Annons:
Etikettbrev
Läst 4030 ggr
Hirit
2007-01-17 17:03

"Nekrologer" ur Dödboken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ps.Har döpt om titeln. Men det är fortfarande Offerdal sn,Jämtands län det gäller. Ds.

Jag sitter nu och forskar,som jag redan nämnt någonstans så kan ovanstående kyrkböcker ge en och annan information.

Här är en som dog 1798-08-05 och begravdes 1798-08-19

Mycket redliga och ärliga Bonden Jon Nilsson i Önet föddes 1749 den 27 December af rederliga Bonden Nils Nilsson och Hustru Märet Jonsdotter. Uppfostrades beskedligt.
Blef gift med Anika Ersdotter 1784,med hvilken han afvlat 2:nne döttrar .
Han var en stilla fridsam och sachtmodig man,så innan som utomhus.Ypperlig hushållare,den trognaste och redligaste granne - välgörande mot de behöfvande.

Visade under sin långvariga sjukdom,ett tålamod som noga gaf till känna den gudsfruktan och dygd som rådde i hans hjerta.
Han måste hollas  fången mera än ett helt år,plågad af värk i ryggen,som sakterligen flyttade i benen och gjorde honom aldeles skinnlös.Detta sitt kors med tålamod,beredde sig ytterligen och vant  ?

Sjukdom:Tvinsot. Ålder:48 år 7 månader.

Annons:
zachs
2007-01-17 17:43
#1

Något liknande har jag aldrig stött på! Men det måste vara otroligt roligt när man väl gör det. I kväll kommer en av mina studiecirklar, då blir det till att läsa kyrkböcker.

AndersE
2007-01-17 18:03
#2

#0 Fantastiskt. Och gripande.

Hirit
2007-01-21 00:01
#3

Jag hittar med stor säkerhet flera "nekrologer" (har på lager också)det torde inte vara några större svårigheter i min hemsocken,inte under 1700 talet. Det är tack vare den präst som fanns i min hemsocken under just detta åthundrande,att det blev skrivet. 

Jag har heller inte träffar på något liknande i de södra delarna av Sverige, i det socknar jag forskar på där. Men man kan säkert hitta ett och annat där också.Även om det inte är så mycket kan det vara värdefullt.Hade en gumma på min svärmors mormors sida, som hade fått medalj från kungliga majestät (eller vad det nu heter)för lång och trogen tjänst hos en bonde,där hon tjänat som piga i 20 år eller mer.Kommer inte ihåg på rak arm ..

Hirit
2007-10-20 17:24
#4

Satt härom dagen och läste i födelse och dopboken och i den stod att fadern var fotlös. Fotlös tänkte jag,vad hade hänt med honom då? Eftersom han var en f.d. Dragon kom jag att tänka på Karolionermarschen över fjället,till och från Norge. (ett monument rest i Duved)

Mycket riktigt,när jag läste hans "nekrolog" i död o begravningsboken, så stämde det,han hade varit med vid denna händelse och förfrusit fötterna. Jag hade lite svårt att tyda allt som stod att läsa,men det mesta gick  så jag tänkte att jag mejlar till en annan forskare som har samma anfader och frågar honom.

Men jag kom aldrig så långt,därför att i morse fanns hela historien med i bilagan till ÖP. Hoppas jag lyckas få in länken så kan ni läsa själva.

http://www.op.se/parser.php?level1=10&level2=48&id=834629

AndersE
2007-10-20 17:40
#5

#4 Vilken intressant historia!

Hur var det alls möjligt leva ett sådant liv- smed och jordbrukare - utan fötter?

Hirit
2007-10-20 18:36
#6

Ja det är ofattbart för en annan att leva sig in i hur det kunde ha varit. Man får hoppas att han hade någon hjälp med allt arbete som det innebar att bryta mark och bygga ett torp m.m. Inte för att tala om Karolinermatchen, dåliga kläder m.m. helt ofattbart.

Annons:
Gnidde
2007-10-20 19:15
#7

En otrolig och spännande historia från gångna tider. Tänk att utan ben själv tillverka proteser som han använde under sin lavnad, vilken stark man. Helt otroligt.

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
2007-10-20 19:21
#8

Mycket intressant. På den tiden var det ju fältskäraren som utförde en amputation.  Är det någon som vet när den yrkesgruppen försvann eller var de läkare med inriktning kirurgi?

AndersE
2007-10-20 19:28
#9

#9 Min morfar var läkare. Bland hans efterlämnade saker hittade jag en "amputations-sats", prydligt förvarad i trälåda. Lite kusligt. Undrar om han använde det någon gång…

ambi
2007-10-21 00:04
#10

Man blir alldeles lyrisk då man träffar en sådan nekrolog. Det har bara hänt mig en endaste gång och det var nedtecknat i Jönköpings län i Bäckaby år 1810.

Den 26/6, begrovs den 1/7 (antagligen mitt sätt skriva)  hemmabrukaren Sven Larsson i Bäckaby Lillegård ?? född 17/4 1762 uti Stora Sandebo. Fadern Lars Larsson och modern Lena Persdotter i Stora Sandebo. Var hemma i föräldrarnas hus, till dess han år 1/6 1789 trädde i äktenskap med Catarina Jönsdotter i Bäckaby Lillegård, med vilken han avlat 9 barn, 6 söner och 3 döttrar, av vilka 3 söner och 2 döttrar äro döda. 3 söner och 2nne är levande. har haft god hälsa att tillförliden höst sedan varit sjuklig av lung och bröstsjuka. Dödde av lungsjuka den 26/6 i en ålder av 58 år.

Jag vet inte om jag skrivit fel eller prästen, för de hade avlat 9 barn, 6 söner och 3 döttrar. Av dessa levde 3 söner och 2 döttrar, men 3 söner och 2 döttrar. Det blir ju 10 barn!

I alla fall så här får man alla möjliga uppgifter om Sven Larsson, allt utom barnens namn.

ambi
2007-10-21 00:32
#11

Jag blev så sugen och nyfiken att läsa mer från samma socken och tid och fann då detta:

1805, Bäckaby, Jönköpings län CI:4 sidan 230.

Januari den 28 dödde och 3 febr begrofs flickan Anna Lena Johansdotter ifrån Gudmundrås soldattorp. född den 11 sept 1791.  Fadern Johan Gahm soldat för Gudmundås Sö..Modern hustru Sara Svensdotter. Var besvärad av utslag i huvudet och hade av hudragaren? Sommers hustru erhållit smörja, som flytade det onda mot bröstet och ändade dess levnad. På skedd anmälan öppnade Provinsial Medicus den döda kroppen och fann dödsorsken uti förutnämnde smörja. 13 år 4 månader.

Då kan man undra, Vad var egentligen dödsorsaken? Kan det ha varit arsenik i salvan?

Hirit
2007-10-21 01:38
#12

Här uppe i Jämtland skrevs det mycket i död och begravningsböckerna under en period under 1700-talet och något enstaka alldeles i början av 1800 talet. Intressant att se att det förekom på flera ställen i landet. De ger en lite upplysningar om vilka föräldrarna var,giftermål och övrigt leverne. Herrans natttvard var viktigt att få innan man dog och kunnighet i Guds ord var också viktig.

chrissan
2007-10-21 11:32
#13

# 11 Det kan ha varit en annan dödsorssak, man var inte så bra på diagnos. Men det kan också ha varit kvicksilver i salvan!

Annons:
Hirit
2008-10-11 01:17
#14

Eftersom släktforskning är ett av mina främsta intressen, så tar jag tacksamt emot det som serveras, ifall det skulle komma till användning i forskandet.(ja jag gör min forskning själv givetvis, men kommer jag över något som i detta fall - utökad information, så är jag glad för det.) Idag kom min syster med några påsar  material, som tillhört en av min avlidna mors kusiner som avled för en tid sedan.

Förutom gamla kort, så var det massor av gamla gravbrev, som kan ge viss information om. bl.a dödsdatum/begravningsdatum m.m. En avliden bror, till mors avlidna kusin höll också på med släktforsknig och jag har i stort sett redan det han forskade fram, men han hade tittat lite mer i dödboken angående en märklig fyrlingsfödsel än vad jag hunnit göra. Här kommer berättelsen eller "nekrologen" tänk er att detta skedde 1726, inget märkligt med det, man kunde väl få en flerbarns födsel då med. Men det fanns inte de resurser då som det finns idag, för att klara av saker och ting.

Anno 1726 den 24 Juni födde hustrun Ingebor Jonsdotter i Nedgård, 3 stycken piltebarn samt ett fasligt monstrum, en kropp med två huvuden, kroppen hade två händer, två fötter och var uti fegnet(ansiktet?) som ett piltebarn, huvudena voro fullkomliga med tvenne halsar till axlarna därest de med kroppen sig förenade, uti det ena huvudet syntes liv och rörelse som dock efter födseln utsläcktes..

De trenne som voro utan lyte blevo av jordegumman döpte, men inom 1/4 timme avsomnade ifrån modern följande dagen middagstiden, sedan hon inom 9 månader 4 piltebarn och ett fasligt monstrum till världen framburit.

Anmärkning.
Med tanke på att såväl moder som barn begravdes den 3 Juli, får den svävande och oklara formuleringen i skildringens senare del, antagligen tydas så, att också modern avled redan påföljande dag vid middagstiden sedan hon gått med fostren tiden ut och framfött 4 piltebarn till världen, av vilka ett var missbildat.
Dödbokens uppgift att hon begrovs "med 5 sine barn" tyder på att det missbildade fostret av prästen räknades som 2.

Javisst, var det märkligt - med tanke på att detta skedde 1726.

AndersE
2008-10-11 09:44
#15

#14 En sådan graviditet och förlossning hade ju varit märkvärdig och svår idag. Man kan knappt ana hur det var då.

chrissan
2008-10-11 10:16
#16

Det finns någonstans (har glömt var) utredningar om huruvida siamesiska tvillingar, som det handlar om här, skulle betraktas som monster, ett barn eller två barn. Jag tror att prästerskapet bestämde någon gång på 1700-talet att "monstren" skulle anses ha själ och att siamesiska tvillingar skulle anses som två själar om de hade två huvuden. Men det fanns en omfattande teologisk diskussion om det. Även Vetenskapsakademin har gett ut skrifter om dessa "monster", som de allmänt kallades.

lizzkulla1
2008-10-11 13:21
#17

det beror på hur skrivglad prästen var tydligen, idar får vi tacksamt ta emot deras beskrivningar av den döda.

Jag har själv stött på 2 st. små i min släktforskning.

Olov niklas  son av Johan   f.23/3 1809 i Töcksmark, var en tid vice länsman i Jösse härad , lantbrukare.   död 27/12 1854 kl. 10,30 f.m. i Kyrkbyn i Arvika efter långvarig sjukdom.   det är klockslaget .   Men var var det för sjukdom?

G.  1840 m. änkan Stina Persdotter   f. 25/11 1801 i Arvika  vilken överlevde sin man död 3/8 1870 i Taserud mycket utfattig.

Olov niklas blev 45 år, änkan blev 69 år.

Olov niklas och Stina hade 3 barn tillsammans, Stina hade 4 barn i första äktenskapet. 

de två sista raderna är mina egna, dog några av barnen före Stina annars behövde hon väl inte dö mycket utfattig med 7 barn.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Hirit
2008-10-11 21:21
#20

#15 Så sant, man kan nog inte föreställa sig hur en sådan förlossning var vid den tidpunkten - man funderar hur i hela världen det gick till - använde de sig av kjesarsnitt på den tiden också? (med tanke på att det ena barnet hade två huvuden)eller blev barnen födda den vanliga vägen? Det får man nog inget svar på. Vad jag  ytterligare  kan ta reda på och lägga till min forskning är: Hur vanligt det är med siamesfödslar.

#16 Intressant, det där måste jag färsöka ta reda på, hur jag kommer över en sådan skrift. Jag får väl googla mig fram.

Annons:
Bjornen
2008-10-12 13:19
#21

Det är mycket troligt att nekrologer skrevs i hela landet, men att de överlämnades till de anhöriga. I Dalarna finns i de flesta socknar utförliga nekrologer under vissa perioder i huvudsak under 1700-talet inskrivna i begravningsboken eller i särskilda begravningsböcker. I Hälsingland förekommer dock inga sådana, men man har hittat nekrologer i gårdsarkiven (åtminstone Alfta) så där skrevs nekrologen och lämnades över till de anhöriga.

torsbo
2008-10-13 02:28
#22

Inom hela Västeråss stift är det vanligt med s.k. personalier över de bortgångna och de fördes för det mesta i särskilda böcker. De lästes upp i kyrkan vid begravningen. De är ofta väldigt stereotypa:  NN föddes då och då, uppfostrades av de bästa föräldrar, var hemma i X antal år innan ha gifte sig med MM, men dvilekn han hade X antal barn varav 7 söner och 3 döttrar dött före och 2 levre,sjuknade då och då, läste på dödsbädden diverse psalmer och dog efter att ha utandats en gudlig suck.

Men det förekommer också ibland någon mer intressant upplysning, som att X varit skolmaästare i by i 25 år, eller varit för litet intresserad av sitt jordbruk och hellre letat efter gruvor i skogen, eller dött av ett för starkt intresse för starka drycker.

Så har man anor i Västerås stift ska man absolut leta efter personalierna.

svenne
2008-10-13 16:08
#23

De här nekrologerna ur dödboken har jag haft med tidigare för ett par år sedan, men eftersom de är så bra och vi har fått ganska många nya medlemmar så lägger jag ut dem igen:

Borgvik, dödbok (S) 1776

 December d. 7 begrofs af Gunnarsson dragonen af Fersens regemente Joh. Johansson Bergqvist som dödde på Södra Borgvik d. 4 december af ålderdomssvaghet efter 84 års ålder. Han var född i Nors socken och gick i sin ungdom i Carlstads schola tills han blifvit Gymnasist, lärde sedan kopparslagareämbetet och blef däruti gesäll. Åhr 1713 blef han skrifven till soldat. För Gadebusch blef han skuten framför brösthinnan, hvarefter han behölt till åminnelse en knyl stor som en karlnäfve, vid Tönningen blef han fången, ranzonerade sig sjelf genom det han kastade sin vakt i strömmen, blef sedan skrifven under Fersens dragonregemente. Commenderad til Norige blef han skuten först vid Vinger genom höften, sedan för Dronthem genom benen, uthärdade marschen öfver det bekanta Doverfiell, hvarest flera hästar fröso under honom ihjäl. Då regementet sedermera efter freden blef indraget, lät han inroullera sig bland Upländingarnes ryttare, bevistade finska campagnen, blef fången, förd till Narva, ranzonerade sig sielf medelst sin vagts ihjälskutande, kom tillbaka och vid Willmanstrands fästning blef skuten i magen men kulan stante mellan magskinnet och isterhinnan, hvarpå han sedermera fick afsked med underhåld, hvarefter han giftade sig och födde sig med sit handtverk. Blef fader för 6 barn. Stor till växten och inte mindre til hjertat. Var alldrig sjuk förr än i våras af frossan, hvarefter han aldrig kunde hämta sig. kom till S:a Borgvik 14 dagar förut och dödde, behållande likväl sin kropps och sinnesstyrka til sin död så att han så godt som gick och dödde.

Vilken krutgubbe!Han var alltså född 1692!

svenne
2008-10-13 16:09
#24

Borgvik (S) 1775:

"aug. d 20 begrofs af Gunnarsson bonden Olof Andersson ifrån Öfverud som dödde d 13 af magtving efter 58 års lefnad. Han som varit född i Brunskog, haft tjenst på åtskilliga ställen, varit den händigaste dräng och bäste som i hans tid fanns, så att herrskaper kämpade vem som skulle vinna honom till sin tjenst. Han förfärdigade all slags anslag ända intill vagnar, var beskedlig och nykter, lade ihop pengar som dräng, löste in 1/8 dels jord i Öfverud men blef sedan han vart gift en ussling till både kropp och förmögenhet, som bygde hus strax han blef gift men förmådde alldrig i sin tid inreda det utan bodde i rum, som varken fanns fönster eller golf och knapt tak, av naturen var han storlemmad och massive, men sjukdom och missnöje gjorde att han förtorkades så att man kallade honom såsom ett tillökningsnamn Gikten, därför att han icke underhöll sin förra tjocklek."

svenne
2008-10-13 16:12
#25

Ytterligare några från Borgvik (S), spridda år 1775-1790

-Sept 19 begrofs af Gunnarsson gamla fattiga enkan samt almosehionet Karin Andersdotter från bruket som dödde d. 12 af gikt hvarti slog sig vattusot sedan hon låg sjuk 8 dager efter en beskedlig lefnad af 75 åhr. Hon var en klok menska och kallades denn tjocka Karin.

 -16 oct. begrofs af G. enkemannen Erich Persson i N. Borgvik som dödde af efter 1 timmas sjukdom förmodlien af någon böld i bröstet sedan han lefvat enfaldigt och christeligt i 56 år. Han var en spensk karl men arbetsam och gudfruktig, hade stora läppar hvaraf han kallades Läpp-Erich. -

7 aug begrofs af G. jordägaren Nils Larsson som dödde d. 31 Julii af långvarig sjukdom som ingen förstod sig uppå. Den började liksom tära på förståndet, han började grubbla i trons later och därunder hvarken åt eller drack. Som sådan lade han sig till sängs och efter 8 dagars sängliggande dödde. 68 år gl.

Cheyenne
2008-10-13 16:13
#26

#23

Snacka om Stålmannen! Förvånad

Upp till toppen
Annons: