Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen 01 ÖVRIGT 02 -- Proveniens in English 04 -- Om "Proveniens i Fokus" 05 -- Statistik för Proveniens 06 -- Instruktionsfilmer för iFokus 07 -- Datorprogram 08 -- Din egen hemsida 09 -- Utflyktstips 10 HISTORIA 11 -- Mikrohistoria 12 -- Arkeologi 13 -- Kultur och tradition 14 -- Militaria 20 SLÄKTFORSKNING 21 -- Släktforskningslaviner 22 -- Livsöden 23 -- Individforskning 24 -- Amerikaforskning 25 -- Yrke, titel 26 -- Sjukdomar/dödsorsaker 27 -- Släkter 28 -- Vem tror du att du är? 29 -- Läshjälp 30 BERÄTTA! 31 -- Skrivtema 32 -- Testläsare 40 HEMBYGD 41 -- Lantbruksliv 43 -- Byggnader och deras delar 45 -- Kyrkogårdar och gravar 50 FÖREMÅL 51 -- Möbler 52 -- Allmoge 53 -- Textilt 54 -- Silver och Guld 55 -- Glasklart 56 -- Ur / klockor 57 -- Leksaker

58 -- Samlarobjekt 59 -- Gåtan...??? 60 DOKUMENT 61 -- Böcker och lästips 62 -- Brev och andra dokument 63 -- Klippt och skuret 64 -- Kartor 65 -- Foto och film 69 -- Bildgåtan?
57 -- Leksaker

Leksaker från 40-talet

2007-10-20 11:32 #0 av: Cheyenne

Personligen skulle jag aldrig sälja min mammas leksaker från 40-talet.....!

Leksaker  

Anmäl
2007-10-20 16:16 #1 av: Gnidde

Sorgerligt att se, men kanske nödvändigt vem vet. Men dom var söta att se på.

Anmäl
2007-10-20 16:27 #2 av: AndersE

Jag möter detta rätt ofta. "Feng Shui" - allt ska bort. Jag har också varit i många helt "historielösa" hem.

För mig är det svårt att förstå. Å andra sidan är mina "samlingar" kanske överdrivna på andra hållet. Så fort någon släkting vill göra sig av med något som jag vet tillhört familjen så försöker jag överta det. Med en liten förhoppning att jag ska leva länge, och se mina fyra barn ge mig många barnbarn...

Jag drömmer om att portionera ut sakerna. "Här ska du få en sak. Den har en gång tillhört ...". Och så får man chansen att berätta om ett livsöde, och kanske bifoga en bok...

:-)

Anmäl
2007-10-20 17:06 #3 av: Cheyenne

Håller med AndersE.

Jag är en  samlare både av nostalgiska skäl men också pga av intresse. Arvegods som ingen annan vill ha lägger jag beslag på, tex kökshandukar med monogram. Underbara att använda men idag vill alla ha nytt och färgmatchat med sin köksinredning.

Nostalgi känns helt rätt men det man samlar på sig av rent intresse är faktiskt mer utrymmeskrävande. Vad göra med alla böcker? Drömmer om ett rum som omvandlas till bibliotek med inbyggda bokhyllor och sköna läsfåtöljer *suckar* 

Anmäl
2007-10-20 17:13 #4 av: AndersE

#3 Jag har som sagt fyra barn. Min plan är att när de flyttar hemifrån kunna ta fram och inreda. Kanske temavis - böcker, tavlor, föremål med anknytning till olika delar av släkten.

För några år sedan var jag spekulant på ett riktigt stort hus. Då hade jag en dröm om att ha "farfars rum, mormors rum" osv..

Man är lite tokig...     :-)

Anmäl
2007-10-20 21:58 #5 av: zachs

Å, sådana möbler hade vi i vårt dockskåp! Men vi är 4 systrar och alla har lekt med samma saker så vem som fick dom en gång har vi glömt. Kanske någon av dom andra har dom kvar.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.