Annons:
Etikettleksaker
Läst 8841 ggr
Cheyenne
1/22/08, 7:46 PM

Kälke 1950-tal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min pappa född 45 blev alldeles lyrisk när jag visade honom dessa, enligt uppgift 1950-tal.

Först en utan ratt.

Annons:
Cheyenne
1/22/08, 7:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sen en med ratt, idag kallad Snowracer. Enligt pappa var kälke med ratt för fegisar

Flört

ambi
1/22/08, 8:05 PM
#2

Fast det gick alldeles utmärkt att åka på masonit också. Jag minns inte hur/om man höll fast sig i kanterna. På 50-talet blev det härliga höga plogkanter efter vägarna. På dem kunde man ta sin masonit-bit och åka nedför, fast farligt, farligt. Dessutom fanns det stora upplogade högar, som också kunde utnyttjas. I min stad hade vi en utförsbacke för skidor, som hette Teknikbacken, där fick man upp farten bäst, men då var man ju tvungen att släpa masoniten en längre sträcka.

perth
1/22/08, 9:13 PM
#3

Bägge Dina kälkar verkar  vara äldre än 50-tal, Jag vill placera dem i 30- eller tidigt 40-tal.Då gick det bra att åka på stadsgator med dem. Inga bilar.

I min del av landet kallades den med ratt och handbroms för Bobb. Snow-Racer kom på tidigt 60-tal och hade korta skidor av plast. Julklapp till min son, troligen 1962.

chrissan
1/22/08, 9:27 PM
#4

Vi (dvs min kamrats familj) hade en jättebob med ratt när jag var liten. Den släpades längst upp på Uppsalaåsen vid Ultuna och så åkte alla barnen i trakten samtidigt ett par kilometer ner till lantbrukshögskolans ladugård. Jo, visst fanns det bilar men tydligen inte så många. Höga snövallar som skymde sikten dessutom, idag hade inga föräldrar släppt ut sina barn där. Men oj vad kul vi hade och vilken kondis man fick av att dra kälken uppför igen.

AndersE
1/22/08, 9:58 PM
#5

Härlig nostalgi!

Jag minns mest "tefaten". Runda i plåt, som senare blev plast. Jag kommer fortfarande på mig med att kalla "pulkorna" för "tefat".

Kälkar var det inte så många som hade vad jag minns - inte förrän "Snowracern" kom - som jag minns det i slutet på 60-talet.

leja
1/22/08, 10:09 PM
#6

För mig var det pulka, visst hade jag tefat med, men de gick inte så fort. Att sitta/ligga på pulkan och ta full fart nerför backen var kusligt, härligt och farlig. En gång fortsatte vi tvärs över vägen och missades av en lastbil. Vågar inte tänka på hur nära det var. Men det gick bra. Det var hemma i Dals-Rostock där jag växte upp så trafiken var inte farlig, men man kunde ha otur, fast oftast hann vi stanna innan vi åkte över vägen.

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
svenne
1/22/08, 11:33 PM
#7

Vi kallade också kälke med ratt för "bob". Med "ratten" vreds framänden av medarna åt höger eller vänster.

Tefaten av plåt minns jag också. På var sida fanns ett "handtag" som var gjort av en läderrem. När tefatet hade använts en tid flagnade ofta färgen på undersidan och dom blev rostiga och gick trögt i utförsbackarna en stund innan dom blev "inkörda" igen och ytrosten hade slitits bort i snön.

Man blir lite nostalgisk…..

AndersE
1/23/08, 12:14 AM
#8

#7 Jag känner igen mycket av det du skriver…

(Undrade om vi ändå inte hade en kälke med ratt…)

perth
1/23/08, 10:30 AM
#9

Tefaten kunde man "valla" på undersidan med ett stearinljus.. Då gick det extra lätt.

Boben hade hög nostalgifaktor,inte bara i Sverige. I filmen Citizen Kane av och med Orson Welles, längtar den slagrörde gamle mannen efter sin "Rosebud". Ingen förstår att det är hans kära bob från barndomen. Och detta minns jag, mera än 50 år efter att ha sett filmen. Min egen bob var namnlös, men hade röd ratt. De med snörlindad ratt, som på bilden till # 1 ovan, var gättre. Vantarna halkade inte så lätt på ratten. Men det har jag inte erkänt förrän nu.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[SvenA]
1/24/08, 7:17 AM
#12

# 1 En sådan kälke hade jag en gåmg, det som var bäst att åka på var annars en gammal korkmatta dessa fick man upp en väldig fart på En annan sak som vi gjorde var att sätta en gamal rullgardin på en stång som man sedan faäste på en spark som man tog ut påsjöisen och åkte riktigt fort med  det var i stället för skridskosegel eller isjakt.

ambi
1/24/08, 10:46 AM
#13

#12 Man fick vara uppfinningsrik om man inte kunde få en flott kälke. Jag bodde på en väldigt barnrik gata. Det var hus för arbetarfamiljer ofta med många barn. Föräldrarna hade inte råd att köpa alla de prylar ett barn kunde önska sig. Då fick man ta till andra sätt, som det du nämner, en korkmatta eller det jag nämner en masonitskiva. Konstigt nog hade man kul ändå. Undrar om man inte fick bättre fart med dem, än med bobbarna?

Annons:
Monkey
1/25/08, 4:35 PM
#14

Jag åkte också på masinitskiva. Det gick jättefort. Vi ungar som gick i Nya Maria på Söder i Stockholm sprang över till Tantolunden på frukostrasterna och åkte i en lång, brant iskana. Ville man vara extra tuff stod man på fötterna i stället. Det gjorde jag en gång men föll förstås och slog av en bit av en tand. Men det var en härlig kana! 

Någon kälke med ratt (eller bob som vissa säger) fick jag aldrig, men min mamma fick ärva en utan, som jag försökte ta mig ner för backarna med. Det gick inte heller så bra, kunde inte hålla kursen utan slog mig även då. Nej, tacka vet jag slängkälken i parken. Den satt fast men gick jättefort.

Cheyenne
1/25/08, 5:13 PM
#15

Åh, slängkälke. Så sent som i början på 80-talet när jag var en 11-12 år fanns en i Rålambshovsparken på Kungsholmen där jag bodde. Ui, vad det gick undan.

ambi
1/25/08, 8:27 PM
#16

Vad var en slängkälke?

svenne
1/25/08, 8:47 PM
#17

Är det inte en kälke som sitter fast i en stång som drivs av ett sorts nav som flera personer snurrar på och kälken roterar runt i en cirkel på samma sätt som en karusell?

Cheyenne
1/25/08, 9:20 PM
#18

Alldeles precis som Svenne beskriver det. Den jag minns från min barndom var stor så man kunde sitta ända upp till 5 pers i kälken. Det knepiga var när kälken fått upp riktigt hög fart och de två eller tre personer som puttat upp farten med hjälp av stången, skulle hoppa undan. Det gällde att de gjorde det i rätt ögonblick så de inte blev påkörda av kälken. Rätt farligt faktiskt.

indigenatus
1/29/08, 9:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Har suttit i helgen och skannat min mammas skolåda med gamla foton, och hittade detta av min mamma på en kälke med ratt från vintern 1939-40

indigenatus
1/29/08, 9:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Ytterligare en bild från samma tillfälle

Annons:
Upp till toppen
Annons: