Annons:
Etikettmöbler
Läst 5121 ggr
[Anna-N]
6/29/07, 4:35 PM

Möbelrengöring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått hem ett gammalt antikt skåp som jag undrar hur man ska göra rent ?
Det har stått i ett obebott hus utan värme i många, många herrans år och har samlat damm och smuts. Syns på krönet att det är dammigt värre…

Det är svart med gulddekor ( ser dock olika ut i nyansen på korten) ca 2,50 högt (delbart). Någon som vet vad det kan vara för typ av skåp och ålder o om det öht har nått värde.

Det är ju ett släktingsarv så visst har det värde i sej och det är både pampigt och snyggt.

Annons:
AndersE
6/29/07, 5:19 PM
#1

Jag är ingen expert på sådant här. Jag hade nog valt något milt rengöringsmedel (diskmedel?) och inte haft så mycket vatten.

[Anna-N]
6/29/07, 6:12 PM
#2

#1. Tänkte också att det skulle gå bra.:-)

Tänkte annars på Liberons produkter de har ju bla. möbelrengöring. Vill liksom inte att det släpper någon färg eller blir sämre av att man gör fel.

AndersE
6/29/07, 6:36 PM
#3

Lämpligt är väl att börja någonstans där det syns minst om det skulle gå fel.

chrissan
6/29/07, 6:51 PM
#4

Om man ska tro experterna så ska du göra så lite som möjligt. Dvs ta bort damm och lösare smuts, men vara försiktig med färgen, testa på en liten yta på sidan, undvik lösningsmedel och starka tvättmedel. Det beror ju på vad det är för typ av färg. En mycket mild såplösning kanske kan vara det enda, med minimalt med vatten??? Guldfärg är mycket känslig. Jag har ett liknande skåp fast något enklare, det har varit vackert ultramarinblått från början men någon har målat det med tjocka lager syntetisk, knallblå färg. Går och funderar på hur jag ska få bort den. Kanske har ditt skåp målats om i svart och guld för att se "förnämt" ut, man gjorde det från slutet av 1800-talet.

[Anna-N]
6/30/07, 12:42 AM
#5

Jag börjar med att dammsuga av värsta dammet och sen torka med diskmedel och ytterst lite vatten på något ställe som inte syns så bra.

Återkommer när det är klart, får vi se om skåpet står kvar :)

AndersE
7/25/07, 9:39 PM
#6

Hur gick det Anna? Får vi se någon tjusig"efter-bild"?

Annons:
Upp till toppen
Annons: