Annons:
Etiketthembygd
Läst 2853 ggr
Velikij
2007-06-10 20:50

Lokalpatriot?

Under de senaste åren har begreppet "patriot" fått en dålig klang. Nationalismen frodas paradoxalt nog, trots att de flesta resonabla människor genom den ökande globaliseringen, turismen och miljöhoten har insett att vi alla har mer att vinna på att samverka istället för att gå skilda vägar.

Lokalpatriotismen är lite annorlunda, där är det fortfarande tillåtet att tillskriva varann nationalkaraktärer, något som ju inte minst Hasse & Tage drivit med. Själv har jag levat i exil i Göteborgstrakten i 2/3-delar av mitt liv, och på det hela taget är det angenämt att i Göteborg leva som "dretlänning", som de en aning vanvördigt men samtidigt lite kärleksfullt kallar oss utflyttare från sagolandskapet här nere. Dock har jag med åren märkt en viss ökande lokal irritation över den värmländska stoltheten över ursprunget -  vi får allt färre stående ovationer bara för att vi säger oss vara född i samma landskap som Adam Alsing och andra framstående poeter. Det blir faktiskt allt längre mellan autografskrivningstillfällena, om man säger så…

Denna långa inledning med anledning av något jag läste i Värmlands Folkblads nätupplaga idag. Där säger den värmländske lokalhistorikern Peter Olausson (född i Kungsbacka…) inför risken att Värmland som län hotas av att ätas upp av en ny tilltänkt regionalindelning: :" Hembygdskärlek känner nog folk överallt, men den är mer upräglad på en del ställen än på andra, och Värmland tillhör "topp fem" i Sverige, tillsammans med Skåne, Gotland, Dalarna och kanske Jämtland."

Nu frågar jag er som råkar vara födda i dessa landskap: är ni mer lokalpatrioter än andra, och er som olyckligtvis råkar vara födda annorstädes: varför är inte ni  lokalpatrioter? (Ostkantingarna verkar i alla fall försöka att repa mod, eftersom de bildat en egen pakt, enligt Anders…)

Annons:
AndersE
2007-06-10 21:05
#1

Jo, jag tycker nog att vi skåningar är "oss själva nog".

Däremot kan jag överhuvudtaget tycka att denna lokalpatriotism - som vanligt - riktar sig mot "överheten", dvs jag tror att alla tycker det är kul med lokalpatrioter, så länge de inte kommer från Stockholm.

Just skåningar har dessutom tyckt sig få mycket vatten på sin kvarn genom just den "globalisering" som antyds i #0. Vem kan vara mer kontinental än en skåning?!?

Jag tycker också att "region Skåne" fungerar. Det var aldrig viktigt att tillhöra "M" eller "L" län - vi har varit skåningar. Lika självklart är det kanske inte - varken för oss eller för Hallänningar och Blekingar - att tala om Skåneland.

Velikij
2007-06-10 21:28
#2

Det stämmer nog som du säger om skåningars stolthet, och så hör de ju till "topp 5" enligt Olausson! Däremot oroas jag lite över de stackars hallänningarna, där halva gänget riskerar att bli götister och resten skånelänningar. Den som  någon gång besökt Tvååker inser att de varken är det ena eller andra…

Värmlänningarna har jag lika svårt att placera i Götaland som att sätta dem i samma bo som Vivallingarna. Jag tycker att en Vänerre(li)gion bestående av Värmland, Västergötland och södra Dalsland känns mer genuin, och dessutom anknyter till historiska band.

(Ibland känns det å andra sidan som en västlig svensk-norsk enklav borde vara lika självklar som Örestadstaten i söder - eller vad säger Arne i Båhuslän?) 

Flört

Arne Johnsson
2007-06-10 22:03
#3

Ja du Velikij, detta var mycket att läsa och mycket att fundera på, och ju mer man får reda på, ju mer vill man ha reda på. Det är inte så lätt för en gammal trögtänkt gubbe och fölga med på historiens vingslag.(detta fick jag väl ihop bra) Mina föräldrar benämde alltid svenskarna som (dom uppå svenska sidan) alltså dom som bodde norr om Göta älv.
mvh. Arne från Båhuslän

zachs
2007-06-10 22:50
#4

Många Skaraborgare är nog som jag inte så glada över storlänet Västragötaland.Inget har blivit bättre! Dom lovade att inte allt skulle hamna i Göteborg men nu är allt där i alla fall som vi befarade. Allt för mycket tid går åt till resor hit och dit. Nej det var bättre förr :))

chrissan
2007-06-10 23:21
#5

För min farfar, göing född 1884, var huvudstaden självklart Köpenhamn. Han hade aldrig varit längre norrut än Uddevalla under militärtjänsten (1905 vid det förmodade kriget mot Norge, samt landsstormen 1909) och kände inget behov av att komma norrut heller. Detta trots att han hade sin äldste son, min far, boende i Uppsala sedan 1939. Båda han och ännu mer farmor pratade helt oförståeligt, även för oss som var vana. Min far bytte språk när han talade med dem i telefon, vi brukade skoja om det som barn. Han dog 1970.

leja
2007-06-11 00:03
#6

#2 södra Dalsland bara, vad har nordälingarna gjort ? och varför dela på landskapet så? Å andra sidan har vi alltid sagt att om det blir värre så byter vi land. Det är inte långt till Norge. Fast som dalsläning i förskingring har jag väl inget å säga till om längre.

Men även här i Uppsala är det full debatt, vad händer med Uppsala om det blir en Stockholms region? Så vi diskuterar en annan lösning. Men jag hoppas den här regionindelningen i framtiden blir mer en administrativ indelning och att man kan lösa de andra frågorna på annat sätt. Vi bör ju även hålla fast vid landskapen som en naturlig indelning av Sverige, de har funnits länge nog. Så är de använd bara inom släktforskningen med.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
chrissan
2007-06-11 00:08
#7

Jo, man kan hoppas att Uppsala blir en del av en region som inte innehåller Stockholm. Då skulle Sveriges 4:e stad stå utan kvalificerad sjukvård och vi skulle få åka till Stockholm för allt. En katastrof! Mycket bättre med en region som går norrut-västerut, där ingen stad är så stor att den dränker resten. Kanske skulle det kunna leda till bättre kommunikationer tvärsöver landet. Och en levande bygd utanför Stockholm.

Velikij
2007-06-11 08:56
#8

Roligt att debatten kommit igång med så många trevliga synpunkter!

Leja, norra Dalsland tycker jag har mer gemensamt med Bohuslän och därmed Västra Götaland, om jag får ta till den mindre seriösa forskningsgrene "folkkynne".

Västra Götaland skulle jag förstås vilja ha ett annat namn på om Västergötland försvann in i region Vänern. "Bohusland" kanske, som en korsning av ändelsen -land från (norra) Dalsland och (norra) Halland, samt Bohus från Bohuslän. Därmed skulle man också slippa prickarna över vokalerna, som ju ses som betungande i dessa EU-tider…

chrissan
2007-06-11 09:39
#9

Är det verkligen bättre med stora regioner? Närservice kanske skulle fungera bättre. Det kostar både tid, besvär och pengar med alla resor till en centraliserad verksamhet. Sedan kan man också känna sig "hemma" och som en del av ett levande samhälle i en mindre enhet. Jag kan bara jämföra den centraliserade telefonbanken med mitt, lyckligtvis kvarvarande, lokala lilla kontor. En enorm skillnad!

leja
2007-06-11 12:28
#10

Och som Dalslänning håller jag inte med. Norra Dal är mer åt Värmland, men mest är vi egna. Så som andra landskap(t.ex. Halland) föredrar vi att var i en region där hela landskapet får vara med. Annars är det väl Norge som gäller.

Men mer seriöst så är frågan vad regioner gör och varför de behövs som ska debateras. För om det är mer en pappers konstruktion eller om det är andra fördelar. Det som sägs mest är att vraje region ska ha ett större sjukhus, med egen forkning helst. Så att dessa får tillräckligt underlag för sitt arbete, därutöver är det mer administration osv som kan tjäna på regionerna. Men det måste nog även till att vissa delar av dagens landstings uppgifter läggs över på kommunerna. Frågan är inte löst riktigt ens i de regioner som redan finns.

(Ingen kan väl gissa att jag är politiker i Landstinget, hoppas jag)

Ha en bra dag

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

Velikij
2007-06-11 14:14
#11

Vi har kanske hamnat lite vid sidan av lokalpatrotismen och förirrat oss in på regionalpolitiken? För egen del tycker jag att såväl Halland som Dalsland duger i ostyckat skick, och oavsett vilket är det nog svårt att vara stolt "Västra Götalänning" t.ex.

leja
2007-06-12 00:28
#12

Håller helt med. Lokalpatrotism blir nog för det man själv finner viktigt, ibland landskap ibland ort. För även inom landskap kan det finnas flera olika åsikter om vi och de andra.

Skrattande

Vad ska man ha som signatur tro?

kjersti
2007-06-12 00:37
#13

Halland är nog ingen lättknäckt nöt för regionsivrarna. Även Småland har en diskussion om hur indelningen skall vara. Kalmar Jönköping och Kronoberg med Växjö är ju tre län i ett gammalt känt begrepp och indelning i form av Småland. Skall det helt enkelt vara Småland/Öland. En sydostregion  med Blekinge eller ett Småhalland…Eller en väst/öst region med Alvesta som regionmitt och knutpunkt…Att som hallänning bli delad eller inordnad i ett Skåneland"känns inte bra… Hoppsan det var visst "lokalpatrioten" som kom fram…

Mycket kan man ju säket vinna med samverkan . Men allt behöver inte vara STORT.

700 år har Halmstad varit stad. DET kan också väcka lokalpatrioten och värmen för platsen som födde mig.

Mer gemenskap med Köpenhamn än 08…Fundersam.Skrattande

Annons:
Velikij
2007-06-12 00:59
#14

Precis som Du säger Leja, i Värmland (som jag talar mycket och gärna om) kallades t.ex. folk från Gillberga för "knapar" och Långserudsborna för "mörtar".

Ute på Värmlandsnäs var de ännu mer detaljerade, som i Ölserud, där man kallade innevånarna i socknens byar så här i en ramsa upptecknad av Iwan Schyman:

"Averstads galtar,
Byns oxar,
Torveruds höns,
Gullsjö tuppar,
Olseruds sneppar,
Knappa slaner,
Hökhult taner,
Nol-Gremmert bässer,
Sör-Gremmert får,
det varar så länge världen står." 

Det kan man ju tycka verka i högsta grad "vischan", till dess man finner att på Södermalm i Stockholm hade man liknande revirtänkande enligt Martin Stugart i DN. Där är man fortfarande mån om att tala om att man är ifrån Sofia, Katarina, Maria eller Högalid, inte bara "Söder". Och norr om Slussen förirrade man sig som söderbo ogärna förr enligt Stugart, för där bodde bara "kissedoggar och borgarbrackor".

AndersE
2007-06-12 01:37
#15

Jo, jag minns ju från skolan att man hörde på dialekten var i kommunen man kom ifrån…

gurin
2007-06-12 11:51
#16

Appropå storregioner. Här på Gotland är jag rätt att Per-Albinlinjen  sätts i stånd och riktas åt andra hållet om Gotland inräknas in i Stockholmsregionen, vilket det talas om.

mvh/gurin

AndersE
2007-06-12 12:11
#17

#16 :-)

[Göstage]
2019-06-17 09:24
#18

"Ditt ursprung följer dig genom hela livet. Alla har en hembygd – eller flera. Hembygden definierar dig, var den än ligger och hur den än ser ut. Oavsett om det är en plats du längtar till eller från."

GP (betalartikel)

Självklart - men tänkvärt! Inte minst för oss som inte är kvar där allt började.

Carmarino
2019-06-22 18:02
#19

#18 För min del är jag kvar i trakterna där allt började (det mesta i alla fall). Kanske är det därför jag känner mig så djupt rotad här. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2019-06-23 07:13
#20

0# "Värmland tillhör "topp fem" i Sverige, tillsammans med Skåne, Gotland, Dalarna och kanske Jämtland."

Jag bor i Hälsingland och varför dom inte räknas till topp 5 är en gåta. Hälsingland var en av de sista landskap som införlivades i Svea Rike (om jag inte missminner mig). Man gjorde länge våldsamt motstånd.
Troligen är det så att de flesta hälsingar än idag inte anser att de tillhör Sverige på riktigt. Man har sina egna oskrivna lagar som man följer och struntar i mångt och mycket i vad som dikteras från Stockholm.
Jag är inte född i Hälsingland, utan har flyttat upp hit på lite äldre dar. Men jag känner att allt det här är väldigt uppfriskande. Dessutom är hälsingar väldigt vänliga och hjälpsamma.
Det känns som Anden/själen får vara fri här uppe (på ett sätt jag aldrig känt någon annanstans.)

Men i botten är jag väldigt lokalpatriotisk i fråga om den stad jag är uppväxt i- lixom alla andra som är uppväxta där. Men det törs man inte tala om. Tillhör ivf Stockholmsregionen. :)

Annons:
[Göstage]
2019-06-23 07:21
#21

"Troligen är det så att de flesta hälsingar än idag inte anser att de tillhör Sverige på riktigt. Man har sina egna oskrivna lagar som man följer och struntar i mångt och mycket i vad som dikteras från Stockholm."---

Känner igen den diskussionen från en och annan skåning på iFokus (inte alla!), som fortfarande känner sig annekterad av "storsvensken". 😉

Mandra
2019-06-23 11:56
#22

# 21 🙂

Effie
2019-06-25 08:11
#23

Och jag är göteborgare som gjort något som göteborgare inte gör: flyttat over älven. Numera Hisings-bo…och känner att Hisingen egentligen inte tillhör Goteborg.

Om det tillhör Sverige? Ja, just den delen jag bor I har varit svenskt sedan 1100-talet, så det gör det nog.

Annars har jag gott om anfäder som blivit svenskar mot sin vilja (göingar, bohuslänningar, härjedalingar och hälsingar)…och det var ju intressant att tänka tanken att de som bor kvar där är tveksamma till Sverige, fortfarande efter alla dessa år…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: