Annons:
Etikettgåtan
Läst 4935 ggr
zachs
2005-11-22 23:10

Var kan denna örn prytt sin plats?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi grävde undan jorden runt vår smedja kom denna örn upp ur jorden. Den är 17 cm lång. Gjord i gjutjärn. Rundad baksida. Måste ha suttit som dekoration på något men vad?

Annons:
AndersE
2005-11-22 23:32
#1

Är den gjord i smedjan? Göt man där?

På vilket sätt är den rundad bak? Något spår av fästen?

Jag tänker mig att det varit ett par, men har inget förslag om var. Är det en örn - eller en papegoja?

zachs
2005-11-22 23:42
#2

Nej jag tror inte den är gjord i smedjan. Den kröker på baksidan som om den kan ha suttit på något runt. Inga spår av fäste. Vad det ska föreställa för fågel vet jag ju igentligen inte. Tycker den har så kraftig näbb och klor och bister min som mer passar en örn.

AndersE
2005-11-23 10:17
#3

Jag tror jag tänkte på stjärten, som ser "papegojaktig" ut.

Hur stor diameter har det runda haft. En utsmyckning på en gjutjärnsspis?

Lillan
2005-11-23 11:11
#4

Visst ser stjärten papegojaktig ut och det gör den därför att den sitter på en papegoja. Fågeln är absolut ingen örn.

Tyvärr så har jag inget förslag beträffande ursprunget.

zachs
2005-11-23 12:52
#5

Ja, hur mäter jag diametern? På det bredaste stället är det 6 cm och då blir duktningen 1 cm. Kan det vara till någon hjälp?

Inkan
2005-11-23 23:12
#6

Det har ju funnits en adlig (?) -släkt som hette Papegoja. Kan denna figur ha suttit på  t ex en vagn ?  Ser ut att vara en symbolutsmyckningsfigur.

Hade papegojan varit i trä hade jag sagt en möbel, ett skåp.

Och jag har för mig att papegojan även har eller har haft någon form av religös innebörd -minns dock ej för vad.

Annons:
zachs
2005-11-23 23:42
#7

Det där med vagnar var ju lite spännande! Farfar som hade smedjan gjorde ju även vagnar. Men jag har svårt att tänka mig att han gjorde det till adelsmän. Diametern på det runda som den kan ha suttit på bör ha varit c:a 10,5 cm.

Inkan
2005-11-24 07:33
#8

godmorgon, 10.5 cm diameter blir formen av en stång. 

Då tänker jag på detta att papegojan kan ha en religös innebörd--kan figuren ha suttit på någon form av kyrkligt attribut?

zachs
2005-11-24 09:17
#9

Man kan ju undra hur den hamnat i jorden runt smedjan! Om den suttit på något som ruttnat bort eller rostat sönder. Lossnat från något som stått parkerat. Smedjan har legat på denna platsen sen runt 1900.

AndersE
2005-11-24 10:13
#10

Britta, om du går in på Rötter och tittar på "Övriga släkter" och "Papegoja" ser du att det finns en anknytning mellan släkten Papegoja och Kyrkefalla!

Släkten Papegoja

Visst kan man väl fantisera om möjligheten att en gammal fallfärdig vagn hamnat på smedjan och att en utsmyckning fallit av och trampats ner i jorden…

zachs
2005-11-24 10:34
#11

Tanken svindlar Glad.

Lillan
2005-11-24 20:03
#12

Jag har suttit och funderat på om papegojan kanske varit en 'dörr knackare' ( door knocker )? Här är ju dessa föremål enormt vanliga men hur det är i Sverige vet jag inte.

Door knockers kommer i många former; det vanligaste är ett lejonhuvud med en ring genom munnen som man tar i handen och knackar på dörren med. Jag tycker fågeln har en lite väl tilltagen stjärt (och krulliga fantasirika fjädrar) och det får mig undra om det var meningen att man skulle kunna få ordentligt tag i den så att man kunde knacka på dörren.

Bara en hypotes ( men om den är rätt borde det ha funnits en annan del av gjutjärn på dörren som fågelns stjärt knackade emot) men jag har faktiskt sett både hackspettar, sköldpaddor och andra djur på 'door knockers'.

zachs
2005-11-24 23:18
#13

Min man kom att tänka på en grip. Om Grip står det i Bonniers Lexikon från 1966: Grip, fabeldjur med huvud, framben och vingar av örn samt öron, bakkropp, bakben och svans av lejon ( ibland även drakvingar), ofta använt i heraldiken samt i antik och medeltida konst.

Det stämmer ju på huvudet och klorna men inte mer.

Annons:
AndersE
2005-11-24 23:31
#14

Nää, någon grip är det inte…

Jag är faktiskt helt övertygad om att det är en papegoja - fast innebörden av det är ju oklar. Första tanken för mig var att papegojan som symbol eller utsmyckning känns modernt.

Fast om en släkt i Sverige kallat sig Papegoja redan på 1600-talet så kan ju papegoja som symbol inte ha varit helt ovanlig i olika tider…

tillalex
2005-11-28 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Kan tyvärr ingenting om papegojor men om buktningen är 1cm på 6cm bredd enligt #5 så får jag det till en radie på 18cm och därmed en diameter på 36cm. Låter mer som en pelare eller ett avrundat hörn på något större föremål.

Se bifogad bild

zachs
2005-11-28 11:57
#16

Jag får förklara hur jag kom fram till c:a 10,5. Jag gjorde ett strek som var 6 cm, mätte 1 cm upp vid mitten. Lät en passare gå genom dom 3 punkterna jag fick. Den cirkeln jag fick när passaren gått runt var 10,5. Jag ger mig inte så lätt Glad Britta

tillalex
2005-11-28 14:44
#17

Du har rätt Britta, bra att du inte ger upp!

Vet inte vad jag gjorde, inte rätt i alla fall. Diametern blir 10cm om man räknar enligt min bild. Synd att jag inte gjorde det. 

Så går det när man skall vara duktig…Glad

AndersE
2005-11-28 15:42
#18

Jag var annars djupt imponerad av skissen i #15.

Flört

Sari Wilhelmsson
2005-11-28 21:46
#19

Hej Zachs, har du möjlighet att ta en bild på baksidan också, blir lite nyfiken hur rundningen ser ut. Trots dina finfina uträkningar begiper jag inte riktigt hur rundningen ser ut.

MvH Sari

zachs
2005-11-28 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här kommer ett foto på rundningen. Hoppas det går att se, kunde inte få till det bättre. Eftersom stjärtfjädrarna är av så är inte dom med. Låg inte kvar på det hållet. Funderar på om jag skulle kunna maila bilden på fågeln till Forsviks industriminne. Där fanns ju gjuteri förr i tiden. Dom har nog en del gjutformar kvar. Den kan ju vara gjord där. Britta

Annons:
AndersE
2005-11-28 22:55
#21

Britta, det är väl en bra idé!

info.forsvik@vgregion.se

zachs
2005-11-29 13:44
#22

Nu har jag skickat ett mail till Forsvik! Det ska bli roligt att se om dom svarar. Skövde gjuteri är ju också gammalt men det tror jag inte finns så mycket gammalt kvar. Nu gjuter dom ju bara bildelar.

Inkan
2005-11-29 22:54
#23

Ja det ska bli spännande att se om du får en lösning på papegojans ursprung. Jag gissar att den suttit på en rundad hörna på … vadå? En maskin? En vagn?

AndersE
2006-01-05 13:51
#24

Blev det något svar Britta?

zachs
2006-01-05 13:56
#25

Jag fick detta mail som svar då förut, sen har jag inte hört något. Britta

Hej Britta,

Jag har bett Bengt-Olof Haglund som är vår föremålsanvarige att undersöka saken.Vid en första titt så ser jag ingen kopling till de föremål vi har. Det kan vara så att den är ett enstaka gjutföremål som gjutare gjorde på sin "fritid". Presumtiva gjuterier kan vara Forsvik eller "Skövde gjuteri och mekaniska Verkstad".

Med vänlig hälsning

Lars

AndersE
2006-01-05 14:03
#26

Finns det någon kvar i Skövde att fråga?

zachs
2006-01-05 14:32
#27

Undrar om inte det är gjuteriet på Volvo nu för tiden?

Annons:
[Fabtax]
2012-07-13 12:37
#28

Snubblade av en tillfällighet på denna gamla fråga som fortfarande verkar obesvarad. Något svar har inte jag heller,men jag såg på nätet en rockhängare av gjutjärn föreställande papegojor. Det är inte fråga om den efterfrågade fågeln här, men principen att fågelns stjärt kan ha utgjort hängare verkar tänkbar.

Se objekt 263 på denna sida. (Bilden är klickbar.)

Upp till toppen
Annons: