Annons:
Etikettlantbruksliv
Läst 3883 ggr
AndersE
8/25/07, 11:50 AM

Mugel?

Vad kan detta vara - "mugel"?

Jag går igenom, och försöker skriva av, en del dokument kring ett arrende i Nv Skåne i slutet av 1800-talet.

Där står bl.a. övriga åboar ega rätt att "få taga mugel å egorna".

Läser jag fel, eller finns ett sådant ord. Vad är det?

Annons:
christerm
8/25/07, 12:05 PM
#1

Det står händelsevis inte "märgel"?

Tidsmässigt passar det, det var vid den tiden man tog kalkhaltig lera och körde ut på åkrarna för att öka skörden.

I princip blev det så att skördarna ökade under en viss tid, för att sedan bli mindre än vad de tidigare varit - det mesta av humus i jorden hade brutits ner och förbrukats.

Märgel gav "rika föräldrar och fattiga barn" sades det.

AndersE
8/25/07, 12:17 PM
#2

Möjligen kan det stå mergel…, men det ser fortfarande mest ut som "mugel".

Tack i alla fall!

christerm
8/25/07, 12:32 PM
#3

Stavades förr som "mergel" - sen ska vi inte bortse från att även då kunde man stava fel ;-)

AndersE
8/25/07, 12:38 PM
#4

Det är en friherre Gyllenstierna som skrivit!

(Just nu kan jag inte lägga in bild på texten. Får återkomma…)

christerm
8/25/07, 12:43 PM
#5

Ja, du ser - han kan inte ens stava till stjärna :-)

AndersE
8/25/07, 12:52 PM
#6

:-)

Annons:
AndersE
8/25/07, 2:52 PM
#7

Jag får nog återkomma med önskan om mycket mer hjälp. Min farfars morfar arrenderade en kvarn på Bjärehalvön, av Krapperups gods. Strax efter att han tillträdde brann kvarn och gård ner. På Krapperup finns ett arkiv, och där hittade jag en omfattande samling dokument, med bl.a. skriftväxling efter branden. Man kan följa hur det gick till då kvarnen återuppbyggdes.

Intressant, men svårt med kombinationen handskrift, gammalsvenska och många fack-uttryck. Finns här någon som har kunskap om gamla kvarnar, eller känner någon… Det vore intressant att försöka förstå.

christerm
8/25/07, 6:05 PM
#8

Försök med Skånska Möllor.

De har en sida med fackord för både väder- och vattenkvarnar.

Har varit i kontakt med en man på Skånska Möllor när jag för många år sedan sökte spåra en vädekvarn som ursprungligen stod i Vomb, sedan flyttades till Navröd och till sist till Knickarp. Minns bara inte namnet på honom, återkommer om minnet klarnar.

christerm
8/25/07, 6:07 PM
#9

Sven Palm var det, han finns med på deras hemsida som mölleterminolog eller vad det nu heter :-)

AndersE
8/25/07, 6:23 PM
#10

Tackar Christer!

Upp till toppen
Annons: