Annons:
Etikettberätta
Läst 12344 ggr
AndersE
9/9/06, 10:11 AM

Gör din egen bok

Om man nu har lagt lite arbete på sin släktforskning kan det ju vara kul att presentera det på ett snyggt sätt.

  • Jag har naturligtvis använt släktforskningsprogrammets (Disgen i mitt fall) funktion att skriva ut, och monterat i en mapp. Det blir inte så läsvänligt…
  • Jag har provat att skriva egna artiklar med blandat text och bilder i Word. Kan bli ganska trevligt och lätt-tillgängligt. Det svåra är egentligen att "binda in" snyggt.
  • Jag har tittat lite på "Gör din egen bok". Rimliga priser, men man verkar rätt begränsad i layout och kan inte påverka formatering för att t.ex göra rubriker i texten.
  • Det finns något som heter "Books-on-demand" som verkar ha alla möjligheter. Det verkar dock kräva att man planerar en större utgåva - åtminstone 50-100 böcker.

Har ni några tips, erfarenheter eller tankar kring detta?

Annons:
[SvenA]
9/9/06, 2:22 PM
#1

Det finns ett företag på www.tierpstryckeri.se som hjälpter till med detta det verkar vara ett både bra och lätt sett att framställa mindre upplaga på.

AndersE
9/9/06, 4:19 PM
#2

#1 Tack för länken.

Minst 25 ex och 420:- styck i s/v.

Jga är lite lockad av möjligheten att göra böcker styckevis som "Gör din egen bok", även om layout är begränsad.

[SvenA]
9/9/06, 6:18 PM
#3

Fråga de lokala tryckerierna

Om du tar fram underlag i PDF format och på detta sätt kan göra det mesta arbetet själv skall det väl inte behöva bli så dyrt att tryck och binda det på ett mindre tryckeri på orten.

AndersE
9/9/06, 7:43 PM
#4

#3 Det är nog en god idé.

Min tanke är att 10.000:- för 25 böcker är en rätt hög tröskel. Jag lockas av tanken att trycka en bok, få hem och titta, upptäcka fel man gjort och utveckla sig. Sedan kan det så småningom kännas att man kommit så långt att man vill trycka en serie i lite högre kvalitet…

gurin
9/9/06, 8:10 PM
#5

10.000 för att trycka 25 böcker är alldeles för dyrt. Det går att komma betydligt lägre. Ta in offerter från riktiga tryckerier. Fråga efter lite olika papperskvaliteter, bilder, färg. Du vill antaglien inte ha ett glansigt vitt papper. Ofta kan lägre papperskvalitet vara att föredra. Utgå från den bok du ser framför dig. Det har blivit mycket billigare på senare tid att trycka böcker, särskilt bilder både svartvitt och färg.

mvh/gurin som faktiskt har tryckt en bok en gång med bilder, några i färg (avhandling).

AndersE
9/9/06, 8:40 PM
#6

#5 Tror du ett tryckeri kan tänka sig att trycka enstaka böcker?

Annons:
gurin
9/10/06, 10:50 AM
#7

Allt beror naturligtvis på priset. Men handlar det om att hosta upp 10 000 så bör du få fler än 25 böcker.

mvh/gurin

Alsterolle
9/10/06, 11:22 AM
#8

Ytterligare ett alternativ - efter Google-sök "böcker små upplagor" - s.k. "Book-on-demand"

gurin
9/10/06, 11:35 AM
#9

Nu börjar det likna något i prisväg.

mvh/gurin

Alsterolle
9/10/06, 12:30 PM
#10

Påpekade för firman att deras hemsida ser knepig ut i Firefox och fick ett trevligt svar.

Även följande:
"Vi kan säkert hjälpa Dig med Din släktbok (vi producerar faktiskt just nu en sådan på 518 sidor och som sträcker sig tillbaka till 1400-talet) så om Du har någon ide om omfång, storlek och upplaga så kan vi säkert ge Dig ett fördelaktigt pris."

Hälsningar
Göran Boström
GML Reklam AB

gurin
9/10/06, 12:39 PM
#11

Ja visst blev den knepig i Firefox. Börjar bli lite less på alla sidor som man måste öppna med någon annan browser. Firefox är ju så behändig annars.

mvh/gurin

AndersE
9/10/06, 1:52 PM
#12

#8 Ja, 50 ex för 2.500:- börjar ju låta överkomligt!

Jag tänker mig inte stora släktkrönikor just nu. Däremot har jag någar "mikrohistorier" som skulle vara kul att trycka. T.ex har jag en liten berättelse om farfars föräldrars liv som kan bli på ca 15-20 sidor plus bilder. Och något liknande på farmors föräldrar.

Men redan 50 ex är för mycket. Marknaden är ju bara några stycken i släkten - kanske 10-15?

AndersE
9/10/06, 1:57 PM
#13

Det är ju inte helt lätt att vara amatörförfattare. I början listade jag helt enkelt allt jag hittade i kronologisk ordning. Nyligen har jag börjat strukturera om det lite och sätta samman teman i små kapitel - även om jag försöker bibehålla en grund i kronologin.

På "Gör din egen bok" passar det bra att låta varje uppslag vara en enhet. Den begränsningen ger vissa utmaningar, men lyckas jag tror jag att det blir trevligt för läsaren.

Jag har t.ex några flyghistoriska böcker som är gjorda på samma vis - varje uppslag blir sin egen berättelse i text och bild.

Tankar eller erfarenheter kring det?

Annons:
Alsterolle
9/10/06, 3:09 PM
#14

När man surfar runt hittar man mycket trevligt - och tänkvärt.

T.ex. i en blog 

Kommentarerna inte att förglömma!

Hittade detta efter Google-sök på "en släkthistoria"

Lundblad
9/12/06, 2:30 PM
#15

#11 Slightly off topic…

Det finns en bra Firefox extension som låter dig visa en sida i IE utan att lämna Firefox. Du kan byta framvisningsmotor mellan ie och firefox med ett klick. (Du kan också bestämma adresser som alltid ska visas i IE.)

Se här: https://addons.mozilla.org/firefox/1419/

Alsterolle
9/24/06, 11:08 AM
#16

Även på RÖTTER finns en tråd om bokframställning.

AndersE
9/24/06, 4:02 PM
#17

Tack Olle!

Instant Book verkade intressant.

Även Bokmaskinen ser bra ut. Låga priser.

BertilM
10/24/06, 8:08 PM
#18

Hittade följande möjlighet att göra böcker när jag letade efter ett matrecept i ICA-kuriren.

http://icakuriren.gordinegenbok.se/index.jsp?partnercode=icak#

Vet inget närmare om hur det går till men kanske värt att undersöka.

Bertil

AndersE
10/24/06, 10:28 PM
#19

#18 Tack, jag ska kika på det.

AndersE
10/24/06, 10:29 PM
#20

#18 Det verkar vara samma "Gör din egen bok" som jag länkade till i #0, bara att man går in via ICA-kuriren.

Annons:
a_hansen
12/4/07, 12:19 PM
#21

Anders,

det går att jobba med helt egen layout hos Gör din egen bok, om du först gör arbetet i layoutprogram, t ex Indesign. Därefter sparar du från layoutprogrammet (ev via Photoshop) om varje sida med text och allt som jpeg-fil. Så kan du montera sida för sida i företagets mall på nätet.

 Andreas

AndersE
12/4/07, 5:11 PM
#22

#21 Jo, om man bara vill så går allt…   ;-)

AndersE
12/16/09, 7:48 PM
#23

Nu är jag nära att lämna ifrån mig nästa bok till tryckeriet…

Fler som arbetar på släktböcker?

Andersdotter
1/10/10, 3:56 AM
#24

Nu har jag äntligen hittat hur jag vill börja försöka göra en första släktbok,och att binda den själv.

I nedanstående info ligger 6 korta väl beskrivna avsnitt om hur man går till väga för att binda en egen bok.
Jag kände genast att det var rätt sätt för mig att börja med, för då kan jag använda två A4 att vikas till A5 göra dom klara, fortsatta
varefter jag kan bygga på som jag vill/har tid;-) . Ska snarst handla hem lite material (tips om material även längre ner)
Och så tränar jag på en enkel liten gästbok eller något sånt. Blir det lika snyggt som det han presenterade i filmen, så köra jag i gång med detta Måste säga att det såg verkligen bra ut, och för mig som först och främst
ska göra ett exemplar är detta bra terapi ;-) Och det såg enkelt ut, i vart fall om man gillar lite pyssel.

Part 1
Part 2 Part 3 Part 4
Part 5
Part 6

Schneidler Grafiska har allt du behöver i material

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Jerlerup
1/10/10, 1:21 PM
#31

På Vulkan kan man lägga ut vad man än vill som bok. Sen går den som vill köpa boken in och beställer den. Som print on demand men utan att man behöver trycka mer än så mycket man än vill.

https://www.vulkan.se/

AndersE
1/10/10, 1:48 PM
#32

#31 Ser intressant ut.

Som vanligt är upplägget unikt och det är nästan omöjligt att jämföra priser…

AndersE
1/10/10, 2:10 PM
#33

Stämmer det att Lina Skugge är VD för vulkan? Det gör åtminstone mig rätt skeptisk…

(Förtydligande: Jag är mycket negativ till kvällstidningar och läser dem aldrig, inte ens på nätet. Allt som har tydliga kopplingar till kvällstidningar och till deras moral och etik gör mig mycket skeptisk…)

svenake
1/10/10, 3:59 PM
#34

Tror nog att Skugge är en bakom Vulkan, hon satt och presenterade tanken i nåt morgonprogram.

#  24  Man kan också gå en kvällskurs i bokbinderi, jag är inne på mitt 4 år nu.  Började mest för att laga gamla fotoalbum för porträttbilder men det var så kul och så trevliga personer så jag fortsätter.

Fast man hittar mycket kul på Youtube också,  hur man stämmer en ukulele, skjuter med potatisgevär, spelar olika låtar och mycket annat. Det enda jag inte hittat är hur man tillverkar boklås, alltså lås till gamla böcker.

Annons:
Jerlerup
1/10/10, 3:59 PM
#35

Skugge är VD ja.

Jag känner en kille som tryckt saker där. Resultatet blir faktiskt ganska bra, måste jag säga. Copyrighten behåller man och de är snabba och har ganska bra reklam för det man producerar!

Skulle jag trycka något idag skulle jag använda Vulkan!

/T

Phryxe
1/10/10, 4:24 PM
#36

Blurb
Gör din egen bok
GML Solentro

Vulkan verkar vara seriösa.

AndersE
1/10/10, 5:02 PM
#37

#36 Jo, fast jag hade inte velat att min släktbok skulle associeras med Linda Skugge och Aftonbladet.

Jerlerup
1/10/10, 5:32 PM
#38

Släktforskning a lá Aftonblaskan…

:o)

AndersE
1/10/10, 5:57 PM
#39

#38 Inte jag…

Flört

Phryxe
1/10/10, 9:33 PM
#40

#37 Tror inte Vulkan har nåt med Aftonbladet att göra. Skugge skriver väl inte bara för den tidningen. Ser att hon också skriver för SvD och ICA-kuriren, men de kanske man heller inte vill förknippas med.

torstenbengtsson
1/13/10, 6:16 PM
#41

Här finns ett billigt och bra alternativ, verkar det som:

http://mandatus.hstrom.se- priser från 45 kr.

Annons:
Phryxe
2/12/10, 10:24 AM
#42

En variant är att skriva från vilken MediaWiki som helst till PDF, ODF eller papperstryck (PediaPress).

AndersE
2/12/10, 10:54 AM
#43

Själv ska jag just nu ge mig iväg tlll tryckeriet…

Flört

AndersE
2/12/10, 12:58 PM
#44

Klart!

Den här gången har jag anlitat ett lokalt tryckeri. Fördelarna är rätt uppenbara. Det känns bra att prata med den som ska göra jobbet. Få titta och känna på olika papperskvaliteter, bolla idéer kring olika upplägg osv.

Jag hade tidigare fått uppfattningen att de små tryckerierna inte kunde konkurrera prismässigt, men jag är helt nöjd med min offert. Så nu är ordern placerad och jag räknar med att få min bok om tre-fyra veckor.

Spännande väntan…

Cheyenne
2/12/10, 1:00 PM
#45

#44 Vad kul! Själv är jag oerhört nyfiken på omslaget…! Glad

Måste vara hur kul som helst att utforma hela konceptet, inte bara själva skrivandet utan även bilder, val av papperskvalité etc.

AndersE
2/12/10, 1:08 PM
#46

#45 Det blir ett enkelt enfärgat omslag med en gammal svartvit bild på huvudpersonerna. Inte ens någon spännande titel…

Liksom förra gången har jag gjort allt arbete själv och alltså lämnat in en tryckfärdig pdf. Det enda jag önskade hjälp med var att anpassa omslaget till boken, med hänsyn till papperstjocklek och så.

Den här boken blev tunn - bara 100 sidor. Anledningen var mest att jag ville ha ett "avslut" för att kunna konscentrera mig på del II som verkar bli betydligt tjockare.

Jag fick frågan om bindning men valde enklast möjliga limbindning för att hålla priset nere. Räknar med att sälja boken för ca en hundring.

Phryxe
2/12/10, 4:21 PM
#47

Hade tryckeriet några särskilda krav på PDF:en? Tänker på inbäddade fonter, bildkvalitet (upplösning, RGB/CMYK) etc.

chrissan
2/12/10, 4:22 PM
#48

Jag har inte läst denna bok, men det verkar som DIS-Norge har gett ut en bok om att göra släktbok

Länk

Annons:
AndersE
2/12/10, 4:31 PM
#49

#47 Nej, det hörde jag inget om. Bilderna bör vara 300dpi och det har jag varit mer noggrann med än förra gången.

AndersE
3/4/10, 3:08 PM
#50

Fick precis höra att min bok är tryckt och beräknas komma från bokbindaren i mitten av nästa vecka…

kikkan58
3/4/10, 9:17 PM
#51

Kan Varmt rekommendera Tierpstryckeri då jag själv arbetar där och vet att resultatet av böckerna vi har tryckt blir väldigt bra!!!

kikkan58
3/4/10, 9:23 PM
#52

Tierpstryckeri var med i en monter under släktforskardagarna i Nacka för några år sedan just med detta att göra sin egen släktbok!

Anna-hfg
3/4/10, 9:56 PM
#53

Jag funderar på att ge ut min kronoparksforskning när den väl är klar. Jag hörde mig för med en bekant som har ett förlag och han sa ca 25 000 för 500 ex a 100 sidor. Om jag behövde hjälp med fotona, att anpassa dem kostade det en liten summa till.

AndersE
3/4/10, 10:12 PM
#54

#53 Vad skulle det bli för slags bok?

Jag har gjort mina böcker i Word, lagt in svart-vita bilder och nöjt mig med mjuka pärmar. Då är 25 000 för 500 böcker dyrt. Det skulle kosta ca 19 000 på mitt lokala tryckeri.

Ska man sedan ha hårda pärmar så blir nog ditt pris ganska OK. Det skiljer så pass mycket.

Vill man ha bilder i färg så blir det dels lite dyrare, dels behöver man styra vilka sidor de hamnar på.

AndersE
3/11/10, 12:08 AM
#55

Hämtade mina böcker idag! Nöjd!

Tryckte dem på ett tryckeri som etablerades året innan det år som avslutar min berättelse…

Tryckaren

Annons:
Anna-hfg
3/11/10, 9:15 AM
#56

Skulle nog tro att det är med hårda pärmar han menade. Och bilder vill man ju gärna ha. Särskilt om torpruinerna, lite kartor och annat smått o gott.

AndersE
3/11/10, 9:45 AM
#57

#56 Bilder i svartvitt kostar inget extra, men färg kostar plus att man får lite begränsningar. Jag tror dock att man t.ex. kan ha en liten färgbildssamling på några sidor utan för mycket påslag.

AndersE
4/5/10, 3:48 PM
#58

För er som  har nära till Göteborg:

Föreläsning: Ge ut din egen bok

Plats: Stadsbiblioteket i Göteborg, vid Götaplatsen. I Poesihörnan, skönlitterära avdelningen.

Tid: 18.00 - 19.00, kan ev dra över tiden. Onsdag 7/4 2010.

Ingen föranmälan. Det är bara att dyka upp - i tid!
Och det är förstås gratis.

Stellan Tengroth, Ulf Diktonius och Multimanus´ Johanna Wistrand om att driva eget förlag, använda sig av print-on-demand, vanligt tryckeri och att ge ut e-böcker.

Föreläsningen är ett samarbete mellan Göteborgs Stadsbibliotek och Studiefrämjandet i Göteborg.

Upp till toppen
Annons: