Annons:
Etiketttextilt
Läst 6625 ggr
Alsterolle
5/14/06, 6:34 PM

Grytlappar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hör väl snart till det förgångna - man köper väl grillvantar nu för tiden!?

Denna underbara, dekorativa uppsättning fanns utställd i Mariebergsskogen, Karlstad.

Annons:
Madeleine
5/14/06, 7:07 PM
#1

Vilket härligt collage! Minns att min farmor hade ett par av de där grytlapparna med ett litet ansikte i mitten. Kul att få se dem igen, det var inte i går!

kjersti
5/14/06, 9:00 PM
#2

Har några som ligger och får ta plats. Hänger ibland fram en som dekoration i köket.

netza
11/7/08, 8:56 AM
#3

Har en massa grytlappar kvar efter min farmor och hennes mor. Riktigt fina och kul att ha kvar. :)

leja
11/7/08, 10:10 AM
#4

Min mor ordnade för ett par år sen en grytlapps utställning på museet som hon var engagerad i då. Det var kul att se alla varianter. Vilka kreationer och vilken fantasi som finns. Idag tror jag vi prioriterar funktion framför form. Men det virkas grytlappar än idag. En vännina virkar grytlappar som blir liksom dubbelt så tjocka, har inte riktigt begripit hur. Men fina och användbara.

Kul bild och en kul ide att ställa ut. Det borde fler göra. Inte minst för att visa upp ett kulturarv som håller på att försvinna.

Vad ska man ha som signatur tro?

Babzan
11/7/08, 10:52 AM
#5

Roligt att se dessa grytlappar.

Själv använder jag bara egentillverkade grytlappar, mestadels virkade.

För många år sedan virkade jag mycket och det blev ju några grytlappar emellanåt. Det var så bra att använda restgarner till detta. Så nu har jag en liten hög att ta av vid behov men att slita ut grytlappar är inte så lätt. De hänger med år efter år.

Jag har kvar och använder grytlapparna som jag stickade i skolan. 5 räta och 5 aviga till lagom storlek. Virkade med rött garn runt om.

solblomman47
11/7/08, 11:02 AM
#6

Vad roligt med dessa grytlappar själv har jag nog haft en del då även min mor och svärmor virkade när de levde så det blev en hel del har väl några kvar som bara ligger.

Annons:
Ronny-K
11/7/08, 11:45 AM
#7

Har kvar många som min mor virkat under sin levnad. Använder en del, men är rädd om dom.

AndersE
11/7/08, 9:13 PM
#8

Kul samling! Vem har inte minnen av grytlappar?

Jag minns ett tal på ett brällop som bl.a. handlade om hemmavirkade grytlappar. Det är ju hål i dem - där fingrarna kan bränna sig!

Skrikandes

ambi
11/7/08, 10:04 PM
#9

Vem har inte sådana här grytlappar undanstoppade i någon låda? Därför är det kul att man plockar fram dem. De var/är ju mest dekorativa (?), för någon användning att ta heta plåter med, har man ju inte av dem.

Själv har jag stickat mina grytlappar, stora rejäla, dubbla med virkad kant runt om. Det är något att använda för heta grytor och plåtar, det!

Upp till toppen
Annons: