Annons:
Etikettallmoge
Läst 7652 ggr
Cheyenne
2007-10-20 10:53

Vävstol

Åh, den som ändå hade plats….!

Vävstol 

Annons:
chrissan
2007-10-20 11:17
#1

Jag har en liknande, byggd av min farfar, i bitar i en bod på landet. Ingen plats - ingen tid.

Cheyenne
2007-10-20 11:30
#2

Ja, hade man bara plats så kanske det visar sig att man inte har tid. Min mamma brukar ta över alla tröjstickningar jag påbörjar för jag hinner aldrig avsluta dem innan barnen växt ur tröjorna….!

Generad

AndersE
2007-10-20 12:27
#3

Min mormor vävde, och mamma övertog först hennes stol innan hon köpte en ny. Det är några år sedan han hade den uppe.

Jag tror väveriet hade ett litet uppsving för ca 20 år sedan. Idag kan man - som annonsen visar - köpa en begagnad stol för "ingenting".

Jag tror det är väldigt avkopplande att väva. Men visst - det kräver nästan ett eget rum.

Cheyenne
2007-10-20 12:30
#4

Det är väldigt avkopplande även om min kunskap i väveri endast räcker till trasmattor. Min farmor vävde trasmattor ute på landet som avkoppling och som barn och tonåring brukade jag hjälpa henne att klippa låååånga remsor av tyg.

leja
2007-10-20 17:09
#5

Vore kul att ha vävstol, men jag har inte utrymme ens för en stol till. Om plats ändu funnits.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

zachs
2007-10-20 23:45
#6

Lustigt, jag har just i dag monterat ner min vävstol. Väver på vävkurs i vuxenskolan och tycker det räcker med det. Nu fick vi plats med en ny soffa.

Annons:
Isatis
2009-05-05 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vill gärna visa ett av mina tittskåp, som jag kallar vävstugan. Satte upp vävstol, härvel och vinda. Mätte och förminskade till rätt skala. Allt fungerar även om det är pilligt. Har gjort flera tittskåp som är möblerade som mitt hem.

ambi
2009-05-05 23:17
#8

#7 Har du tillverkat allt detta själv, i miniatyrer? Vad duktig du är!

Jag har vuxit upp med en mor, som vävde mattor. I den HSB-förening vi flyttade till 1949 fanns ett speciellt vävrum. Där var min mamma ofta. Det var kul att se alla trasor, som var nystade. De var sorterade i olika högar med ungefärligt samstämmiga färger. 

I vävrummet fanns två vävstolar, så två tanter kunde sitta och väva samtidigt och det var ju trevligt med sällskap, antar jag. Kaffe och gott fikabröd hade de med sig också.

Något eget vävintresse fick jag aldrig. När jag ville ha en trasmatta, så vävde min mamma den i önskad färg.

Under en period så blandade hon i plastremsor tillsammans med tygremsorna.

Solveig
2009-05-05 23:18
#9

Otroligt fint! Jag ville alltid åka karuell när mamma var i vävstugan när jag var liten. Jag har två isärplockade vävstolar i en bod, kanske det kan bli tid när jag blir pensionär…

Isatis
2009-05-05 23:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tycker det är så roligt att dokumentera hemmiljön i miniatyrform. Är omgiven av allmogemöbler och hushållsföremål från förr. Använder allt i vardagen. del av mitt vardagsrummet.

Babzan
2009-05-06 00:11
#11

#7 Oh, så fint! Precis en sådan varpställning som sitter fast i taket hade vi på min arbetsplats och som jag lärde mig varpa på. Med tiden försvann den och ersattes av en flyttbar.

Jag har inte vävt så mycket till mig själv. Men otaliga vävar har jag varpat till och satt upp både till mattor och finare dukar och det mesta där emellan. Både på små och stora vävstolar.

Numera blir det inget sådant.

AndersE
2009-05-06 00:42
#12

Vill bara påminna om denna…

Länk

ambi
2009-05-06 11:57
#13

#12 Vad fint!

Annons:
leja
2009-05-06 12:40
#14

Vilka fina tittskåp. Sådana skulle jag vilja kunna göra ocksså. Men inte minst drömmer jag om att göra en museimiljö, med både tittskåp och "fullstorlek" miljöer.

Men det är ideer som börjar finnas på vissa museer.

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
2009-05-06 12:51
#15

Jag har en "dröm" att någon gång återskapa släktmiljöer i dockskåps-storlek. Farfars fars kontor på tegelbruket, farmors fars smedja, mormors farmors lilla torp osv…

leja
2009-05-06 13:02
#16

Pappa började på en modell av gården han växte upp på. Tyvärr dog dena v hans kusiner som var mest intresserad av det hela. Så nu finns bara några hus i modell. Men det skulle vara ett kul projekt att göra klart. (Men har tyvärr allt för mycket att göra).

Vad ska man ha som signatur tro?

lizzkulla1
2009-05-07 15:28
#17

Väva är en avslappnande hobby, men ingenting att tjäna pengar på.

Själv tar jag 150 kr. per meter och då gör jag allt från att sätta upp

väven ca. 20 m. är lagom att sätta upp per gång i svart eller vit varp.

Klippa trasorna är också lungnande för de är då man väver mattan, Så skallväven funka bra när man startar annars blir de till att justera.

Är precis färdig med en liten matta där jag fick 2 påslakan i vitt-grönt av min dotter en söt liten matta av dessa två.

Upp till toppen
Annons: