Annons:
Etikettmöbler
Läst 5126 ggr
AndersE
3/27/08, 11:13 PM

Antikrundan

Jag gissar att det är fler här som tittat. Oj vad roligt att till exempel på leta efter släktskapet mellan nuvarande ägare till skrivskåpet och den "Mad" som skrivit i skåpet och monterat låsen.

I varje program ser man exempel på hur lite grundläggande släktforskning hade tillfört så mycket proveniens (!) till föremålen…

Annons:
chrissan
3/27/08, 11:31 PM
#1

Ja, jag tänkte detsamma. Man blev genast sugen på att studera soldaten Mad och hans liv när man såg byrån (hör nog ihop med rubriken Släktforskarsyndromet).

Här är han i soldatregistret i alla fall, även om det är redan kända uppgifter:

Mad, Johan

  Född: 

1790-03-17

  Död: 

1864-01-09

  Hustru: 

Carlsdotter Anna

  Regemente: 

Jönköpings regemente

  Kompani: 

NORRA VEDBO

  Socken: 

Säby

  Rote: 

Mada No 118

AndersE
3/28/08, 9:37 AM
#2

#1 Jo, det verkade ju som om damen forskat en del, men ännu inte knutit ihop sin släkt med soldaten.

I nästan varje program dyker något liknande upp, och jag skulle vilja skrika in i TV-rutan: "- Kom till Proveniens, så försöker vi lösa det!"

;-)

Cheyenne
3/28/08, 9:45 AM
#3

Riktigt härliga provininensupplevelser på Antikrundan då och då.

leja
3/28/08, 11:55 AM
#4

Det ger även tankar på att se på sina egna föremål, att det man ärvt är mer värdefullt om man vet något om föremålen. En vas är något man sätter blommor i, men om min mormorsmor haft den så är den något mycket mer.

Jag älskar föremål med historia och det finns något skrivet om just detta att föremål berättar. Man har historier omkring föremål som funnits i släkten ett tag. Desto tråkigare när ingen skrivit upp detta och historierna går förlorade.

Så jag gillar historien om soldatens skrivskåp och visst vill man veta mer. Om familjen både bakåt och framåt.

Vad ska man ha som signatur tro?

Cheyenne
3/28/08, 12:01 PM
#5

En av antikexperterna, Jörgen Martinsson, brukar uppmuntra besökarna att skriva ner det de vet om sina ting/möbler, ffa om det har gått i släkten.

leja
3/28/08, 12:05 PM
#6

Ja, och det har jag tänkt att göra, men inte blir det av ändå. Fast de flesta äldre föremål i familjen står hos mina föräldrar. Men de har inte heller skrivit något, så visst ska man och bör man skriva. Men som alla andra tänker jag göra det en annan dag.

Men det är ändå det bästa sättet att få med historien till rätt föremål.

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
Cheyenne
3/28/08, 1:56 PM
#7

Ett bra exempel när man blir nyfiken:

Kika på länken, ett auktionshus som redovisar sina slutpriser från en auktion (bla sålde de några tallrikar som funnits i min släkts ägor *grrr* att jag inte såg det tidigare). Skrolla ner till nr 57 där det står

SKRIN - MINIATYRKISTOR, 2 st
Originalmålade. Dekor med blommor samt årtal 1889 och 1890. Båda invändigt stämpelmärkta 'Målare A Andersson Torna Dalby'. Bredd 20, höjd 12 cm. Skador.
(500 SEK)    

1 200 SEK (slutpriset)

vem var målare A.Andersson och var ligger Torna Dalby? 

Länk 

AndersE
3/28/08, 2:17 PM
#8

Torna Dalby måste vara utanför Lund?

Dalby är en by sydost om Lund och Torna-Hällestad ligger alldeles öster om Dalby.

AndersE
3/28/08, 2:22 PM
#9

SVAR 1890:

Namn:

Anders Andersson

Hemförsamling:

Dalby Annex

Hemort:

Dalby N:o 30

Kontrakt:

Torna

Län:

Malmöhus

Födelseår:

1862

Födelseförsamling:

Dalby förs.

Yrke:

Målare husman

Civilstånd:

Gift (G)

Kön:

Man

Famstkod:

Far/man (F)

Familj nr:

1

Sida:

14 

Rad:

37 

År 1900 står han som handlande.

Cheyenne
3/28/08, 2:25 PM
#10

tack AndersE. Då bör det vara den här personen från Sv.bef.1890

Namn:

Anders Andersson

Hemförsamling:

Dalby Annex

Hemort:

Dalby N:o 30

Kontrakt:

Torna

Län:

Malmöhus

Födelseår:

1862

Födelseförsamling:

Dalby förs.

Yrke:

Målare husman

Civilstånd:

Gift (G)

Kön:

Man

Famstkod:

Far/man (F)

Cheyenne
3/28/08, 2:25 PM
#11

Två själar, en tanke Flört

AndersE
3/28/08, 2:26 PM
#12

#10 :-)

Cheyenne
3/28/08, 2:35 PM
#13

om man skrollar ner kan man klicka sig vidare i katalogen. Kika på nr 157, ett Pärlcollier. Där kan man tala om Proveniens. Varför sälja???

Annons:
AndersE
3/28/08, 2:43 PM
#14

#13 Ja, man undrar. Det är ju inte de stora pengarna…

En annan - 238 - får mig att undra om det inte, med tålamod, går att hitta personerna bakom "AJS EPD 1847" och "AHS KLD 1848".

Nu har ju 68.000 viss respekt med sig, men tänk tanken att köpa något sådant och sedan forska fram människorna, deras släktförhållanden, platsen de bodde på osv.

Cheyenne
3/28/08, 2:48 PM
#15

Hmmm, Anders Johansson/Jönsson och Elna Persdotter samt Anders Hansson och Kristina (Kerstin) Larsdotter?? Med en hel del tålamod, ja!!

zachs
1/8/09, 6:27 PM
#16

Börjar i kväll !

Upp till toppen
Annons: