Annons:
Etikettleksaker
Läst 3840 ggr
Cheyenne
2007-10-07 13:27

Smurfarna

Smurfarna har fått revansch igen och är åter oerhört populära bland barnen.

Smurfarna. De små blå varelserna lever i en by i det fjärran Glömda Landet och har ett eget smurfspråk som påminner om vårt eget men där substantiv, verb och adjektiv ersätts med ord som "smurf", "smurfa" och "smurfig" enligt en avancerad grammatik som endast smurferna förstår. De älskar hallonsaft och sarsaparill och deras arbete består mest i att bygga en bro som aldrig blir klar. Den enda människan som bor i det Glömda Landet är alkemisten Gargamel, vars mål är att utplåna smurfarna. Merparten av smurferna är 100 år gamla och till utseendet extremt lika varandra, blå kropp med vita byxor och vit luva. Alla har sin lilla egenhet och har fått namn efter det. Gammelsmurfen, som är byäldsten och smurfernas ledare, har till skillnad från de andra smurferna röda byxor, röd luva och vitt skägg. Han får alltsom oftast stoppa smurfarna från att bete sig ohyfsat och rädda dom från fara med sina kunskaper.

Smurfarna skapades av den belgiske serieskaparen Peyo och gjorde sitt första framträdande 1958 i äventyrsserien Johan & Pellevin. 1959 fick de en egen serie i samma tidning. PVC-figurerna kom 1965 och blev en stor succé under 70- och 80-talet. Själv blir jag alldeles nostalgisk när jag tänker på mina egna små smurfar jag hade som barn!

Annons:
AndersE
2007-10-07 13:34
#1

#0 Jag minns att mina småsyskon hade sådana figurer - men jag har själv lyckats hålla såväl mig själv som mina barn undan…

;-)

msp
2007-10-08 11:12
#2

Själv kan jag ju inte precis förneka att jag tidigt föll för dessa!

Upp till toppen
Annons: