Annons:
Etikettmöbler
Läst 6836 ggr
vickypix
2/9/06, 5:02 PM

Gammal bäddsoffa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

 Jag undrar om någon kan berätta något om den här typen av bäddsoffa? Var kan den vara tillverkad någonstans? Och när? Var dessa typer av soffor populära?

Just denna bäddsoffa tillhör en släkting till mig i Amerika. Den står i deras hem i Florida. Min släkting har Svenska och Norska anor. Innan han fick den i sin ägo har soffan har stått i hans barndomshem i Minnesota. Där har den funnits så länge han kan minnas och han är född  1924.

All information om soffan är välkommen!

Tack på förhand!

Mvh.

Victoria

Annons:
vickypix
2/9/06, 5:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kommer ytterligare en bild på samma bäddsoffa!

Mvh.

Victoria

AndersE
2/9/06, 5:13 PM
#2

Kul svarvningar!

Jag är absolut ingen expert, men jag får en spontan 10-20-talskänsla. Skall se om jag kan få fram något mer…

AndersE
2/9/06, 10:38 PM
#3

Ett tips när det gäller att ålders- och stilbestämma möbler får man här. Fast din bäddsoffa är nog lite för speciell…

Jag gissar att släktingen vill veta om soffan/sängen kan ha följt med från Sverige eller Norge. Min tro är att sängen nog var ganska ny när han var liten. I så fall är den nog tillverkad i USA.

Proveniens länkar finns ett par sidor med forum kring antikviteter där du också kan prova att få hjälp.

AndersE
2/10/06, 5:10 PM
#4

Jag har sökt runt en hel del på nätet, men inte hittat något som liknar din säng. Egentligen skulle man ju vilja titta närmre på den.

  • Finns någon märkning, någon etikett?
  • Hur är den sammanfogad - hur ser beslag en ut?
  • Är dynorna original? Har de någon märkning?
vickypix
2/10/06, 11:16 PM
#5

Hej igen,

Tack Anders för dina försök att hitta mer information om bäddsoffan. Jag ska höra med min släkting om det finns några svar på frågorna du ställde. Nu har han bekräftat att han vet att den ursprungligen har stått i hans farfars hem i Minnesota. Hans farfars hem är byggt 1900, men han vet förstås inte om soffan funnits där lika länge.

Han berättade även att soffan är renoverad. Han har bytt spikarna, som han beskriver som fyrkantiga, till skruvar.  Jag vet inte om dynorna är orginal…så det ska jag också fråga om

När jag var på besök hos min släkting så tittade jag ganska så noggrant på soffan. Men jag kunde inte se någon ettikett. Fast jag ska fråga honom för säkerhets skull.

Jag återkommer!

Tack så mycket igen!

Mvh.

Victoria

vickypix
2/11/06, 4:16 PM
#6

Hej,

Nu har jag fått veta att dynorna ej är orginal. Vid renoveringen så beställdes nya dynor. I orginal var det två dynor, en rygg och sitt, i samma längd som soffan. Orginaldynorna var gjorda i läder. Min släkting vet inte vad det var för någon sorts stoppning…men han säger att det var någon sorts grova, toviga strån.

Det finns inga etiketter bevarade, tyvärr.

Det är allt nytt jag vet förnärvarande.

Mvh.

Victoria

Annons:
AndersE
2/11/06, 5:22 PM
#7

Det var säkert en tagelmadrass…!?

Yred3
4/20/11, 10:06 PM
#8

Vilken fin soffa. En duktig snickare eller svarvare. Jo det var säkert tagel, jag håller med.

Yred3
4/20/11, 10:12 PM
#9

Kan han ha varit insprerad av senbarocken?

leja
4/21/11, 12:20 PM
#10

Kan vara amerikansk, har enkänsla av det med alla dessa svarvade detaljer. Tagelmadrass eller kapok(?) vad jag förstod växtfibrer som kunde användas istället för tagel, speciellt om man var överkänslig mot tagel.

Vad ska man ha som signatur tro?

Yred3
4/21/11, 5:32 PM
#11

Jag gissar att den är norsk eller svensk eftersom det ser ut att vara lackerad björk. Eller vad tror ni? Men den är ovanlig eftersom den sakanr låda.

Upp till toppen
Annons: