Annons:
Etikettallmoge
Läst 6029 ggr
Cheyenne
2008-02-03 20:39

Två ting jag inte vet benämningen på...!

Jag är på jakt efter två ting som min mormor och morfar använde hemma till frukost, lunch och middag. Den första var en flätad brödkorg med olika fack, tror det var fyra fack. I de två första facken hade mm o mf mjukt bröd, tex skivor av ett fullkornsbröd och skivad Bergis. I de andra två facken var det två olika sorters knäckebröd.

Det andra tinget jag är ute efter är en träspattel mormor använde för att göra tjusiga, skårade rullar av smör. Hon köpte något smör avsett för detta ändamål (jag vet att detta smör fanns att köpa så sent som på 1970-talet). Träspatteln var skårad. Någon som känner igen dessa ting?

Annons:
zachs
2008-02-03 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan det vara en sån här din mormor hade till smöret?

ambi
2008-02-04 00:00
#2

Tror du inte att det var vanligt smör som användes? Smör är ju väldigt hårt när det kommer från kylskåpet. Gör man då små tjusiga kulor av smöret, så mjuknar det ju fortare och är lättare att bre ut och dessutom ser det ju festligt ut.

På 50-talet när jag gick i skolan, ja. även under 60-talets första del, så fick man äckligt margarin på smörgåsarna i matbespisningen. Hemma åt vi bara smör, något annat dög inte till pappa.

AndersE
2008-02-04 00:29
#3

Jag såg ett program för några år sedan om ett litet danskt mejeri som gjorde smör på ett i stort sett helt manuellt sätt. Kunder var bl.a. bättre restauranger. En skillnad var att deras smör innehöll mycket mindre vatten än vanligt smör.

Så det är väl inte otänkbart att det funnits smör av olika sorter och kvalitéer. Även om man idag bara kan välja salthalt. (Och krav-smör som jag själv köper…)

ambi
2008-02-04 08:15
#4

Ja, det är möjligt, fast jag minns inte till några valmöjligheter. Nu gjorde jag ju inga krusiduller av smör heller. Detta var kanske i Stockholm, där utbudet var större.

[SvenA]
2008-02-04 09:55
#5

Det var vanligt smör men det var inte vanligt med kylskåp den tiden så smöret var mycket mjukareså det gick att forma och verktyget du efterfrågar kallades smörkrusare om jag inte mins fel det fans i både trä och metall vi gade båda sorterna

chrissan
2008-02-04 10:00
#6

Det går att göra alla möjliga snygga uppläggningar med vanligt smör. Det var sådant man fick lära sig i flickskolan, tillsammans med krusning av örngottsband och servettvikning.

Annons:
Bjornen
2008-02-04 10:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

För att få fint uppläggningssmör anvädes e smörspao (smörspade) enligt bild.

För att kunna göra smöret fint måste smöret mängtas och bäst går det med hemgjort smör som inte hade pressats, vilket gör att vattenhalten är lite högre innan det sista vattnet hade pressats ut

Cheyenne
2008-02-04 10:29
#8

Tack SvenA och Björnen! Smörkrusare eller smörspade var ordet jag sökte. Mormors spade såg ungefär ut som den på bilden i inlägg #7 men hade en rektangulär form istället för rund.

perth
2008-02-04 10:33
#9

Margaretaskolan och liknande hade ännu i mitten av 1950-ralet pyramider av smörkulor på sina smörgåsbord. De hade ju god tillgång på gratis arbetskraft.

ambi
2008-02-04 12:12
#10

Läs vad man kan använda smör till i mitt inlägg "att suga på tummen"! Jag erinrade mig det, när vi diskuterar smör. Det är bra mot oljefläcker.

Upp till toppen
Annons: