Annons:
Etiketterurklockor
Läst 7593 ggr
AndersE
2005-10-15 00:13

Engelholms-ur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett ur, som jag nämnde i den här strängen #3

Det har en urtavla som ser ut så här.

Annons:
AndersE
2005-10-15 00:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ovanför själva urtavlan finns detta märke.

Det står ju Andes Ehrnsberg och Engelholm No*151. Jag bor i Ängelholm och besökte stadens museum. Där fann jag tre ur/urtavlor:

* På en stod det Andereas Erenberg Engelholm No*140 1733
* På en annan stod det Andes Erhnberg Engelholm No*144 1782
* Och på en tredje Ehrenberg Engelholm

I en bok på stadens bibliotek (tror det var en förteckning över svenska urmakare) hittade jag en uppgift om en "Ehrenberg, Andreas, omnämnes i Ängelholms magistratberättelse 1787 som urmakare därstädes med gesällen Gilius Ehrenberg."

Gilius är förmodligen en son, och kanske han som senare gör ur som "T.G. Ehrenberg, Engelholm".

Att Anders stavar sitt namn olika betyder nog ingenting. Det går lång tid mellan ur 140 och 144, men årtalet på den ena var ditskrivet i efterhand (minns inte vilket). Mitt ur med No 151 bör i alla fall vara från slutet av 1700-talet.

Nu blir jag väldigt sugen på att gå igenom Ängelholms tidigaste husförhörslängder från 1812-14….

AndersE
2005-10-15 00:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sagt och gjort…

Här ser vi urmakaren Ehrenberg, 44 år gammal år 1812 och hans familj.

Längre ner står Gamle Ehrenberg, född 1729. Vem av dem är Anders?

AndersE
2005-10-15 00:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Urmakaren i husförhörslängden 1812 var född 1768 Sept 11. Bara att kika i födelseboken alltså…

Och där står då att det är urmakaren Anders Ehrenbergs son Johan Gilius som föds 11/9 1768 och döps 14/9.

I hfl står att familjen bor på 1. qvarteret i Engelholm. På en gammal karta ser jag att det låg vid södra delen av Storgatan. Själv bor jag idag på norra delen av Storgatan!

Mitt ur är alltså med stor sannolikhet tillverkat på ett urmakeri på södra delen av Storgatan i Ängelholm, av Anders Ehrenberg som var född 12/6 1729.

Uppgiften jag hade tidigare att ett ur med No*140  var tillverkat 1733 måste alltså vara fel. Ett ur med No*144 är tillverkat 1782 och mitt med No*151 någon tid därefter.

Kul det här med proveniens!

AndersE
2005-10-15 00:59
#4

Som ni kanske sett i annan sträng hittade jag ett ur av samma urmakare - till salu i Helsingborg nu på söndag.

AndersE
2005-10-15 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag tog en promenad ner på stan. Längst i söder på Storgatan finns en rad med fyra hus från 1700-talet som alla har hyst olika hantverkare. Det var i något av dessa - eller i något annat hus intill som idag är borta - som urmakare Ehrenberg bodde och förmodligen tillverkade mitt ur för drygt 200 år sedan.

AndersB
2005-10-16 15:36
#6

Hej, kul att se dina bilder på u(nde)rverken! Här är länken till diskussionen om urmakaren och hans släkt.

Anbytarforum - Läshjälp - Ehrenberg


Annons:
AndersE
2005-10-18 00:21
#7

Jag hoppas alla klickat på Anders länk. Anders, men även andra på Rötter är otroligt hjälpsamma med att hjälpa till att läsa dessa svåra skrivtecken i våra gamla kyrkböcker.

Det är fascinerande att se hur texter jag kan tycka vara fullständigt oläsbara, sedan framträder fullt läsliga efter att man fått hjälp att tyda.

kjersti
2006-02-23 15:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Detta är också ett ur med viss Ängelholmsanknytning Namnet är min farmors fars. Han var från Ängelholm men denna urtavla har hängt i Halmstad som reklam/här är det-skylt.

AndersE
2006-02-23 16:36
#9

Vilken fin skylt! Kul att ha den kvar.

Vet du var den hängt? Har du någon bild av butiken?

kjersti
2006-02-26 20:06
#10

Jag har sett bild och jag "Tror" att den hängde i skyltfönstret till Urmakeriaffären på Brogatan 22 i Halmstad.

 Min farmors far hade affären.

Skall leta efter bild kanske finns det..

kjersti
2006-04-06 02:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Kom på att jag har några  gamla almanackor . Har inte bläddrat i dem speciellt mycket alls och inte på mycket länge. Denna almanacka är inte riktigt lika gammal den som var till salu på Tradera under "Dagens Tips"men rätt kul för mig ändå.

Ingen bild på affären men lite rolig "dåtidsreklam".Affären nämnd  i rklamen och i inlägg#10  låg senare på den ovan angivna adressen.Observera garantiutfästelsen.

Så praktiskt med färdiga likklädslar….

AndersE
2006-04-06 11:32
#12

Almanackor är både charmiga och värdefulla som källor.

Jag har börjat skriva små häften om några personer i min släktforskning. Illustrationer av olika slag är då värdefulla, och då kan sådana här annonser passa fint!

AndersE
2006-10-02 23:48
#13

Mitt ur är nu inlämnat för renovering. Jag hittade en urmakare på Storgatan i Ängelholm som säger sig kunna göra det. Eftersom den ursprunglige urmakaren också bodde på Storgatan i Ängelholm så känns det ju tryggt…

Det blir nog rätt dyrt (en mängd lager och annat var hårt slitet) men det skall bli härligt att kunna ha klockan igång. Den slår vackert.

Annons:
AndersE
2006-10-12 22:22
#14

Fick det oerhört trista beskedet att klockan inte går att renovera! Alltför sliten… Ledsen

Ska ner och hämta den i morgon. Hoppas jag får en bra förklaring på varför det inte går.

AndersE
2006-10-14 23:26
#15

Den förklaring jag fick igår då jag hämtade urverket:

Förmodligen har klockan dragit sig (pga att lagren varit slitna?), och någon har då lött på små tyngder för att få den att gå fortare. Detta har ökat belastningen på de redan slitna lagren, som naturligtvis slitits ytterligare…

Urmakaren menade att urverket är alltför slitet för att reparera, eller rättare sagt - det kommer att bli mycket kostsamt (uppemot 5.000:-) att reparera, inkl att ta bort det som är pålöddat. Eftersom han inte kan garantera att det arbetet leder till en fungerande klocka vill han inte ens ge sig på det.

Så nu är frågan vad jag gör. Behåller klockan som en prydnadsmöbel? Försöker hitta ett annat, fungerande verk? Försöker få en "second opinion" av en annan urmakare?

Jag har haft den som "prydnad" ett tag och verkligen sett fram emot att få igång den. Eftersom urverket är tillverkat i Ängelholm vore det trist att byta ut det.

Fast det kanske bara är förspilld energi (och pengar?) att gå vidare mot expertutlåtandet?

Några goda råd, eller idéer?

svenne
2008-09-18 11:19
#16

Är det en seriös urmakare så behöver Du nog inte tvivla på hans utlåtande.

Alternativet är ju att låta någon annan kunnig titta på urverket.
Kolla om Du kan hitta någon äldre, pensionerad urmakare eller någon äldre gubbe som är "amatör-urmakare", de brukar kunna sin sak mist lika bra som en etablerad yrkesman.

I mina föräldrars hem finns en gammal s.k. "amerikaklocka" som inte gick riktigt som den skulle och pappa rådfrågade för en del år sedan en äldre amatörurmakare. Han tog med sej klockan hem till sej, tog ur verket och lade alltihop i "mopedbensin", alltså bensin med 5% oljeinblandning. Då blev verket både rengjort och smort och från den dagen gick den oklanderligt fram till kl. 14.35 den 5 februari i fjol, samma klockslag som min far drog sin sista suck.
Då stannade den, trots att loden inte hade gått i bott och så har det fått förbli.

Ganska märkligt….

Behåll klockan Anders, även om den inte går att fixa till, man får inte mycket för såna där gamla golvur nu för tiden, det är inte "inne" med sådana möbler just nu. Har själv ett gammalt golvur, visserligen funkar det, men jag har valt att låta det stå still på grund av att det för sånt väsen när det slår, men det är kul att ha det kvar eftersom det är arvegods.

Cheyenne
2008-09-18 11:26
#17

#16 Ganska märkligt? Jag fick gåshud på armarna. Sånt där som inte går att förklara.

svenne
2008-09-18 11:37
#18

Det finns mycket som vi inte kan förklara…

AndersE
2008-09-18 13:00
#19

#16 Ja, klockan behåller jag även om den inte fungerar. Jag tror att den går att reparera, men det kommer dels att bli dyrt, dels kanske den inte kommer att gå rätt.

Jag tror att jag en dag kommer låta en urmakare göra vad han kan, ta kostnaden och risken att resultatet inte blir så bra.

Ronny-K
2008-09-18 14:57
#20

#19 Har en väggklocka som fick samma "dom" av urmakare Bjärby på Storgatan i Ä-holm för en hel del år sedan.

Ska nog försöka få den reparerad ändå  medan det finns urmakare kvar…Obestämd

Annons:
[stormalen]
2008-09-20 00:37
#21

Vad du än gör, byt inte ut urverket. Jag känner till andra som låtit renovera sina golvur och nu ångrar att de bytte ut urverket, eftersom det gamla var för slitet. För mig är det viktigare att det är så mycket som möjligt kvar av originalet än att uret ska fungera.

AndersE
2008-09-20 11:41
#22

#21 Ingen risk. Det är anknytningen till Ängelholm som gör uret värdefullt för mig.

H
2022-07-26 11:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#23

Ett golvur, samma skapare?

Upp till toppen
Annons: