Annons:
Etikettmöbler
Läst 8041 ggr
Cheyenne
2008-03-08 12:47

Länktips - Möbelstilar

En användbar hemsida för dig som tycker om/är intresserad av antika möbler. De olika tidsepokerna presenteras med beskrivning av hur möblerna såg ut, träslag, utsmyckning etc. Klicka på "Bilder" och du får se foton på möbler från de olika epokerna.

Kanske något för länksamlingen AndersE?

Svenska Möbelstilar 

Annons:
Cheyenne
2008-03-08 12:51
#1

Sorry, finns redan i länksamlingen men ändå värd att "putta upp"

Generad 

Kanske skulle damma bokhyllan istället Fot i munnnen

AndersE
2008-03-08 13:09
#2

#1 Det beror väl på vad det är för bokhylla…    ;-) 

Att jag startade Proveniens berodde på att jag försökte knyta olika möbler och andra saker till släktingar. Visst är det kul med en antik möbel, men så mycket roligare om man kan berätta att farmors morfar har haft den. För att kunna lösa sådana gåtor behöver man ju såväl behärska en del släktforskartekniker som kunna lite om möbelhistoria - och andra kunskaper kring antikviteter.

Men det behöver ju inte vara släktgods för att ett kombinerat antikvitetsintresse och släktforskarkunskap ska ge resultat.

Man kan ju nästan ta vilken antikvitet som helst och försöka ta reda på saker om personer som tillverkat eller haft annan anknytning.

Ett gammalt exempel på sådan variant av "släktforskarlavin" finns här - länk.

ambi
2008-03-08 13:19
#3

Det är spännande med gamla möbler! Bra länktips, som inte jag kände till!

Cheyenne
2008-03-08 13:30
#4

#2

Tre fula IKEA-bokhyllor men de slukar böcker. Trots det har vi fått komplettera med bokhyllor i klädkammaren och X antal kartonger med böcker i källaren. Sälja av? ALDRIG! När jag blir rik ska jag ha ett hus med ett helt rum med bara böcker :)

Din anledning till att starta Proviniens har varit till stor lycka för mig. Här finns allt som gör släktforskningen mer levande. Tänk om man hade haft lyckan att äga en gammal allmogekista med initialerna IHD på och veta att de tillhört ens farmors farmor Ingar Hansdotter. Ibland funderar jag på vad mina anors möbler och andra tillhörigheter har tagit vägen.

AndersE
2008-03-08 13:47
#5

#4 Jag drömmer också om ett riktigt bibliotek. Med ett par sköna läsfåtöljer och ett litet bord med plats för det lilla glaset. Där skall jag sitta och läsa och drömma mig bort. Någon gång kommer ett barnbarn på besök och kryper upp i farfars/morfars knä och lyssnar till sällsamma berättelser från flydda tider…

#4 Jag har också funderat vart möbler tagit vägen. Särskilt när jag hört talas om någon speciell möbel. Säkert är en hel del kastat - men mycket står nog ändå hos släktingar.

För de möbler som finns i min närmre släkt är det ändå svårt att klargöra varifrån de kommer. "- Ja, den kommer väl från mor eller far…?"

Cheyenne
2008-03-08 13:59
#6

Jag har lite arvegods och också mina föräldrar från sina föräldrar och mor- och farföräldrar men det handlar ffa om lite "finare" och dyrare möbler, silver, glas etc. Tyvärr är det väl så att de flesta tycker att gamla ting är skräp. Gjorde tyvärr den upptäckten när mm dog för två år sen. Möbler, tavlor och annat liknande skulle rättvist fördelas mellan mamma och hennes syskon. Men ingen var intresserad av små porslinsfiguriner, glasvasar eller handstickade grytlappar. Gissa vem som stod först i kön ;)

I mitt "bibliotek" ska jag ha platsbyggda och väggfasta hyllor (såna man oftast ser i USA), en öppen spis och nedanför läsfåtöljen ska det ligga en hund med huvudet på mina fötter…….!

Flört

Annons:
AndersE
2008-03-08 14:12
#7

Jag pratade nyss med en kollega som i sin ägo har en tavla från slutet av 1800-talet. Tydligen ett slags kollage av bilder - kyrkan i byn, prästen, några av byns "fina herrar".

Han tänkte kasta den, men ville först höra om den kunde ha ett värde. Tänk om jag hittat en sådan tavla med anknytning till min släkt!

Nu har jag övertygat honom om att jag skall få fotografera den och efterlysa ett intresse här och på AF.

chrissan
2008-03-08 14:20
#8

Cheyenne

Böcker tenderar att växa tills de fyller varje tillgängligt utrymme (= allmänna gaslagen i fysiken). Jag har fyra rum fulla med böcker, ännu fler finns på landet som nu hotas av boköversvämning också. Det går inte att göra sig av med böcker!

Cheyenne
2008-03-08 14:28
#9

Ett exempel på möbler som det är roligt att försöka tidsbestämma vilket är näst intill omöjligt för en amatör och då man inte kan titta på diverse stämplar. En del möbelstilar gick ju igen, tex barock/nybarock och rokoko/nyrokoko.

Fotot föreställer en fru Elliot i Stockholm. Jag vet tyvärr inte exakt vem hon är men utifrån Sv.Bef.1890 då fotot tros är taget enligt Stockholmskällan, så är det förmodligen hustrun till en av kusinerna till min fm mf Axel Elliot.

Kolla in den makalösa spegeln. 

Fru Elliot i sitt hem 

Fotot är klickbart för förstoring

AndersE
2008-03-08 14:31
#10

#9 Ja, spegeln är helt sanslös! Tänk er den i ett i övrigt modernt hem. Wow!

leja
2008-03-08 23:52
#11

Visst är det kul med saker med proviniens. Men sen kan det gå till som min farfar som fick ärva en del möbler, som sen fick stå kvar i föräldrahemmet. Sen togs om hand av en bror till honom och hans fru. Där först brodern och sen min farfar dog, varpå svägerskan inte kände till vilka möbler det handlade om och nu kan ingen bevisa vilka möbler det var. Så de får vi kanske se om min syssling behagar bjuda in. Något som han inte gjort ännu.

Så det känns lite sorgligt, men möblerna finns i släkten i alla fall. Hoppas de får stanna där åtminstone och inte säljs(fast den sidan av släkten är inte känd för att göra sig av med saker utan tvärt om).

Vad ska man ha som signatur tro?

Upp till toppen
Annons: