vad som kan dyka upp  framöver.  Dock saknar jag möjligheten att använda kartor, möjligheten att "merga"  (sammanföra två filer)  och lite andra saker.

Eftersom jag har provat minst ett 10-tal Windows-baserade, några Mac-program och till och med  ett antal Amigaprogram  (det var tider det)  så har jag inte funnit något program som var perfekt.

Det verkar som att alla har sina svagheter men av alla jag provat är MinSläkt bäst.  För mina behov. Hittills. Glad

Sitter dock inte och söker aktivt efter program nuförtiden, så tips om svagheter i program uppskattas.

Upp till toppen
Annons: