Annons:
Etikettallmoge
Läst 4995 ggr
Cheyenne
1/6/08, 11:37 PM

Spark

Heter det spark eller sparkstötting?

Vill så gärna ha en fast jag bor i Stockholmstrakten ;)

Spark

Annons:
ChristinaSylejmani
1/6/08, 11:51 PM
#1

Själv har jag alltid sagt spark  men enligt denna länk (klicka på sparkstötting) så heter det sparkstötting och spark är en förkortning.

Monkey
1/6/08, 11:55 PM
#2

Kallas väl för bådadera. Peter Karlsson (han med Blå Grodorna) översatte det i en av sina shower till engelska och kallade det för "a kick". Jag har också alltid velat ha en spark, men de är ju så förbaskat snabba med att sanda här där jag bor, så det är omöjligt att åka spark. Senast jag gjorde det var på 1970-talet hos mina svärföräldrar i Mellanfjärden i Hälsingland.

zachs
1/6/08, 11:58 PM
#3

Oj, tar dom 600 kr för en spark! Då får vi höja försäkringen! Glad

Cheyenne
1/7/08, 12:02 AM
#4

Tack, tror jag bara hört spark tidigare. Sist jag åkte var för en 5 år sedan uppe i Hemavan. Kittlar dödsskönt i kistan ;)

Tänk, för en 100 år sedan var det fortfarande möjligt att åka spark inne i Stockholm…!

Cheyenne
1/7/08, 12:08 AM
#5

#3 Skrattande

ChristinaSylejmani
1/7/08, 12:20 AM
#6

Även om jag alltid sagt spark så har jag hört att en del säger sparkstötting. Nu har jag inte åkt (sparkat) spark på länge men det är en underbar känsla att "sparka sig fram".

Annons:
blombuketten
1/7/08, 12:26 AM
#7

Spark säger jag med, även om jag också hört en del säga sparkstötting. Det var länge sedan jag sparkade mig fram på en sådan. Inte sen jag var barn tror jag. Jo föresten, jag provade ju en sådan uppe i Härjedalen för några år sedan. Där åker folk omkring på sina sparkar så fort det blir snö. Ingen sand där inte.

chrissan
1/7/08, 12:43 AM
#8

Akta dig för sparkar! I nostalgins tecken skulle jag återuppliva min barndom vid ett besök i Jukkasjärvi en söndagseftermiddag i oktober för ett antal år sedan. Lånar en spark och far iväg. Tvärstopp och jag faller över sparken, den går i bitar och jag slår knäet ordentligt. Lyckas ta mig hem på flyget men måste till akuten nästa morgon, en måndag. I Uppsala är det fortfarande löv på träden och 10-15 grader varmt. När läkaren, omgiven av ett antal kurskamrater till mig på läkarlinjen, frågar vad jag gjort svarar jag: Åkt spark. Kommentarerna haglar: Det hjälper om det finns snö! och liknande. Pinsamt värre.

AndersE
1/7/08, 7:52 AM
#9

Jag tror vi sade sparkstötting. T.o.m. i Skåne kändes det självklart att ha en sådan, när jag var liten, även om jag inte använde den mycket.

Bjornen
1/7/08, 8:30 AM
#10

Vi har mäst bara stöttingar eller bläs och nästan bara utbölingar har spark.

ambi
1/7/08, 9:39 AM
#11

Undrar om inte spark är en förkortning av ett ursprungligt sparkstötting, för jag har hört båda. Det är ju lättare att säga sparken än det långa sparkstöttingen.

Jag tycker det är aldrig lönt att ta fram sparken längre. Man får ju bara gå och bära den numera.

Cavinka
1/7/08, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Har ett gammalt kort liggande som jag skulle scanna och detta blev ett lämpligt tillfälle när ni talar om spark. Kortet bör vara taget omkring 1944. Jag är flickan till höger på sparken, min kusin (till vänster) är ett år äldre och nådde fram till fotpinnen, vilket jag inte gjorde. Därav den något konstiga ställningen, lol

Monkey
1/7/08, 2:26 PM
#13

Cavinka, vilket härligt kort! Vad gullig du är i din teddypäls med tillhörande mössa.

Ur Nationalencyclopedins (puh!) ordbok:

Sparkstötting -en  -ar

typ av fortskaffningsmedel för färd på snö (som dina kompisar sa, chrissan), med långa medar och sitsplats framtill och avsett att manövreras av baktill stående person; särsk. anv. i Norrland. (Syn. spark; åka spark). Hist. sedan 1884

Tydligen en ganska ny företeelse, antagligen en produkt av industrialismen. Men tidigare fanns ju kälkar med stålklädda trämedar.

Annons:
leja
1/7/08, 3:38 PM
#14

Åkte alltid spark som liten, när det var snö på vintern och inga saltade/sandade vägar. Men sen jag flyttade till Uppsala(1980) har det varit få tillfällen till sparkåkning. Kommer även ihåg att min farmor brukade åka spark till affären på vintern (stockholms skärgård). Men även där har det varit få tillfällen man kunnat åka på senare år.

Vad ska man ha som signatur tro?

gurin
1/7/08, 8:19 PM
#15

En sak som berättades om min mormorsmor var att hon hade en spark som det stod Mormor på och alla i Sollefteå stad visste vem sparken tillhörde.

Själv åket jag alltid spark som liten.  

mvh/gurin

Gullan402
1/7/08, 11:03 PM
#16

min farmor som kom från hälsingland sa alltid kurir ist för spark när jag var liten.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Mark
1/7/08, 11:07 PM
#17

I Värmland, västra, åker vi faktiskt fotfarande lite spark(stötting) Det finns t o m att få tag på sådana med hjul för sommar-åkning. En kompis skaffade en sådan åt sin 91-årige far - i stället för rollator. Jag såg honom köra i asfalterade nedförsbacken frå affären med varorna på styret, tordes knappt titta - det gick undan. Det var inte i stan med all trafik som tur var.
I Arvika arrangeras Spark-VM vartannat år i februari (om isen håller, för det är på sjön, Kattviken mitt i stan. Garanterat en upplevelse även som åskådare!

Mark

ambi
1/8/08, 12:05 AM
#18

Jag minns den första snön, som kom om vintrarna, för vips då hade sparken kommit fram. Ja, man tjatade ju på mamma att hon skulle ta ut den. Fast det gick ju inte att åka, men det gjorde inget, man visste ju att det skulle komma mer snö Glad

Upp till toppen
Annons: