Annons:
Etikettdokument
Läst 18326 ggr
lejon
2006-03-15 13:51

Tavlor

 Har lite gamla tavlor som jag köpt för en "spottstyvel" på en loppis.

Några är signerade H.Jarlhov.Är det någon som vet något om denne konstnär?

Mvh Eva

Annons:
AndersE
2006-03-15 16:34
#1

Snabb sökning på Google gav detta:

"Kjell Hartvig Jean Jarlhov, född i Malmö 1919. Sedemera verksam i Malmö.
---------------------------
Utdrag ur Svenska Konstnärer
av fil. D:R G. Thomaeus
Några målningar i olja utförda av konstnär Hartvig Jarhov, ha visat mig. De utgjordes av stilben, Skånska landskap och gatumotiv från Nordafrika. Konstnären synes mig äga ett för atmosfäriska skiftningar, likså ett välbalanserat färgsinne. säker teckning och väl utryckt liv i gatuscener.
Malmö 1955
G. Thomaeus
fil d:r"

I mina öron låter det som snäppet över hötorg…?

lejon
2006-03-15 18:10
#2

Det står på en lapp på baksidan om denne Thomaeus.

Har tyvärr ingen fungerande kamera, men bilden föreställer några damer på en liten Cafe´`gata i Paris.

Det står även H. Jartlov paris skrivet med oljefrärg på baksidan + att han signerat den nere i hörnet på framsidan.

Lite "eget" tycker jag.Undrar när han var verksam, om nu denne G. T skrev om honom 1955.?

Eva

AndersE
2006-03-15 19:05
#3

1955 var han 36 år… Det låter ju onekligen som om han varit i Paris någon tid.

Hans tavlor verkar säljas för summor från några hundralappar upp till någon tusenlapp. Jag hittade någonstans att han ska finnas med i konstlexikon, så ett besök på bibliotek kanske lönar sig - om nu ingen här råkar vara mer bekant med honom.

lejon
2006-03-15 19:44
#4

Ska kolla på vårat bibliotek,det intressanta är att han tydligen varit runt lite i världen och skaffat motiv, undrar om han har något här från Skåne, jag ska som sagt var kolla honom…

Jag gillar även havsmotiv och på samma loppis hittade jag en med "jätte vågor" och ett skepp som skymtar i fjärran. Det är svårt att tyda signaturen men, jag tycker det står H.Vinberg, någon tanke om den tavlan….??

Eva

AndersE
2006-03-15 20:45
#5

Jag googlade och hittade en H Vinberg som gjort någon tavla av Pålsjö i Helsingborg, och någon Öresundsvy…

AndersE
2006-10-20 17:58
#6

Ur "Svenska konstnärer" 1960:

"JARLHOV, Kjell HARTVIG Jean, målare, f. i Malmö 1919, har bedrivit självstudier, bl. a. under resor i de nord. länderna. Han har utfört orientaliska gatumotiv, landskap från Skåne och Norge samt blomsterstycken. - Malmö."

Annons:
svenne
2007-02-03 19:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Den här tavlan kom till släkten i början av 1960-talet genom ett arvskifte efter en gammal läkare i Gränna.  Svärföräldrarna hade den på väggen men eftersom den är ganska stor (ca 160x120cm) så tycker vi att den är lite svårplacerad och funderar  på att göra av med den, däremot vet vi rätt lite om eventuellt värde och om konstnären är känd eller inte. Kanske någon av "proveniensarna" vet något om konstnärens namn, som jag tyder till  D eller P Hörning. Har letat på nätet efter denne konstnär men har ej hittat något.

Någon som har ett konstnärslexikon eller vet något om denne konstnär? Det är möjligt att det är rena Hötorgskonsten, men man vet ju aldrig…

svenne
2007-02-03 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och är kommer konstnärens signatur.

AndersE
2007-02-03 19:40
#9

Spontana gisningen är "hötorg"… Något känns bekant med namnet.

Jag har ett Lexikon hemma (på jobb nu) så jag återkommer.

svenne
2007-02-03 19:48
#10

Tack, Anders, jag var nog själv inne på samma sak, tyvärr.

Ärligt talat har jag väl inga större förhoppningar vad det gäller värdet, jag förstår ju att den inte är i klass med en Rembrandt precis, men det vore ju roligt att veta något innan vi skickar iväg den.

AndersE
2007-02-03 20:06
#11

#10 Rejäl storlek brukar väl alltid vara ett plus, och den är ju klart dekorativ, så något värde har den ju.

(Och min kompetens inom området är inte imponerande - kanske är det Rembrandtsklass i alla fall…)

svenne
2007-02-03 20:30
#12

#9 Hursomhelst blir det spännande att se om han finns med i Ditt Lexikon. Jag hittade ett konstnärslexikon på nätet men där fanns han inte med, i alla fall.

AndersE
2007-02-04 15:42
#13

Hörning finns inte i mitt Lexikon (Svenska konstnärer 1960).

Jag har lagt ut en fråga på Precis En Sån.

Annons:
Solveig
2007-02-04 16:39
#14

Vilken rolig länk anders! Jag har suttit en lång stund och läst.

AndersE
2007-02-04 18:01
#15

Ja, det är ett väldigt trevligt forum!

AndersE
2007-02-04 18:09
#16

Det finns en Dan Hörning som har skrivit lite på anbytarforum, och som har en hemsida. Jag tror inte han är konstnären, men jag provade att maila. Tyvärr är e-adressen inaktuell.

svenne
2007-02-04 19:33
#17

Jag har också sett den där Dan Hörning på nätet, han verkar vara författare. Har också gluttat i SvBef 1980 och letat efter "D Hörning", och hittat en Dan Hörning, f. 1970 (författaren?) samt en Jan Dick Hörning, f 1944. Ingen av dem förefaller vara aktuell som konstnär av min tavla, då den borde vara målad senast under 1950-talet.  Den gamle doktorn i Gränna som hade tavlan dog i början av 1960-talet i hög ålder och vi tror nog att han hade haft den ett tag, vi har några mindre tavlor därifrån med exakt likadana ramar och de verkar lite äldre.

Trevlig site, den där om antikviteter, har sparat den bland favoriterna.

AndersE
2007-02-04 20:02
#18

Länken har funnits länge på Proveniens länksamling…

;-)

danhorning
2007-02-05 12:24
#19

Hej! Blev ombedd av Anders att kolla på det här.

Jag är Dan Hörning, född 1970 och mycket riktigt författare
----------------
reklamavbrott
www.neogames.se/morkret
(Min senaste bok)
-------------------
och har lekt lite med släktforskning. Det finns bland de hörningar inte en enda annan D Hörning och den enda P Hörning jag känner till är min farfarsfarfar som dog 1851. Kan efternamnet vara något annat än Hörning?

Det finns dock ett gäng Hörningar i Norrland som jag inte riktigt har koll på

AndersE
2007-02-05 17:36
#20

#19 Tack för hjälpen Dan!

Och välkommen till Proveniens!

Annons:
svenne
2007-02-05 20:02
#21

Jag önskar också Dan välkommen, men återkommer senare ikväll då jag har haft en jobbig eftermiddag eftersom min far mycket hastigt gått bort i eftermiddag.

AndersE
2007-02-05 20:22
#22

#21 Usch, det låter verkligen tråkigt.

svenne
2007-02-05 21:00
#23

Min far, historiker, bruksvetare, m.m. gick bort mycket hastigt i eftermiddag. Han hade klagat sen strax före helgen på ett hemskt ryggont och eftersom det inte blev bättre utan förr sämre så beslutade han sig för att uppsöka akuten här på sjukhuset idag. Han och min mor åkte in med ambulans kl. 13.00 till akuten och efter att ha suttit där en stund så fick min far hjärtstillestånd. Läkarna körde med paddlarna (elchocker) och fick väl igång hjärtat, men efter ca 30 minuter så stannade allt igen och vidare återupplivningsförsök hjälpte inte så nu har han passed away. Min mor ringde in oss men vi hann inte dit innan det var slut, så vi fick se honom en timme efter sedan döden inträtt. Han låg så fint och lugnt och såg så förnöjd ut. Han blev 82 år. Han skulle ha följt med mej till Värmlandsarkiv nu på torsdag kväll när jag har jouren för hjälp till släktforskare, han hade glatt sej att få följa med och prata med "gubbarna" som brukar vara där.

So ist das leben, nu får vi begravning och dyl. att tänka på. Jag fattar det inte fortfarande att han är borta, han var så levande in i det sista på något sätt, och det är så mycket som blev osagt…..

gurin
2007-02-05 21:13
#24

Beklagar sorgen. Ja, jag vet att det låter futtigt, men …

mvh/gurin

AndersE
2007-02-05 21:26
#25

En bekants hustru dog hastigt och oväntat före jul. Vi pratade om motsägelsen:

Man önskar ofta själv att vara frisk och vital till hög ålder, och sedan dö "knall fall". Samtidigt ger det ingen förberedelsetid åt de som lämnas kvar. Chocken blir svår, och man kanske tänker på allt man inte hann säga, att man inte hann ta farväl…

Jag tror att det är särskilt svårt när föräldrar dör. De har ju verkligen funnits där hela livet, utgjort trygghet och stöd. Man tar dem lätt för självklara och eviga…

svenne
2007-02-05 22:12
#26

Man får väl vara glad att de har levt ett långt och lyckligt liv ändå.

Solveig
2007-02-05 22:17
#27

Jag beklagar Svenne, det är ingen tröst just nu men du kan glädja dig åt minnet av din far som fick vara aktiv in i det sista. Det är svårt när föräldrarna försvinner och man själv är den äldsta. Det är så många saker man brde frågat om, kommer man på alldeles för sent.

Annons:
Roolaid
2007-02-06 00:47
#28

Jag får instämma i beklagandet av sorgen.

danhorning
2007-05-04 17:18
#29

Beklagar verkligen sorgen

Upp till toppen
Annons: