Annons:
Etiketterurklockor
Läst 6569 ggr
Bertil
2005-10-27 20:04

Ljunghans

Jag ärvde en gammal guldklocka från min mormor av märket Ljunghans. vad vet ni om denne tillverkare och urets originalitet?

mvh

Bertil

Annons:
Staffan
2005-10-27 20:36
#1

Klockor är spännande!

Min morfar Hilding var faktiskt urmakare. Det var även hans mamma Aliana Akvilina. Morfars verkstad på vinden var det mest spännande rummet i hela världen - och många de tillfällen då jag smög in där och snokade runt bland urverk och mystiska maskiner från svunna tider. Allt till det tickande ljudet av den uppfinning som låter oss mäta den sträcka som är oss beskärd. Jag behöver knappast säga att jag såg dem båda som hjältar som slogs för att vår framtid skulle få se dagen…

Ledsen att jag kom ifrån ämnet Bertil, blev bara så till mig när jag kom att tänka på de starka minnena.

Mvh // Staffan

AndersE
2005-10-27 22:29
#2

Bertil, jag gissar att du stavat fel och menar Junghans? I så fall hittade jag en artikel i GP, med denna text:

"Från Tyskland kom också maskintillverkade klockor. En av de större tillverkarna hette Junghans och tillverkade både bordsur och väggur.

- De var billiga för den tiden och trots att de masstillverkades var de inte alls dåliga, säger Bertil Svensson."

Jag har samma personliga bild. Bra klockor men förmodligen inga dyrgripar, och inte sällsynta. Jag har ett väggur av märke Junghans.

Nu vet jag ju inget om just din klocka - kanske är det en Ljunghans, helt unik och mycket värdefull?

Staffan - det du berättar låter mycket spännande! Vad har hänt med verkstad och instrument?

AndersE
2005-10-27 23:09
#3

Junghans gör ännu klockor, riktigt snygga tycker jag. På den här sidan framgår att de började 1861.

Och på denna danska sida kan man klicka på "Hovedmenu" längst ner till vänster, och sen på "Historie".

Där kan man bl.a läsa att man var världens största tillverkare 1903!

Ed
2005-10-27 23:16
#4

Fler som funderar över Junghans finner man här!

Bertil
2005-10-28 00:09
#5

Stort TACK för alla svar. Snygg är även min klocka och värdefull är inte ett måste för att jag ska känna mig mysig :-)

mvh

bertil

Upp till toppen
Annons: