Annons:
Etikettmöbler
Läst 6266 ggr
hejbe
2006-06-01 21:06

Varför dubbla årtal?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här kistan hittade vi uppe på ett härbre för 2 år sedan, när vi rensade ur mina svärföräldrars gamla 1700-tals-gård i Dalarna. Den är jättefin och vi använder den som soffbord numera. Tidens tand har verkligen farit fram med den och träet är på sina ställen så lent, så det är en ren njutning att stryka med handen på kistlocket och hörnen.

Nu till min fråga: Varför är det två årtal? Dels 1787, dels 1822…

Någon som vet?

Annons:
hejbe
2006-06-01 21:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi hittade också detta lilla väggskåp. Det hängde lite slarvigt inne i ett förråd och innehöll skruvar och spik….. Visst är det fint?

AndersE
2006-06-01 21:29
#2

Jag tänker mig dessa kistor som något man hade hemma och samlade "hemgiften" i. 

Jag gissar att årtalen är två viktiga årtal för samma person (kvinna). Det skiljer ju hela 35 år så man undrar ju vilka händelserna är?

Kan det vara födelseår och giftermål?

Väggskåpet är verkligen jättefint! Jag är ingen expert, men tycker ändå att målning och landskap stämmer bra överens. Hur länge har gården varit i släktens ägo. Kan kistan ha ärvts i släkten i generationer?

I så fall kan det ju inte vara så svårt att hitta någon "Sissa Eriksdotter" eller liknande som stämmer in på årtalen? I vilken socken ligger gården? Har den ett namn?

hejbe
2006-06-01 22:07
#3

Gården heter "Ansjös-gården" och ligger i Gårdvik utanför Svärdsjö.
Den har varit i släktens ägo sedan mitten av 1700-talet, minst.

Vi har inte hittat  just dessa initialer någonstans, men det kan ju vara någon som kommer "utifrån" på något sätt som har haft den med sig.

Med tanke på var vi hittade den, så har kistan kanske inte varit inne i bostadshuset på mycket länge… kanske aldrig.

Lisko
2006-06-02 00:30
#4

Eller så kan det ha varit året då kistan snickrades och året då den målades. Fast det är ju mer romantiskt med födelse och giftemålsår som Anders skrev. Kanske hette hon Sara Ersdotter? Var Sissa ett vanligt namn i Skåne? Har inte träffat på det ännu här i Norrbotten. Brudkistor som det kallas för här uppe är fortfarande tradition här. Jag och lillasystern fick varsina av vår far när vi var små, som vi samlade sänglinne och porslin och annat tills vi flyttade hemmifrån. Min är nyligen ommålad i vitt och fungerar som tv-bänk.

AndersE
2006-06-02 09:30
#5

#4 Kul med traditioner som lever kvar. Min pappa och hans syskon fick också kistor, av ganska modernt snitt, och med mässingsskylt med namn. Jämlikt!

Jo, Sissa var nog ganska vanligt i Skåne.

AndersE
2007-08-04 10:58
#6

Jag har stött på kistor några gånger i "Antik & Auktion" och där har de några gånger fört fram att årtalet kan vara det år då kistan tillverkades. Var den då avsedd att samla hemgift i så kan det ju skilja många år mellan årtal på kistan och årtal för bröllop.

Annons:
Cheyenne
2007-08-04 11:38
#7

I hfl för Svärdsjö 1824-1833 finns just i byn Gårdvik en Sara Ersdotter född 1787 men hon är ogift så det stämmer inte med det andra årtalet (1822). Ska se om jag hittar själva gården i hfl.

AndersE
2007-08-04 11:43
#8

Ja, man kan ju fundera på att det skiljer 45 år mellan årtalen…

Om nu 1787 är ett födelseår - har man helt enkelt låtit tillverka en kista då man är 45 år gammal?

Cheyenne
2007-08-04 12:11
#9

Tyvärr hittar jag inte Ansjös-gården under Gårdvik i Svärdsjö sn, någon annan med skarpare blick?

Kommer inte Lasse Berghagen förresten från Svärdsjö?

kjersti
2007-08-05 20:50
#10

Kanske gick kistan från mor till dotter och bara nytt årtal när dottern skulle gifta sig……

AndersE
2007-08-05 21:24
#11

#10 Säkert kan det vara så!

Fast då borde det kanske varit nya bokstäver också?

kjersti
2007-08-06 00:59
#12

Kanske hade de samma initialer …..

bengti
2007-08-06 09:47
#13

Hej!

Visst är det som sign. Kjersti antyder, att kistan gått i arv från mor till dotter. I de flesta seriösa böcker om allmogemöbler står denna elementära kunskap att finna. Allt är egentligen självklart - då "de gamle" lämnade över till de unga, kastades ju inte möblerna, utan initialerna målades över och de nya målades på. Ev. målades hela möbeln om efter det mode som var inne. Ett sådant mode var, att kring 1900 måla över de med underbara blomstermotiv försedda 1800-talsmöblerna med vit eller svart (lack)färg! Dock, allt målades inte om i början av 1900-talet, utan många möbler slogs sönder och kölnades (eldades) upp.

Annons:
Upp till toppen
Annons: