Annons:
Etikettbyggnader
Läst 35019 ggr
modmaker
2006-01-08 13:47

Övergivna platser

Tycker Jan Jörnmarks dokumentation av nedmonteringen av det svenska industrisamhället är mycket intressant.

http://jan.jornmark.se/html/overgivna_platser.html

Blev förvånad att svartklubben i gamla Lyckholms bryggerier fortfarande finns kvar i princip orört skick.

Annons:
gurin
2006-01-08 15:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fina bilder och en bra dokumentation. Har själv sysslat lite med industrisamhällets kulturarv.

En gång fanns det ett samhälle som hette Adakgruvan. I dag finns vägskylten kvar.

gurin

gurin
2006-01-08 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Letar man lite närmare kan man fortfarande hitta en del tomter. Här har det funnits en gata och tomter med egna hem. Detta framgår i dag framför allt av växtligheten. Denna tomt har en nyponbuske, syren och en rabarber.

mvh/gurin

modmaker
2006-01-08 16:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Uppe i Änggårdsbergens naturreservat i Mölndal har det, förutom en massa militärinstallationer, funnits två villor. Den ena villan har återförts till naturen sedan länge, knappt man kan se grunden längre, men den andra villan, Villa Sandås, har fått stå orörd under flera år.

Av ren slump läste jag i GP i våras att den var till salu och bestämde mig för att ta en tur upp och titta på den. Utropspriset var 1,2 miljoner och vad man betalar för är läget, läget och läget.

Huset ligger mitt i ett naturresevat bakom Botaniska trädgården med en liten tjärn, Trinde mosse, alldeles intill.

modmaker
2006-01-08 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

El och tele finns framdraget, men på flera ställen ligger grenar och träd över teleledningarna så det behövs en rejäl röjning för att få in telefoni (och framför allt ADSL) till huset.

modmaker
2006-01-08 16:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Huset har fått stå och förfalla ett bra tag, på flera ställen har fasadputsen släppt.

modmaker
2006-01-08 16:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Taket läcker in, vilket orsakat skador på golvet. Notera speglarna i förrådsdörrarna till vänster. Ljuva 70-tal.

Annons:
modmaker
2006-01-08 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Till fastigheten hör fem uthus i varierande skick. Enligt möklaren är det dock inga problem, så länge grunderna finns kvar, att återställa uthusen. Detta uthis är det som är i bäst skick. Dörren är väl ca 1,40m hög.

modmaker
2006-01-08 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är en bild tagen nerifrån uthuset utöver tomten upp mot ett annat uthus. Pittorekts med gula väggar och vita knutar.

modmaker
2006-01-08 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vid en närmare titt ser inte huset lika pittoreskt ut längre. I kraftigt behov av spackel och färg. Ser ut som fastighetens glansdagar senast var på 70-talet. En brand satte stopp för vidare partajande. Observera texten i fönstret. "Bar, 1 meter -->". Baren är precis innanför väggen till höger.

modmaker
2006-01-08 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här en vy västerifrån upp mot huvudbyggnaden. I grunden till vänster om dörren är en renovering nyligen påbörjad.

modmaker
2006-01-08 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ungefär halva grunden är som sagt renoverad. För att kunna ha nytta av källaren skulle dock grunden behöva höjas ytterligare ca 50 cm.

modmaker
2006-01-08 16:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här återstår renovering av grunden. Det finns dock tvättmaskin, torktumlare, värmepanna och mitt på golvet en hydrofor, huset har egen brunn. Ett krav från kommunen på köparen var dock att bygga trekammarbrunn för avloppet.

modmaker
2006-01-08 16:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Avslutningsvis, ett litet rum på andra våningen. Jag gick och funderade länge på om jag skulle slå till (=hobby säkrad det närmaste två decennierna). Föräldrarna tyckte jag skulle avstå, de ansåg att jag skulle få ryktet "den knäppa gubben i skogen".

Huset blev till sist såld till någon annan. Jag har inte varit däruppe sedan försäljningen, men av bekanta som passerar där ofta är huset idag inklätt i byggnadsställningar - så renovering pågår.

Annons:
AndersE
2006-01-08 17:25
#14

Jörnmarks sida kan man nog ägna lång stund åt. Jag älskar övergivna hus och platser. Finns nästan inget som sätter fantasin så i rörelse.

Jag gick för en tid sedan omkring i ett stort villaområde (gamla tjänstebostäder för militärer utanför en flygflottilj) där alla husen var rivna, men där det ändå fanns så många spår kvar. Bärbuskar och fruktträd, en gunga i ett träd, en trasig kaninbur osv…

Jag förstår att du lockades av huset modmaker. Miljön ser fantastisk ut! (Källare kan man ju gräva ut…) Jag har själv tittat på några hus som varit obebodda länge. Det gäller att inte förblindas av all "potential" - man måste inse att det krävs myyyycket jobb…

modmaker
2006-01-08 17:31
#15

Jag visade mitt "lilla projekt" för närmaste chefen på jobbet. Hon kom någon vecka senare och berättade att hon hade haft mardrömmar om att jag hade köpt huset och vart mycket glad när jag berättade att det hade blivit sålt, till någon annan.

Jag beslutade mig för att ägna närmsta åren åt en varsam upprustning av min egen strandstuga istället. Så det blev något gott ur det hela.

Tom
2006-01-09 01:26
#16

modmaker, det var en härlig sida med övergivna byggnader. Det pirrar i magen när jag ser sånt där. Jag tycker att det är så otroligt spännande!

Dina bilder var också intressanta! och visst hade det varit ett roligt projekt att renovera kåken?!  :-)

  Tom

modmaker
2006-01-09 02:02
#17

Aldrig i helvetet! *LOL*

Men visst funderar jag ibland på hur det skulle varit. Antagligen hade jag suttit själv i mörkret, bortom all ära och redlighet stelfrusen i ett dragigt hus just nu. Intalar jag mig. :o)

Staffan
2006-01-09 13:58
#18

Häftiga bilder!

Jag håller med Anders om att få saker sätter fantasin så i rörelse som övergivna platser. Alldeles särskilt tycker jag att botadshus får en att fundera…

// staffan

Niklas
2006-01-09 21:08
#19

En övergiven plats jag vill besöka är Norrbyskär utanför Örnsköldsvik. Det är ett gammalt sågverkssamhälle som Frans Kempe grundade. Det finns en film om det. Skären som var världen heter den och filmades av Runar Enberg.

Frans Kempe ordnade skola, bostäder, pesnion och arbetslöshetsunderstöd, bland annat, åt sina arbetare. Han var långt före sin tid. I övrigt lär han ha drivit sågverket som en diktator. Som mest arbetade 1500 personer på ön.

Här är en bild från filmen. Den föreställer Frans Kempe och är tagen på Sanna herrgård på Hemsön utanför Härnösand.

I sommar planerar vi att åka till Norrbyskär och titta på resterna av samhället.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sivan
2006-01-09 23:35
#20

Intressanta bilder du har tagit modmaker. Nu vet jag hur en husvägg ser ut under putsen. Det hade varit roligt att se vad det blir av huset när det är färdigrenoverat eller när dom har kommit en bit på vägen för det lär väl ta flera år innan det är färdigt. Lustigt att dom inte rev huset och byggde ett nytt i stället för det hade väl varit enklare.

Annons:
AndersE
2006-01-09 23:44
#21

Jörnmarks sidor kan man titta på hur länge som helst…

modmaker
2006-01-09 23:56
#22

#20, det var vad mäklaren tyckte. I prospektet stod det något om att viss utbyggnad kunde tillåtas. Men i stora drag tror jag kommunen är rätt så hård, iom att det ligger i ett naturreservat.

Ska se fram till vårkanten/sommaren om jag kan smyga förbi och ta lite bilder.

Ang Jörnmark så verkar han ha en bestämd åsikt om herr William Olssons insats för den svenska industrialiseringen. Jag umgås en del med ett av hans barnbarn (Williams alltså, inte Jan Js). Går väl att sortera under rubriken "jag mötte Lassie" eller "värdelöst vetande" kanske.

zachs
2006-01-10 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Här är vad det finns kvar av soldattorpet i Tolsby

zachs
2006-01-10 12:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

En mjölkkruka ligger kvar.

zachs
2006-01-10 12:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Elmätaren också!

zachs
2006-01-10 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Men ladugården står upp!

AndersE
2006-01-10 12:50
#27

#23-25 Hur gammalt var huset? När revs det?

Annons:
zachs
2006-01-10 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Små kor på den tiden.

zachs
2006-01-10 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Vagn i skjulet fanns det också.

AndersE
2006-01-10 12:53
#30

#28 Samma torp?

zachs
2006-01-10 12:57
#31

När det revs vet jag inte men det är nog inte så länge sedan. Det hade stått obebott sedan 1965.

zachs
2006-01-10 12:59
#32

Ja, ladugården hörde till soldattorpet.

AndersE
2006-01-10 12:59
#33

Är torpet rivet, nen uthuset står kvar?

zachs
2006-01-10 13:04
#34

Han som äger det nu är med i min studiecirkel. Han tycker att ladugården är lite rolig så den fick stå kvar. Men han har eldat upp huset. Det såg väl för risigt ut. Det ligger nu som en ö i en stor åker.

Annons:
AndersE
2006-01-10 13:16
blueswede
2006-02-10 01:12
#36

Siten uppdaterad
http://jan.jornmark.se/html/overgivna_platser.html

med fler övergivna platser.

AndersE
2006-02-10 10:08
#37

Oj, Brännebrona längst upp startade associationer… Flört

Ernst Adolf Skarp bodde där vill jag minnas.

AndersE
2006-02-10 10:30
#38

Bilderna på Hasselblads nedlagda huvudkontor är rätt läskiga…

blueswede
2006-03-03 14:24
#39

Hej på er allihop. kan berätta att siten är uppdaterad, men också att den kommer att bli historisk bildbok. Kontrakt färdigt.

Uppdateringarna kommer att fortsätta som vanligt, varann-var tredje vecka.

Trevlig helg/Jan J

AndersE
2006-03-03 14:48
#40

Tack Jan! Vi tittar gärna in fler gånger. Ska bli kul att se boken.

modmaker
2006-03-03 17:21
#41

Grattis till att du hittat en förläggare!

Annons:
blueswede
2006-03-03 21:11
#42

Tack för det Modmaker.

Min besöksstatistik hjälpte till. 60 tusen unika besökare sedan mitten av juli är inte dåligt. Kommer att passera 1 miljon (!) sidvisningar den här helgen. Det är en siffra som jag själv tycker känns närmast häpnadsväckande.

Utan siten tror jag däremot att idén varit osäljbar. Internets kraft är helt enorm.

http://jan.jornmark.se/html/overgivna_platser.html

Jag tar även framöver tacksamt mot tips. Utan det hade det varierande utbudet varit omöjligt.

AndersE
2006-03-03 21:51
#43

Jag tror det finns hur mycket sådana här platser som helst. Det gäller väl bara att hitta dem. Lite historia bakom bilderna tllför ju mycket.

Eftersom jag själv jobbat på några flottiljer tyckte jag bilderna från F9 var kul. Så väl F6 (Karlsborg) som F5 (Ljungbyhed) och F10 (Ängelholm) har jag jobbat på - alla nerlagda.

Ett ställe jag gick omkring i för några år sedan är villastaden utanför F7 (Såtenäs). Den är nästan spårlöst borta nu, ett av husen är kvar som museum. Men då för några år sedan var det fascinerande att gå omkring och titta på de övergivna villorna. När jag arbetade där 1984 var det ännu liv i villastaden. Så snabbt från liv, till övergivet till utplånat…

Bilderna från Kohlswa herrgård med orangeri väcker renoveringslusten i mig. Det skulle kunna bli underbart!

elenor
2006-03-08 01:12
#44

#19 Niklas

Besökte Norrbyskär en sommar för många år sedan, och jag upplevde inte ön som en övergiven plats!
De gamla arbetarbostäderna används både som fritidshus och permanentbostäder.

Ön har i alla fall en väldigt intressant bebyggelse och historia och är väl värd ett besök.

Många undomar, speciellt från norrlandslänen, har varit där på läger.
Det brukar ofta vara konfirmander och idrottsklubbar - eller vanliga skolresor -  som är inkvarterade på Norrbyskär.

blueswede
2006-05-01 19:57
#45

Tjänare.

Finns rätt mycket nytt att se för den intresserade. Trevlig försommar på er allihop förresten.

 http://jan.jornmark.se/html/overgivna_platser.html

Hälsningar Jan J

Solveig
2006-05-02 08:36
#46

Mellan Norberg och Avesta låg en by som hette Långgruvan. Där fanns skola, frikyrka, järnvägsstation, Konsum en gruva och många bostadshus. Nu finns det gruvhål och husgrunder kvar. En skola funderar på att göra en dokumentation av platsen, det låter mycket intressant. Man kan få in de flesta skolämnen och samtidigt göra något bestående för framtiden.

AndersE
2006-05-02 10:27
#47

#45 Jan, kul att du lägger arbete på research också. Intressant att läsa om historien bakom bilderna.

På tal om övergivna platser - såg ni dokumentären om Tjernobyl…?

blueswede
2006-05-02 13:25
#48

Tjänare, tack för snälla ord och tips. Researchen är själva grejen. Knappt en föreläsning nu för tiden utan att jag refererar tii siten ett par gånger. Arbetet med boken är skitroligt.

Skall till Skåne till helgen. Tips?

Annons:
AndersE
2006-05-02 15:10
#49

#48 jag kom att tänka på det gamla flygfältet i Skånes Fagerhult. Byggdes som en "nödlandningsplats" för trafiken Stockholm-Malmö. Fanns två korsande (korta) gräsbanor och t.o.m banbelysning!

Fältet ägs av Luftfartsverket.

Användes under många år av Flygsportförbundet för sommar-segelflyg.

Någonstans i skogen finns de rostiga resterna av ett "vind-T". En del byggnader är intressanta, det skulle vara kul att titta in i dem.

Alsterolle
2006-05-02 17:50
#50

Även jag har intresserat mig för svunna miljöer. Platsen är visserligen inte övergiven med många av de äldre verksamheterna är övergivna.

Speciellt där jag nu bor strax öster om själva Karlstad. Platsens namn var tidigare Alster Bruk och ligger söder om nuvarande E18. Alster Herrgård ligger även inom området (där föddes Gustaf Fröding).

Jag sammanställde gamla vykort och foto till en bildvisning så att vi nyinflyttade kunde få en bild av hur området såg ut tidigare. Med en 600-årig historia har mycket hänt vid Alsterälvens utlopp. Några av bilderna finns här

Nuvarande projekt - jag samlar på mig material från Herrgårdens historia. Det finns en hel del som kan vara trevligt för oss i Alster att ta del av.

blueswede
2006-06-06 00:43
#51

Finns en hel del nytt att kolla på, från Skåne och Norrland. Återkommer till Skånes Fagerhult.

http://jan.jornmark.se/html/overgivna_platser.html

hejbe
2006-06-06 01:51
#52

Angående Norrbyskär, så har jag en liten söt historia från 20-talet.
Min mormor, född 1902, kommer ifrån en liten by utanför Nordmaling som heter Järnäs. När hon var ung så blev hon kär i en pojke från grannbyn, och han blev kär i henne. Men när han friade till henne så tackade hon nej p.g.a att hon var så blyg så hon vågade inget annat, arma människa… Tiden gick, och hon var jättelessen  på sig själv och förmodligen han också. Hur som helst så gifte han sig med en annan kvinna som bodde i en annan grannby. Min mormors liv rasade fullständigt samman, så hon åkte  med sin ena bror, som hade fått jobb på Norrbyskär, och hjälpte till som hushållerska hos honom och hans kompis.Hon tänkte minsann förbli ungmö resten av sitt liv, när hon nu hade varit så dum och tackat nej till Hilmars frieri. Hilmar och hans fru Gerda, bosatte sig  i hans hemby, Järnäsklubb, och fick en son .Gerda blev väldigt sjuk när sonen var nyfödd och hamnade på sjukhus där hon avled. Hilmar kunde ju inte klara barn och hem själv så han bad min mormor att komma som hushållerska till honom, och hjälpa till att ta hand om den lille pojken.

hejbe
2006-06-06 01:56
#53

Denna gång tackade min mormor JA…. Kärleken kvarstod, och dom gifte sig, fick ytterligare 2 barn, en flicka och en pojke. Hilmar är alltså min morfar! Så sån omväg kan kärleken ha…

AndersE
2006-06-06 01:59
#54

Vilken rar berättelse!

hejbe
2006-06-06 02:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Det här bordet gjorde min mormors-far till mormor när hon skulle åka till Norrbyskär och vara hushållerska åt sin bror och hans kompis. Det är ett s.k  brödskåp där man förvarade bröd.

Numera används det av min näst älste son som musik-anläggningsbord, och det funkar bra det också.

Annons:
AndersE
2006-06-06 02:07
#56

#55 Det ser ut att förtjäna ett bättre öde… ;-)

Roligt att det finns kvar - med sin historia! Ett tips är att skriva ner historien och lägga i eller fästa (bakpå?) skåpet.

Oskar
2006-06-07 14:54
#57

#19 Ett besök på Norrbyskär ingår i mina sommarplaner också. Vilket sammanträffande! Kanske ses där…

mvh
Oskar

blueswede
2006-07-17 17:48
#58

Tjänare.

Ganska mycket uppdateringar för den intresserade.

http://jan.jornmark.se/html/overgivna_platser.html

AndersE
2006-07-17 18:47
#59

Tack Jan!

Läste om läderfabriken. Kommer ju ihåg de olika läderfabrikerna i Ängelholm. Tre som mest tror jag. Inte ett spår kvar idag…

Du måste lägga mycket tid på research. Till glädje för oss som läser och tittar.

Mycket intressant!

AndersE
2006-07-17 21:10
#60

Nu har jag läst om mink/räv-farmen också.

Särskilt intressant nu, med olika diskussoner om arbetslöshet, företagarvänligt klimat, småföretag och "hela Sverige ska leva".

Intressant också med uppgifterna om hur annorlunda utvecklingen varit i våra grannländer.

blueswede
2006-07-18 00:37
#61

Hej Anders.

Just detta med minkfarmen tyckte jag också var mycket intressant. Småföretagare har verkligen inte mycket att hämta i det här landet, det får man säga.

Lägger, som du antyder en hel del tid på researchen. Hoppas ju att detta ska sälja mycket böcker senare, men ser det också som nån sorts folkbildningsprojekt. Har naturligtvis också stor nytta av projektet i min undervisning. Tror att siten var starkt bidragande till att jag fick ett ganska eftertraktat pedagogiskt pris på Chalmers just i år.

http://jan.jornmark.se/html/overgivna_platser.html src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

AndersE
2006-07-18 00:40
#62

#61 Kul med priset Jan. Gratulerar!

Annons:
gurin
2006-07-18 12:07
#63

Jan

Fortsatt mycket intressant.

Väntar med intresse på boken. 

Såg på siten att du skulle till professor Olsson på Koster. Hoppas att han inte bara visar Nordkoster. Glad 

mvh/gurin

blueswede
2006-08-20 18:55
#64

Tjänare.

Fyra nya platser sedan sist.

http://jan.jornmark.se/html/overgivna_platser.html

AndersE
2006-08-20 22:47
#65

Jan, har du sett att man börjat inreda flygmuseum i Säves berghangarer?

(Du skriver om boken "F9" av Åke Hall och Per Lindqvist - Per och jag var flygpojkar tillsammans och gick sedan samtidigt på F5 i Ljungbyhed 1979/1980.)

Rutger
2006-08-22 21:11
#66

Hej!

Även jag har en sajt med övergivna svenska byggnader:

www.swedishruins.nu

Texterna är inte lika fylliga som J. Jörnmarks. Jag har lagt ner mer energi på bilderna. Hoppas ni gillar dem.

/Rutger

AndersE
2006-08-22 22:30
#67

Välkommen till Proveniens Rutger! Jag har bara hunnit ta en kort titt men hittat fina bilder av spännande miljöer.

"Död mans hus" förälskade jag mig direkt i. Tänk att få renovera det - skulle kunna bli alldeles underbart!

Sen såg jag ju att det är försent…

blueswede
2006-08-22 22:47
#68

Tjänare Anders. Aeoroseum ligger faktiskt i ett annat bergrum. Tror att Säve numera är dömt till den totala kollapsen. Enligt rykten står alltihop tomt och obevakat. Det faktum att Ryanair ligger i andra hörnet av f-platsen borde väl garantera någon bevakning trots allt.

http://jan.jornmark.se/html/overgivna_platser.html src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

AndersE
2006-08-22 23:01
#69

#68 Jo, men är det inte i en av hangarerna på Säve?

Jag har dålig koll på vad som händer på "gamla F9". Det är ju inte länge sedan militären hade verksamhet kvar. Vem äger området idag?

Själva flygplatsen och civila sidan är det väl full rulle på? Så förfallet måste vara på gamla mil-sidan.

#67 jag gillade bilderna från Kalkugnen. De prydligt uppställda skottkärrorna, och de lika prydligt lavade decauvillespåren. Precis som om det bara är tillfälligt - snart tar vi det i drift igen…

Annons:
blueswede
2006-08-24 23:30
#70

Hej igen.

Siten uppdaterad. Har bytt webbhotell och ordbat lite andra prylar också.

Inloggningen på vissa platser är bara för att få adresser till utskick när boken kommer.

http://jan.jornmark.se/places.aspx

Gamla webadressen funkar också.

AndersE
2006-08-24 23:46
#71

Hej Jan!

Tittade på dina fina bilder från Reimsbanan och mindes min och kusinens hårda duster på vardagsrumsgolvet med våra ihopbyggda Scalextric-banor.

Precis de åren då Clark var kung.

Reims är ju även champagnens huvudstad så det finns alltså minst två skäl att åka dit. Och inte är det långt till Paris heller…

blueswede
2006-08-29 02:14
#72

Tjänare Anders,

ja det får man nog säga att Reims var bortom det mesta. Trodde knappt att det var sant det jag såg. Men det kommer några fler europeisk kanonplace under hösten.

http://jan.jornmark.se/places.aspx

Hälsn. jan

blueswede
2006-09-11 01:40
#73

Uppdaterat igen.

Charleroi är något extra, för finsmakaren.

http://jan.jornmark.se/places.aspx

Hälsningar /J

AndersE
2006-09-11 09:30
#74

373 Jan, tunnelbanan var riktigt obehagligt att titta på. Vilken fruktansvärd kapitalförstöring - och vilket utomordentligt avskräckande exempel på vad politiker kan göra om de får för mycket makt och skattemedel…

AndersE
2006-09-23 01:27
#75

Några nya platser har kommit:

* Virserum - en övergiven dansbana. Jag har själv aldrig varit "i svängen". En kompis tog mig med till "La Veni" i Kristianstad 1979. Det är väl det närmsta jag kom…

Så jag saknar det inte. Men minns ändå när jag var liten, hur man kunde se aktiva och övergivna dansbanor på de mest osannolika platser. Det måste ha varit stort, under lång tid…

Utanför Ängelholm lever det ännu. På Ekebo.

(För övrigt har Virserum en särskild klang för mig. Den fiktiva militära flygplats jag en gång utbildades på, och sedan utbildat på ligger i Virum - alldeles i närheten av Virserum. Virserum var en rapportpunkt i våra simulatorspel…)

* Olympiabyn i Berlin (1936). Tittar på bilderna. Skall nazisymboler bevaras…? Samtidigt är tidskänslan överväldigande. Man undrar vad man skulle använda det till om man rustade upp? Skola?

blueswede
2006-09-26 21:23
#76

Hej Anders.

Man kan ju fundera över detta med Berlin. Tror inte alls på att riva bort det sista av historien. Något mådte finnas kvar. Olympiabyn har dessutom kombinationen av sovjeter och nazister på ett närmast skräckinjagande sätt.

Apropå metron vet jag inte vad jag ska tycka. Det finns ställen i Bekgien som motsäger det sunda förnuftet. Åker ner igen om ett par veckor.

http://jan.jornmark.se/places.aspx

Annons:
Alsterolle
2006-09-30 19:54
#77

Jan Jörnmark, tydligen med Karlstadsbakgrund, har fått en artikel om sig i dagens nummer av NWT (Nya Wermlandstidningen)

AndersE
2006-10-07 15:32
#78

Ett par nya ställen har tillkommit. Själv fascineras jag av "Pålsboda" - i mina ögon helt moderna och fina hyreshus, helt tomma och övergivna.

Mest slås jag faktiskt av de oerhört vackra parkettgolven i fiskbensmönster. Kan man inte rädda dem?

Solveig
2006-10-07 16:58
#79

Det är många intressanta bilder, men jag kan aldrig titta någon längre stund innan jag blir åksjuk!

AmRobban
2006-11-04 11:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

En övergiven gård i Norrköping, den heter Händelö Gård och riskerar att falla offer för det moderna samhället, där bara nya industrier byggs.

blueswede
2006-11-05 00:04
#81

Tjänare allihop, roligt att se NWT artikeln här! Siten dessutom uppdaterad, och hoppas dessutom att Anders har det trevligt i Spanien. Nån schysst ruin borde det ju finnas därnere.

http://jan.jornmark.se/places.aspx

AndersE
2006-11-07 23:24
#82

#81 Ja, övergivna platser finns det gott om i Spanien.

Det är inte alls ovanligt att man börjar bygga, får problem med något tillstånd eller något och slutar mitt i. Sen kan det stå så halvbyggt i 20 år…

Där jag var finns ett sådant skelett som skulle hyst massor med lägenheter med havsutsikt. Många hade betalt insats men fick alltså inget…

En sådan blev förb-d och skaffade egna hantverkare, färdigställde en lägenhet till sog själv, drog in egen el osv. Så tänk er ett stort lägenhetskomplex, lätt påbörjat med betongtak, golv och några väggar, inga trappor. Och så längst ner i ena hörnet bor det en person i en lägenhet…

AndersE
2006-11-13 19:31
#83

En ny medlem här - AmRobban - har en hemsida med massor av foton från ett par övergivna platser. Värt ett besök…

Annons:
blueswede
2006-11-19 16:40
#84

Stålverket är en höjdare!

http://www.jornmark.se/places.aspx

AndersE
2006-12-26 22:07
#86

Ja, de övergivna nöjesplatserna kittlar fantasin. Det ryser i mig när jag ser dessa investeringar som nu bara ligger övergivna och förstörs.

Jag tyckte det var lite mindre "konstiga färger och vinklar" på dessa senaste bildcollage. Det uppskattade jag!

blueswede
2007-01-13 11:01
#87

Tjänare Anders, vet inte hur det är med färger och vinklar här, men det belgiska slottet är i alla fall en höjdare

http://www.jornmark.se/places.aspx

AndersE
2007-01-13 12:15
#88

#87 Jo, jag var där och tittade igår. Verkligen fantastiskt!

Jag har ju en "hemlig" dröm om att bo så. Bilderna väcker drömmen. Tänk att äga något sådant. Att få renovera och återskapa…

Det är otroligt tragiskt att förfallet fått gå så långt. Det ser ut att ha varit ett underbart vackert slott.

Tom
2007-01-25 22:13
#89

Det där slottet ger mig fjärilar i magen. Det måste vara en obeskrivlig känsla att se det och 'leva' det.

Tänk om…

  Tom

AndersE
2007-02-10 12:51
#90

Det tillkommer saker på sidan med jämna mellanrum. Bland det nyare är "PRORA EUROPA" en rysare…

Länk

Annons:
blueswede
2007-02-10 20:28
#91

Har kollat några andra slott också, vi får se senare. Tyckte det var rätt intressant att lära mig en del om graff för den allra senaste uppdateringen.

blueswede
2007-02-24 16:50
#92

Uppdaterat. Svensk deprimerande samtidshistoria på sorglig nivå.
http://www.jornmark.se/places.aspx

Boken numera beställningsbar.

AndersE
2007-02-24 18:01
#93

#92 Sjukhusbilder och text var mycket intressant.

(Och jag uppskattar ju då bilderna som här håller sig på plats…)

;-)

blueswede
2007-03-02 11:19
#94

På väg till Barcelona för dokumentation. Någon som har konkreta spanska tips? Har bil, inga problem att a mig en bit därnere.

 /J

AndersE
2007-03-02 14:55
#95

#94 Du lär inte få problem att hitta övergivna platser…  ;-)

Jag har tillbringat några sommarsemester på spanska ostkusten. Halvbyggda hotell som övergivits för 10-20 år sen finns det gott om.

Ett roligt exempel är en kille som redan betalt en insats när konkursen kom. Han blev sur, åkte dit och färdigställde själv sin lägenhet, drog in el och allt. Så alldeles intill stranden står ett stort hotellskal. Bara väggar och kök - utom nere i ena hörnan, där det finns en färdig och bebodd lägenhet. Så har det sett ut i minst 15 år!

blueswede
2007-03-02 15:48
#96

Anders, du är en pärla och jag är nästan där, ge mig bara litet närmre precision på tipset.

AndersE
2007-03-02 17:41
#97

En liten "urbanisation" som heter Mil Palmeras, söder om Alicante, och Torrevieja.

Annons:
AndersE
2007-03-02 17:45
#98

Mil Palmeras

Huset jag berättade om ligger en kort bit norr om byns affär.

AndersE
2007-03-14 22:39
#99

Sajten har fått ytterligare ett par platser. Jag tittar precis på "Silverdalen" - intressant nutidshistoria.

På sajten kan man också kika på boken, som nu är klar. Jag blev så lockad att jag beställde ett ex!

AndersE
2007-03-14 22:58
#100

Även bilderna från östtyska Stendal är intressanta, liksom de ledsagande texterna. Kommunism. Vilket vansinne!

Velikij
2007-03-19 14:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

"Högt uppe på berget", på Apotekaregatan 17 i Göteborg och granne till Sahlgrenska ligger villan på bilden. Den är öde sedan länge, men tomtpriset betingar förstås ett högt värde.

Mer om den kan läsas på Anbytarforum eller här.

AndersE
2007-03-19 14:16
#102

#101 Wow! Man ser ju vilket härligt hus det varit. Och kanske skulle kunna bli, även om rivning och nybygge av en mängd dyra radhus är det troligaste.

Något för blueswede att kika närmre på?

blueswede
2007-04-01 21:20
#103

Tjänare,

var dag inne i kåken på Apotekargatan. Men utlägget är ett slott från Spanien.

http://www.jornmark.se/places.aspx

AndersE
2007-04-01 22:46
#104

Tack Jan, det spanska slottet är fantastiskt. Jag blir alldeles sjuk när jag ser sådant - så vill jag bo!

Jag hörde förresten delar av radioinslaget idag. Kul!

Annons:
blueswede
2007-04-08 23:53
#105

Nu ännu mer Spanien - 1980-tals kapitalism i dess prydno:

http://www.jornmark.se/places.aspx

AndersE
2007-04-09 00:01
#106

#105 Jo, jag är faktiskt precis inne och kikar på vattenlandet!

AndersE
2007-04-30 09:51
#107

Jag har fått min bok, men mest hunnit bläddra i den. Det är ändå stor skillnad att bläddra i en bok mot att titta på skärmen. Jag tycker bilderna är bättre i boken! Rekommenderas!

Vill man veta lite mer kan man lyssna på P1.

Gillar ni rött kan ni ju titta på Göteborg.

Riktigt intressant är FFA-anläggningen vid Bromma

blueswede
2007-05-01 23:46
#108

Stort tack för den rekommendationen, Anders. Har faktiskt inte fått en enda riktigt negativ reaktion än.

Blev själv rätt nöjd till slut. Dessutom ser jag nu att boken ligger som nr 1 på Adlibris försäljningslista för historia i april. En underbar känsla. Stort tack till alla som tipsat om platser ch köpt boken.

Som Anders antyder är det också ganska mycket uppdaterat på siten.

http://www.jornmark.se/places.aspx

Ni är också välkomna på vernissage helgen den 12-13 maj.

http://www.agallery.se/utstallningar

AndersE
2007-05-01 23:53
#109

Vernissage - kul! Blir det på fler platser än Göteborg?

Varför inte på Dunkers kulturhus i Helsingborg…?

blueswede
2007-05-03 01:09
#110

Tjänare,

ja kan du få Dunkers att acceptera mig kommer jag som ett skott. Alltihop är ändå helt absurt, så varför inte?

Betänk att jag inte höll i en kamera mellan 1981-2004 (nästan).

blueswede
2007-07-27 19:45
#111

Inte Dunkers, men Dunkirk:

Länk

Sommarhälsningar

Jan J

Annons:
chrissan
2007-07-27 20:05
#112

Har just läst boken. Den gav en underlig känsla på något sätt. Alla dessa platser som många varit stolta över och uppskattat på olika sätt. Sedan var den ett mycket fins tidsdokument över "utveckling" och i viss mån dumhet.

AndersE
2007-07-27 21:43
#113

#112 Jo, det är lite olika känslor som väcks när man ser bilderna. Jag tycker bildtexterna betyder väldigt mycket.

Jag har också boken, men har ännu inte blivit färdig till mer än bläddring…

blueswede
2007-10-06 20:02
#114

Uppdaterat för femtielfte gången!

Länk 

Kolla gärna "Sverige", TV2 kl. 18.15 imorgon.

/Jan J

AndersE
2007-10-06 20:14
#115

Jag var inne och kikade. Kyrkan i Estland var sorglig…

blueswede
2007-12-06 19:07
#116

Här få ni en kyrka till att beskåda:

Länk

 /J

AndersE
2007-12-07 18:49
#117

#116 Tack. Fascinerande bilder!

AndersE
2007-12-26 22:55
#118

Spannmålssilos i Eslöv - kan det vara nåt?

Eller en riktigt häftig historia om Riga?

Länk

Annons:
Tom
2007-12-31 13:31
#119

Jag blir så fängslad varenda gång jag går in på Jans sidor. Att titta på alla dessa övergivna platser är verkligen magiskt.

Tack igen Jan!  :-)

  Tom

organizm
2008-01-05 14:15
#120

Bidrar men en länk till min sida med övergivna, underliga platser

http://places.no-ip.info

Solveig
2008-01-05 15:17
#121

Mycket intressant sida! Och att bilderna står still så man inte blir sjösjuk är ett stort plus.

chrissan
2008-01-05 15:47
#122

Jag har undrat i flera år vad ruinen vid Borensberg har varit. Nu vet jag! Sockerbruk alltså

AndersE
2008-01-05 22:31
#123

#120 Tack, det var en innehållsrik sida. Det är spännande med dessa övergivna miljöer.

Jag skulle gärna läsa några ord om respektive ställe. Jag förstår att man inte kan begära den research som Jörlemark gjort för sina bildreportage men några beskrivande ord skulle öka glädjen i att titta på bilderna.

Tom
2008-01-06 15:02
#124

#120, Underbara sidor! Roligt att man kunde känna igen sig på flera ställen runt Stockholm.

Tack!  Tom

blueswede
2008-03-21 13:02
#125

Hej.

Har uppdaterat siten några gånger.

http://www.jornmark.se/places.aspx

/J

Annons:
blueswede
2008-08-10 13:51
#126

Tjänare!

Upddaterat ett helt gäng gånger.

http://www.jornmark.se/

Hälsningar

Jan J

Cheyenne
2008-08-10 14:54
#127

Jan, älskar din hemsida. Men jag blir nyfiken. Lägenheterna i Grängesberg, står de tomma??

blueswede
2008-08-10 17:28
#128

Hej Cheyenne. Fyra längor står heltomma. Konkursförvaltaren hittade ingen köpare efter sista kokkursen, så de är herrelösa.

Vägg i vägg ligger fem likadana längor som köpts av norrmän. Lite lustigt faktiskt.

/Jan J

AndersE
2009-01-19 22:42
#129

Det var ett tag sedan, men kika gärna in på sidan. Där kommer hela tiden nya intressanta objekt.

Som t.ex. Marstrands turisthotell! Osannolikt…

Cheyenne
2009-01-20 01:03
#130

#129

Hjälp! Vilket kulturmord. Hur tänkte man här? Skrikandes

chik
2009-01-21 20:51
#131

Detta var ett väldigt intresant ämne. Men vad tragist det är o så många livsöden.Ser fram i mot nya bilder o nya öden.Lena.P.Ä.

Lena.P är jag i verkliga livet.

svenne
2009-01-21 21:57
#132

#129 Hur i h-skotta kan man låta en fastighet förfalla så i den för övrigt underbara pärlan Marstrand, finns det ingen i kommunens styrelse som har något förstånd?

Osannolikt!

Annons:
Tom
2009-01-21 23:04
#133

#132, Förstånd i kommunens styrelse? Nä men nu får du väl ge dig Flört

svenne
2009-01-21 23:26
#134

Jag vet inte riktigt vad Du menar med att "jag får väl ge mig", men

vad jag menar är att kommunen (och dess folkvalda representanter) borde värna om dylika gamla kulturbyggnader och därmed inte låta dem gå ett så dystert öde till mötes.

AndersE
2009-01-21 23:33
#135

#134 Jag vet att Tom har en del erfarenheter av "förstånd i kommunens styrelse" så jag tolkade #133 som satir med viss bitter underton…

Flört

svenne
2009-01-21 23:37
#136

 #135 Förstånd eller oförstånd?Flört

AndersE
2009-01-21 23:38
#137

#136 Jag gissar att svaret på den frågan till någon del beror på om du frågar Tom eller hans kommun…

Flört

Tom
2009-01-25 15:37
#138

Jo jag har ju en del trista erfarenheter av kommuner som agerar envåldshärskare utan hänsyn till invånare så det var både bitterhet och satir. Inget riktat mot dig svenne, jag kunde bara inte låta bli när jag läste ditt inlägg.

Så mitt inlägg var väl ett långsökt medhållande av ditt inlägg Skrattande att någon i kommunen borde ta ett ansvar samtidigt som jag vet att de sällan gör det.

AndersE
2010-03-25 12:26
#139

Vill ni sitta hemma och lyssna på en föreläsning av Jan Jörnmark? Från en föreläsning på Tekniska Museet.

Länk

Ljud kommer först, bilden kommer efter en halvminut.

Annons:
Yred3
2010-03-25 23:18
#140

Känner ni till Svanö i Västernorrland? En sågverksö som man kommer till med färja. Det lär finnas en film om den men den har jag inte sett utan var på ön för 30-35 år sedan pg av att min svägerskas mamma hade jobbat där som sjuksköterska i sin ungdom, vilket betyder ca 1930-1943. Det var inget förstört utan bara öde.

AndersE
2010-05-27 18:21
#141

Film av Jörnmark. Om Gävle stadshotell, men som alltid även en bit svensk historia. Mest om sent 1800-tal, men glimtar ända till 70-tal…

modmaker
2012-03-27 14:18
#142

Glöm nu inte att Fastighetsverket håller öppet hus den 26 maj.

Händer ibland, men inte allt för ofta:

http://hemligarum.se/

Niklas
2012-03-27 14:51
#143

#142: Tack för tipset!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Oskar
2012-03-27 18:37
#144

Ja hemliga rum är en kul grej!

Yred3
2012-03-27 21:29
#145

Hörde igår att det är ett ungdomshem  på Svanö, nära Sandöbron. Det finns nymera bro över dit. Det var färja förr.

[Jimmy.L]
2012-04-03 14:53
#146

Ska ut till Landsort den 26 maj och kika på ERSTA-batteriet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: