Annons:
Etikettmikrohistoria
Läst 1447 ggr
AndersE
6/24/07, 1:53 PM

Din "bok" kan vara en CD!

I en annan sträng kom möjligheten att göra en CD eller DVD istället för en bok upp. Med en "CD" tänker jag mig då att du samlar information på en CD-skiva, som är lätt och billig att "mass-producera" och som man sedan kan titta på i en dator.

Fördelar:

  • En CD-skiva rymmer mycket info. Du kan föra över data från släktforskningprogrammet - kanske som en "hemsida" på CD:n.
  • Du kan ha en mängd fotografier, scannade dokument mm.
  • Du kan ha rörliga bilder med.
  • Du kan ha ljudisnpelningar med. (Intervjuer, gammal musik, fågelkvitter från släktgården eller vad det nu är.)

Några nackdelar:

  • Det krävs ett visst "datorkunnande" för att göra det lätt-tillgängligt även för en ovan användare.
  • Mottagaren måste ha en dator.
  • Osäkerheten om hållbarhet.

Fler tankar och idéer kring ett CD-projekt?

Annons:
Alsterolle
6/24/07, 3:59 PM
#1

Mitt första bidrag till denna tråd får bli några av de första sidorna i min första släkt-CD (frugans sida) daterad 1999-2002.
Denna baseras på ett stort antal inscannade negativ, albumbilder och tidningsurklipp som svärmor lämnade efter sig. Detta material kompletterades med mina och några andra släktingars kort av senare datum. 
Som Anders påpekar i inledningen skall man vara observant på CD/DVD-livslängden. Originalskivorna - nu 5 år gamla fungerar fortfarande.
En av fördelarna att göra presentationen i form av en WEB-sida i HTML är att man enkelt kan publicera resultatet på en hemsida.

Den nya versionen som jag skissar på blir förmodligen även den i samma format. En av kompletteringarna blir ett aktuellt släktträd - jag hade inte börjat släktforska 2002.

Synpunkter - tips - frågor är välkomna!

AndersE
6/24/07, 5:45 PM
#2

#1 Det ser väldigt trevligt ut. Har du någon berättande text till bilderna?

För mig - som ju inte känner igen någon - blir det så tydligt vad kombinationen av text och bild betyder.

Alsterolle
6/24/07, 8:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2. Faktiskt är det dåligt med text i första versionen. Men till nästa version har svägerskan och frugan gått igenom bildmaterialet i form av "kontaktkopior" och gjort minnesanteckningar. Detta gäller både foto och tidningsurklipp. De senare utgöres mest av familjeannonser och har varit till stor hjälp vid släktforskandet efter 1900.

AndersE
6/24/07, 9:11 PM
#4

#3 Så bra! För den som känner igen personerna räcker det ju med en bild av "morbror Kalle" för att minnena ska väckas, men för de yngre är det ju berättelsen om morbror Karl som gör att man vill veta hur han såg ut…

Upp till toppen
Annons: