Annons:
Etikettbyggnader
Läst 11109 ggr
christerm
2007-09-11 12:48

Gammal järngrind

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar om det finns någon i "Proveniens" som kan hjälpa mig med mer information om denna grindtyp?

Har under ett års tid sökt på Blocket.se efter en gammal smidesgrind som ska placeras vid vår infart till gården. Vid flera tillfällen har en typ av grind dykt upp till försäljning. Verkar som om grinden var ganska allmän och fanns representerad i stort sett alla delar av landet.

Många anger den som grind från 1800-talet, vilket jag tvivlar på eftersom grindlåset är av en typ som kom först en bit in på 1900-talet. Nu kan iofs låset vara moderniserat så helt säker kan man inte vara.

Har fått känslan av att det är en grind som det antingen gavs ut ett mönsterblad på, eller att den är manufakturerad, dvs gjord i större upplagor, industriellt.

Som sagt, finns det någon med kunskaper om denna grindtyp?

Annons:
AndersE
2007-09-11 13:33
#1

Kul fråga! Inget svar nu, men letar gärna lite…

Cheyenne
2007-09-11 13:39
#2

Verkligen jättekul fråga. Har du testat att kontakta någon av de järnsmidessmeder som är verksamma i Sverige?

christerm
2007-09-11 13:58
#3

Har inte kontaktat någon smed, men väl lagt in samma fråga på ett smidesforum - antracit.se

Får se om jag får något svar!

christerm
2007-09-11 14:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Variant på temat, även den hämtad från blocket.se, här med den gamla typen av grindlås.

christerm
2007-09-11 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Samma typ av grind som den första, men lite rostigare, även den på blocket.se

christerm
2007-09-11 23:39
#6

Har fått svar från antracit.se:

_Hej

Vissa saker är svåra att se på bilderna men.

Ursprunget är inte mycket att orda om då den består av hopsatta "delar" av kallbockade och vridna plåtremsor. Manufaktureringen består i att plåtremsorna "körts" i sk. jiggar eller mallar. Jiggar finns i mängder att köpa eller så gjorde man dem själv om den nu e gammal (vilket nitarna tyder på). Nitade stänger är väl det enda som blivit hamrat på och då i kallt tillstånd. Inget varmsmidesarbete utan helt enkelt verkstadsarbete utan för mycket svetsning. Eventuellt finns det varmsmide i de yttre lodräta topparna som är vågiga (och dessutom olika på bilderna).

Jugendstilen i sporadiska delar talar väl för eventuellt 30/40-tal i mallarna? Kan ju givetvis vara äldre (och nyare) men saknar väl betydelse.

Alltså 99% järnbockning och vridet, resten smide.
_
 Va?

Johan

Annons:
AndersE
2007-09-23 21:02
#7

Jag har googlat lite, men utan framgång…

christerm
2007-09-23 23:01
#8

Samma här, men hittar inte mer info om grinden. Men plötsligt en dag kommer kanske lösningen - vem vet!

svenake
2009-11-14 23:45
#9

Hur har det gått med grinden?

Upp till toppen
Annons: