Annons:
Etiketthemsida
Läst 3778 ggr
AndersE
2006-08-07 23:15

Gatu-projekt

Jag har samlat vykort - mest Ängelholm - och lagt ut på min hemsida.

Vykort

Jag har då börjat intressera mig för t.ex. olika butiker man ser på Storgatan. En del helt okända, andra sådant som funnits "alltid". Det finns en del källor för att ta reda på detta. En bok "Privata företagare", en gammal telefonkatalog, några böcker av typen "hembygdslitteratur", intervjuer med äldre släktingar och annat.

Nu har jag börjat sammanställa detta och tänker lägga ut det. Det borde vara intressant för släktforskaren med Ängelsholmsanor t.ex. Var hade farmors far sin speceriaffär? Var låg skomakaren där morfar gick som lärling?

Jag har börjat skriva in uppgifter i ett Excel-ark eftersom det är lätt att söka i ett sådant. Men nu lutar jag åt att göra ett Word-dokument med tabeller. Där kan jag enkelt lägga in text och foton och det går ju lika lätt att söka med Explorers sökfunktion.

Har ni några idéer hur jag kan presentera mina uppgifter på ett trevligt och lätt-tillgängligt sätt?

Annons:
Emo
2009-04-01 10:32
#1

Jag har bara en fråga när det gäller gamla vykort.

Jag har en hel del, men vågar inte visa dem på nätet.

Risken är att man får en räkning av upphovsrättsinnehavaren.

Hur undviker du det?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

chrissan
2009-04-01 10:37
#2

"Vandra" nerför en gata och beskriv affärerna och andra inrättningar längs vägen i texten. Bilder läggs in på passande ställen. Med ett bra sakregister kan man sedan också hitta det man söker. Detaljuppgifter av mer omfattande slag kan man referera till och ha i ett appendix längst bak.

AndersE
2009-04-01 12:21
#3

#1 Jag tror inte vykort brukar sägas ha "verkshöjd" och då bör de vara fria att använda efter 50 år.

Länk till artikel i Wikipedia

#2 Jo, jag har även haft tankar att skriva en bok upplagd som vandringar i staden med bilder från förr och olika uppgifter.

Upp till toppen
Annons: