Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 3912 ggr
Cheyenne
2007-12-15 14:05

Länktips - Sjömän

Fann denna länk:

Sjömän 

Annons:
Gnidde
2007-12-15 14:23
#1

Från Stockholms sjömanshus rymda och döda vad jag kan förstå. Intressant länk matnyttig!!!

Hälsningar Gnidde.

Monkey
2007-12-15 16:38
#2

Vad kul! Jag hittade min morfars yngste bror som var på rymmen från något fartyg 1908. Vet inte mycket om honom, bara att han tydligen gick till sjöss efter suttit av ett kortare straff på Långholmen för fylleri och slagsmål med polis. 1906. Dessa uppgifter hittade jag på Söderskivan och därefter i fångrullor från Långholmen. Har sedan försökt få tag i fler uppgifter om honom.

Via Stockholms stadsarkiv har jag fått veta att han "mellanlandade" hos en äldre syster i Stockholm några gånger, men efter systerns död upphör spåren. I början av 1950-talet dog han som ungkarl på Rosenlunds ålderdomshem på Söder i Stockholm, bara några kvarter ifrån där jag och min mamma bodde. Mamma skulle gärna ha velat besöka honom. Hon träffade honom aldrig, eftersom han inte hade någon kontakt med släkten i Småland. Han lämnade inte något efter sig och ingen har något foto av honom.

ambi
2007-12-16 00:23
#3

Intressant historia, Monkey!

Själv har jag några bröder Sjölund från Högsjö, Ångermanland, som jag har försökt leta. Den ena dog då mot Syd Amerika tror jag, den andre rymde och vad som hände den tredje vet jag inte.

Enligt hörsägen, så skulle två bröder ha emigrerat till Amerika. Jag misstänker att det är dessa två. De bytte väl namn och sedan försvann de i det stora landet. Min farmors far (en bror till dessa) bodde i Amerika ca sju år på 1870-talet. Det är ju möjligt att han visste var bröderna fanns och hälsade på dem.

Tänk om man skulle få bjuda in fyra personer på middag, döda, som levande, då skulle min farmors far få bli den ena, för jag vill höra hans berättelse om sin tid i Amerika. Glad

svenne
2007-12-16 00:40
#4

Lätt att söka i registret,
tryck Ctrl + f och skriv in efternamnet  så blåmarkeras det och man hittar honom direkt!

Cheyenne
2007-12-16 11:17
#5

#2

Vad kul att du fann honom.

Själv undrar jag lite om det är ett rikstäckande register, dvs taget från samtliga sjömanshus i Sverige eller bara ett. Kan inte finna någon information om det.

chrissan
2007-12-16 11:25
#6

Det är Stockholms sjömanshus. Står under "Läs mig" längst ner till vänster.

Annons:
Genea
2007-12-16 11:29
#7

jag tror som #1 att det  är som det står på sidan Läs mig " Detta är även en avskrift av inskrivningböckerna för Stockholms sjömanshus." 

Jag har några rymda personer från andra orter/sjömanshus som inte återfinns på sidan. det har enligt uppgift funnits sjömnashus i 48 svenska städer (källa landsarkivet i Uppsalas webbplats).

chrissan
2007-12-16 11:42
#8

Sjömanshusen skulle man vilja se mer lättåtkomliga. De stora i Stockholm och Göteborg finns inte ens på mikrokort. Det skulle nog gå att få fram en hel del om "försvunna" personer via dem.

Cheyenne
2007-12-16 11:53
#9

Tack! Glad

Intressant att se hur många som rymde vid ankomsten till Nordamerikat. Kanske man gick till sjöss för att "slippa" betala för den dyra biljetten!??

Upp till toppen
Annons: