Annons:
Etikettberätta
Läst 3645 ggr
AndersE
2007-05-17 15:32

Gör en bok - råd och övningar...

Det här är ett litet boktips, som jag själv fick av Mimmi i en annan sträng.

Boken heter "Gör en bok" och är skriven av Göran Lindgren.

Det är en enkel bok i A5-format på 80 sidor och klammerhäftad. Samtidigt är den i sig själv ett utmärkt exempel på hur enkelt en bokutgivning kan göras.

Genomgående använder boken sig själv som exempel. Det är ett grepp jag tycker fungerar bra.

Boken är mer innehållsrik än man kan tro. Den är ganska detaljerad och därmed lite "jobbig" att läsa pärm till pärm. Jag har använt den som uppslagsbok och tycker mig ha funnit svar på de allra flesta frågor jag haft.

Bland huvud-rubrikerna kan nämnas:

  • Den svåra prissättningen
  • Lämpliga mallar
  • Att formatera texten
  • Omvandla till pdf-filer
  • Att trycka boken
  • Att sälja till bokhandeln

Min bedömning är att boken ger tillräcklig hjälp för att du ska kunna producera ett helt färdigt original som du själv eller tryckeriet sedan kan trycka direkt. Du sparar alltså in kostnader för scanning och layout m.m.

Jag köpte boken direkt av Göran för 160:- inkl frakt, men den finns hos AdLibris för 138:- plus frakt.

Annons:
AndersE
2007-05-17 18:20
#1

Boken finns tydligen även som e-bok och går att låna via vissa bibliotek.

gurin
2007-05-18 10:14
#2

Denna bok borde jag kolla in.

Tack Anders!

mvh/gurin

PaulaW
2007-05-19 14:19
#3

Tack för tipset. Blev nyfiken på den här sajten.

AndersE
2007-05-28 13:12
#4

Av Elisabeth Thorsell fick jag på anbytarforum tips om en artikel som KG Junhall i Kinna skrev Släkthistoriskt Forum för ungefär 10 år sedan. Alsterolle hjälpte mig att hitta artikeln som var intressant. Några saker jag noterat:

  • Att ge ut en bok hjälper dig att hitta nya kontakter, och ger dig nya spår i din forskning. Du kommer att få massor av nytt material!
  • När du kommit en bit i ditt arbete med boken kan du börja sprida ut "ryktet". Dels får du ofta in kompletterande uppgifter som du kan ta med i boken, dels får du en känsla för hur stort intresset är - hur stor upplaga du kan räkna med.
  • Komplettera gärna den rena släktberättelsen med andra artiklar - som förklarar företeelser som finns med. Berättar du t.ex. om en riksdagsman kan det finnas med en artikel om riksdagen under den relevanta tidsepoken.
  • Man kan använda släktforskningsprogrammet till att göra layout - men Junhall (liksom jag) tycker att egen layout har stora fördelar.
  • Vänta inte för länge! Om man strävar efter fullkomlighet kommer din bok inte att komma längre än till byrålådan. Oavsett när du trycker så kommer du senare att hitta tillkommande uppgifter - någonstans måste du göra ett avstamp.
  • Skälig prissättning. En släktbok ska inte ges ut med baktanken att tjäna pengar., utan för att glädja andra.
Niklas
2007-05-30 07:54
#5

Om någon har frågor om bokutgivning kanske jag kan besvara dem. Jag har gjort det.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AndersE
2007-05-30 12:27
#6

#5 Visst Niklas!

  • Hur mycket gjorde du själv - layout, omslag m.m?
  • I vilket program skrev du boken?
  • Eget eller annans förlag?
  • Tryckeri? Upplaga?
Annons:
AndersE
2007-05-30 15:09
#7

Kommentar till #4:

Jag har haft sådan glädje av att "sprida ut ryktet" om min kommande bok. Idag fick jag en hel låda full med foton och annat. Fantastiskt!

kjersti
2007-05-30 22:36
#8

#7 Så kul… Någon du känner igen?

AndersE
2007-05-30 22:47
#9

#8 Jodå, mycket var identifierat, och det mesta annat kände jag igen. Det handlar om foton, men också dokument - kontrakt, intyg, gesällbrev och mycket annat. Fantastiskt att det bevarats alla dessa år. Och nästan allt är i mycket gott skick.

Det finns så mycket spännande i skrymslen och vrår i detta land. Det gäller bara att sprida budskapet att det finns någon som är intresserad av det.

AndersE
2007-06-11 01:34
#10

Här skriver Roland Classon på HD om en som gjort en släktbok, som verkar påminna lite om den som jag skrivit…

AndersE
2007-06-18 15:26
#11

#5 Ja, det syns att du fortfarande funderar på svaren…   ;-)

Gnidde
2007-08-03 20:51
#12

All vår början bliver svår. Har försökt i omgångar att tota ihop något om släkten, men stupar i avgrundshål, då material är som bortblåst (troligen kastats vid rensning av vidar och bodar), men skam den som ger sig. Häromdagen fick jag av min bror höra att han funnit vår fars försvunna betyg mm. Så jag får se hur det kan bli

Hälsningar Gnidde.

AndersE
2007-08-03 22:13
#13

#12 Jo, det är inte alltid det går så lätt. Alla "hål" lyckas man ju inte heller fylla. Man får koka soppa på den spik man har!

Annons:
Gnidde
2007-08-06 12:24
#14

Snälla Anders Det går åt en hel låda spik i det här fallet. Tjurighet och det är mitt gåt inte att göra någonting åt. Utan man får vänta ut di gamle och försöka med barn och barnbarn till dom. Verkar som att di gamle inte vill förstå att man kan vara intresserad av hur det var förr i tiden.Gråter

Hälsningar Gnidde.

AndersE
2007-08-06 12:30
#15

#14 Du menar att släkten har material de inte vill lämna ifrån sig?

goranlin
2008-02-11 21:42
#16

Roligt att några uppskattat min bok "Gör en bok – råd och övningar för författare". Jag har startat ett eget diskussionsforum för den och några andra av mina böcker. Alla är välkomna dit för att ställa frågor eller diskutera hur man gör, trycker och säljer böcker. Listan är alldeles ny så ännu finns inte så mycket där. Adressen är http://www.goranlin.se/blogg/wordpress/bbpress/
Troligen byter jag adress men det finns alltid en länk från min nya webbplats Görans digitaltips på http://www.goranlindgren.se/

Mycket välkomna!

Niklas
2008-02-12 00:10
#17

#6: Oj, förlåt att jag inte har svarat! Jag har helt missat att bevaka tråden. (Du skulle ha skällt ut mig för länge sen.)

Hur mycket gjorde du själv - layout, omslag m.m?

Jag gjorde i princip allt. Det tryckeriet fick var en pdf-fil som de kunde skicka ut i skrivaren. Jag tror att det enda de behövde göra, var justera färgerna lite.

I vilket program skrev du boken?

Boken skrev jag i Microsoft Publisher (version 97 eller 2003 tror jag).

Eget eller annans förlag?

Det var (är) mitt eget förlag. Jag ville lära mig processen från början till slut (och det gjorde jag).

Tryckeri? Upplaga?

Jag använder Books-on-demand för tryck. De första åren var det print on demand, det vill säga varje bok trycktes när någon hade köpt den. Nu har jag gått över till offset-tryck (1000 ex.).

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: