Annons:
Etikettutflyktstips
Läst 3860 ggr
Gnidde
2007-08-06 19:51

Prästänkebostället

Prästänkebostället i sköldinge är en plats att rast vid när man far vägen mellan Katrineholm och Flen. Dom har hembakt kaffebröd, som är mycket gott. Även en bod med försäljning av hemslöjdsalster! Trevligt när det är vackert väder att fika ute. På vintern har dom öppet Lö & Sö har jag för mig, med brasa och mys innomhus. värt ett besök. Har tyvärr ingen bild.

Hälsningar Gnidde.

Annons:
AndersE
2007-08-06 20:05
#1

#0 Bild hittade jag!

Ser trevligt ut. Hur skapar man sig ett ärende i trakterna?

;-)

Alsterolle
2007-08-06 20:57
#2

Snygg bild - men 941kB STOOR!

Fundersam

AndersE
2007-08-06 21:09
#3

#2 Jo, det tog lite tid…   ;-)

Cheyenne
2007-08-06 21:14
#4

Fantastiskt ställe!

Älskar såna där små "kaffestugor". Jag och en väninna brukar ta en minisemester på tre dagar en gång om året då vi bilar runt lite planlöst och svänger in på alla ställen där man skyltat med vackra handmålande skyltar som säger, "Café, Hemslöjd, Loppis, Auktion etc, etc"

Och så slipper vi höra våra äkta hälfter sucka och stöna Skrattande

svenne
2007-08-06 21:29
#5

Jag förstår inte vad Du menade med det där sista….Flört

AndersE
2007-08-06 21:33
#6

#5 Inte jag heller - nog för att det är trevligt, men jag brukar nöja mig med att le glatt…

Glad

Annons:
chrissan
2007-08-06 22:50
#7

Tack för tipset, Gnidde. Det ligger ju i närheten. Jag samlar på hembygdsgårdar med fik (sk "tantfik" med obegränsat kaffe och brödportion - bulle, sockerkaka och småkakor).

Cheyenne
2007-08-06 23:05
#8

*skratt* Det är bara för att ni är trevliga släkt- och hembygdsforskare. Min väninnas man och min sambo åker hellre in på varje Claes Ohlsson som dyker upp längs vägen.

Vid ett tillfälle åkte jag och min väninna till Leksand på minisemester. På vägen dit åkte vi förbi ett giganstiskt Claes Ohlsson. Gissa vilka som ringde hem och retades Generad

chrissan
2007-08-06 23:14
#9

Men det är ju intressant -det måste varit ur-Classe i Insjön. Alla grabbars vallfärdsort genom decennierna. Har du sett att det finns en Claes olsson fan club, samt en klubb för uttråkade äkta hälfter som hellre går på hembygdsfik.

chrissan
2007-08-06 23:17
#10

Jämrar, jag ser nu att de lagt ner fanclubben.

Cheyenne
2007-08-06 23:18
#11

Nej, men den mååååste jag söka medlemskap i Skrattande

Finns det även en klubb för såna som jag som suckar varje gång Biltema ramlar ner i brevlådan

PS! Som väl är har vi också flertalet gemensamma intressen

Cheyenne
2007-08-06 23:18
#12

Attans

chrissan
2007-08-06 23:35
#13

Ur Tjuvlyssnat:

Trappan vid Clas Ohlson, Umeå

I trappan på väg ner från Clas Ohlson går ett äldre par ~ 65.
Kvinnan: Men skulle du inte gå på Clas Ohlson? Du sa ju att du ville dit.
Mannen (något irriterat): Ja, men jag har ju varit där nu, jag hämtade Clas Ohlson-katalogen!
Kvinnan: Jasså, var det bara det…
Mannen (upprört): Du, det är inte så bara!

Annons:
Gnidde
2007-08-07 09:56
#14

#13 Underbart att höra så sant som det är sagt.Skrattande

Hälsningar Gnidde.

chrissan
2007-08-07 10:57
#15

För det första måste jag erkänna att även jag går på Clas Ohlsson och att jag såg fram emot katalogen när jag var barn. Även byggmarknader och Biltema kan locka ibland. Det är också jag i familjen som dödar kräftor och fisk, murar väggar och fixar bilen.

För ett par veckor sedan läste jag en bok där författaren (kvinna) på fullt allvar hävdade att män har ett inneboende behov av att omge sig med motorsågar, traktorer och skogsmaskiner. De blir inte lyckliga annars, det är grymt att hävda att just hushållsarbetet ska delas lika. Samtidigt befann sig den manliga delen av familjen samt grannar vid stranden med skogsmaskin, motorsåg, domkraft mm för att ta ner ett stort träd. Vid ett studiebesök insåg jag att författaren hade rätt, det var en samling lyckliga män som hade samlats. En av våra vänner från Norge, läkare i sitt dagliga liv, har sin motorsåg placerad här, han har just varit på besök för sin årliga attack på jätteslyskogen. Det är också sann lycka som utstrålas när han får kasta sig in i djungeln och gå loss.

Fast sambon gillar också hembygdsgårdar med fik. Däremot är landsarkiv samt loppmarknader inte riktigt hans stil. De bör skys som pesten.

chrissan
2007-08-07 12:27
#16

Dagens SvD på sidan 2 har en rolig Berglin som anknyter till debatten  - den finns som pdf på hemsidan.

leja
2007-08-07 15:57
#17

Måste erkänna att jag gilar både Clas Olsson och hembygdsgårdar med fika. Kan väl inte vara alla roliga prylar man ser?

Har faktisk införskaffat en del verktyg, som kan vara bra att ha. Trots att jag knapt använder dem. Måste vara påverkan av min far, men han använder sina.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

Gnidde
2007-08-09 12:17
#18

Det fins ett ställe mellan Malmköping och Strängnäs som heter Björndammen, där finns ett sommarfik, med hembakt kaffabröd och goa mackor.

Hälsningar Gnidde.

chrissan
2007-08-09 16:37
#19

Tack för tipsen att lägga in i minsamling av tantfik, Gnidde

Gnidde
2009-02-06 17:29
#20

Har hört att Öster Malma Jägarförbundets kursgård i Sörmland serverar väldigt god lunch, skall åka dit i vår och prova maten.

Hälsningar Gnidde.

Annons:
Cheyenne
2009-02-06 17:40
#21

#20 Det är bra med långsiktiga planer Gnidde. Även om det "bara" är en lunch. Glad

Ingegerd
2009-02-06 22:16
#22

Jag är väl den på Proveniens som har närmast till Prästänkebostället, som jag aldrig har hört talas om. Det får bli en tur dit längre fram i vår eller till sommaren, då jag också vill besöka Sköldinge och leta reda på det hus där min fars kusiner, syskonen Axelsson, bodde. Den äldste och de tre yngsta i en syskonskara på sju förblev ogifta hela livet och de bodde tillsammans i flera decennier. Som barn fick jag skriva kort till dem vid helger och hälsa från vår familj.

Mysiga caféer på landet gillar jag också. En av mina favoriter är Helgö sommarcafé som ligger i Tystberga socken utmed kustvägen mellan Trosa och Nyköping. Där åt jag en lättegod lunchpaj när jag ägnade en semesterdag sommaren 2007 åt att promenera från Helgö till Kattdalen, ett litet torp några km därifrån, för att få se torpet där min farmors far föddes 1839.

Är det någon Proveniensare som gillar att paddla, så kan det vara idé att besöka Helgö. De har kanotuthyrning på sommaren.

Tack för tipset om Prästänkebostället, Gnidde!

AndersE
2009-02-07 00:24
#23

#22 Jag vet åtminstone en Provensiensare som är gift med en hängiven paddlare…

Flört

Upp till toppen
Annons: