Annons:
Etikettkartor
Läst 9584 ggr
[SvenA]
9/2/07, 7:28 PM

Bildgåtor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För er som gillar att lösa bildgåtor var ligger detta Tingshus någonstans i Sverige.

En ledtråd det ligger vid en stor Järnvägsknut

Annons:
Cheyenne
9/2/07, 7:40 PM
#1

*hm*

Ser inte ut som Hallsberg!??

AndersE
9/2/07, 8:02 PM
#2

Stilig kåk - och ingen aning!   ;-)

AndersE
9/2/07, 8:16 PM
#3

Storvik

svenne
9/2/07, 8:22 PM
#4

Åmål.

Alsterolle
9/2/07, 8:29 PM
svenne
9/2/07, 8:32 PM
#6

 1,9 mille, tja ska vi slå till?Skrattande

Annons:
[SvenA]
9/2/07, 9:31 PM
#7

Grattis Alsterolle helt rätt att det fanns på nätet hade jag ingen aning om.

Det kommer en bildgåta i morgon.

svenne
9/2/07, 9:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Apropå tingshus..

Vilka ökända domstolsförhandlingar hölls i det här anspråkslösa tingshuset?

svenne
9/2/07, 9:55 PM
#9

Ledtråd:

 

AndersE
9/2/07, 11:16 PM
#10

#5 Oj, hade läget varit ett annat hade jag varit spekulant. Vilket underbart hus!

#9 Grådask som är så gott!   :-)

svenne
9/2/07, 11:28 PM
#11

Grådask är ju som bekant den vinsort som Svenska kyrkan använder som nattvardsvin.

Arsenik och nattvardsvin…….

svenne
9/2/07, 11:59 PM
#12

Ledtråd nr 2

Anders Lindbäck

chrissan
9/3/07, 12:11 AM
#13

Oj det var intressant. Jag har köpt Brottets krönika och andra kriminalböcker i praktband på loppis men inte hunnit läsa allt.

Annons:
svenne
9/3/07, 10:57 AM
#14

Ja, just det!
I Långelanda tingshus hölls förhandlingarna mot den häktade kyrkoherden Anders Lindbäck, som (enligt honom själv) av ren barmhärtighet förgiftade några gamla fattiga sockenbor genom att blanda arsenik i nattvardsvinet när han var ute med sockenbudet.

Cheyenne
9/3/07, 11:03 AM
#15

#14

Men då måste hans offer tagit många nattvarder. Arsenik är inte direkt dödligt om det inte tas i en extrem stor dos vilket offren borde ha känt när de drack vinet och resterande närvarande i kyrkan sett. Därimot lagras giftet i kroppen vilket gör att det kan ta en tid, och många doser, innan offret dör.

leja
9/3/07, 12:01 PM
#16

Berättelsen är väl känd för mig. Inte minst eftersom vi fick en rolig historia. När Olle Ljung skrev om ingevaldätten så fann han att nämnde präst var en av dessa ättlingar. Då uppstod en diskussion mellan två av släktens prominienta medlemmar och den ene ville att prästen inte skulle vara med i "hans" släkt och den andre ville att han skulle vara med. Om inte skulle de själv utgå ur släkten.

Olle sa att för hans del var det inget problem, för de som finns i släkten finns där oavsett vad de gjort. Det kan man inte ändra på.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
9/3/07, 1:18 PM
#17

#16 Ja, nog är sådant märkligt! Man har väl den släkt man har? Vilka man vill umgås med är ju en sak, men man kan ju inte göra någon till "icks-släkt"…

svenne
9/3/07, 2:03 PM
#18

Sina släktingar föds man med - tur att man får välja sina vänner!Glad

[SvenA]
9/3/07, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här kommer en ny gåta

Platsen omtalas varje år och samtliga har hört talas om den bilden är tagen 1939

svenne
9/3/07, 2:52 PM
#20

Kan det vara Mora?Fundersam

Annons:
AndersE
9/3/07, 2:56 PM
#21

#20 Det måste vara både snabbt och rätt!

[SvenA]
9/3/07, 4:20 PM
#22

Det var väldigt snabbt och rätt Grattis Svenne  Får  försöka en svårare till i morgon bilderna kommer ur min mormors fotoalbum

[SvenA]
9/5/07, 6:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

I går vart det ingen bildgåta beroende på att jag var på ögonsjukhuset och fick pupillvidgande medel så jag såg inget i går efter det.

Men nu kommer det en ny bild från min mormors fotoalbum denna bild är tagen 1929 enligt hennes notering men var är bilden tagen ingen ledtråd så får se om någon löser det utan .

AndersE
9/5/07, 6:50 PM
#24

Finns huset kvar idag?

svenne
9/5/07, 9:35 PM
#25

Ja, Du Eric, det där var inte lätt, betydligt svårare än "Mora, Du får nog ge oss någon liten ledtråd till vilken stad det gäller….

Finnmossen
9/6/07, 1:35 AM
#26

Månne teatern i Karlstad?

[SvenA]
9/6/07, 11:01 AM
#27

Eftersom det tydligen var svårt skall ni få en ledtråd

Den som skrev Alptoppens Ros kommer från den stad det gäller om jag uppger staden så har ni svaret. Han skrev även varmkorvboggi

Annons:
chrissan
9/6/07, 11:07 AM
#28

Va! Uppsala förstås och Owe Thörnqvist.

chrissan
9/6/07, 11:11 AM
#29

Ur Nordisk Familjebok:

Vid Vaksalagatan
ligger teaterhuset (uppfördt 1840 -41, invigdt af
P. J. Delands sällskap 8 dec. 1841).

[SvenA]
9/6/07, 11:35 AM
#30

Det var det jag förstod attChrissan skulle lösa detta det är bara arr Grattulera.

Det kommer en ny gåta under dagen

[SvenA]
9/6/07, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Här kommer en ny bild den är tagen 1930 och huset finns kvar  i dag och är ett mycket känt ställe ända bort i USA

chrissan
9/6/07, 1:55 PM
#32

Carl Larssons Sundborn, åtminstone har det ett sådant stort fönster på gaveln.

Cheyenne
9/6/07, 2:25 PM
#33

Det ser definitivt ut som Sundborn, bra jobbat där Chrissan :)

[SvenA]
9/6/07, 4:28 PM
#34

Bravo Chrissan och så snabbt Det kommer en ny i morgon så får vi om ni lyckas

Annons:
[SvenA]
9/7/07, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Då var det dags för den sista bilden ur min mormors album

Var ligger denna byggnad

leja
9/7/07, 12:43 PM
#36

påminner mig om Visby. Ser ut som om det kan vara där ?

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

[SvenA]
9/7/07, 3:36 PM
#37

Alldeles rätt vist är det Visby Nu blir det uppehåll på bildgåtor från mitt håll

svenne
9/8/07, 11:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Vilka är de här lättklädda herrarna?
Någon som kan namnge dem, från vänster till höger?

chrissan
9/8/07, 11:47 AM
#39

I ordning vet jag inte men är det inte Albert Engström med polare?

zachs
9/8/07, 11:53 AM
#40

Han längst till höger liknar Beppe Wolgers tycker jag. Dom andra kan jag inte gissa.

Cheyenne
9/8/07, 11:54 AM
#41

Ja, och en av de är Anders Zorn (!??)

Annons:
svenne
9/8/07, 12:55 PM
#42

En är Albert Engström, helt korrekt.
Beppe Wolgers, nja han var nog inte påtänkt vid den här tiden, men likheten finns ju…
Zorn tillhörde ju gänget men han är inte med på den här bilden.

Solveig
9/8/07, 12:58 PM
#43

Fröding och Heidenstam

Cheyenne
9/8/07, 1:02 PM
#44

Och tycker inte att en av de är speciellt lik Carl Larsson……!?

svenne
9/8/07, 1:30 PM
#45

Chrissan och Solveig löste det!

Från vänster: Albert Engström, Verner von Heidenstam, Gustaf Fröding.

Bilden kommer från den här sidan.

chrissan
9/8/07, 6:52 PM
#46

Ja, lite galna var de ju allihopa. Vi ser von Heidenstams Övralid (eller Övra Lid som det heter egentligen) från vårt hus, där ligger han begravd med utsikt över Vättern. De fick flytta ett hus för att han skulle få den gravplats han ville ha. En av hans fruar var mycket ung när de gifte sig, när han tröttnat på henne fick hon gå som någon slags piga. Sedan gifte hon sig med Anders Österling ("Ett gammalt fotoalbum").

svenne
9/9/07, 12:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Ni kan väl få en gubbe till att fundera på tills i morgon.
Vem är det här, eller rättare sagt, vem var det här?
Ni känner till honom, allihopa.

AndersE
9/9/07, 1:00 AM
#48

#47 Uniformerad, polis, järnväg…? Ansiktet är lite bekant…

Annons:
svenne
9/9/07, 1:02 AM
#49

#48 Bekant, inte omöjligt….

svenne
9/9/07, 1:46 AM
#50

En person med litteraturanknytning…

chrissan
9/9/07, 2:05 AM
#51

Ser ut som min chef 1982, men det är ju fel

Cheyenne
9/9/07, 11:03 AM
#52

Svenne, du får nog ge en liten ledtråd ;) Tänkte först på Lev Tolstoy men det stämde inte med ungdomsbilder som finns på honom.

Det känns något märkligt med hans högra hand…….!?

AndersE
9/9/07, 11:05 AM
#53

Jag tycker inte uniformen verkar militär i alla fall.

svenne
9/9/07, 11:16 AM
#54

Ok, då kommer några ledtrådar.
Uniformen är inte militär och det är absolut inte med den han främst förknippas. Men han behövde den en gång för att undvika svält och senare i livet gick han på många olika igengrodda stigar.Flört

chrissan
9/9/07, 11:18 AM
#55

Nils Ferlin? Nej, svält = Sult, det är Knut Hamsun

Annons:
Cheyenne
9/9/07, 11:24 AM
#56

Fredrik August Dahlgren kan det ju inte vara, han föddes ju i början på 1800-talet och den här personen borde ha fötts senare!

svenne
9/9/07, 11:27 AM
#57

Visst var det Knut Hamsun, han arbetade på 1880-talet som buss- och spårvagnskonduktör i Chicago innan han återvände till Norge och skrev sin genombrottsroman "Sult", eller Svält på svenska. Sista boken skrev han vid 90 års ålder och det var "På igengrodde stier", en epilog efter hans samröre med den tyska ockupationsmakten i Norge under kriget. Trots nazistsympatierna var han en strålande författare.

Bra gjort, chrissan! 

Cheyenne
9/9/07, 11:30 AM
#58

Åh, jag funderade på Hamsun men trodde inte själv på det så jag brydde mig inte om att goggla fram en bild och själklart är det Hamsun!

Arbetade som spårvagnskonduktör!

http://no.wikipedia.org/wiki/Knut_Hamsun 

svenne
9/9/07, 11:32 AM
#59

Det var därför jag valde just den där bilden med uniformen för att göra det svårare för Er.Skrattande

chrissan
9/9/07, 11:35 AM
#60

Är det inte märkligt att den svenske regissören Jan Troell kunde göra en film om norske nationalskalden Hamsun med svenske Max von Sydow i titelrollen och danska Ghita Nörby som hans fru? Man skulle tro att just norska och norskhet skulle vara viktig i en sådan film (säger gammal norgebo)

svenne
9/9/07, 11:44 AM
#61

Ja, jag har också tänkt på det, även om Max von Sydow och Ghita Nörby är lysande i rollerna iofs så stör man sej på att det inte blir riktigt genuint norskt, så att säga. För övrigt är ju filmatiseringen av "Hamsun" ett mästerverk.

chrissan
9/9/07, 12:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Vi fortsätter gissandet. En kandidat till att bli kung av Norge.

Annons:
Vassna
9/9/07, 12:41 PM
#63

Jag kom att tänka på fartyget Fram men kommer inte ihåg vad den mannen heter. Det är så man får skämmas ordenligtGenerad Efter lite Gogglande så kom jag fram till att han ju heter Fridtjov Nansen.

svenne
9/9/07, 12:43 PM
#64

En kandidat säger Du, han blev alltså inte kung…
Kong Olav var ju en baddare på skidor men huruvida hans far Haakon VII  (f.d prins Carl av Danmark) också hade den egenskapen är ju frågan, han blev ju dock kung…

Nja, det här känns mycket mera avlägset i tiden, det här var inte lätt!

chrissan
9/9/07, 12:50 PM
#65

Vassna! Alldeles rätt!

Norrmännen ville ha Nansen till kung vid separationen från Sverige, men han tackade nej. Han var dock den drivande kraften vid bildandet av det självständiga Norge. Tor Bomann-Larsens ypperliga trilogi som inleds med "Kongstanken" skildrar händelserna. Och innehåller godbitar som att kung Olav inte var son till sin förmodade fader kung Haakon (tidigare prins Carl av Danmark) utan en produkt av en hemlig insemination av den blivande drottning Mauds livläkare. Överhuvudtaget en intressant inblick i den tidens tänkande runt "blått blod".

Cheyenne
9/9/07, 12:56 PM
#66

Jag sätter ett antal kronor på att vi rör oss i Jämtland ;)

Notera fjället i bakgrunden och den lilla timmerstugan. Han känns som en dalkarl men jag tror mer på Jämtland. Den senare politiska frågan om Republiken Jämtland och Härjedalen tror jag kommer från denna epok. Men vem var han???

Googlar för fullt ;)

svenne
9/9/07, 2:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Här får Ni något att bita i så här på söndag eftermiddag.
Vem är den här tjusige ynglingen..eller rättare sagt, vem var han?
En av de verkligt stora namnen inom sitt gebit.

Jag tittar mycket på History channel på TV så där blir det lite uppslag…..

chrissan
9/9/07, 3:00 PM
#68

Skådespelare?

svenne
9/9/07, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Ingen skådelspelare men en person som har befunnit sig på många kända "skådeplatser", så att säga.

En av de verkligt stora namnen inom sitt område, en lysande yrkeskarriär som slutade tvärt när han fick "sparken" av sin närmaste "chef", men då var han redan över sjuttio år gammal så det var väl dags att avsluta yrkeslivet ändå, kanske.

Skådelspelaren på bilden gestaltade honom i en film från 1977 som jag minns att jag såg på Sturebiografen i Stockholm samma år.

Annons:
chrissan
9/9/07, 4:34 PM
#70

Det verkar vara senare än Axel von Fersen.

AndersE
9/9/07, 4:36 PM
#71

Han spelade i Omen och Gemeral McArthur då…   ;-)

chrissan
9/9/07, 4:42 PM
#72

Är det MacArthur ?

Alsterolle
9/9/07, 5:36 PM
#73

Jag tänker på en annan general

svenne
9/9/07, 5:38 PM
#74

Javisst var det Douglas Macarthur, dock på en gammal bild man inte är van att se honom.

Ungdomsbilden hittade jag här.
Han var för övrigt från Little Rock i Arkansas, samma stad som Bill Clinton kommer ifrån.

Så duktiga Ni är! (Misstänker att ledtråden om Gregory Peck och filmen hjälpte till en delFlört)

chrissan
9/9/07, 5:51 PM
#75

Lumparminne som anknyter till Generalen Patton:

Vi sitter i vårt förrådstält på fältmanöver med det mobila sjukhuset (typ MASH) och tittar på den inhyrda TV:n, filmen heter Pansargeneralen Patton och det är ordentligt med pang pang. Vaccin- och blodkylen är fylld med öl som avnjuts till filmen. Sjukhussängarna har packats upp och arrangerats till ett bekvämt soffhörn. Klart bra stämning efter ett hårt dygn med många "sårade".

Då rivs tältöppningen upp och ett rasande befäl skriker: Har ni inte märkt att Fi anfaller era slashasar? Ut med er och försvara sjukhuset!

Nää, svarar vi som faktiskt inte hört något, vi trodde det var ovanligt bra ljudeffekter på den filmen. Utanför råder fullt "krig" och flera ställen brinner.

AndersE
9/9/07, 6:09 PM
#76

#75 :-) Jag hoppas det ändå var roligt då också…

Annons:
Cheyenne
9/9/07, 6:13 PM
#77

#75

Har du gjort lumpen?? Min yngsta bror som är 20 år yngre än jag ligger just nu i Livgardet där han gör sin millitärtjänst. Kärlek uppstod med en flicka som valt att göra lumpen och de förlovade sig för ett par veckor sedan. Tycker det är så kul när tjejer "vågar" göra lumpen.

chrissan
9/9/07, 6:19 PM
#78

Det var frivilligt, har varit kapten i Svenska FN-styrkorna i Libanon, där var det ju på riktigt. Då fick man förfrågan om man ville vara placerad på fältsjukhus här hemma. Som sjukvårdspersonal hade man tjänsteplikt och krigsplacering på den tiden.

Cheyenne
9/9/07, 6:27 PM
#79

#28

Oj!!

Min yngsta bor är 20, inte 20 år yngre som jag felaktigt skrev. Han är alltså 18 år yngre. Min mellanbror är ykesmillitär och är Kapten. Utbildar värnpliktiga på K4. 

Önskar jag hade gjort värnplikten. Jag tror man växer mycket som människa och ser på saker på ett annat sätt. Kanske lätt att säga när man bor i ett land som inte har legat i krig på ett ANTAL år.

AndersE
9/9/07, 8:08 PM
#80

#78 Jo, jag kommer ihåg att mamma, som var sjuksköterska var krigsplacerad och hade högre grad än pappa…    ;-)

Själv är jag reservofficer, men har inte gjort något vettigt i uniform på många år…

chrissan
9/9/07, 8:12 PM
#81

Det var faktiskt lite kul, jag var doktorand (det lägsta av alla låga på universitetet, speciellt som tjej på den tiden, man fick en hel del taskiga kommentarer). Raskt förflyttades jag till Libanon med en mängd stjärnor på axelklaffen. 8000 män och 32 kvinnor var där i trupperna. Den absolut största delen av karlarna var tvungna att ställa sig i givakt, göra honnör och skrika "Good Morning, Ma´am" när man gick förbi. Gjorde underverk för självkänslan.

AndersE
9/9/07, 8:35 PM
#82

#81 Du får väl starta en daglig Godmorgon-sträng här…

Så lovar jag att strama upp mig!!!     ;-)

chrissan
9/9/07, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Ny gåta. Vem är denne man, han har faktiskt lite grann med släktforskning att göra.

Annons:
AndersE
9/9/07, 8:51 PM
#84

Han ser ut som ett frimärke!    :-))

svenne
9/9/07, 9:45 PM
#85

Ludvig "Lubbe" Nordström.

chrissan
9/9/07, 10:09 PM
#86

Bravo, Svenne!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
svenne
9/9/07, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Jag har sett den där lilla bilden för inte så länge sedan faktiskt, med anknytning hit till Proveniens. Jag la in en fråga för ett par veckor sedan med ett citat av Lubbe Nordström om Selma Lagerlöfs gård Mårbacka, och i samband med det så googlade jag väl lite om det där.

Ok, jag gillar bildgåtor så här kommer en till:
Vem är det här? Han har någonting starkt gemensamt med Ludvig Nordström, dock ej släktforskning, tror jag.Skrattande

Vassna
9/9/07, 11:43 PM
#90

Lätt som en plätt eftersom jag efter ditt förra svara gogglade efter en bild på Lubbe men fick upp den fotot som du nu visar och då var det ju bara att gå tillbaka och kolla vad han heter. Han heter Lubbe eller rättare sagt Marinus van der Lubbe. Han levde ett kort liv med ett förskräckligt slut.

Annons:
svenne
9/10/07, 12:07 AM
#91

Visst var det Marinus van der Lubbe,

Strålande!

svenne
9/29/07, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Kanske dags för en ny bildgåta så här på lördagskvällen…?

Vilken stad blickar den här fulingen ut över?

AndersE
9/29/07, 11:16 PM
#93

#92 Paris!

AndersE
9/29/07, 11:19 PM
Alsterolle
9/30/07, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Och jag som kom att tänka på Quasimodo och Notre Dam - och visst var det så!

svenne
9/30/07, 12:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Visst var det den underbara staden Paris!

En Gargoyle på Notre Dame blickar ut över Paris!

Ello
9/30/07, 12:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Min bildgåta.

Del av byggnad,var finner vi den?

Annons:
AndersE
9/30/07, 12:39 AM
#98

#97 Inte i Sverige väl?

Solveig
9/30/07, 12:43 AM
#99

Visby?

svenne
9/30/07, 1:04 AM
#100

Bilen på bilden ser i alla fall ut att vara en DKW cabriolet, förkrigsmdell, men var det är….kanske Danmark…

Ello
9/30/07, 1:11 AM
#101

Det ursprunliga huset uppfördes 1932 av ryttmästare Gyllensvaan.

Bilism har betytt mycket för dess utveckling!

AndersE
9/30/07, 1:25 AM
#102

Gyllene Uttern!

Ello
9/30/07, 1:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

 Visst är det Gyllene Uttern!

Bild från mors album, tagen 1937 från deras cykelsemester.

#99 Byggnaden påminner om apotekshuset i Visby,

 1 pluspoäng!

Upp till toppen
Annons: