Annons:
Etikettmikrohistoria
Läst 3115 ggr
AndersE
2007-08-20 23:46

Renskriva intervjuer...

I min serie om "mikrohistoria" finns ett avsnitt om intervjuer. Jag har gjort alldeles för få, men har ett par liggande som jag inte bearbetat. Idag fick jag ett "ryck" och har klarat av den ena…

(Med att bearbeta menar jag att renskriva ljudinspelning.)

Det tar rätt mycket tid, men det blir också väldigt tydligt hur överlägsen en ljudinspelning är jämfört med enbart anteckningar.

När jag nu lyssnar och skriver får jag fram mycket nytt. Saker jag helt enkelt inte hörde då, men också sådant som jag inte kunde sätta in i något sammanhang då. Det blir ju också möjligt att i t.ex. en bok ta med exakta citat.

Det jag arbetar med är intervjuer med en person som var född 1917 och dog för ett knappt år sen. Det är härligt att höra hans röst igen. Jag hoppas verkligen att jag blir färdig att göra fler intervjuer med andra personer.

Det är lätt att lista en rad med människor som man borde spelat in då chansen fanns…

Annons:
leja
2007-08-21 00:02
#1

Ja, intervjuer är bra och roliga. Men att skriva rent är inte kul Speciellt inte när man ska göra det för uppsatser, allt exakt, med harklingar stopp mm. Så för eget bruk skippar man mycket, men det finns skolor som menar att pauserna säger rn hel del.

Cool 

Fast det är intressant att ha för framtiden, försökte även intervjua min farmor när hon levde. Men när bandspelaren sattes på hade hon inget att säga.

Ledsen 

Men övertalade min mor att läsa in på band och sen fick jag renskriva hennes minnen av mormor och morfar. Det är kul att ha, samtidigt som vi fann att min mor och hennes syskon kommer ihåg olika. Vilket kallt fått oss att hävda att de får skriva sina egna berättelser(vilket ingen gjort ännu). Men tänk vilken skatt man har kvar där.

Så med detta vill jag önska lycka till i det ganska tråkiga arbetet att skriva rent, samtidigt som man upptäcker mycket man glömmt av vad som sas.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

vanessa
2007-08-21 13:16
#2

Min lista är kort, tyvärr. Bestående av min mamma. Men jag har nu en diktafon som jag använder på henne. Som den hemska person jag är så smygspelar jag in henne. Hon ser apparaten, men vet inte om den är på eller inte. Just för att förhindra att hon blir en mussla, när hon aldrig varit det.

Håller på med en bok om mig, min bror, mamma och vårt ursprung. Dock inte så fint som ni gör här. Utan ur ett annan synvinkel. Att spela in är underbart bra, och det kan bli ett arkiv för framtiden. Så fram med diktafoner alla. Har en liten Olympus, som man kan spela in timmar på och föra över till datorn. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

AndersE
2007-08-21 17:16
#3

#1 Jag försöker att skriva av relativt exakt, men inte ner på harklingsnivå. Ibland funderar man på hur man ska markera detta med tonfall och liknande. Jag har ett exempel där det sägs "gården eller bruket", men lyssnar man hör man att han menar bara "bruket", det första "gården" är en felsägning.

#2 Lycka till med ditt projekt! Någon kommer att bli väldigt glad för det en gång.

Själv använder jag en enkel digitalkamera som kan spela in ljud. En fördel är att det är lätt att lägga över på datorn.

leja
2007-08-21 21:08
#4

När man skriver rent intervjuer på detta sätt är det viktigare att få en begriplig text för den tänkte läsaren, då får man redigera i talet. Sen kan man någonstans påpeka detta, att texten är redigerad.

När jag renskrev mammas text fick hon läsa den och rättade sig själv ibland. Så då var det mer hennes egna rättelser av vad hon sagt fel.

#2 Lycka till, för sådana texter gör man för framtiden, något för barn och barnbarn att läsa.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
2007-08-21 21:54
#5

#4 För mig görs det i olika steg. Första avskriften försöker jag göra rimligt lik det talade. Ska jag sedan använda texten, publicera den, så får man som du säger redigera mer, så att det blir läsvänligt.

vanessa
2007-08-21 23:40
#6

#4 Tack för lyckönskningen! Men barn och barnbarn blir det tyvärr inte. Hoppas att min bror lägger på ett kål. Ni män kan ju bli pappor väldigt länge :-). Däremot så är det bra att skriva för framtiden som sagt, och sitt egna höga nöjes skull. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
Upp till toppen
Annons: