Annons:
Etikettmöbler
Läst 5451 ggr
Hirit
8/5/06, 11:19 PM

Gammelskåpet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta Gammelskåp,som mina föräldrar köpte omkring 1940 har nog inget större värde,eftersom det är ommålad Årtalet 1940 stämmer säkert,men 1802 kan jag inte svära på?

Däremot så tillhörde den som målade om det (Gunnar Häggman) en konstnärlig familj och hans far står omnämnd i "Mästare och Möbler, skriven av Maj Nordermann.

**Den siste målaren inom den jämtländska mäbeltraitionen var Anders Jonasson Häggman från Rise Offerdal(1832-1923). Sitt sista skåp daterade han så sent som 1871.Förutom i hemsocknen Offerdal Finner man hans arbeten i grannsocknarna Föllinge,Hotagen och Kall.
**Han dekorerade både klockfoder och skåpdörrar med rosor,ibland placerade i naivt uppfattade enkla urnor. Rosorna är lätta att känna identifiera,eftersom de alla har blad som grupperas kring ett mörkt njurformat mittparti,lagda blad.

¨Häggman, har inte signerat, men flera samverkande traditonsuppgifter pekar på möbler av exakt samma dekor och inom ett geografiskt snävt område, alla daterade mellan 1856-1871. Det är därför rimligt att attribuera hela serien möbler till honom och hans rosor får representera det sista avtynande blomstermåleriet, innan de fabrikstillverkade möblerna definitivt sätter en gräns för denna typ av möbeldekor.sidan 143.   Sidan 225 HÄGGMAN, Anders Jonasson 1832-1923 Offerdal, Rise bonde och målare, f. i Näskott sn. Son till Jonas Andersson, Näskott, som enligt familjetradition även skulle ha varit målare (enligt medd. av Rob Bång, Bånggården och Jonas Häggman, Rise, Offerdal)

1862 gift med Märet Pehrsdotter från Rise. Dödboken har inget meddelande om måleriverksamhet. Sonen Gunnar Häggman, Offerdal (1873-1950) är däremot antecknad som målare. (Dödboken förvarad hos PÄ i Offerdal (numera folkbokföringen Landsarkivet Östersund not. Harriet) uppgifterna benäget lämnade av kyrkoherde Elof Boman.   MÖBLER: Samtligs möbler, som enligt traditionsuppgifter skall ha målats av Häggman faller tidsmässigt inom ramen för hans verksamhetsperiod och visar inbördes stor överensstämmelse. Varken hans far eller son kan ifrågakomna för arbetena. SKÅP daterad 1856 KAD, privatägd Storholmsjö, Föllinge. SNEDKLAFFSKÅP daterad 1859 GAS,BJD, privatägd Storholmsjö, Föllinge. MATSKÅP daterad 1865 "målat av Häggman", privatägd, Rise, Offerdal  SÄNGSKÅP daterad 1868 PSS,KID, privatägd Bångåsen, Offerdal. Om denna möbel lämnades uppgiften att den var målad av Gunnar Häggmans far. SKÅP daterat 1871 KPD, privatägd, Kaxås,Offerdal. SKÅP privatägd, Tulleråsen, Offerdal. HÖRNSKÅP odaterad, privatägd Tornäs, Föllinge. STÅNDUR odaterat, privatägd Tulleråsen,Offerdal SKÄNK odaterat,privatägd Gunnarsvattnet, Hotagen SKÅP odaterat ursprung. Bratteggen, Kall, privatägd Stockholm. Rumsinrednin, en bevarad bräda med bukett i urna av Häggmanstyp, ursprung Gudmundsgården, Raftälven, Gåxsjö,JLM 15367-1-b.

Vet ej i vilket material skåpet är tillverkat av,men jag kan lova att det var fruktansvärt tungt,skulle ha behövts en lyftkran.

Annons:
Hirit
8/5/06, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till. Man får vara försiktig om man torkar av det med en fuktig trasa…….. Det ser lite missfärgad ut, men skulle tro det bero på linolja som han antagligen använde…

AndersE
8/6/06, 12:25 PM
#2

Härligt skåp! Högt?

Var det nymålat när föräldrarna köpte det? Är 1940 alltså bara ett "ommålningsårtal"?

Det finns inga andra märkningar?

Är det kanske ek om det är så tungt?

Hirit
8/7/06, 10:50 PM
#3

Anders,skåpet är ca.2.10 högt, 1940 måste vara ett "ommålningsårtal" Jag kan inte se några andra märkningar.

Skulle det finnas så är de övermålade. Skåpet har egentligen inget speciellt personligt värde för mig, eftersom jag inte vet något om dess ursprungliga bakgrund. Det är visserligen både ock. Värdet sitter ändå i att det är son till en "känd" jämtländsk målare som har målat det.(möbler m.m.) Det pryder i alla fall sin plats.

Att det skulle vara gjort av ek tror jag inte,eftersom ek egentligen inte växer häruppe.(vi har ett undantag här där jag bor,men hur den har klarat sig vet jag ej) Men det är skillnad mellan att tro och att veta,så det är bäst att fråga någon som sett det.

AndersE
8/7/06, 10:59 PM
#4

#3 Det har/får ju ändå en personlig proveniens eftersom du vet när din föräldrar köpte det. För din barn blir det morföräldrarnas skåp osv…

Hirit
8/8/06, 1:58 AM
#5

Jamen,det har du rätt i,ett visst värde har det i o med att mina föräldrar har köpt det,visst har jag tänkt på det och är det så att något av mina barn och barnbarn vill ha det så blir det en ny tradition och värde för dem. Men det är lite irreterande att inte veta dess ursprung. Har däremot en skänk, som mina morföräldrar fick snickrat 1903,till sitt bröllop. Där vet jag vem som snickrat den och till vem så den får ändå ett speciellt värde för just mig.

ThomasH
8/12/06, 3:02 AM
#6

Mycket synd att det är ommålat för ett detta skåp i originalskick skulle utan tvekan vara värt runt 75.000

Annons:
Upp till toppen
Annons: