Annons:
Etikettglasklart
Läst 4237 ggr
Ed
2006-04-12 17:54

Glas av olika slag

Vet Du skillnaden på "flaska"och "butelj"? Om inte så kolla in länken om Uno på Liljedal, som är en auktoritet på området och som kan förklara vilket som är vad!  Jag har f.ö. själv haft nöjet att vara med på en av hans guidade visningar av glasföremålen i hembygdsgården på det idylliska Liljedal vid Vänerns strand. På Liljedals glasbruk påstås f.ö. den medicinflaska ha blåsts som senare blev prototyp för Absolut Vodka-flaskan.

Annons:
svenne
2006-04-12 22:45
#1

Jo, jag har träffat Uno Wentzel ett par gånger i "glas-sammanhang" och han verkar kunna sin sak! Liljedals galsbruk som på sin tid var Sveriges främsta lades ju ner år 1917 och tillverkningen flyttades väl till Surte??

Intressant var det i alla fall att titta på glasbruksmuséet i Liljedal.

Ed
2006-04-12 23:01
#2

Jovisst är det ett och samma glasbruk!

svenne
2006-04-12 23:08
#3

He-he, läste Du mitt inlägg innan jag redigerade det?

AndersE
2006-04-13 00:22
#4

#0 Ed, "Vet Du skillnaden på "flaska"och "butelj"?"

Nej! Glas är verkligen en av mina "akilleshälar". Jag har visserligen ögnat igenom några artiklar om gammalt glas, men min kunskapsnivå är verkligen låg…

Å andra sidan är det kul att ha områden att se fram emot att upptäcka. Tack för länkarna!

Ed
2006-04-13 00:50
#5

Om det kan vara till någon tröst så är inte heller jag så värst kunnig på glas. Däremot har jag en del böcker om glasbruket Liljedal, dess föregångare och efterföljare, så jag brukar känna igen en del gamla glasblåsarnamn på släktforskarsidorna…

AndersE
2007-06-12 15:12
#6

Putt! (Har flyttat till ny forumgrupp…)

Annons:
leja
2007-06-12 18:27
#7

Glas bruk har funnits på många håll i vårt land. De första glasbruken låg i Stockholm, för att det var nära till staden. Men enligt legenderna flyttades de bort för att man blev rädd för de stora brandrisker som finns på glasbruk. Glasblåsarna lär ha importerats av Gustav Vasa.

 För att starta en hytta behövdes bara en glasblåsare, så det var relativt enkelt att starta upp. Sen gälde det att sälja glaset och få fram råvarorna.

Glad

Vad ska man ha som signatur tro?

Upp till toppen
Annons: