Annons:
Etikettlantbruksliv
Läst 6288 ggr
christerm
10/31/07, 4:53 PM

Dommepågen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Omedelbart norr om den landsväg, som sydskåningarna anser dela Sverige i två likvärdiga delar, börjar slätten bli orolig och övergår i ett böljande backlandskap. Bland dessa backar hade jag mitt hem från år noll till år femton"

Så inleder Gunnar Anvin sin bok "Rök ur skorstenen - Dommepågen berättar" en samling berättelser som sakligt men också berörande skildrar hur livet tedde sig för en statpåg på 10-talets och 20-talets skånska landsbygd.

Berättelserna har varit publicerade i Sydsvenska Dagbladet under 80-talet, under signaturen Dommepågen.

Själv blev jag mycket fångad av hans sätt att berätta och hans minne för detaljer och stämningar.

Rekommenderas för er som vill få en inblick i statlivets villkor.

Annons:
AndersE
10/31/07, 5:07 PM
#1

Ja, det var nog inget enkelt liv. Jag har inga anor som varit statare.

Anns
10/31/07, 6:17 PM
#2

Om ni går in på Fru Alstads hemsida så har man där lagt ut några av Gunnar Arvins kåserier. Kika gärna på övriga sidor. Här finns en hel del för dem som är intresserade av Fru Alstad.


@nn

Cheyenne
10/31/07, 6:36 PM
#3

Var det här på Proviniens som någon la upp en länk till en hemsida som förklarade skillnaden mellan statare och torpare? Föesöker förtvivlat hitta länken men går bet.

Anns
10/31/07, 7:28 PM
#4

Släktband på P1 berörde ämnet den 22 oktober.


@nn

AndersE
10/31/07, 8:02 PM
#5

#3 Jag funderade också på det. Torpare finns det i släkten…

En torpare disponerade väl såväl hus som mark mot dagsverke? Dvs jobbade såväl åt sig själv som åt "husbonn".

Stataren arbetade väl för mat och husrum?

christerm
10/31/07, 10:00 PM
#6

Sen har vi också husman - ägde huset, med det stod på ofri grund.

Tack för länken Anns till Fru Alstad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: