Annons:
Etikettberätta
Läst 4007 ggr
AndersE
2007-06-13 16:58

Egen bok på gång?

Själv är jag ju nu helt uppslukad av mitt bokprojekt. Men jag skulle vilja veta om jag är ensam?

Är du författare…?

Annons:
gurin
2007-06-13 19:07
#1

Alltså det där var ingen lätt fråga. Jag har skrivit en bok, min avhandling, men publicerat mig i flera andra (antologier).

Jag har dock aldrig själv gjort hela jobbet från text till tryckfärdigt manus. Någon annan har alltid satt texterna.

mvh/gurin

AndersE
2007-06-13 19:27
#2

#1 Ja, det är aldrig lätt att täcka in allt…   ;-)

Betyder det att du har skrivit en text, eventuellt levererat bilder, och att någon annan gjort layout osv?

chrissan
2007-06-13 19:28
#3

Jo, jag har skrivit en doktorsavhandling (som blev riktigt snygg, den fick beröm för designen) och varit medförfattare samt redaktör i en annan bok. Min bror extraknäcker som redigerare och lay-outare för böcker (mest om film), så jag har lärt mig en del av honom.

leja
2007-06-13 19:46
#4

Har tänkt göra en bok, hitills har jag faktiskt fått min c-uppsats publicerad, eftersom hembygdsföreningen blev intresserad. Men om det är en riktig bok vet jag inte. Fast det var kul. Nu har jag liksom tänkt att få något skrivit om släkten. Men har även drömmar om en riktig bok. Fast det manuskriptet ligger på en dator som just nu är trasig! Så det kanske aldrig blir något.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
2007-06-13 20:11
#5

#4 Jag har trott nästan hela mitt liv att jag skulle bli författare. Som liten skrev jag längst uppsatser i klassen, som tonåring blev det några korta noveller på skoj.

Att min första bok skulle bli en bok om släkten anade jag inte då…

(Fortfarande tänker jag ibland på att skriva en roman.)

Det som är kul med de nya "print-on-demand" är ju att man inte behöver acceptera vad någon annan tycker. Det är ju bara att skriva - och ge ut!

(Såvida man inte drömmer om att bli rik på sitt författarskap.)

gurin
2007-06-14 00:39
#6

#2 Ja jag har skrivit och levererat bilder och andra har gjort layout. Nu senast "smyglayoutade" hustrun mitt senaste alster. Vi får se om det accepteras på detta sätt eller om uppdragsgivaren kommer att layouta om det hela.

mvh/gurin

Annons:
AndersE
2007-06-14 01:07
#7

Det är kul för mig att fem svarar att man kanske kommer att skriva en bok.

Jag hoppas sätta in min artikel om min bok imorgon.

gurin
2007-06-14 09:49
#8

Skall bli intressant läsning.

Jag kommer också att ge ut själv om jag inte kan sälja alstren till något förlag.

mvh/gurin

AndersE
2007-06-18 13:32
#9

Vid 14 röster har mer än hälften svarat att man tänkt, eller kanske ska ge ut en bok.

En start kan vara att skriva ett kort kapitel, kanske om någon enstaka person eller om någon händelse.

Publicera den här på Proveniens - som ett vanligt inlägg eller som artikel. Fördelen med artikelformatet är att man kan illustrera bättre. I så fall får ni höra av er innan så ordnar jag den möjligheten.

Fördelarna med detta är t.ex:

  • Du ser ditt skrivande på annat sätt 
  • Du kan få tips och kommentarer kring ditt skrivande
  • Du kan låta t.ex. släktingar läsa och bli lockade av en kommande bok
  • Du gör texten sökbar, så att andra kan hitta den via t.ex. Google
AndersE
2007-07-13 22:31
#10

Putt!

AndersE
2009-12-16 19:48
#11

Måste finnas flera som inte svarat på denna…

Cheyenne
2009-12-16 19:58
#12

Jag avslöjar inget mer än att jag har en "artikel" till en tidning på gång (som jag aldrig hinner/orkar/känner mig motiverad till att slutföra), flera färdigskrivna microhistorier, flera biografier inom ett specifikt område som är färdigställda samt ett par längre alster färdigställda/under arbete och tankar på en hel bok om en del av min släkt.

AndersE
2009-12-16 20:00
#13

#12 Nu blev vi nyfikna. Är det bara skåpmat, eller ska det serveras någon gång…

Flört

Annons:
Cheyenne
2009-12-16 20:07
#14

#13Än så länge bara skåpmat till dess jag kommer på andra eller bättre  tankar. Tyst

mbss
2009-12-16 21:19
#15

Någon gång hoppas jag kunna ge ut en bok.. Problemet är ju att få den tillräckligt intressant för att kunna intressera mer än den närmsta familjen.

En dröm är att kunna göra något i stil med Peter Nilssons bok om byn Möcklehult, "Den gamla byn".. Otroligt välskriven och kan tilltala i prinicp alla även om det är väldigt lokal mikrohistoria det handlar om.

AndersE
2009-12-16 21:57
#16

#15 Höga ambitioner är ett bra sätt att inte komma till skott…

Flört

Jag tror man måste börja i liten skala, prova sina vingar, våga göra misstag, få tips, utvecklas…

Sen kanske mästerverket kan komma!

Min första bok började jag trycka i 80 exemplar á 100 sidor. Genom att sälja dem för 100:- styck gick jag jämnt ut efter 65 ex. Resten var gåvoböcker och en liten marginal.

svenake
2009-12-16 22:26
#17

Om man trycker 80 ex måste man väl skaffa ett ISBN -nummer??  Har själv  skrivit 4 böcker men INTE  givit ut dom, inget skönlitterärt.  Tror att någon kan komma ut efter  tionde försöket,  men det blir nog också nåt fackligt.  Och nuförtiden räcker det ju att lägga ut ett manuskript på nätet, så kan folk printa om dom vill.  Många bloggare har ju givit ut sina bloggar i efterhand i bokform,  tex  "Tjuvlyssnat".

Sannes
2009-12-16 22:31
#18

Jag skulle aldrig klara av att skriva en bok, jag är på tok för dålig på det svenska språket. Jag och grammatik är en kombination som inte riktigt fungerar som det ska.
Och även om jag nu hade varit en fena på språket så är det tveksamt, vad skulle jag kunna tänkas skriva om…
Ja inget som rör min släktforskning, har inget som helst intressant att berätta.
Skulle möjligtvis vara en bok som berättar om hur det är att vara supporter till ett fotbollslag som man följer i vått och torrt, hemma som borta.

svenake
2009-12-16 22:54
#19

Det låter väl oerhört bra som tema för en bok!  Fotbollslag,  eller nåt annat intresse.  Skriver man om nåt man är intresserad av så blir det alltid kul för andra att läsa också.  Man behöver ju inte ge det första försöket, man kan låta nån vän läsa och kolla.   Vilket fotbollslag  gäller det?

Sannes
2009-12-16 22:58
#20

#19: Oddevold såklart!
Nästa säsong blir det till att åka till Värmland, det skall bli kul.

Annons:
AndersE
2009-12-16 23:07
#21

#17 ISBN-nummer är gratis!

#18 Språk finns det såväl tekniska som mänskliga hjälpredor för…

Jag tror egentligen man kan välja vilken ana som helst och skriva en berättelse om. Det går att trycka en bok på skrivare hemma och häfta med häftapparat…

sonjsbo
2009-12-17 00:18
#22

Jag håller med Sannes. Man måste kunna hantera språket hyfsat för att någon skulle vilja läsa alstret. Visserligen trycker den närmaste släkten på för att jag skulle plita ner vad vi funnit. Men det är bara för deras egen bekvämlighet, de vill bli serverade. 

Däremot sprider jag gärna en del av vad jag funnit till släkten för att till mig då knyta de allra yngsta i grenen. Men två gånger har jag blivit blåst där de tagit den information jag delat med mig av och släppt den som egen forskning på Internet Det gjorde mig ledsen och arg.

svenake
2009-12-17 00:32
#23

Oddevold  låter helt klart intressant.  Själv håller jag på Östertälje IK som har nu gått ihop med en annan klubb och spelar i div 6  (tror jag).

#22   Jag förstår hur det kan kännas, men om man lägger ut det på en egen hemsida först, så har man ju publiserat det först.

Själv har jag ingen hemsida än, fast jag planrat det i många år nu, men jag hittar alltid mer som jag  vill sammanfoga till mina anor.  Däremot delar jag med mig i form av CD-skivor eller USB-minnen,  bara för att  det ska finnas kvar om något händer mej. Datorkrasch, brand eller nåt sånt.

Dom som får dessa  filer är "måttligt "  intresserade, men kanske något av deras barn kan bli,  och då finns grunden,  precis som jag själv fått ärva efter min farfar.  Han visste inte att jag skulle bli intresserad av detta i mogen ålder.

AndersE
2010-01-17 00:49
#24

Min nästa bok har jag haft märkvärdigt svår att bli klar med. För att tvinga mig själv har jag delat upp den i två delar. Den första delen är nu äntligen avslutad och skickad till en person som ska hjälpa mig att skriva ett förord. Det kändes som en liten milstolpe att lägga kuvertet på lådan…

Sen återstår bara att göra omslaget färdigt och lämna till tryckeri.

Idag har jag på allvar börjat med del två. Det finns mycket gjort men jag har haft svårt att få struktur på det. Ikväll gjorde jag en tidslinje jag hoppas ska hjälpa mig.

Skrev helt enkelt en lista med årtal (1907-1945) och sedan sorterade jag in en mängd händelser under alla årtal. Årtal för människors födsel, gifterrmål och död, flyttår och en massa andra händelser.

Jag upptäckte att tidslinjen var jättebra och kommer att använda mig av den framöver. Det gjorde att jag såg tydligt saker som hänt samtidigt och säkert påverkat varandra.

Siss88
2010-01-18 14:55
#25

Jag har alltid diverse bokprojekt på gång i huvudet - de ska bara skrivas också…. Just nu håller jag mej mer till webbformat, snabba artiklar, bloggar m.m. för att få utlopp för min svada.

Nackdelen för min del med släktböcker t.ex. är att man ju aldrig forskat färdigt på en person. Samma sekund som man är "klar" med en sammanställning hittar man något nytt som också borde vara med (=för höga ambitioner). Därför gillar jag webbformatet mer. Bara att peta in det nya och uppdatera. Inget "hugget i sten". Men visst skulle det vara kul med något handfast, snyggt och formgett i bokhyllan.

Jag har formgett ett par böcker via mitt företag, och känslan av att få "min bok" i handen första gången är rätt häftig. Det borde sporra mej att göra bok på riktigt också. Skriva har jag inga problem med!

Alternativet Kanske, någon gång…. passade mej bäst!

AndersE
2010-01-18 15:25
#26

#25 Jag håller med. Det är svårt att bli "färdig". En sak som sporrar mig är ju att jag vill att "de äldre" ska få läsa.

Sen tänker jag mig att det blir nya upplagor där jag kan peta in allt de nya som tillkommer efterhand.

Upp till toppen
Annons: