Annons:
Etikettglasklart
Läst 5960 ggr
AndersE
2007-06-12 15:09

Glasklart

Jag har idag skapat en ny forumgrupp med namnet "Glasklart".

Jga tänker mig att här hamnar diskussioner om gammalt glas - dricksglas, flaskor, vaser, skålar - ja kanske t.o.m. fönsterglas?

Just glas är ett område där min egen kompetens är sällsynt klen, men jag uppskattar glas och ser fram emot att ta del av diskussioner där jag kan lära mer!

Annons:
leja
2007-06-12 18:24
#1

Kul med glas, jag har en sommar arbetat som guide på glasbruk och då fick jag lära mig en del. Även om jag inte är någon expert.

Glad

Vad ska man ha som signatur tro?

lizzkulla1
2008-06-13 14:03
#2

 i perstorp fanns ett glasbruk, henrikstorps glasbruk

det var början till perstorps a-b som finns nu

en stor sten utmärker detta när man kör från perstorp till färingtofta t.v.

det finns lite glas härifrån på ett museeum i lund, en stor karff i perstorps kyrka och  böcker om henrikstorps glasbruk

Cheyenne
2008-06-13 15:22
#3

Glas är ett jätteroligt samtalsämne. Glad

xian
2008-06-13 17:21
#4

På Söder i Stockholm ligger Glasbruksgatan. Gatan är uppkallad efter ett glasbruk som låg på platsen under 1600-talet. Glasbruket drevs av Melkior Jung, en av mina förfäder. Se Anbytarforum 2000.

Länken till "hemsidan" är inaktuell. Skall vara: http://klaura.se/springer/

En takkrona med glasprismor från det glasbruket ska finnas på Skokloster. Jag har inte sett den med egna ögon, men prismorna lär vara starkt deformerade på grund av att glaset har "runnit".

Efter vad jag har förstått så finns det inte mycket glas bevarat från 1600-talet eller tidigare av den anledningen att glas inte är statiskt utan "rinner" Kanske något att tänka på för den som samlar på glas

lisopasi
2008-06-13 21:13
#5

#2 Det finns en bok om bruket också. Dessutom är vi många som härstammar från dessa glasbrukare (däribland jag).

Inne på GenealogiQ har jag Henrikstorps släktklubben

Citat: "Skånska glasbruket - eller Henrikstorps glasbruk, som det benämndes i orten grundades 1691 av Jöran Adlersteen enligt privilegiebrev, utfärdat av Kungl. Maj:t den 20 september samma år. Glasbruket stod färdigt att tas i bruk på våren 1693. Yrkeskunniga glasarbetare införskaffades från Hessen och Mecklenburg. Grundstommen i brukets produktion utgjordes av fönsterglas, flaskor och buteljer. Även finare arbeten gjordes, såsom bägare, sejdlar, vinglas, karaffer, ljuskronor och speglar. General Gustaf David Hamilton, lät släcka ugnarna den 4 december 1760, då det inte längre var lönsamt. På våren 1762 ödelades bruket genom mordbrand. De tyska arbetarnas barn och barnbarn vid Henrikstorp gifte sig merendels inom sin egen krets. Detta gällde inte minst släkten Kamph, som var ingift i nio av de cirka 30 tyska släkter, som har varit representerade vid bruket. I samband med brukets nedläggning och brand försvann de tyska namnen ur kyrkböckerna i Perstorp, Hörby, Husie (de böcker som författaren redovisar som källor). Nio hantverkare, varav åtta med tyska namn, flyttade till Värmland till det nystartade glasbruket i Anneberg. Veterligen var det bara en sonson till Peter Kamph som stannade kvar i Perstorp, men han var klensmed och oberoende av glasbruket."

Upp till toppen
Annons: