Annons:
Etikettkartor
Läst 4904 ggr
zachs
11/27/07, 3:12 PM

Historiska kartor

Upptäckte nyligen att lantmäteriet hade lagt ut historiska kartor över vår socken. Underbart! Nu slipper jag åka till Mariestad med mina studiecirklar. Vi kan titta på kartorna och läsa handlingarna i lung och ro i cirkeln. Lätt att gå tillbaka och kolla igen. Det kommer att underlätta vår byforskning väldigt mycket och så är ju gamla kartor så roligt att titta på!

Var tvungen att dela med mig den glada nyheten. Hoppas det finns utlagt över fler område så många fler kan göra samma upptäck som jag.

Annons:
AndersE
11/27/07, 5:35 PM
Bjornen
11/27/07, 9:52 PM
#2

Problemet är att det går inte att skriva ut och det blir dyrare att få kopiorna från digitalt material genom lantmäteriet. Men som tidigare är 9 kopior gratis.

kereng
11/5/15, 4:04 PM
#3

Det går bra att göra ett (eller flera) skärmklipp av kartan och infoga i ett worddokument och skriva ut det.

Record
11/5/15, 11:10 PM
#4

Sofi.se har verkligen skärpt sig i bilden oxo, lätt att arbeta med, zomningen fin genom dubbelklick. 👍

leja
11/6/15, 10:39 AM
#5

Använd gärna vår oficiella adress http://www.sprakochfolkminnen.se/
istället för sofi.

Tack för berömmet. De blir säkert glada på namn för det.

Vad ska man ha som signatur tro?

Record
11/6/15, 11:02 AM
#6

#5 leja

Som du ser, det går av gammal vana, att komma till samma plats, tidsbrist att i hastigheten inte lägga in den rätta, tackar för en fin sida.

Skulle gärna se att det gamla passregistret för "resa mellan länen" i Sverige blev verklighet, vet du något ?

Annons:
leja
11/9/15, 8:27 AM
#7

Du får ställa frågan till nam avdelningen. På twitter:

https://twitter.com/namnfragor?ref_src=twsrc%5Etfw

Eller email:
namn@sprakochfolkminnen.se

Eller ringa ;)
jag jobbar inte på den avdelningen så kan inte så mycket om specifika frågor.

Vad ska man ha som signatur tro?

Record
11/9/15, 9:59 AM
#8

#7 leja

Tackar ! Får undersöka på länken senare för det var för mycket godis där man kan få.

Skall glömma sofi, vilken var min "källa" för ett antal år sedan.

Upp till toppen
Annons: