Annons:
Etikettleksaker
Läst 7475 ggr
Oskar
2005-11-29 18:16

Leksaker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon mer här som gillar gamla leksaker? Tycker ofta att gamla leksaker är otroligt charmiga och så säger det rätt mycket om dåtidens samhälle. Och så häpnas jag ofta över med vilken kvalité dåtidens leksaker byggdes! Undrar hur många av dagens leksaker som finns kvar om 100 år…?

Mitt leksakssamlande är ganska nytt så kanske man kan få några tips här? Hur hittar man gamla leksaker? Är det auktioner som gäller?

Oskar

Annons:
Oskar
2005-11-29 18:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bil med garage. Bilen är uppdragbar och kan åka på en "räls". Dåtidens bilbana.

Oskar

AndersE
2005-11-29 20:40
#2

Schucobilen är ju underbar! Min pappa hade någon Schucobil då han var liten och har berättat hur fantastiskt det var - en riktig pojkdröm.

De var inte billiga då och inte nu heller…

När jag var liten hade jag en tågbana av samma "stuk". Tyvärr kastades den några år innan jag kom på att den varit kul att ha kvar…

Jag samlar inte på gamla leksaker, men Tradera är väl en möjlighet? På antikmässor brukar ju alltid finnas leksaksavdelningar - dyrt brukar jag tycka.

Det jag har är en del bilmodeller i 1:43. Några är kvar sen jag var liten.

(PS Skapar genast en leksaksgrupp… DS)

Oskar
2005-11-30 17:52
#3

Ja Schucobilen är fin! Och mekaniken funkar trots att den är gammal. Imponerande. Samma sak med Märklintågen, de rullar på.

Någon som vet hur värdebeständigt gamla leksaker är? Är risken stor att man förlorar mycket pengar om man samlar?

Och verkar finnas en del att köpa på auktionshusen:

http://www.auktionsverket.se/dbkatalog2/kat_oversikt.asp?at=L&d=2005-10-04&kat=Leksaker&anr=0

Oskar

Citron
2005-12-13 11:18
#4

Ett sådant tåg som du visar upp i första bilden, äger jag. :) Jag och min bror fick en varsin utav min gammel-mormor när vi var små. Tittar man under tåget ser man någonting som ser ut att vara en batteri-plats. Men absolut inte för sådana batterier som säljs idag. Eller så är det bara vad mitt öga tror det är, för batterier fanns väl knappast för så länge sedan? Men framsidan av tåget såg nog inte likadant ut. Det var mer enklare design där.

Måste ner i källaren och plocka upp det dammiga gammla tåget igen. Var ett tag sedan jag tittade på det. :)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Oskar
2005-12-14 15:33
#5

#4 Ja ta upp tåget och ställ det på bästa platsen. Tåg är fina prydnader. :)

Oskar

Oskar
2005-12-27 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Senaste tillskottet till min leksakssamling. Otroligt charmig plåtapa på motorcykel. Gissar att den är från 40-talet och från tyskland, men är inte alls säker.

Oskar

Annons:
AndersE
2005-12-27 12:01
#7

Håller med - charmig!

Köper du dina leksaker på nätet, eller går du på auktion?

Oskar
2005-12-27 12:08
#8

#7 Har faktiskt fått allt. Det senaste var en julklapp. En del annat från mina föräldrar. Men det finns en del auktioner och affärer som säljer gamla leksaker så jag har börjat titta där. Har precis börjat mitt samlande…

Oskar

AndersE
2005-12-27 12:17
#9

Om du har fått - är det "arvegods"? En historia om tidigare ägare och så - proveniensen… - gör ju alltid ett föremål lite mer intressant.

Oskar
2005-12-27 12:48
#10

#9 Ja, de två första bilderna är på leksaker jag fått av pappa. Det var han och hans bror som köpte dem när de var små. De är födda på 40-talet så leksakerna bör vara från 50-talet. Schucobilarna hade de ute på landet och körde med utomhus. Ett under att de fortfarande är hela och fungerar. Kanske för att kvaliten var bättre förr? Märklintågen är också hela och fullt fungerande. Förutom 4 lok finns en mängd räls, växlar, semaforer, järnvägsövergångar m.m. Gissar att det mesta är från 50 och 60-talet. Och med tanke på hur våldsamma lekar de har utsatts för av två generationer barn så är det konstigt att även de fortfarande är hela. :) 

mvh
Oskar

AndersE
2006-02-10 22:01
#11

Såg ni killen i senaste antikrundan? Som köpt en Bugatti för 70:- på loppis. Den var värd 20.000:-….

Oskar
2006-02-11 02:30
#12

#11 Jepp, lyllo honom. :)

Oskar

StefanW
2006-12-16 20:56
#13

Vill bara "flagga" för att det kommer att handla om leksaksbilar m.m. även inne på modellbygge!

Välkomna!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Annons:
Roolaid
2006-12-16 21:51
#14

Det här var roligt. Som jag är född 1942 så är dom två första bilderna definitivt från min tid. Märklinloket skulle kunna ha varit mitt. Loket drevs inte av ett batteri utan via en transformator levererades växelström till rälsen. (Man kunde ha överledning också till loket som syns bakom). Om man tittar noga så kan man se små nabbar i mitten av rälsen som utgjorde mittskena. Märklin skillde sig från andra fabrikanter som använde likström med en pol i vardera skenan. Problemet med att använda växelström var att få loket att gå framåt eller bakåt. Det gjordes genom att man trykte ner fartregulatorn på transformatorn som då sände ut en större spänningsstöt som aktiverade ett relä i loket som reverserade polerna. Iband misslyckades detta och loket for iväg med väldans fart och välte i första kurva. Fördelen med växelström var att man kunde bygga spåren i returöglor utan att få kortslutning.

 Bil har jag också haft. Den jag hade var fantastisk så till vida att den var fjärrstyrd! Om ni ser på ovansidan i motorhuven så finns det ett hål där man på den kunde sätta in en flexibel spiralkabel som gick upp till en dosa med ratt! Då kunde man, som barn, gå upprätt och styra bilen. Fram och back fick man dock göra med omkopplaren som sticker ut ur bakrutan.

Nu skall jag kika in på modellbygge. Det har alltid intreserat mig.

kajan
2007-01-14 23:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

 

En gunghäst …

Sommaren 2005 besökte jag tillsammans med Kjell ett gammalt torpställe i Tengene. Kjell är min bror, och torpstället tillhörde en gång i tiden vår mormors syster Ester Pettersson och hennes man Johan.

Johan avled 1964 på ett dramatiskt sätt. Torpet låg avlägset från Grästorp, och de behövde kunna komma in för att handla och hämta post.  Johan hade därför en motorcykel, en svart 500-kubikare av något välkänt märke. En vinterdag i mitten av februari åkte Johan som vanligt iväg för ett av veckans uppdrag. Det dröjde emellertid innan han återkom, och Ester slog larm. Man fann Johan stående vid sidan av skogsvägen i den stränga kylan. Han hade drabbats av en hjärnblödning, men haft styrka nog att gå av mc:n och luta sig mot ett träd. Johan dog en vecka efteråt på Lidköpings lasarett i lunginflammation.

Ester överlever Johan med åtta år, men när hon dör dröjer det inte länge innan torpet rivs och bränns upp. På den gamla odlingsmarken planteras gran - bara en liten plats lämnas öppen där stugan stod. Märkligt nog lämnas vedboden kvar.

När min bror och jag kommer dit, finns fortfarande vedboden kvar, intakt men förfallen. Jag går in, och i det skumma ljuset ser jag att kaffeveden som Ester eldade spisen med fortfarande ligger orörd. Och där, ibland veden, ser jag resterna av en gammal gunghäst. Silverfärgad, med bara spikmärken kvar efter manen och lite grön färg där munnen markerats.  Där ögonen är på en vanlig häst satt en pinne för att hålla sig i.

Den pojke som gungat på hästen vet jag väl vem det var. Han hette Charles Binus och var yrkeslärare i min hemstad Trollhättan. Han hade väl klivit av hästen innan lärarkarriären och innan jag föddes. Nu stod jag där mitt i skogen med hans gamla leksak i handen.

Idag pryder huvudet på Charles gunghäst en hedersplats i mitt arbetsrum, tillsammans med en keramikfigur jag fått av min dotter.

mosterMimmi
2007-01-15 01:58
#16

Vilket vackert stilleben, Kajan. Så vackert det blev ihop med statyn  och så bra att du tog tillvara på hästhuvudet.

AndersE
2007-01-15 10:18
#17

Det är roligt med gamla använda föremål. Särskilt när det finns en fin berättelse till!

Upp till toppen
Annons: