Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen 01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria

20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker 58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
14 -- Militaria

Jagarolyckan på Hårsfjärden.

2007-07-21 21:25 #0 av: Gnidde

 Jagarolyckan på Hårsfjärden. Ur flottans neutralitetsvakt 1939-1945

På förmiddagen den 17 September 1941 låg 1.a Jagardivisionen utom Stockholm förtöjd vid jagarbryggan vid Märsgarn. Klas Uggla låg närmast bryggan, därefter Klas Horn och ytterst Göteborg. Stockholm befann sig på Mysingen under ingående mot Hårsfjärden, där fartygschefen avsåg att förtöja utanför Göteborg omkring 1030. De vid Märsgarn förtöjda jagarna var samtliga avsläckta. Ånga erhölls från panncentralen i land och elektrisk ström från transformatorhuset intill jagarbryggan.

Vid vedettbåtsbryggan, närmast syd jagarbryggan, låg Kaparen och Snapphanen, även de avsläckta och med ånga från land. Längre sydvart låg depåfartyget Svea, ankrad och akterförtöjd. Närmast nord jagarna vid den så kallade proviantkajen låg en del trängfartyg, bland annat ångfartyget Viking. Till ankars på Hårsfjärden befann sig pansarskeppen Sverige, Drottning Victoria och Tapperheten samt lasarettsfartyget Prins Carl.

En grupp S12 ur 2.div F 2 utförde under förmiddagen annfallsövningar mot pansarskeppen. Anfallen insattes på låg höjd österifrån över Märsgarn och de därmed förtöjda jagarna.

Kl 0958 inträffade en våldsam explosion ombord på Göteborg, omedelbart följd av en likadan på Klas Horn. Det var de stridsladdade torpederna i de aktra tubställen som hade detonerat. (Söndersprängda delar från torpederna hittades efter olyckan ett par hundra meter från olycksplatsen). En häftig brand utbröt midskepps och i de aktra överbyggnaderna på de båda jagarna och brinnande olja flöt ut i Märsgarnsviken och hindrade alla försök att från sjösidan bogsera bort de brinnande fartygen och bärga den innanför liggande Klas Uggla, som till en början var relativt oskadd.

Klas Horn sjönk klockan 1010 och Göteborg fem minuter senare. Båda jagarna bröts itu och sjönk med mittskeppspartiet först och för och akterstävarna sist. Klas Uggla antändes kl 1025 av brinnande olja och sjönk kl 1115. Då jagarna legat på botten en stund detonerade de i kastare och fällare akterut placerade sjunkbomberna, varigenom akterskeppen trasades sönder, vilket senare försvårade bärgningsarbetet och den tekniska utredningen.

Vid olyckan förolyckades 33 man ur jagarnas besättningar. Att icke fler människoliv gick till spillo berodde på en rad lyckliga omständigheter. Sålunda var hälften av besättningarna på Klas Horn och Göteborg permitterade. Flertalet av den ombordvarande delen av Göteborgs besättning stod vid explosionsögonblicket o kö för läkarbesiktning på Klas Horns back och alltså i skydd av jagarens bryggkomplex. Klas Ugglas besättning hade beklädnadsvård under förmiddagen, varför flertalet uppehöll sig under däck förut i fartyget. På grund av dessa dispositioner befann sig ovanligt få människor ovan däck på jagarna, när explosionerna inträffade. Att fartygen låg förtöjda vid land bidrog även till att de överlevande utan större svårighet kunde rädda sig undan den brinnande oljan och detonationerna. Personskadorna bland de överlevande besättningsmedlemmarna var förvånansvärt små. Några blessyrer lades om i Klas Horns sjukhytt av läkare och sjukvårdare innan jagaren sjönk och ett fåtal lätt skadade fördes till Prins Carl. Såvitt känt fick inte någon allvarligt men av sina skador.

Den 10 juni 1943 gjorde fältkrigsrätten vid kustflottan följande slutliga uttalande om olyckan: "Vid överblickande av utredningsmaterialet framstår det såsom anmärkningsvärt, att explosionen i tiden sammanfallit både med att flygplanen befunnit sig i närheten av jagarna och att instruktion pågått vid aktra tubstället på Göteborg. Utredningen synes dock visa, att sannolikt ingendera av tänkbara orsaker (ofrivillig avfyrning av torped eller tappat föremål från flygplan), har med olyckan att skaffa. Som en sammanfattning uttalar fältkrigsrätten, at möjligheten av den inträffade explosionsolyckan förorsakats av en olyckshändelse av något slag, samt att särskilt på grund av antaglig orsak till olyckan icke kunnat utpekas, övervägande sannolikhet talar för att den orsakats genom uppsåtlig skadegörelse, vars förövare dock inte kunnat anträffats. Fältkrigsrätten avskriver förty målet från vidare handläggning".

Jagarna bärgades genom Neptunbolagets försorg under våren och sommaren 1942. Medan Klas Uggla utrangerades på grund av för stora skador reparerades de två övriga jagarna och Göteborg och Klas Horn trädde åter i tjänst den 18 September respektive 25 December 1943.

Källa Flottans neutralitetsvakt 1939-1954

Anmäl
2007-07-22 21:03 #1 av: AndersE

Spännande historia Gnidde! Vilken syn det måste ha varit, med alla dessa stora fartyg samlade på samma plats.

Om det var sabotage tycker man att någon uppgift skulle dykt upp? Eller kommer någon framtida historiker hitta något i ett arkiv och ge oss svaret?

Det låter otroligt att två jagare sjunker inom 10 minuter. Likaså att två av fartygen kunde bärgas och repareras. Jag bifogar en bild på flygplanstypen som övade ovanför (jag är mer flyghistoriker än marindito...).

 


Anmäl
2007-07-23 14:43 #2 av: Gnidde

Min far tjänstgjorde på en av jagarna som gick till botten. som tur ver var han i lan vid Hårsfjärden när olyckan inträffade. Hans vigselring låg i hans skåp och han trodde att den var borta för evigt, men när bom bärgade fartygen hittade han ringen, skåpet hade klarat sig. Han var maskinist på ett flertal fartyg under kriget.

Gnidde

Anmäl
2007-07-24 02:20 #3 av: StefanW

Det var intressant läsning. Frågan är om svaret någonsin kommer fram.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2007-07-26 14:37 #4 av: Gnidde

Det får vi troligen aldrig något svar på.

Anmäl
2007-07-26 14:43 #5 av: Gnidde

Detta är en bild på Klas Uggla. det var på denna jagare min far tjänstgjorde.

Anmäl
2007-07-26 15:43 #6 av: AndersE

#5 Vackert! Vilka linjer..

 


Anmäl
2007-07-27 17:29 #7 av: Momo

Hej alla!

Jag är hysterisk nyfiken på vad som verkligen hände vid jagarlyckan vid Märsgarn. Anledningen är att jag själv har varit på hundträningsläger på ön och sett minnesstenen med mina egna ögon. Min pappa och man (som är rätt duktiga på svensk historia) förlöjligade mig totalt när jag tog upp historien. Stöddig som jag är måste jag försöka övertyga de om att jag har rätt. Vad gör man - söker på nätet. Att olyckan har hänt har jag fått rätt i men nu är jag ännu mer nyfiken på vem/hur/varför olyckan kunde hända. På någon sajt sas det att olyckan hemligstämplades i 40 år och att någon började rota blev resultatet hemligstämplat i 40 år till pga diplomatiska förbindelser. Varför hemligstämpla en olycka???

Anmäl
2007-07-27 17:58 #8 av: AndersE

#7 Ja, det kanske finns något att avslöja? Du får väl börja på krigsarkivet...

 


Anmäl
2007-07-27 18:19 #9 av: AndersE

#7 Välkommen hit förresten Momo!

 


Anmäl
2007-07-27 18:34 #10 av: AndersE

Jag har tidigare haft telefonkontakt med en Anders Thornström på Krigsarkivet. Han verkade mycket kunnig och hjälpsam så ett platsbesök kan nog ge något intressant?

 


Anmäl
2007-07-28 18:06 #11 av: Gnidde

Källa Flottans neutralitetsvakt 1939-1954 Skall var 1945 ej 1954 ett fel av mig ursäkta. Tror denna bild är från en jagares maskinrum. mucket mässing att putsa

Anmäl
2007-07-28 18:08 #12 av: chrissan

När min dåvarande pojkvän gjorde lumpen på Märsgarn så nämndes olyckan, oftast under rusets inflytande i mässen där han var uppassare.

Anmäl
2007-07-28 18:10 #13 av: Gnidde

chrissan. När gjorde han lumpen. Jag låg själ vid den gamla jagarbryggan på Märsgarn, så varje gång man gick i land såg man stenen.

Anmäl
2007-07-28 18:14 #14 av: chrissan

Ca 1972-73 tror jag det var. Jag vet bara att han berättade de historier som drogs i mässen och tänkte inte mer på det. Och att han fick lov att ta hem en massa god mat som blev över till sin fattiga studentfamilj och stora hund.

Anmäl
2007-07-29 14:53 #15 av: Gnidde

#14 Kan tro det sjäv gjorde jag lumpen 61-62.

Anmäl
2012-04-15 22:38 #16 av: IngelaK

När jag var barn berättade min morfars bror, sjökaptenen Steffen Kihlberg, att han varit med om händelsen och överlevt. Han hade vaknat till sans och upptäckte att han låg bland kvarlevorna av en kollega. Han anmärkte ofta att han tyckte det var konstigt att hans klocka fortfarande gick. Efter detta slutade han på sjön och började vid tullen. Finns det någon besättningsförteckning någonstans där man kan se att det här faktiskt är sant?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.