Annons:
Etikettmikrohistoria
Läst 984 ggr
AndersE
2007-06-24 18:05

Din "bok" kan vara en DVD!

I en annan sträng kom möjligheten att göra en CD eller DVD istället för en bok upp.

Med "DVD" tänker jag mig att du producerar en film som man sedan tittar på med DVD-spelare och TV. Det finns en mängd program för att producera DVD. Själv använder jag "Windows Movie Maker" som jag tycker är ganska lättarbetad.

Några fördelar med en DVD:

  • Du kan ha rörliga bilder. Enklast är om du själv spelat in med digital video, men det går att föra över gammal film eller VHS också.
  • Du kan ha ljudisnpelningar. Egen speakertext eller intervjuer, gammal musik, fågelkvitter från släktgården eller vad det nu är.
  • Du kan ha en mängd stillbilder - som du talar till eller lägger musik som bakgrund.
  • Du kan visa din "film" för många människor samtidigt med hjälp av en "kanon" kopplad till en dator.

Några nackdelar:

  • Det tar ett tag innan man lärt sig tekniken.
  • Mottagaren måste ha en DVD/TV eller dator.
  • Osäkerheten om hållbarhet.

Fler tankar och idéer kring ett DVD-projekt?

Annons:
AndersE
2007-06-24 18:14
#1

Det största hindret med denna variant tycker jag är att det kräver så mycket planering. Man måste tänka igenom ett manus, och då ta hänsyn till allt material man har.

Jag tror också man får vara rätt återhållsam - mer än en timme tror jag ingen orkar titta. En lösning kan vara att dela upp en presentation på flera skivor.

Om man ändå orkar genomföra det tror jag det är ett väldigt tilltalande sätt - dels att man får med såväl bild, film som ljud, och dels att det är så lättillgängligt. Kul att sitta tillsammans i TV-soffan och få en släkthistoria presenterad!

AndersE
2007-07-13 22:28
#2

En väldigt enkel variant:

ExtraFilm ger dig möjligheten att ladda upp bilder (max 300 st!) och välja mellan 5 musiktyper. För 99:- får du sedan en DVD med musik.

Det kanske skulla vara kul att samla släktbilderna så och ha som gå-borts-present?

AndersE
2007-07-14 00:34
#3

Jag måste säga att jag sällan lägger märke till "Google-annonserna" som kommer mellan inlägg och kommentar, men idag gjorde jag det.

Överföring från VHS till DVD för 300:- kan ju vara acceptabelt om det är något "oersättligt". Vet någon hur svårt det är att göra själv? Krävs dyrbar utrustning?

Upp till toppen
Annons: