Annons:
Etikettföremål
Läst 4028 ggr
Staffan
5/11/06, 2:20 PM

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade ett av mina gamla loppisfynd här hemma som jag inte vet vad det är för någonting. Lägger in en bild här för att se ifall någon av er kan hjälpa mig lista ut det.

Det är ett slags fodral eller etui av något slag, men för vad? Den verkar vara gjort av främst koppar och tenn eller något liknande.

Mvh // Staffan

Annons:
AndersE
5/11/06, 2:36 PM
#1

Hur stort? Hur öppnas det?

Staffan
5/11/06, 3:06 PM
#2

Den sirliga sidan är framsidan. Från den så tippas locket bakåt. Boxen är cirka en decimeter hög.

AndersE
5/11/06, 3:38 PM
#3

Den ser ju ut att ha hängt i något… En decimeter i fyrkant ungefär…? Ganska tung då?

Kan du inte ta en bild där den är öppen?

[SvenA]
5/11/06, 7:28 PM
#4

Kan det ej vara någon forma av sparbössa ?

Staffan
5/11/06, 9:37 PM
#5

#3

Jag tycker också att den ser ut att ha hängt i någonting. Det närmsta jag kommer att tänka på är ett sådant där bärbart myntfack som SL:s busschaufförer hade för många år sedan.

#4

Tveksamt. Det känns mer som någonting man hade superviktiga meddelanden i när man skickade en ryttare hem för att berätta om ett nytt land vi erövrat… :)

// staffan

AndersE
5/11/06, 9:50 PM
#6

Är det låsbart? Eller i alla fall stabilt stängt?

För jag tänker mig det hängande i ett klädesplagg. Lite klumpigt kanske för en balklänning, men varför inte en kurir?

Annons:
Staffan
5/12/06, 1:22 AM
#7

Nej, det är inte låsbart. Däremot känns det ganska stabilt stängt, fast det inte finns någon "hasp"…

// staffan

Staffan
5/12/06, 5:11 PM
#8

Kanske ett fall för antikrundan? :)

AndersE
5/12/06, 5:23 PM
#9

Hade du en bild på det öppet?

Inga stämplar eller andra märkningar?

Staffan
5/25/06, 3:53 PM
#10

Jag har inte hunnit ordna fler bilder ännu men det kommer.

Skulle det kunna ha varit något man förvarar fickpluntan i kanske? Det säger iaf något om boxens storlek…

// staffan

ThomasH
5/26/06, 2:56 AM
#11

Är det inte en låda att låsa in en bibel i? Kan det inte härhöra från en kyrka? Hur är storleken i förhållande till en bibel?

Staffan
5/29/06, 6:19 PM
#12

Det är nog ingen dum gissning Thomas! Den känns dock lite för tunn för att kunna ha innehållit en bibel. Kanske kan det ha legat en katekes eller en psalmbok i fodralet.

Vad fick dig att gissa på detta?

Mvh // Staffan

psson
7/4/06, 11:10 PM
#13

Det ser ut som en "kollekt" box. I många kyrkor där man kan tända ljus för sin bortgångna, så hänger det en sådan ovanför lådan med ljusen. Tanken är att man ska lämna ett litet bidrag för ljuset man får ta. Helt frivilligt naturligtvis.

Vet inte om det är så vanligt i svenska kyrkor men utomlands förekommer det.

Annons:
AndersE
7/5/06, 1:26 AM
#14

Jag ser gärna en bild där den är öppen…

JAKJO
2/17/09, 8:09 PM
#15

Det är, vad i alla fall man på Probus vapenauktioner, kallar en palluska och den kommer troligen ifrån Balkanregionen och på svenska skulle jag nog vilja kalla den för kartuschväska.

AndersE
2/17/09, 11:42 PM
#16

#15 Aha! Jag får nog PM:a Staffan så han ser det!

Staffan
2/18/09, 9:46 AM
#17

Spännande - tack för svaret!

Går det att gissa hur gammal den är ungefär?

// staffan

JAKJO
2/18/09, 10:59 AM
#18

Jag skulle tro att de brukar bedömas vara från 1750-1850. //JAKJO

Upp till toppen
Annons: