Annons:
Etiketthemsida
Läst 8402 ggr
AndersE
5/20/06, 1:37 PM

Hemsida med släktforskningsprogram

Här tänkte jag att vi kan diskutera och ställa frågor om hur man gör sin hemsida med hjälp av sitt släktforskningsprogram.

Annons:
kjersti
5/20/06, 1:41 PM
#1

Jag har en hel del frågetecken och många ouppkollade som måste  klaras ut innan det kan läggas ut på någon hemsida…

AndersE
5/20/06, 1:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag använder Disgen och där tycker jag det är väldigt enkelt.

I menyn väljer jag "Verktyg" och "Exportera till HTML".

AndersE
5/20/06, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

I första rutan väljer jag var jag vill spara sidorna.

Jag kryssar i rutan "Ansedlar för valda personer" och trycker "Exportera".

AndersE
5/20/06, 1:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sedan väljer jag flock/flockar och trycker "Personer i valda flockar".

Klart!

AndersE
5/20/06, 1:50 PM
#5

#1 Du menar att du inte vill lägga ut all din forskning utan bara de delar du är säker på?

Enklast går ju det om du har Disgen och har delat in i olika flockar.

kjersti
5/20/06, 2:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har min släkt i Min släkt…Och har inte lagt ner så mycket tid på den… Skall nog så småningom lägga ut mina porträttbilder på en egen hemsida…

Denna bilden är en söt bild tycker jag…Min morfars morbrors barn …

Annons:
Arne Johnsson
2/23/08, 1:33 AM
#7

Jag behöver lite råd och tips.
Jag har släktforskat några år,och har 4000 namn i min dator.
Jag letar mest i Bohuslän. Solberga,Jörlanda,Spekeröd,Ucklum,
Norum,Kareby,Hålta,Ytterby,mm.mm. även i norra Bohuslän.
Jag använder Holger 7,och för över det till Min Släkt via Gedcom.
Holger och Min Släkt kompletterar varandra väldigt bra.
Jag har även Disgen 7, men det är för tillkrånglat för mig.
Det är så många som vill ta del av min forskning,så det börjar
kännas något arbetsamt,trots att det är roligt.
Jag är över åttio år,och inte särskilt klyftig.
Jag har funderat på en hemsida.
Det skall vi fixa för dig,säger barnbarnen.Dom förstår mig inte
riktigt,eller tvärt om.
Tänk om jag hade en hemsida med Holger och Min Släkt,
så kunde en jäkla massa släktingar titta själva,eller så kunde
deras barnbarn skriva ut åt dom,men dom får inte kunna ändra
något,då får dom majla,kan dom inte det får dom skriva brev,
eller ringa. Skall jag diskutera med barnbarnen så måste ju
kunna något själv också.Jag behöver tips och råd,om nu någon
fattar mitt svammel.
Jag använder Arkiv Digital och Svar och de CDskivor som finns.
Mvh. Arne Johnsson Rämma

chrissan
2/23/08, 7:29 AM
#8

Nu är jag ingen expert på att göra hemsidor så den biten kan jag inte hjälpa dig med men:

Både Holger och Min Släkt har möjligheten att göra html-versioner, dvs det som man använder på hemsidor. Om du tar hjälp av barnbarnen att lägga upp din hemsida med allt som ska vara runt om, design och teknik t ex, så kan du sedan lägga in dina släktfiler med hjälp av den funktionen i programmet. Min Släkt gör det riktigt snyggt. Och det går inte att gå in och ändra i materialet, då måste de kontakta dig.

Gör en testkopia av din släktfil i Min Släkt och kör sedan Exportera under Arkiv. Välj html istället för Gedcom och följ instruktionerna. Svara ja när programmet så småningom frågar om det ska starta. Barnbarnen kan säkert fixa att filen sedan kommer in på en fin hemsida, det är en hel del jobb med den delen som ju är ramen till din forskning. Du kan skissa på hur du vill att den ska se ut så får ni sitta ned tillsammans och göra det tekniska.

Det finns många exempel på nätet på hemsidor där man använt Min Släkt. Man kan också lägga html-filen på en CD och använda för att skicka till folk som vill ta del av forskningen. Ett exempel av många i högen kan du se på http://hem.bredband.net/pauhlson/ 

Mina studenter tyckte det  var häftigt med en lärare "över 50" som kunde datorer - nästa gång ska jag berätta om dig som är över 80 och är så hemma i datorvärlden.

AndersE
2/23/08, 10:49 AM
#9

Jag använder själv DisGen men gissar att själva hemsidesbiten fungerar snarlikt.

  • Det första som behövs är ju en hemsida, dvs någonstans att lägga sina sidor. Själv använder jag loopia och har registrerat en domän där (ellerstrand.se). Det finns massor av andra leverantörer.
  • Att göra sidor som fungerar på internet är enkelt om man har ett släktforskningsprogram - precis som chrissan skriver.
  • Att lägga upp dem på sin sida är också relativt lätt. Man behöver ett  Ftp-program. Det finns en mängd olika. Jag använder en gratis-variant som heter SmartFtp.
  • Det enda jag kan tycka är lite svårt är att man behöver ju en startsida varifrån man klickar sig vidare till släktsidorna. Jag har gjort enklast möjligt. En vanlig wordsida med lite text och länkar som jag sedan sparat som websida. Min släkt är uppdelad på olika flockar, och till dem hittar man via mina olika länkar. Jag har försökt lägga nu levande/nyligen döda i en särskild flock som inte finns på nätet.

Ställ gärna fler frågor Arne. Vi är nog många här med hemsidor - av varierande status - och någon kan nog svara.

chrissan
2/23/08, 12:13 PM
#10

Vad bra Anders. En enkel och lättfattlig beskrivning om hur man fixar själva sidan. Det ska jag genast försöka eftersom jag upptäckte att man kunde ha en egen web-sida på jobbets server.

AndersB
2/23/08, 1:25 PM
#11

Såväl Min Släkt, Holger som Disgen går utmärkt att använda för att skapa bra sidor att lägga ut på internet. Ska jag ranka dem så sätter jag nog Min Släkt först, därefter Disgen.

Som extra bonus får man också med sina personer i Personsökaren, den sökmotor speciellt för släktforskare som jag har på min hemsida.

http://personsok.scangen.se/

Jag ser fram emot både Arnes och chrissans nya hemsidor!  Lycka till! Glad


Arne Johnsson
2/24/08, 12:31 AM
#12

Tack för den inspiration ni har givit mig.
Nu har jag läst Om Scangen,HTML,och hemsidor.
Men nu känns det som, Måndag Morgon.Mitt huvud känns så tungt. Jag tror jag skall forska om Soldat Skans,han som var med om det stora postrånet i Kungälv på artonhundratalet,hans
son gifte sig med en syster till min Farfar.Därav mitt intresse.
Punktering på traktorkärran. Nu läser jag Peter Englunds böcker,
Hur tusan har han hunnit med att skriva alla dessa.
Dom Svenska kungarna var allt några riktiga Skitstövlar.
Jag har alltid haft en teori ang.Karl den tolftes död.
Han lejde någon att skjuta sig,det måste väl vara den enda
utvägen för honom,enligt mitt förmenande,därför blev jag glad för några år sedan,när jag läste att en Professor var inne på
samma tanke.
Jag sänder en varm tanke till Proveniens och AndersE nu när
Anbytarforum känns så meningslöst för mig.
Mvh. Arne Johnsso  Rämma

leja
2/24/08, 12:27 PM
#13

#12 Tack för den betraktelsen. Kul!!

Med senaste nummret av PC-tidningen följer en gratis version av Legacy Family Tree för den som är intresserad. Verkar snyggt gjord och så. Men hittade ingen svensk version. Varför?

Bara som ett tips.

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
CarpetDiem
7/27/08, 6:49 PM
#14

Halloj alla släktforskare som inte har tillgång till en hemsida.

Jag har byggt upp en i phpgedview med utgångspunkt från materialet jag har i Disgen. Detta för att få tillgång till Gedcom-filen.

Sidan som jag har lagt upp den på heter yourbeginnings.com

Allt är gratis och det mesta sköts med enkla importfunktioner från gedcom.
Inga uppgifter som kan stöta sig med PUL visas i det som visas på nätet. Vill man kunna ta del av detta -  nyare material - får man hos den ansvarige (d.v.s. på min sida är det jag som bestämmer) begära inloggningsfunktioner för att kunna ta del av den informationen.

Visserligen finansierar ägeren till domänen YourBeginnings sitt engagemang genom att lägga ut reklam på sidorna som ligger där. Tycker man inte om detta kostar det $20 för att bli av med det.

Fördelen med detta program är att all "färdig text" kan man få direkt översatt på en himla massa språk. Jag har valt svenska och engelska. Besökaren bestämmer själv vilket språk man ska läsa informationen i.
Det finns masor av bra funktioner där jag nog dessvärre inte har hittat hälften än.

Dessutom finns det en möjlighet att enkelt byta ut olika texter. Själv arbetar jag ganska mycket med att informera på första sidan när jag har gjort uppdateringar, har funderingar eller kommit till något genombrott. Detta gör att sidan "lever" hela tiden.

Domänen har i dagsläget, 27 juli, 312 olika forskares hemsidor (från hela världen).

Titta gärna in på min egen sida http://www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT

Vill ni veta mer om YourBeginnings så kan ni klicka på länken About YourBeginningsHör gärna av er om ni behöver ha mer detaljer.

Hälsningar
Thomas

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

KingZap
7/28/08, 12:17 AM
#15

#13

Den svenska versionen kom aldrig ut som version 6. Däremot har nu version 7 kommit ut på svenska även om översättningen fortfarande pågår.

Läs mer på http://www.legacysvenska.com/

xian
7/28/08, 3:38 AM
#16

När det gäller webb-presentation tycker jag (i likhet med många andra) att MinSläkt är det program som har den snyggaste och bästa HTML- layouten.

Långörasläkten

Här har jag använt ett litet smart program som heter "Find And Replace (FAR)". Med det programmet kan man modifiera tusental sidor på ett enda bräde.

lkvist
7/28/08, 3:36 PM
#17

#14 Tack för tipset Thomas. Jag har tittat på phpgedview ett tag för jag gillar dels inloggningsfunktionen och statistiken med äldst, flest barn osv som jag tycker är tilltalande och intressant. Vi har kommit en bit nu och flera i släkten börjar intressera sig och vill ha bilder och sammanställningar så nu ska de snart få komma åt allt on-line.

Mvh Linda

CarpetDiem
7/29/08, 2:04 AM
#18

Hej Linda,

Som Administratör av en phpgedview-sida finns det massor av varianter vad man kan visa på index-sidan (startsidan). Dessutom kan man givetvis förändra layouten.
Det är mest fantasin som sätter gränser och trots allt så är det betraktaren som avgör om designen är bra eller dålig.

Jag valde standard bara för att se hur programmet fungerade.

Efter snart ett år och med en superbra support från USA går det banne mig inte att misslyckas.

Att ladda upp 13000 individer tar mindre än 3min med 2Mb bredband.

Gör jag detta på en vanlig hemsida via ex. Dreamweaver och med inställningar i Disgen tar detta flera timmar. Lite tråkigt när man upptäcker ett fel och måste ladda om allt igen.

Annars är HTML-mallarna i Disgen helt ok.

Faktauppgifter och utskrifter i phpgedview tycker jag personligen slår det mesta. Ibland kan det dock tyckas finnas för mycket finesser.

Hoppas att det går bra för dig - vad du en väljer.
Behöver du ha lite support (om du väljer phpgedview) så får du gärna höra av dig.

 /Thomas

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Upp till toppen
Annons: