Annons:
Etiketterkulturtradition
Läst 7334 ggr
mosterMimmi
2006-12-17 21:55

Ärvda julsaker

Jag har fått min barndoms fönsterjulstake, den är inköpt 1967, tror jag, den är lite speciell tycker jag, min dotter vill ärva min tomte som jag alltid har en hyacint i.

Vad har ni för ärvda julsaker eller vad hade ni hoppas hade funnits kvar bevarat?.

Annons:
AndersE
2006-12-17 22:20
#1

Bra idé Mimmi! Jag ska se efter vad jag vill visa…

Glad

BertilM
2006-12-19 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En liten klocka som hängt i våra granar under kanske snart hundra år. Den mesta glansen har försvunnit. Jag tror att det ursprungligen var en reklampryl. När jag var liten fanns en etikett med namnet MAZETTI på klockan.  Kan den ha legat i ett kakaopaket eller i en chokladask?

Hittar kanske mer när granen skall kläs men det blir inte förrän lilljulafton dvs 23:e december.

mosterMimmi
2006-12-19 14:43
#3

 Det var en fin liten klocka… och minnena den representerar betyder egenligen mer än det faktiska värdet…

Något som fanns hemma hos min morfar och momor var en vit kyrka med speldosa, Det var ett väldigt speciellt med det tillfälle när morfar skruvade igång speldosan. Han gav en känslan att han gjorde det bara för mig och precis som om han hade fått vänta på att få tillfälle att sätta igång musiken. Var just den kyrkan har tagit vägen vet jag inte och nu spelar det ingen roll. Det var den magiska stunden som var viktig, nu när morfar inte finns mer  går det inte att återskapa……

leja
2006-12-21 11:29
#4

Jag tycker det finns många saker som hör julen till som innebär minnen. Hur det såg ut hemma hos mormor och morfar, när man var där. Vissa saker som förknippas med minnen, min mor har en glasfågel kvar som hon fick när hon var 3 år. En eller två tomtar finns kvar efter mormor. De sakerna betyder lite extra även om de inte har något reelt värde. Fast det bästa är ändå minnena….

GOD JUL till er alla

Glad

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
2006-12-21 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Från min morfar har jag ärvt en mässingbricka. Det är nog ingen julbricka egentligen, men jag tar bara fram den till jul och putsar upp den. Passar fint att servera glöggen på och får mig att tänka på mormor och morfar.

AndersE
2006-12-21 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

När jag var liten hade min pappa affär på Stortoget i Ängelholm. När han julskyltade ställde han fram en julkrubba i affären.

Denna krubba togs hem då affären såldes, och nyligen övertog jag den. Det är trevligt med en krubba tycker jag, och så är den ett minne såväl av mitt föräldrahem som av pappas affär.

(Ursäkta den dåliga kvaliteten på denna och förra bilden..)

Annons:
mosterMimmi
2006-12-21 19:09
#7

Ja, det är sådana minnen man har med sig och kan låta sina barn få ta del av.Så din fina julkrubba och mässingsbricka kommer nog att få fortsätta i flera generationer…

En sak som mina barn tycker är viktigt det är den knärullade senapen, receptet från min morfar. Den är jätteviktig, ingen jul utan den!

AndersE
2006-12-21 19:25
#8

#7 Jag har rullat idag! Skrattande

mosterMimmi
2006-12-21 19:48
#9

Redan, det ska barnen göra på julafton så är traditionen i min familj. Barnen turas om och blir delaktiga i julförberedelserna. Detta blir ju deras bidrag. Jag kommer ihåg när jag var barn, vi syskon turades om att rulla, när tårarna rann var det de andras tur. Det kunde ju ta tid men så var ju barnen sysselsatta istället för att springa runt benen på mor.Det skall vara morfars recept på senapen, det är viktigt.

Alsterolle
2006-12-24 11:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tomtar i massor ingår i juldekorationerna.

Bland alla våra finns ett par tomtar som vad jag minns gjordes ca 1940 av en dam i trakten av Ramnered - utanför Vänersborg - där pappa var lärare under kriget.

OBS! de fina skorna.

Alsterolle
2006-12-24 11:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Kompletterar med årets version - inköpt på Nyeds Hembygdsförenings julmarknad. Fint lokalt hantverk!

svenne
2006-12-25 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

God fortsättning på julen till Er alla!

Apropå ärvda julsaker måste jag visa en sak som ligger mej varmt om hjärtat. När jag var liten tillbringade vi ofta jularna hos min farfar och farmor. Min far var enda barnet och jag var enda barnbarnet. Alltid till julen ställde min farmor fram det här glaset (se bilden). Min farmor (idag 101 år gammal) fick det där glaset när hon var liten av en morbror som jobbade i en stor porslinsaffär i Stockholm. Vad som egentligen skulle drickas ur det speciella glaset visste nog ingen riktigt men det var tradition att det skulle stå framme över julen.

När farmor för några år sedan flyttade till ett servicehus tog vi ju reda på en del saker och jag fann då till min förtjusning det här glaset som jag själv numera alltid ställer fran till jul. När jag för något år sedan passerade en "loppis" i stan låg en bunt med gamla tidningar i skyltfönstret och överst ett gammalt exemplar av tidningen "Antik och Auktion", och därförstasidan fanns mitt glas! Ett exakt likadant, så jag var ju tvungen att gå in i "röran" och för några kronor blev den gamla solkiga tidningen min. Efter att ha slagit upp tidningen kunde jag snabbt konstatera att det var ett mummaglas, det visste jag inte förut, men vilket glasbruk som tillverkat det framgick inte men det är handblåst och inte maskintillverkat.

Nu när julefriden sänkt sej sitter jag och tittar på mitt gamla "mummaglas" och minns mina barndoms jular hos farfar och farmor.

AndersE
2006-12-25 12:37
#13

#12 Ja, det förstår jag ju vilken betydelse det glaset har för dig. Desutom är det ju ett väldigt fint glas. Har du provat att göra mumma och använda det?

Är det förresten någon som har ett bra mummarecept?

Annons:
mosterMimmi
2006-12-25 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här en bild på tomten som min dotter vill ärva. Det är ingen gammal tomte. Den är inköpt till den allra första julen jag firade i egen lägenhet 1981. Men den finns alltid framme till jul med en hyacint i . Korgen däremot är gammal. Den har jag fått av min farfar som föddes 1890. Det är en liten gedigen pilkorg som jag har mina nötter i till jul.

svenne
2006-12-25 20:53
#15

Ja, Anders, visst har jag druckit mumma, men inte ur det där glaset. Om jag skall vara ärlig så tycker jag väl inte att mumma är någon höjdare, precis.

Ett recept på mumma fanns här. Om det är bra eller inte ska jag låta vara osagt, jag är som sagt ingen stor vän av mumma.

AndersE
2006-12-25 21:36
#16

#15 svenne, min morfar brukade blanda mumma. Det skulle vara lite kul att göra det för traditionens skull. Jag tror hans recept var åt samma håll som det i länken, men jag får kolla med mamma.

AndersE
2015-12-16 10:06
#17

Fler ärvda julsaker att visa upp?

Carmarino
2015-12-16 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#18

Dessa tre saker är ett absolut måste hos mig för att det ska bli jul.

Tavlan med vinterlandskapet har min mor broderat och den är så full av julstämning att man inte kan låta bli att ryckas med själv.

Bonaden med tomtedansen har min mormor broderat och den har därför hedersplatsen över skåpet jag ärvt av henne, samt alla släktporträtten. (Det är mormor och hennes bror som syns på tavlan längst till vänster.)

Tomten med säcken som det står Riksbanken på heter Julius, och min far köpte honom i början av 1950-talet. Han arbetade på Sparbanken, och jag har sett en lite större variant av tomten i Sparbankens skyltfönster i Helsingborg, så jag gissar att den såldes genom dem. Har inte lyckats hitta någon information om dessa tomtar så om någon vet mer om dem, och vill berätta, blir jag jätteglad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

AndersE
2015-12-16 22:49
#19

Värdet på saker som väcker minnen går inte att uttrycka i pengar…

Upp till toppen
Annons: