Annons:
Etikettleksaker
Läst 5446 ggr
Cheyenne
2/20/08, 11:40 AM

Foton av barn med leksaker

Länktips med gamla foton av barn med sina leksaker. Intressant är att det nämnsi artikeln att fotona kommer från Ancestry.se. Visste inte att detta fanns på deras hemsida.

Leksaker 

Annons:
leja
2/20/08, 12:29 PM
#1

Vilka fina bilder. Vist är det intressant att se vad man lekte med. En del är föråldrat, men mycket lever kvar. Kul att du visade bilderna.

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
2/20/08, 1:02 PM
#2

Trevliga bilder!

Det fanns en del av mammas och pappas leksaker kvar när jag var liten. Tyvärr lekte jag sönder det. Minns en amerikansk tågbana i plåt, en samling cowboy och indian som delvis finns kvar, och någon Schucobil som tyvärr inte är kvar…

ambi
2/20/08, 1:09 PM
#3

Kul att se dessa bilder! Jag fastnade för flickan med den enooorma rosetten på badstranden. Där gällde det att bada lugnt, så inte vatten stänkte på rosetten, som då skulle sett ut som en vissnad svan.

Man kan ju undra vad leksaken på den sista bilden är för något? Någon typ av trähäst?

zachs
2/20/08, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är ett foto på min mor med sin docka. Bör vara runt 1923.

zachs
2/20/08, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Foto på samma mor fast lite äldre. Har inte kollat om det är samma docka.

perth
2/20/08, 4:55 PM
#6

#3 På nummer 12 gissar jag på en tidig variant av "Lära-Gå-Vagn". Den verkar litet urvuxen. Var nog en mycket kär leksak i väntan på en egen dockvagn.

Annons:
zachs
2/20/08, 5:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Mor på promenad med dockvagnen.

zachs
2/20/08, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Så hittade jag detta på syrran från mitten av 1940-talet. Den allra minsta nallen som sitter längst fram vet jag lever ännu.

Cheyenne
2/20/08, 5:48 PM
#9

zacks, vilka helt ljuvliga foton på din mor.

AndersE
2/20/08, 6:56 PM
#10

Ja, jag håller med. Så roligt med sådana foton. Man ser riktigt hur glad och stolt hon är över sina fina leksaker.

Jag tänker på hur man själv fotograferar sina barn. Med sina leksaker, eller mer "uppställt"…

ambi
2/20/08, 8:09 PM
#11

Zacks! Mysiga bilder! Trevligt att du visar dem!

laimer
2/21/08, 7:06 AM
#12

Zacks :-)

Väldigt spänannde bilder. Tack för att du ville dela med dig av dem.

mvh

laimer

zachs
2/21/08, 9:14 AM
#13

Visst är dom bra!  Har flera söta kort på mor, detta var dom med leksaker. Jag ska hälsa henne att ni uppskattade korten, träffar henne i dag.

Annons:
AndersB
2/21/08, 11:39 AM
#14

Min pappa hade "Meccano" när han var liten. Det byggde jag mycket med också, när jag var liten. Tyvärr vet jag inte var det tagit vägen. Tror det hamnade hos systerbarnen men den generationen har andra leksaker som lockar mer!

Nån fler som känner till Meccano?


leja
2/21/08, 11:55 AM
#15

#14 Visst, det var de stora grabbarna som lekte med det. Min bror(2 år äldre), ville gärna ha, men var för liten enligt de vuxna. Sen tog det slut, tror att lego tog över, så det hade vi.

Var väl första lego generationen, det var kul att bygga med. Kommer ihåg hur mycket man kunde göra med lego. Nu finns ännu mer så det är väl en leksak som lever länge än.

Tyvär finns det knappt någon bild på min mor som lite, så  det är lite synd. Har några bilder på min far, men inte många med leksaker. Hans favorit leksaker när han var liten var verktyg. Han sa att han fick leksaks verktyg som liten men då blev hans morfar arg, för de var så dåligt gjorda att man kinde skada sig på dem. Sen köpte hans morfar miniatyr yxa och andra små riktiga verktyg till honom.

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
2/21/08, 12:43 PM
#16

#14 Jag hade lite Meccano (en nybörjarlåda samt lite extra jag köpte till - fanns styckvis i leksaksaffären). men framförallt min fem år äldre kusin byggde Meccano. Han blev också ingenjör och konstruktör…

Jag såg ett roligt TV-program som visade olika typer av design på hus - och kopplade det till hur konstruktörernas leksaker sett ut. Det började med klosslådor (vi hade en sådan som vi ärvt av morbror), Meccano, Lego osv…

Jag minns när de "fasade" Legoklossarna kom. Och hur hotellen med samma utseende kom ca 20 år senare. Ta t.ex. "Snäck" norr om Visby!

chrissan
2/21/08, 1:51 PM
#17

Jo, jag hade Meccano! Tjatade och tjatade om att få det.

zachs
2/21/08, 2:24 PM
#18

Jag tjatade också till mig Meccano! Ligger någonstans på vinden tillsammans med sonens lite nyare version.

perth
2/21/08, 4:33 PM
#19

I min tekniskt orienterade barndom spelade Meccano en viktig roll. Vid varje jul och varje bemärkelsedag fick man en ny låda med ständigt nya möjligheter. Jan Myrdal har skrivit en hel bol om sitt liv som Meccanopojke.

När barnen kom i den åldern var Meccano redan föråldrat; då gällde Lego och för barnbarnen var det träjärnvägar.

Roolaid
2/22/08, 3:42 AM
#20

Visst hade jag Meccano.

Kommer särskillt ihåg ett bygge jag gjorde av en stor kran (det var en sats man köpte/fick i present). Med ett antal vevar kunde man kontrolera kranens olika rörelser som att till exempel lyfta en tekopp på frukostbordet, givetvis till mammas stora förskräckelse. Med Lego kom jag i kontakt före det blev en populär leksak. Det var nämligen ett planeringsverktyg där man på "knottriga" tavlor kunde visualisera hur olika aktiviteter i ett projekt fortlöpte.  Eller till exempel pröva olika maskinuppställningar i en fabrik. Allt detta innan datorerna tog över.

Annons:
Emo
4/1/09, 11:43 AM
#21

Som barn önskade jag mig Meccano, men fick inget :-(

Min son fick massor, när han var liten.

I höstas sålde jag utt en hel del lådor till halva priset i min leksaksaffär, men jag sparade några av de största lådorna till mig själv. Något roligt ska man väl ha. :-)

Så Meccano finns nog fortfarande. Det är kunderna (och efterfrågan) som saknas.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

chrissan
4/1/09, 2:15 PM
#22

Vad synd att dagens barn inte upptäckt Meccano. De går miste om något stort. Vilka minnen man man har av de efterlängtade låforna!

pertho
4/1/09, 4:53 PM
#23

#22. Det kanske finns som dataspel?? TystTyst

Solveig
4/1/09, 5:36 PM
#24

Jag har Lego på datorn i skolan, bra övning för det spatiala tänkandet.

Ronny-K
4/1/09, 9:09 PM
#25

Meccano var kul !

Lego har jag mest upplevt under fotsulorna…Skrikandes

zachs
1/20/10, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Har gjort ett blidspel till mors 90-årsdag. Hittade detta fotot på hennes barndomskompis och hans bil. Måste vara från runt 1925.

Cheyenne
1/20/10, 8:44 PM
#27

#26 Vilket underbart foto och vilken bil! Med tuta och allt (eller är den en växelspak placerad på utsidan?) Obestämd

Annons:
AndersE
1/20/10, 9:39 PM
#28

#26 Sällsynt charmig. Tack för att vi fick se den!

Visst är det en tuta…

zachs
1/20/10, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Ja, det är en rolig bild, tror att han heter Carl-Johan. Bilden är från Borås. Vi har funderat en del på flaggan. Inte är det den svenska, kanske finsk?

Här en annan bild på mor och hennes dockor.

AndersE
1/20/10, 10:30 PM
#30

#29 Det kan mycket väl vara en svensk flagga. På äldre svartvita bilder blev gult mörkare än blått.

Ur wikipedia:

"Tidiga fotografier hade större känslighet inom den blå delen av spektrum än i den röda, och de blå färgerna blev därför ljusare och de gula eller röda mörkare än de uppfattandes av ögat. Med införandet av ortokromatiska och senare pankromatiska emulsioner rättades detta till, så att senare fotografier framträder i "sanna färger"."

Upp till toppen
Annons: