Annons:
Etikettmöbler
Läst 5176 ggr
AndersE
10/9/05, 8:50 PM

Kista med klurig målning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är en kista av ek med järnbeslag. Målad och därefter lackad, med olika lager som lyser igenom.

Kistan ärvde jag efter min farfars kusin - Bror Nilsson - 1986 och den kom från ett tämligen orört hem där "allt" sparades. Om kistan kommit "utifrån", så är det nästan säkert mycket längesedan. Jag tror alltså att den ärvts inom släkten sedan den var ny.

Lättast tycker jag årtalet/årtalen är. Jag läser 1807 (eller 1801?) och sen tror jag att en senare målning visar 1827.

Annons:
AndersE
10/9/05, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Svårare är det med bokstäverna - de går ihop i en riktig "gröt"…

Övre raden kan börja med ett eller två R eller B, och jag tycker mig se ett M och ett D…

Undre raden börjar med F och slutar med E. Svårt att avgöra vilka bokstäver som är äldre och vilka som är nyare.

Vill någon försöka?

Roligt är det ju om kistan kan knytas till förre ägaren och hans anor;

Kan övre raden vara t.ex. P I D, dvs Pernilla Jönsdotter, född 1801 i Rya och Brors farfars mor?

AndersE
10/9/05, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag lägger in ytterligare en bild på texten från annan vinkel.

Jag tror att det ursprungligen endast fanns en rad - den översta - och att det stått B I (eller K?) D.

Ovanpå tror jag sedan det står R (B?), något, och så två M som hänger ihop.

Jag tror att man målat över det understa - med rödbrun färg, men att de vita originalbokstäverna så småningom lyst igenom.

Den undre raden ser det ut som F, två spegelvända J (eller ett H) och ett E…

Några teorier?

Det man förväntat sig är ju S/D på slutet för son/dotter och två förklarande bokstäver innan som B I D - t.ex Brita Ingvarsdotter. 

Men vad skulle BMM kunna betyda? Eller FHE?

zachs
10/10/05, 12:38 PM
#3

Hej! det var ju en rolig sida det här! Det ska bli trevligt att följa den. Kistan som visas vore kul att äga och hoppas du kan få reda på vem som ägt den. Hälsningar Britta

ThomasH
10/19/05, 1:59 AM
#4

Anders, kistan ser ut att vara originalmålad, men då säger att den är lackad med flera lager, det låter inte så bra. Att döma av de bilder du tagit så ser målningen att vara orörd. Hur stor är kistan? Och var kommer den ifrån?

mvh/Thomas

Sari Wilhelmsson
10/20/05, 7:12 PM
#5

Hej Anders, min tolkning är att är inte stilen som är lite tjockare och snirkliga, orginalet? Årtalet 1827 eller -21.

Texten 1:a raderna B:M sista bokstaven kan jag inte se möjligen ett M eller D. Andra raden med punkter mellan skulle kunna vara F:H:E eller F:I J:E

MvH Sari

AndersE
10/20/05, 10:34 PM
#6

Nja, jag tror att de "enklare" tecknen är de äldsta, medan de mer konstnärlig, snirkliga är nyare.

Jag tror att det funnits en målning. Denna har sedan målats över med en brun färg som skulle likna kistans "träfärg" och sedan har man gjort en helt ny målning.

Så småningom - och möjligen hjälpt av klarlacken, har så den ursprungliga målningen börjat "lysa igenom".

Första raden:
- ursprungligen: B I D
- andra målningen: R M M

Andra raden:
- ursprungligen: ingenting!
- andra målningen: F någonting E

Det där "någonting" ser ut som två spegelvända J med mönster emellan - eller ett konstigt H

Fast det hela är så "grötigt" att det kan finnas fler tecken, eller mönster…

Annons:
gurin
10/21/05, 11:04 AM
#7

Jag ser att kistan är fotad med blixt. Ju kraftigare blixt ju mer kommer det understa lagret fram, gissar jag. Det kan vara värt några extra fotografier med en kraftig blixt för att se vad som kan komma fram. Det blev en del intressanta kort när jag var på ett friluftmuseum i Köpenhamn och slängde av kameran lite här och där. Färger och mönster som jag inte såg med blotta ögat kom fram på diverse kistor som där stod uppställda.

mvh/gurin

AndersE
10/21/05, 5:06 PM
#8

Jo, jag kan prova att ta fler bilder.

AndersE
6/26/06, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag tänkte dra den här ett varv till - se om det finns några nya uppslag…

Jag har tagit några nya bilder, leker lite med olika ljus och vinklar.

Först en helbild på kistan.

Den har vid något tillfälle lackerats - vilket troligen har påverkat målningen.

AndersE
6/26/06, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En bild på kistans mittparti - vänsterfältet med bokstäver, högersidan med siffror/årtal.

Jag tror att den haft en första märkning. Senare har någon målat över denna med brun "ekfärg" och målat nytt.

Kanske är det sedan lackeringen som fått den ursprungliga märkningen att lysa igenom?

AndersE
6/26/06, 10:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Enklast är väl årtalet - ursprungligen 1801 eller 1807? Ovanpå det 1827?

AndersE
6/26/06, 10:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

En till på årtalet i annan vinkel…

AndersE
6/26/06, 10:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Texten i vänstra fältet. Överst en äldre text, med en nyare ovanpå. Undre raden nyare text enbart.

Annons:
AndersE
6/26/06, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Den övre texten -

Den ursprungliga texten är den som ser lite "kritad" ut. B - I - D eller B- K - D ?

AndersE
6/26/06, 11:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En till på samma…

AndersE
6/26/06, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ovanpå dessa bokstäver står så något annat…

R - någonting… - MM ?

AndersE
6/26/06, 11:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

En till…

AndersE
6/26/06, 11:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Undre raden är lite lättare…?

Första bokstaven är F - sista är E, men däremellan?

Kan det vara ett utsirat H? Eller två spegelvända J?

AndersE
6/26/06, 11:15 PM
#19

Det blev många stora bilder…

Alla uppslag och idéer är välkomna! Det hade varit så roligt att kunna knyta kistan till personer…

kjersti
6/26/06, 11:47 PM
#20

#18 sista bokstaven kunde vara C också. Jag tror att det ursprungliga årtalen är 1801 . Lika lång förstasläng på ettan i 18 som i 01. Andra årtalet 1827…

Det var inte lättFundersam…Mycket Grovt kunde en ursprunglig text vara BKD i den översta raden… Då menar jag det "andra B:et".Försökte lägga ett papper över skärmen för att bara rita upp mönsret. Men inget blev självklart då heller.

Annons:
AndersE
6/27/06, 12:17 AM
#21

Tack! Visst kan det vara ett "C" - det har jag inte sett innan! 

Jo - jag tror också på 1801 och 1827.

Om det är B K D så är "K:et" lite underligt…

kjersti
6/27/06, 12:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag tycker det nästa ser ut som om man målat något i mitten … En sjungande höna!!?

Förfärlig skiss…LedsenMen någon med mer talang kanske kan bättre.

AndersE
6/27/06, 12:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Javisst kan det vara något sådant!

Hirit
8/5/06, 11:01 PM
#24

Ja,det där var klurigt,men 1827? Kistan är i alla fall fin(#10) du får känna dig stolt över att ha en sådan gammal klenod i din ägo.

AndersE
8/6/06, 1:45 AM
#25

#24 Jo, jag gillar kistan. Det hade ju bara varit så kul att kunna knyta dess ursprung till någon…

AndersE
8/4/07, 11:04 AM
#26

Ett år sedan tråden var uppe sist. Någon nytilkommen medlem som har teorier?

Cheyenne
8/4/07, 1:29 PM
#27

Nu har jag kikat och kikat på alla foton och detta var extremt lurigt. Håller med i alla teorier vilket visar hur svårt det är att tolka skriften, dvs den kan tolkas på många sätt och allt känns "rätt".

Av någon anledning får jag en känsla av att det handlar om två olika personers initialer som "flätats samman". En bröllopskista som gått i arv från mor till dotter eller de två vigdas initialer!??

Annons:
AndersE
8/4/07, 1:57 PM
#28

#27 Ja, de "konstiga tecknen" kan visst vara en sammanflätning.

AndersE
8/4/07, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Ytterligare ett foto - blixt och viss bildbehandling…

Upp till toppen
Annons: