Annons:
Etikettberätta
Läst 2633 ggr
AndersE
2007-07-29 01:51

Nästa bok - Ellerstrand?

När jag började skriva min första bok hade jag redan gjort en "plan" för en serie släktböcker, och trodde också att jag skulle börja på nästa bok nästan direkt.

Men det har varit segare än jag trodde, och det är nog riktigt bra. Det gäller nämligen att ha en viss struktur. Och steg ett är ju rimligen att veta vad för bok man skall skriva.

Eftersom min förra bok handlade om farmors föräldrar så var det - för mig - ganska naturligt att nästa bok skulle handla om farfars föräldrar.

Emellertid ser ju dessa släkter så olika ut, så nu grunnar jag över hur jag skall avgränsa mig. Min senaste tanke är att skriva en släktkrönika över släkten Ellerstrand. Den blir betydligt mer innehållsrik än jag tänkt mig. Jag får i så fall ta med även nu levande människor, och så får jag nog spara min farfars mors släkt till en annan bok…

Funderingar… i efterhand brukar man upptäcka att de där stunderna/perioderna av overksamhet är väldigt värdefulla. Det är då tankarna samlas och idéerna föds.

Finns här fler som grunnar kring bokprojekt, ämnesval, avgränsningar…?

Annons:
Cheyenne
2007-07-29 11:50
#1

Du kanske ska fråga din far vad han mest skulle uppskatta!?

Jag har definitivt tankar på en bok men måste verkligen avgränsa mig då mina anor kommer från så vitt skilda stånd och många av de levde väldigt innehållsrika liv och de finns många källor att ösa ur. Problemet är min okunskap i att få ihop det. Tror jag skulle fastna på första meningen. Men jag ska köpa handboken du rekommenderar.

De jag helst skulle vilja skriva om är min farmors morföräldrar Axel Elliot (1836-1920) och Friherrinnan Sophia Carolina Raab (1842-1918) Anledningen till det är att min farmor alltid talade så levande och med värme om sina morföräldrar.  Det har gjort att jag har lagt ner mycket tid på att följa paret och deras barn varav dottern Honorine var min farmors mor. Ibland känns det nästan som om jag känner de  fast jag aldrig har träffat de. Dessutom fann jag att Axel, två år innan sin död gav ut en bok som heter "Nötta Stigar". Enligt Libris finns den på Kungliga Biblioteket i Stockholm och är på 96 sidor. Jag måste bara låna den och se vad han skrivit. 96 sidor tyder på att de kan vara en diktsamling men med tanke på titeln kan han också ha skrivit om sitt liv.

Det som talar emot paret Elliot-Raab är att en släkting till mig redan på 50-talet gav ut dels en släkttablå över släkten Elliot och dels en hel bok om släkten.

AndersE
2007-07-29 11:59
#2

#1 För bara 70:-

De människor jag lagt ner mest tid på är min farfars föräldrar. Precis som du skriver - jag kan nästan tycka att jag känner dem.

Och jag tror att man ska följa "lusten" mycket. Att börja skriva om det man helst vill skriva om.

Ett problem är att jag skulle vilja "lämna efter mig" en komplett serie böcker. Så att barnen kan få en hyfsad bild av sina anor genom böckerna. Så jag vill gärna ha en "plan"…

Cheyenne
2007-07-29 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för länken. Priset är nästan löjligt lågt.

Ja, det är nog viktigt för skrivlusten att brinna för sitt projekt. Att inte vara för stelbent och bara skriva utifrån fakta utan försöka göra de människor man skriver om så levande som möjligt.

För att anknyta till temat "Kvinnohistoria" så vet jag att en annan släktforskare skrivit en bok som, om jag minns rätt, heter "Mina fantastiska anmödrar". Det temat vore också intressant då jag upptäckt i min forskning att jag har en hel radda med (färg)starka anmödrar och något speciellt måste de ha varit med de för enligt alla muntliga traditioner i familjen ska de alla ha varit gifta med män som "satte de på en piedestal". Ovanstående Axel Elliots far tex. Han hette Adolf Elliot och var gift med Axels mor Christina Margareta Charlotta Wallis. Hon avled 1884 och knappt 4 veckor senare dog Adolf. Har fått berättat för mig att han "slutade leva" när hon var borta. 

Bifogar ett foto på min farmors morfars mor CMC Wallis.

leja
2007-07-29 12:17
#4

Jag började med en enklare översikt över min farfars anor, som bestod av ett antal A4 sidor, vilket uppskattades mycket av den sidan av släkten. Men sen vill man gärna göra lika dant på de andra sidorna, vilket har visat sig betydligt svårare, materialet är mycket mer besvärligt, fattas kyrkböcker, eller personer som dyker upp ur tomma intet mm.

Så nu funderar jag på hur jag ska göra, samtidigt som vissa personer verkar mer intressanta och man skulle vilja veta mer om. Mitt val är, ska jag försöka skriva lite mer om några få, eller lite minfre om så många som möjligt. Samtidigt vill man ha någon salgs jämnvikt mellan anorna. Vilket är nästan omöjligt.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

chrissan
2007-07-29 12:23
#5

Man måste nog plocka ut de som man har mest information om och som kan göra berättelsen intressant. Många släktforskningsprojekt blir tröglästa för att man har ambitionen att "ha med allt". Som bilaga kan man ha en så fullständig antavla som möjligt men texten vinner på att fokusera på några få.

(Och nu är vi över 3000 i aktivitetspoäng igen!)

Cheyenne
2007-07-29 12:37
#6

#2 Nu har jag köpt boken *pirrig*

Undrar verkligen vad det är Axel Elliot knåpade ihop vid 82 år ålder

Annons:
AndersE
2007-07-29 12:59
#7

#6 Spännande - återkom och berätta!

#5 Jo, jag tänker ungefär så. Hitta några människor som man kan skapa en flytande berättelse kring. Samtidigt kan man ju ändå få med en del om deras anor och släktingar.

Förmodligen kommer jag t.ex. att skriva en bok om farfars mormor och morfar. Jag vet rätt mycket om dem, och båda har intressanta anor som man kan berätta lite mer summariskt om.

Cheyenne
2007-07-29 13:19
#8

#7 Absolut. Såg nu i bekräftelsen jag fick att boken har en namnteckning på framsidan!? Axels?

AndersE
2007-07-29 13:33
#9

#8 Hoppas kan man ju…

Cheyenne
2007-08-02 12:06
#10

Nu har boken kommit, ramlade ner i brevlådan nyss och här sitter jag och stortjuter.

Det var en diktsamling, men helt baserad på min fm mf Axel Elliots liv. I förordet skriver han bla att diktsamlingen har han skrivit till sina vuxna barn, däribland min farmors mor Honorine.

Jag ser också att jag fått svar på en del av mina frågor.

Axels mamma hetter Christina Margaretha Charlotta(e) Wallis men jag har aldrig vetat vilket av namnen som var hennes tilltalsnamn. Nu vet jag, det var Charlotte. Så här skriver han i en dikt om sin mamma och sin pappa (och betänk att Axel föddes 1836);

 "Och nog minns jag min faders stämma, Huru mild den var och varm. Då han tog mig på sin arm och jag somnat mot hans barm, nöjd att ha pappa hemma

Kammaren, där jag lekt i syskonringen, läxans allt för dryga mått men min käraste moder Charlotte, som gav mina systrar så mycken   godt och skänkte tröst som ingen"  

Till minne av min fm mf Axel Jacob Elliot (1836-1920) och dennes mor och far

Adolph Elliot (1801-1884) och Christina Margareta Charlotte f. Wallis (1808-1884)

chrissan
2007-08-02 12:21
#11

Så fantastiskt att du fått tag på boken och att den gav så mycket! det är ju hans egna ord som talar till dig så här långt efteråt.

leja
2007-08-02 12:41
#12

Helt underbart. Det verkar finnas mycket känsla i boken. Vad kul för dig.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
2007-08-02 14:36
#13

#10 Helt underbart. Vilket fynd!

Det är ju precis sådant man drömmer om att hitta.

Annons:
Cheyenne
2007-08-02 19:06
#14

Jag är enormt glad

AndersE
2009-11-16 16:21
#15

Jag lutar nu åt att det blir två böcker och i så fall är den första delen färdig. Jag har tagit kontakt med ett tryckeri för att diskutera upplägg och kostnader.

Den som skulle vara intresserad kan klicka här…

Upp till toppen
Annons: