Annons:
Etikettleksaker
Läst 8718 ggr
Cheyenne
9/22/07, 12:06 PM

Barn- och Ungomsböcker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag väljer att lägga inlägget här under strängen "Leksaker" då den går utanför släktforskning.

Den bok som har gjort mest avtryck på mig som barn var denna. Se bifogad bild. jag undrar om mamma läste den ett par hundra gånger för mig innan jag kunde läsa själv.

Annons:
Cheyenne
9/22/07, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När jag var i 9-10-årsåldern började jag frossa i Wahlströms ungdomsböcker, gärna på temat hästar då jag red. Ni må tro att lyckan var stor när mamma hämtade upp en stor kartong från källaren där hon hade sparat alla sina ungdomsböcker. Tex den här.

Cheyenne
9/22/07, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och jag var helt fascinerad av Enid Blytons böcker om Internatskolan Malory Towers. Tyckte det var så "romantiskt" med en skola för bara flickor på den engelska sydkusten. Idag är jag sambo med en engelsman som gick just på en internatskola, dock för pojkar. Han kan intyga att undervisningen är i toppklass men speciellt romantiskt är det inte.

Vilka böcker minns ni bäst från er barndom och uppväxt?

Solveig
9/22/07, 12:15 PM
#3

Cheyenne jag är nog i din mammas ålder:) Den och fler böcker om Jill ligger i en kartong (igen) på vinden, döttrarna har läst dem, och om några år blir det dotterdottern. Tomtebobarnen har hon redan fått.

[SvenA]
9/22/07, 2:05 PM
#4

Vem mins inte Femböckerna av Enid Blytons

Roolaid
9/22/07, 10:35 PM
#5

Under en tid var Biggles min favorit.

AndersE
9/22/07, 10:59 PM
#6

#5 Ja, jag hade ett mycket stort flygintresse då jag var liten. Jag tror vi hade alla (!) Biggles-böcker hemma och jag har nog läst allihop. (Idag finns de i lådor i källaren…)

Annons:
Roolaid
9/23/07, 1:40 AM
#7

En tjock bok som jag läste om och om igen var "Flygäventyr från hela världen". Korta historier om berämda flygplan, flygare eller flyghändelser.

Alsterolle
9/23/07, 12:06 PM
#8

Även jag hade Biggles som stor favorit. Läste just på Wikipedia och kom ihåg att förutom Biggles läste jag även Worrals- och King-böcker. Finns liksom hos Anders nerpackade för kommande generationer. Sonen hade inte samma läsintresse som fadern.

Från Wikipedia hämtar jag följande:

"Svenska folkbibliotek har sedan ett antal år tillbaka sorterat ut samtliga Bigglesböcker med hänvisning till att innehållet kan uppfattas som rasistiskt. Bigglesböckerna är en enkönad värld; när en flicka förekom i en bok fick författaren massor av ilskna brev från läsare, som hotade med att sluta köpa böckerna, om inte "fåniga flickor" försvann ur dem".

#2 Dök det upp några fåniga pojkar på flickskolan?

AndersE
9/23/07, 12:11 PM
#9

#8 Just det! Läste också Worrals (kvinna!) och King.

Biggles blir kär en gång! I en bok från första världskriget, och jag tror även Algy (Algernon Lacey) blev kär en gång.

Cheyenne
9/23/07, 12:15 PM
#10

#8

Nej, den enda mannen på Maroly Towers var skolans läkare. Alla lärare var kvinnor.

Och när det var besöksdag och skolans elevers föräldrar kom, fnittrade och rodnade alla flickorna om någon av klasskamraterna hade en tjusig och stilig far.

Tänk att jag tyckte boken var så romantisk…..!!??Generad

Cheyenne
9/23/07, 12:23 PM
#11

Vill tillägga att jag har bara läst de tre första böckerna där karaktärerna är i tolv-tretton-årsåldern. E.Blyton skrev ju en lång serie där man får följa flickorna ända fram till dess att de är 18 år och lämnar skolan. Kan ju ha kommit med "fåniga pojkar" i bilden i de senare böckerna.

AndersE
9/23/07, 12:28 PM
#12

Jag läste "Singleton", en riktigt "fostrande" bokserie om en svensk pojke på internatskola.

Att jag läste de böckerna gav mig pluspoäng hos min lärare som själv läst dem då han var liten…   ;-)

svenne
9/23/07, 7:28 PM
#13

En bok som är starkt förknippad med min tidiga barndom är Kattresan, jag minns att jag kunde långa stycken ur den utantill. Den blev med tiden väldigt sönderläst och trasig, men jag har den fortfarande kvar, även om det som återstår av boken närmast liknar ett kadaver.

Annons:
AndersE
9/23/07, 7:34 PM
#14

#13 Ja, det är en riktig klassiker! Ivar Arosenius märkliga berättelse har lästs av många generationer fascinerade ungar.

Ingen kan väl glömma katten som äter så magen spricker - och blir hopsydd!

AndersE
9/23/07, 7:35 PM
#15

Se och lyssna till Kattresan här!

svenne
9/23/07, 7:38 PM
#16

Mmm… det var väl den där sidan jag länkade till?Fundersam

AndersE
9/23/07, 7:44 PM
#17

#16 Haha! Fast min var genare…     ;-)

svenne
9/23/07, 8:08 PM
#18

#17 Din luring!Flört

AndersE
9/23/07, 8:37 PM
#19

(Psst, jag klickade aldrig på din länk. Det var därför…)   Generad

AndersE
9/23/07, 9:01 PM
Annons:
Monkey
9/29/07, 12:35 PM
#21

Kul att ni gillade Wahlströms ungdomsböcker. Jag var redaktör på Wahlströms i många år. Under 1970-talet fick vi utstå mycket spott och spe för att vi gav ut böcker som ansågs som tvivelaktiga, men vi lade ner mycket jobb på att rensa bort alla fördomar. Har "tvättat många Biggles-böcker", men det innebar ju även att vi gjorde igrepp i författarens text, som egentligen inte är tillåtet. Det var pest eller kolera som gällde.

I början av tonåren slukade jag bland annat Biggles, Worrals och King till min bästa kompis stora förtret. Hon gillade nämligen inte att jag läste pojkböcker. Jag gillade även Singleton och Blyton. Och förstås hästböcker, speciellt Min vän Pike, som senare omdöpts till Min vän Flicka, Åskmolnet och Åskmolnet och Juvelen. De håller än i dag.

Älskade barnböcker: Kattresan, Babar och Elsa Beskows böcker.

AndersE
9/29/07, 12:42 PM
#22

Ja, min vän Pike/Flicka (Flicka är egentligen originaltiteln…) var jag helt förälskad i. Tjocka tegelstenar som jag slukade i 8-9-årsåldern.

Cheyenne
9/29/07, 12:51 PM
#23

Konstigt att ingen nämnt Atrid Lindgren men gissar att hennes böcker helt enkelt är en självklarhet eller att vi är i så olika åldrar. Många av Lindgrens böcker "tillhör" min generation och senare (född 69)

AndersE
9/29/07, 12:56 PM
#24

#23 Jag minns att mamma läste en del Lindgren för oss barn, men jag har inte själv läst henne så mycket. En bok har jag läst - Barnen i Bullerbyn - för min äldsta dotter. Säkert tio gånger. Hon älskar den!

Jag tror att filmatiseringarna har "förstört" läsandet av Lindgren.

Cheyenne
9/29/07, 1:21 PM
#25

#24 Där håller jag med. Filmerna är fantastiska men är för barn och föräldrar mer "lättillgängliga". Tyvärr!

När barnen var små köpte vi kassettband till bilen där Astrid läste sina egna böcker (himla bra vid långresor) och ibland känns det som att det är Astrid som SKA läsa sina böcker. En fantastisk berättarröst.

[SvenA]
9/29/07, 9:29 PM
#26

Vem mins inte Astrids böcker Karlsson på taket en av de första böckerna jag kommer i håg att jag läste  och Rasmus på luffen och mästerdedektiven Blomkvist med röda och vita rosen

chrissan
9/29/07, 11:02 PM
#27

Kanske för att jag är från Uppsala, men Pelle Svanslös gillade jag. Och kanske ännu mer som vuxen, när man förstår dubbeltydigheten och person (katt) galleriet. Min sär/sambo bor i hans lägenhet numera! Det brukar vara grupper av barn på Pelle-tur som tittar in genom fönstren.

Annons:
Monkey
9/30/07, 11:52 AM
#28

Nästa söndag ska jag gå en sådan Pelle-tur i Uppsala. En av våra vänner fick en sådan i 70-årspresent av oss grannar. Vi träffas hela gänget på Stockholms central och ger oss av mot "okänt mål", dvs. grannen och hans fru vet inte vart vi ska eller vad vi ska göra. Efter turen går vi och äter på Bill och Bull. Kostnaderna för grannen och hans fru betalar gänget. Min man var klasskamrat med en av flick-katterna (förebilden), dock ej Maja Gräddnos.

Ja, Pelle är absolut en av favoriterna. Glömmer aldrig Pelle Svanslös i Amerika och gangsterkatternas hejarop: GG,GG,GG, vårt allt!

Cheyenne
9/30/07, 12:10 PM
#29

#28 Vilken rolig idé :)

Med anledning av Astrid Lindgren och Gösta Knutsson (hoppas länken fungerar)

Astrid och Gösta hos Hyland 

AndersE
9/30/07, 1:15 PM
#30

#28 Pelle i Amerika är en annan av äldsta dotterns favoriter. Den har jag nog läst tio gånger minst. (Med negerkatter och allt…)

Monkey
9/30/07, 4:59 PM
#31

Länken fungerade utmärkt. Kul!

Cheyenne
10/25/08, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Ska bli kul att se om mina söner gillar dessa. Nyfyndat! Glad

Någon av Bigglesfansen som läst dessa?

Cheyenne
10/25/08, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Nästa!

Cheyenne
10/25/08, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Och den sista!

Annons:
leja
10/25/08, 7:48 PM
#35

Måste erkänna att jag var bokslukare, så jag har läst alla ovan stående böcker. Min första favorit var dock Putte i blåbärskogen. En höjdare innan jag läsrde mig läsa. Senare blev det andra böcker, men några favoriter vat t.ex. Mio, min Mio och C.S.Lewis Narnia serie.

Vad ska man ha som signatur tro?

svenne
10/25/08, 8:37 PM
#36

Biggles, det var en av mina favoriter när jag var yngre!

Minns Ni de populära Fem-böckerna av Enid Blyton?
Jag älskade dem!

AndersE
10/25/08, 10:01 PM
#37

Cheyenne, jag tror jag läst alla Biggles. Tror de är över 90…

#36 Fem har jag också läst många!

pertho
10/26/08, 12:20 AM
#38

Om biblioteken sätter Bigglesböckerna på gifthyllan, då är den medeltida intoleransen nära. Jag läste naturligtvis alla Bigglesböker som fanns på min tid. Pelle Svanslös var mina första 'självlästa' böcker. den första kom när jag fyllde sex år och sedan blev det en om året i julklapp. Jag kan stora delar utantill fortfarande.

Mina verkliga favoriter något senare var Texas Jack. En serie bloddrypande indianböcker med Bowieknivar, tomahwker, skalperingar och totempålar. Ledmotivet var: "En god indian är en död indian." De finns på KB, men jag har inte läst om dem.

Bröderna Grimms sagor var inte heller något för veklingar. Billböckerna, förstås. Med sådan lektyr i barndomen lärde man sig vikten av att ta vara på sig själv och inte tro att andra skulle sköta allting åt en.

Låt era barn läsa goda böcker, men tro inte på flumpedagogerna!

AndersE
10/26/08, 12:28 AM
#39

#38 Pelle Svanslös läste min mamma för mig. Jag har en bok som jag läst flera gånger för min dotter - Pelle Svanslös i Amerika.

Texas Jack övertog jag efter pappa och läste flera stycken.

Bill älskade jag i 7-9-årsåldern. Älskade dem, och har faktiskt läst om ett par som vuxen, med god behållning.

ambi
10/26/08, 1:01 AM
#40

Jag var en serietidningsläsare. Ja, jag läser även idag gärna dagstidningars seriesnuttar, som förekommer dagligen.

Vad det gäller serietidningar så fick jag och syrran överta serietidningar från en annan familj, där det ingick två pojkar. Så det blev mycket kapten Mikki och Salasso, Seriemagasiet, Mandrake, Fantomen, Tarzan m fl

Min kompis läste böcker och jag fick då låna dem av henne. Vilket gjorde att jag fick lusten att läsa böcker. Anne på Grönkulla var bra.

Ibland har jag funderat om intresset för serietidningar, som jag hade, intresset för film, intresset för konst och intresset för fotografin hör ihop?

AndersE
10/26/08, 9:58 AM
#41

#40 Jag började läsa de smala "Prärie-serier" för 40 öre. Sedan var det Kalle Anka & Co och så Fantomen.

Annons:
Cheyenne
10/26/08, 10:16 AM
#42

#37

Hade inte en aning om att det rörde sog och så många böcker i serien Biggles. Tror min bror hade ett 10-tal hemma i bokhyllan och det var ungefär så många jag trodde hade kommit ut.

Hur slutar sista boken i serien? Är Biggles vuxen och gift?

pertho
10/26/08, 10:46 AM
#43

#39. Kul att Du ärvde Texas Jack efter Din pappa. Det gjorde jag också. De kom ursprungligen i början av 1900-talet. Just nu finns några att köpa på Tradera. Jag är inte spekulant.

En komplettering till mitt #38: Det skulle ha stått: "Låt era barn läsa goda böcker! Låt dem läsa dåliga böcker också!"

leja
10/26/08, 10:54 AM
#44

Viktigast av allt, lär barnen läsa. Låt de läsa vad de vill så att de lär sig läsa. Sen kan man smyga in vad man själv tycker är bra läsning.

Vad som är bra eller dåligt varierar dock med tiden. Det som vi skriver om som första stora läsupplevelsen, säger unga idag är Harry Potter. Jag tycker det är kul att det kommer nya böcker som ger stora upplevelser. Men gillar klassiker. Som Jules Verne, Anne på Grönkulla, mm Själv läste jag alla böcker i barnhyllan på biblioteksfilialen från a till ö. Jag orkade inte med vuxen hyllan utan kom "bara" till D.

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
10/26/08, 11:00 AM
#45

#43 När jag tänker efter undrar jag om det inte var farfars Texas Jack jag läste. Han var född -99.

Jag tror också att det viktigaste är att barnen läser, inte vad. Men jag försöker ju ändå rekommmendera sådant jag själv tror är bra…

ambi
10/26/08, 11:17 AM
#46

Jag tror att detta med intresse för böcker det har man bara, precis som alla andra intressen. Vissa är bara totalt ointresserad av att läsa böcker och det är inget fel i det. Man ska ju bara inte tvingas på något, som inte ger en något, bara för att det anses fint och kulturellt att läsa böcker, av vissa.

Jag själv började läsa serietidningar, men är en bokläsare idag, inte en storslukare av böcker, utan med kräset urval. Dessutom är jag med i en läsecirkel, som för närvarande läser Selma Lagerlöfs böcker.

Så låt barnen läsa serietidningar. Är de bokläsartypen, så kommer de automatiskt att halka in på böcker, men man kan ju introducera dem i böckernas värld ändå.

Babzan
10/26/08, 11:30 AM
#47

#46 Visst kan man förvärva intressen. Det som upplevs svårt och man inte tror sig kunna klara ger man sig inte på så lätt men kan visa sig vara något intressant när man väl lärt sig hur det fungerar.

Cheyenne
10/26/08, 11:31 AM
#48

Barnlitteratur är ett härligt ämne. Som barn på 70-talet minns jag alla dessa "pedagogiska" och smygpolitiska" böcker som speglade det "nya" som infann sig just detta årtionde. Böcker som "När Olas föräldrar skiljer sig" och "Emmas första dag på dagis".

Annons:
AndersE
10/26/08, 1:59 PM
#49

#48 Emma-böckerna har jag läst för alla fyra barnen.

Att läsa för barn tror jag är det mest effektiva sättet att leda barnen till att läsa själva.

Cheyenne
10/26/08, 2:07 PM
#50

#49

Kan inte annat än att hålla med. I våras släpade vi ner alla barnens barnböcker till källaren. Vi fyllde 2/3 av en sån stor svart sopsäck. Helt galet! Barnen behöll endast alla kapitelböcker som de numera läser själva. Det var med en klump i halsen jag gjorde detta. Saknar högläsningen.

Solveig
10/26/08, 8:06 PM
#51

# 38 Vad menar du med flumpedagoger?Vilka är det?

Min första bok som jag läste alldeles själv var Kajsa Rutlapp av Gösta Sandgren. Jag har läst den för barnen, och nu för barnbarnet.

Jag tror att läsintresset ökar om man läser för barnen, men visst finns det barn som aldrig blir lästa för som blir bokslukare också.Jag tycker också att det inte spelar någon roll om barn läser "skräpböcker" Det är viktigast att de läser, tids nog blir det "riktiga" böcker.

När min son var i sjuårsåldern och började få "gå lös" kom han hem en dag och var så förvånad över att kompisens familj bara hade saker i bokhyllan, inga böcker!

Cheyenne
10/26/08, 8:13 PM
#52

#51

Nog är det så, spelar ingen roll om det är så baksidan på mjölkpaketet. Bara man läser. Själv måste jag erkänna att jag blir väldigt misstänksam när jag kommer hem till folk och jag inte ser tillstymmelsen till en bok.

AndersE
10/26/08, 9:12 PM
#53

#52 Jag hade en kollega som saknade bokhylla. Men ack, vad jag bedrog mig. Han läste massor, men varje bok bara en gång. Sedan åkte de ner i källaren i lådor…

ambi
10/27/08, 11:20 AM
#54

Jag har ett bibliotek, 7 minuters promenad från där jag bor. Jag samlar inte på mig romaner, utan har bokhyllorna fulla av faktaböcker, men visst finns där romaner också. Jag tycker det är så praktiskt att låna böcker, då kan man köpa ett likadant ex om man vill äga boken eller så kan man bara strunta i att läsa dem, om man inte gillar dem. Boken är ju gratis!

Vårt lilla bibliotek (Grubbebiblioteket heter det) är så trevligt, för där anordnas föreläsningar, utställningar, läsecirklar och resor i författarnas spår. För ett par år sedan följde jag med en sådan resa och besökta bl a P O Engqvist hemort Hjoggböle i Västerbotten.

chrissan
10/27/08, 12:59 PM
#55

Vi tillbringade ofta semestern i Danmark. En sommar på Fanö regnade det hela tiden, 5 personer inklämda i en mycket liten sommarstuga blev jobbigt. Men…alla utgivna Illustrerade Klassiker fanns i kiosken. Så lärde vi oss danska på rekordtid, föräldrarna fick lite ro och semestern blev minnesvärd. Danskan har jag kvar ännu, nästan 50 år senare.

Annons:
Cheyenne
10/27/08, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Finns lusten att läsa så spelar kvalitén ingen som helst roll. När jag var 14 år köpte mina föräldrar ett sommarhus i Skåne där en stor del av inventarierna ingick, tom husgeråd och böcker. I en bokhylla fann jag ett 30-tal böcker av sk kiosklitteratur, i detta fall Harlequinböcker. Mina föräldrar var nog tveksamma till att deras "knoppande" tonårsdotter skulle läsa dessa böcker på temat romantik, mörka "spännande" män och evig kärlek. Under första sommaren slukade jag varenda en av böckerna men har sedan dess aldrig läst en Harlequinbok igen.

Se bifogad bild för ett typexempel.

EivorA
10/27/08, 1:29 PM
#57

Jag läste Angeliqueböckerna i ungdomen. De utspelade sig under franska revolutionen med mycket romantik och historia.

I yngre år läste jag "Kittyböcker" och Cherry Ames-sjuksköterska.

Nu läser jag gärna Camilla Läckbergs böcker, som utspelar sig i trakterna här.

Hälsn. Eivor

chrissan
10/27/08, 1:47 PM
#58

I tonåren samlade jag på Vita Serien, alla böcker var på samma antal sidor och i slutet vandrade den vackre läkaren iväg med den söta sköterskan in i solnedgången.

Cheyenne
10/27/08, 1:52 PM
#59

Får mig osökt att tänka på den engelska författarinnan Barbara Cartland som under sin livstid gav ut över 700 böcker, majoriteten på temat kärlek och romantik. Under 70-talet snittade hon med 25 böcker per år. Läste någonstans att hon låg på sin divan med morgonrock och tofflor och dikterade böckerna för sin sekreterare.

leja
10/27/08, 2:01 PM
#60

Enligt ryktena ätande choklad praliner och hade tre böcker igång samtidigt. En historisk, en modärn tid och en i en tredje variant. Men då jag läst några(i tonåren), så tror jag på att det skulle gå, de är mycket stöpta i samma form, bara namnen verkar ha ändrats, och platser. Hon lär ha varit mycket noga med tiden och platserna, skulle gå att känna igen.

Visst tillbringade man regniga sommar dagar läsande böcker(bra och dåliga). Men även serietidningar. Det jag minst bäst var att under 70-talet så gavs det ut många tidningar och varje gång jag fått en favorit, så lades den ner.

De enda som stod sig var väl Kalle Anka och Fantomen.

Men många minnen är det……

Vad ska man ha som signatur tro?

Cheyenne
10/27/08, 2:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Om jag får ge ett boktips (eller flera) och om du har barn som börjat läsa kapitelböcker själv så rekommenderar jag starkt Maria Gripes böcker. Jag har läst det mesta och vissa har jag tom läst om i vuxen ålder med stor behållning.

Tex denna!

Cheyenne
10/27/08, 2:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Eller denna!

Annons:
Babzan
10/27/08, 2:39 PM
#63

Hurra för biblioteken!

Jag lånar mycket böcker men numera blir det mest ljudböcker. Förr somnade jag med boken i händerna men nu blir det med en bok i öronen. Skrattande

EivorA
10/27/08, 2:52 PM
#64

Barbara Cartland var min mormors favoritböcker.

Jag läste också lite Sigge stark (Bonderomantik) och Maria Gripes böcker älskade min yngsta dotter.  Agnes Cecilia har vi på video också.

Flickan  på stenbänken och den hemlighetsfulla trädgården har väl hon skrivit också?

Min bror läste bara Biggles.

Eivor

Cheyenne
10/27/08, 3:07 PM
#65

Jag har läst hela "skuggserien" av Maria Gripe men böckerna hette

# Skuggan över stenbänken
# …Och de vita skuggorna i skogen
# Skuggornas barn
# Skuggömman

Om man återgår till barnböcker så är en favorit (och har alltid varit en) böckrrna om Alfons Åberg. Jag har läst de för mina yngsta bröder födda på 70- och 80-talet och jag har läst de för mina barn födda på 90-talet. Inte en enda gång har någon av dem undrat var Alfons mamma är. Barn är underbara på det sättet.

EivorA
10/27/08, 3:37 PM
#66

Flickan vid stenbänken har Maria Gripe skrivit. Den filmatiserades också.

Men den hemliga trädgården (secret garden) var en engelsk författare såg jag på googles.

Alfons Åberg har varit omtyckt hos mina barn . Jag har till och med ett barnbarn som heter Alfons :)

Även Nicke nyfiken har jag läst mycket för barnen.

Solveig
10/27/08, 6:53 PM
#67

The Secret Garden skrevs av Frances Hodgson Burnett som också skrev Little Lord Fauntleroy och Sarah Crew A Little Princess. De var obligatorisk läsning på lärarhögskolan och står i min engelska bokhylla. Ibland läser jag om dem. De är mycket "sockerhaltiga".

===

pertho
10/27/08, 6:55 PM
#68

#51. Flumpedagog var kanske inte det rätta ordet. Det brukar nog beteckna något annat. Det jag avsåg kan kanske betecknas som "överdrivet entusiastiska missionärer": personer som anser att det är nödvändigt att med alla medel bibringa resten av mänskligheten samma goda smak och samma åsikter som de själva besitter. De lägger fram förslag om att Riksdagen skall fastställa en 'svensk litteraturkanon' och kräver att litteratur som speglar gångna tiders förlegade synsätt skall utmönstras ur bibliotek och skolor. Dem tycker jag inte man skall lyssna till.

Man kan ju undra hur en nutidsmedveten litteraturkanon skulle hantera kvinnohataren Srindberg. Giftskåpet?

ambi
10/28/08, 10:29 AM
#69

Man kan trösta sig med, att om det inte förekommer bokläsning i hemmet, så är nog de flesta barnen på dagis i dag och där läser man för barnen. Sedan har de väl möjlighet att själva bläddra i böckerna, antar jag. Så finns det inte böcker hemma, så finns de på dagis.

Min son nämnde alldeles nyss att när det minsta barnbarnet, snart två år, kom på dagis, så satt varje barn med en bok framför sig. Det skulle ha varit kul att se dessa bokläsande småttingar.

Annons:
Micce
10/28/08, 11:17 AM
#70

Dante-böckerna (Bengt Linder) läste jag nog de flesta som kom ut på Wahlströms, sen även Tvillingdeckarna (Sivar Ahlrud) och Bill-böckerna. Det var ju nästan så då att man bara plockade åt sig böcker från Wahlströms, man visste ju att det nästan säkert var nåt man gillade. Fast jag var aldrig speciellt förtjust i Enid Blyton. Däremot vet jag att syrran slukade Kitty-böckerna.

Upp till toppen
Annons: