Annons:
Etiketttestläsare
Läst 4311 ggr
AndersE
2/8/07, 2:10 PM

Testläsare - målarpåg

Jag önskar kritik av denna text, som beskriver min farfars fars uppväxt:

Målarens påg

Uppväxten i Starby

Gotthard föddes den 11 mars 1875 i Starby. Hans far, Johannes Olsson Ellerstrand, var målaremästare och född i Starby 1832. Gotthards mor, Botilla Pålsdotter Bohman, var född 1838 i Tranarp, Kvidinge.

De bodde i ett hus på No 7 i Starby. Där fanns Gotthard, hans föräldrar och Gotthards fyra äldre syskon. Då han föddes var Edvard 11 år, Oscar 7 år, Emma nästan 5 år och Leonard 2 år. I hemmet bodde också Gotthards farmor Hanna Olsdotter och farfar Ola Nilsson. Ola var snickare och verksam ända in på 1880-talet. År 1881 flyttade Ola och Hanna till Starby 1. Hanna dog 1883, 73 år gammal, och Ola dog 1885, 79 år gammal.

Gotthards mormor bodde i Tranarp, inte långt från Starby. Hon var sjuklig och fattig änka och dog 82 år gammal 1888.

Om sina första år har Gotthard själv skrivit:

_"I Starby jag föddes till verlden, och lekte på ängarna der. _På byliden styrde jag färden, på kälken för flickorna der.

_I skolan jag småningom hamna, jag stava och läste så smått. _Men redan då ville jag handla, jag drev lotterier i smått.

_Bortlottade pennskaft och pennor, med vinst på var tjugonde lott. _Det blev ju rätt goda affärer, och jag håva in varje pott.

_Min börs utav kopparmynt svällde, och mor min fick se den en kväll. _Jag minns hur det sved och det smällde, vad stryk som jag fick denna kväll.

_Konfirmerad jag blev efter skolan, min lärare hjälpa mig vill. _Till plats i affär eller skolan, men vinsten ej räckte dertill."

Tidigt vuxen

Gotthard konfirmerades i Höja kyrka den 20 april 1890. På hösten samma år, dör hans far Johannes 58 år gammal. Gotthard var då endast 15 år gammal. Han bodde kvar i föräldrahemmet ytterligare några år och började arbeta i Nils Petters butik i Starby. Bland Gotthards vänner i Starby fanns den fyra år yngre Emil Starfält, son till Per Månsson.

_"Jag sedan fick plats i butiken, hos Nils Petter hemma i byn. _På den blev jag icke besviken, fick sälja båd kaffe och gryn."

Denne Nils Petter var kusin till Gunilda, Gotthards blivande hustru, och kanske träffades de i Nils Petters butik? Han övertog 1894 en rörelse på Starby 13 som han sen innehade till omkring 1910.

Annons:
AndersE
2/8/07, 2:36 PM
#1

En tanke jag har haft är att använda citaten för att kunna skriva en mer levande text. Jag tycker ändå det är bättre att låta honom tala med sina egna ord. Vad tycker ni?

msp
2/8/07, 4:21 PM
#2

Hej Anders

Jag tycket att du skall behålla det som Gatthard har skrivit som det är! Då det är mycket talande i sig. Däremot så hade jag nog ändrar följande stycken:

I hemmet bodde också Gotthards farmor Hanna Olsdotter och farfar Ola Nilsson. Ola var snickare och verksam ända in på 1880-talet. År 1881 flyttade Ola och Hanna till Starby 1. Hanna dog 1883, 73 år gammal, och Ola dog 1885, 79 år gammal.

Gotthards mormor bodde i Tranarp, inte långt från Starby. Hon var sjuklig och fattig änka och dog 82 år gammal 1888.

Till följande:

I hemmet bodde också under de första åren Gotthards farmor Hanna Olsdotter och farfar Ola Nilsson.

Resterande av de två styckena hade jag strukit och skrivit in under respektive person istället. Och på så sätt renodlat denna text till att handla om Gotthard.

Men smaken är som baken! Rund!

\Magnus

AndersE
2/8/07, 4:34 PM
#3

Tack för synpunkter Magnus!

Min "större" tanke är ungefär denna:

  • För en traditionell "släktkrönika" nöjer jag mig med Disgens utskriftsmöjlighet.
  • Några anor har jag samlat mycket info kring. För dem finns en kortare sammanfattning i Didgen.
  • Istället har jag tänkt "häften/böcker" om dessa. I arbetsversionen om Gotthard och hans fru finns nu 15 A4 med bara text. Med bilder blir det mycket mer. Just nu handlar det om farfars föräldrar i en, och farmors föräldrar i en annan.
  • Här kan jag då bre ut text, och lägga in mycket bilder.
  • Jag har ännu inte bestämt om det bara blir en klassisk levnadsberättelse, eller om jag försöker göra en "mikrohistoria"…

Eftersom Gotthard haft sina mor- och farföräldrar nära inpå ville jag berätta lite om dem. Jag borde egentligen försöka ta reda på lite mer.

gurin
2/8/07, 4:48 PM
#4

Anders, behåll citaten. De förhöjer och säger en hel del om din ana.

Om du skulle kunna reda ut varför mamman inte gillade att sonen tjänade pengar på spel och dobbel vore det kul. Antar att det finns religilösa motiv. Men det kan ju vara andra. Troligen går dock inte detta men men.

Jag vill också lägga till det som jag alltid säger till släkt- och hembygdsforskare. Skriv ut var Starby ligger. Jag gissar att det ligger i Ängelholm, men det första som kommer upp när jag googlar är en kungsgård vid Vättern.

Alltså skall texten läsas av någon som inte känner till din släkt skriv ut var vi geografiskt befinner oss. Det räcker med en bisats "i närheten av dagens Ängelholm, eller åtminstone i Skåne, eller var vi nu är"

mvh/gurin

AndersE
2/8/07, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack för tipsen gurin!

Tyvärr vet jag inte så mycket om farfars farmor, mer än att hon nog kom från ganska enkla förhållanden. Men när man ser fotot av henne anar man ju en bestämd personlighet…

gurin
2/8/07, 5:09 PM
#6

Det där skulle min hustru kalla för "sträng-skollärarinna-loken".

mvh/gurin

Annons:
mosterMimmi
2/8/07, 6:27 PM
#7

Underbar text, jag håller också på med att kämpa med svårigheten att få en skrift läsvärd samtidigt som man vill få in släktforskardatan. Jag tänker så här om din berättelse: kan du inte försöka få in några foton på personerna eller på ställens som du nämner, kan man inte hitta dåtidens kan man väl ta dagsfärska. Jag gillar detta att hitta platsen som mina anor har bott och verkat:

AndersE
2/8/07, 7:58 PM
#8

#7 Jo, självklart! Jag har massor av bilder…!  :-)

kajan
2/8/07, 8:40 PM
#9

Hej Anders,

Kanske finns det ett tidigare kapitel där Starby beskrivs - annars måste du placera det i världen. Gotthards mormor verkar inte ha något i berättelsen att göra, mer än att hon bodde nånstans hyfsat nära. Vill du ha med det, så måste du skapa en ram:

I trakterna kring Starby bodde många i släkten. Gotthards mormor bodde i Tranarp, [som ligger..från Starby]. Hon var sjuklig och fattig änka och dog 82 år gammal 1888.

Hur var det med tempus Anders? …samma år, dör hans …

Att väva in Gotthards egna verser är ett mycket bra grepp! Behåll det, och sätt in delar av versen i berättelsen när du behandlar just det hans skriver om - så som du gör nu! Själv skulle jag ha valt kanske ett annat typsnitt, eller kursivt, för att inte få en så dominerande effekt av texten.

började arbeta i Nils Petters butik i Starby…. Vem är Nils Petter? Vad säljer butiken? Var i Starby låg den?

Det går att skrodera en hel del runt en butik innan du skriver att det var här Gotthard började jobba. Sen blir det roligt, för du spekulerar kring möjligheten av att han träffade sin blivande hustru här! Jag gillar greppet.

Sen förstår jag inte Emils roll i berättelsen, och varför det är viktigt att berätta att han var Per Månssons son. Ska du ha det kvar, behöver du utveckla detta, kanske flytta stycket till efter det där med Nils Petters kusin, som hänger ihop med butikssnacket.

Det blir ett något abrupt slut när han övertar en rörelse…Vad då för rörelse? Man blir bara mer nyfiken, men ges inget svar…

Du har massor av bilder… Är det möjligt att du även i löpande text utnyttjar det, och bygger något stycke kring något bildmotiv? Det greppet har jag använt själv, om min morfar poserande med en cykel. Jag bygger en inte otrolig historia kring att han cyklade till min mormor för att fria…. Då förstärker bild och text varandra. Rätt skrivet kan det ju gärna få vara en skröna som lyfter lite…

AndersE
2/8/07, 10:15 PM
#10

Tack Kaj! Värdefulla synpunkter, och jag köper i stort sett allt! Ja, attan - det där med tempusväxlingarna är alltför lätt…

Ett av mina problem är att första steget är faktainsamling. Denna sorterar jag sedan i kronlologisk ordning, och så ska man göra läsbar text av det. Eftersom man själv är så inne i alla fakta och i händelserna så är det lätt att bara stoppa in småord så det blir meningar.

Som om att det krävs lite mod att faktiskt börja berätta…

Ett exempel är ju Emil. Han var fadder när första barnet, min farfar, föddes. Jag har fått höra att han var en av farfars fars riktigt goda och gamla vänner, och så har jag kollat upp att han var från Starby, samt skrivit en notis om att de alldelse säkert varit barndomsvänner.

Men jag ser ju själv hur torftigt och malplacerat det ser ut nu…

Bilder, ja… Det är ju roligt när bilder verkligen illustrerar en berättelse. Sällan är det så. Här har jag en rolig bild på Gotthard som helt liten med alla syskon, samt på hans föräldrar. Jag har en dålig bild på Nils Petter, samt några bilder från Starby som är ungefär från tiden.

kajan
2/9/07, 1:50 AM
#11

Såna här texter är jättesvåra, på något sätt behöver man placera sig själv mitt i för att få flyt [där är förklaringen till mina egna felsteg när det gäller tempus…]. Stå bakom ryggen på Gotthard när han träffar Nils Petters kusin första gången i butiken…

Men du tar väl ändå i när du placerar passagen bland de torftiga och malplacerade….Jag får iaf ett lyft av att tänka vaddå Emil, vem är han, vad har han här att göra. Nu kommer du med förklaringen, bygg in den i textflödet istället.

AndersE
2/10/07, 2:45 PM
#12

Med era synpunkter som grund har jag omarbetat texten:

Målarens påg

**Starby
**Starby är en liten by som ligger 10 km sydost om Ängelholm i nordvästra Skåne. På 1870-talet fanns här ca 750 invånare. Byn skiftades 1828-1829 och en av gårdarna som flyttades ut ur byn var Nils Jönssons Starby 9 5/16. I samband med detta övertog sonen Ola Nilsson gården som hamnade öster om byn, med gräns mot grannsocknen Tranarp. Ola sålde gården 1842 och köpte istället ett hus på Starby 7, alldeles väster om byn, samtidigt som han bytte yrke och blev snickare.

Äldste sonen Johannes Olsson hade fötts på gården 1832. Han lärde till målarmästare 1859-1860 i Helsingborg och tog sig då namnet Ellerstrand. Johannes återvände och bodde kvar i hemmet, och man kan ju förstå att Ola och Johannes båda yrkesverksamheter gick bra att kombinera.

Två år efter hemkomsten från Helsingborg gifte sig Johannes med Botilla Pålsdotter, som var född i grannsocknen Tranarp 1838. De fick fem barn.

**Gotthards uppväxt i Starby
**När Gotthard föddes den 11 mars 1875 kom han till världen i ett livligt hushåll. Farmor och farfar bodde kvar. Farfar Ola var fortfarande aktiv snickare. Föräldrarna hade redan fyra barn - Edvard 11 år, Oscar 7 år, Emma nästan 5 år och Leonard 2 år. Kanske reste familjen någon gång till Botillas födelseby. I hemmet i Tranarp bodde Botillas fattiga och sjukliga mor Sissela kvar tillsammans med yngsta dottern.

När Gotthard var sex år gammal slutade farfar som yrkesarbetare och flyttade till Starby 1. Farmor dog där 1883, 73 år gammal, och farfar dog 1885, 79 år gammal. Tre år senare dör även Gotthards mormor i Tranarp, 82 år gammal.

Om sina första år har Gotthard skrivit:

"I Starby jag föddes till verlden, och lekte på ängarna der. På byliden styrde jag färden, på kälken för flickorna der.

I skolan jag småningom hamna, jag stava och läste så smått. Men redan då ville jag handla, jag drev lotterier i smått.

Bortlottade pennskaft och pennor, med vinst på var tjugonde lott. Det blev ju rätt goda affärer, och jag håva in varje pott.

Min börs utav kopparmynt svällde, och mor min fick se den en kväll. Jag minns hur det sved och det smällde, vad stryk som jag fick denna kväll.

Konfirmerad jag blev efter skolan, min lärare hjälpa mig vill. Till plats i affär eller skolan, men vinsten ej räckte dertill."

**Tidigt vuxen
**Gotthard konfirmerades i Höja kyrka den 20 april 1890. Samma år, den 23 september dog hans far Johannes 58 år gammal. Gotthard var då endast 15 år gammal.

Alldeles säkert hade Gotthard många kamrater i byn. En av dessa var den fyra år yngre Emil Starfält, som skulle förbli god vän i många år och som var fadder då Gotthard fick sin första son.

Gotthard bodde kvar i föräldrahemmet ytterligare några år och började sedan arbeta i Nils Petters butik i Starby.

"Jag sedan fick plats i butiken, hos Nils Petter hemma i byn. På den blev jag icke besviken, fick sälja båd kaffe och gryn."

Nils Petter var född i Starby 1862. Han lär en gång ha ramlat av ett hölass och blev krympling efter det. Han var 32 år gammal då han övertog en lanthandel på Starby 13. Man kan se framför sig hur en ung och initiativrik Gotthard genast knackade på och hörde sig för om en plats. Denne Nils Petter var kusin till en mycket vacker ung flicka vid namn Gunilda, Gotthards blivande hustru, och kanske träffades de här i Nils Petters butik? Nils Petter drev butiken vidare till sin död 1910, men redan 1896 lämnade Gotthard anställningen för att göra sin militärtjänstgöring.

leja
2/10/07, 5:29 PM
#13

Mycket bättre. Roligt och trevligt skrivet. Man blir riktigt nyfiken på att veta mer.

Skrattande

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
kajan
2/10/07, 6:48 PM
#14

Ordningsföljden blir bättre så här:

fadder då Gotthard fick sin första son. Tillbaka till Gotthards lyrik:

"Jag sedan fick plats i butiken, hos Nils Petter hemma i byn. På den blev jag icke besviken, fick sälja båd kaffe och gryn."

Nils Petter var född i Starby 1862. Han lär en gång ha ramlat av ett hölass och blev krympling efter det. Han var 32 år gammal då han övertog en lanthandel på Starby 13. Gotthard bodde kvar i föräldrahemmet ytterligare några år och började sedan arbeta i Nils Petters butik i Starby. Man kan se framför sig hur en ung och initiativrik Gotthard genast knackade på och hörde sig för om en plats.

AndersE
2/10/07, 10:53 PM
#15

#14 Jag förstår din tanke, men ville ha meningen om Gotthards påknackning i direkt anslutning till att NP övertog. Jag tror nämligen Gotthard "hängde på låset"…

AndersE
3/1/09, 11:28 AM
#16

Lyfter upp denna för att jag här fick bra tips som vi kan använda i vårt skrivtema-berättande:

  • Ta inte för givet att läsaren vet var orter ligger. Skriv ut "i norra Lappland" eller ta med en enkel karta.
  • Tempus, tempus, tempus!!! Det är så oerhört lätt att börja skifta. Det går att uppnå "närhet" genom att skriva i "nutid" men det kräver konsekvens. Bäst är nog att skriva i dåtid - det är ju vad det är.
  • Våga spekulera! Som Kaj gör med sin cykel i #9.
Upp till toppen
Annons: