Annons:
Etikettmikrohistoria
Läst 2414 ggr
AndersE
2/21/07, 11:31 PM

Hattjakten

Alla Proveniens-intresserade med barn, barnbarn, syskonbarn osv…

En underbar "mikrohistoria" för barn (och vuxna). Jag har läst "Hattjakten" av Sven Nordqvist (1987) ett oräkneligt antal gånger (det är fjärde barnet jag läser för nu…) och jag njuter fortfarande av den!

Den handlar om en gammal man som blir av med sin hatt. Under jakten på hatten hittar han föremål som får honom att minnas sin ungdom, sin barndom, sina föräldrar, sina syskon och sin gamlafarmor.

Som vanligt berättad på absurt Nordqvist-vis (samme författare som Pettsson och Findus), och med ett helt förtrollande slut. Jag är helt övertygad om att alla barn som får växa upp med "Hattjakten" blir mikrohistoriker som gamla.   ;-)

Om inte annat så tror jag man kan hämta mycket inspiration till den egna historien. Gurin ska kanske läsa, och få nya idéer kring hur ett gökur kan användas…

Kan ej rekommenderas varmare!

Annons:
AndersE
2/21/07, 11:32 PM
AndersE
2/21/07, 11:33 PM
AndersE
2/21/07, 11:37 PM
#3

"Sen mindes morfar inte allt lika tydligt längre. Men han kom ihåg att hans mamma hade sagt att man inte får ha en igelkott i en låda. Den måste få röra sig fritt annars dör den. Så han släppte ut den i gamlafarmors trädgård och gav den mjölk så fort den kom ut, så att den skulle veta var den hörde hemma.

Morfar kom ihåg att han satt på huk och klappade den över taggarna. Det var inte särskilt skönt, men vad ska man göra när man tycker om någon."

AndersE
2/21/07, 11:42 PM
#4

"Där satt nu morfar, en liten gubbe på en stor sommaräng, och mindes hur det var när han var sju år och hade en igelkott och en gamlafarmor och en mamma och en pappa och fem syskon. Några minnen hade han haft förut, men nu mindes han mycket mer. Och allt detta hade han fått tillbaka bara för att hans gamla hatt rymde sin väg. Fastän morfar hade sett mycket i sina dar, förstod han inte hur nåt sånt kunde hända."

AndersE
3/25/07, 10:43 PM
#5

Ett annat tips för Proveniensaren som vill läsa böcker för barn:

"Den fräcka kråkan"

av Ulf Nilsson och Eva Eriksson

En absurd, spännande, rolig, sorglig, skrämmande och lite vemodig berättelse om hur en sommar på en sydskånsk gård kunde te sig för inte alltför länge sedan.

Även denna bok har jag läst för alla mina fyra barn. Gärna med lite extra skorrande skånska, och med stor läsglädje!

"Hemma i Skåne är kråkorna stora. Förr, när detta hände, var de ännu större. Och Krågan var den största jag nånsin sett."

Läs! Och njut!

Upp till toppen
Annons: