Annons:
Etikettberätta
Läst 2246 ggr
AndersE
2008-05-03 00:52

Skrivvånda...

Min "nästa bok" vill inte "komma loss". Jag har skrivit rätt mycket redan, men vet inte hur jag ska komma vidare…

  • Jag kanske skall slutföra skrivandet. Några kapitel behöver bara ses över, andra skall skrivas färdiga.
  • Det behövs en del forskningsarbete. Jag behöver klara ut en del uppgifter. 
  • Jag behöver ta itu med bildmaterialet - scanna, behandla och sortera.

Var ska jag börja? Jag har hoppats att det bara är en mognadsprocess, men det har stått stilla länge nu.

Jag funderar på att lägga ut de två första kapitlen här på Proveniens, för att få synpunkter och stöd. Men måste jag fixa bilder också…?

Är det fler än jag som har det så här?

Annons:
chrissan
2008-05-03 09:45
#1

OM jag har…inte bara Barnhusbarnet men också alla artiklar jag måste skriva i mitt jobb. Brukar lägga dem åt sidan och börja på ett senare stycke eller kapitel, det går ju numera med datorernas hjälp.

gurin
2008-05-03 11:35
#2

Jag har massor av texter som det är stopp i. Det är tvång, tvång, vägra gå från datorn förrän ett stycke till är skrivet,  som gäller.

I ditt fall skulle jag råda dig att sätta ihop den text du har, fixa bilder, montera in dem. Då ser det hela mer färdigt ut. Nukanske du kommer fram till vad det är du saknar, eller kanske rättare, kommer fram till att du inte behöver allt det där du idag tycker att du saknar.

mvh/gurin

msp
2008-05-03 12:18
#3

Anders!

Det absolut bästa du kan göra är att låta skrivandet ligga och ägna dig helhjärtat åt inskanning av bilder och allt vad det medföljer. Medan du håller på med detta så kommer du får många nya idéer som du bör skriva ner omedelbart på ett helt separat papper. Så småningom så kommer lusten att skriva tillbaka, troligen pga att du har fått alltför bra idéer medan du gjorde något annat, och då kommer ditt skrivande igång av sig själv. Skulle dock inte alls bli förvånad om det slutar med att du sitter och skriver mitt i natten!

Egen erfarenhet? Javisst! Min hustru kom upp klockan 4 på morgonen och undrade om jag inte riktigt var klok!!! För att inte tala om den gången när vi körde på E6:an och jag bara var tvungen att köra av nästa avfart för att skriva upp en ny idé! Hon gick inte på den tama bortförklaringen att jag behövde pausa. Vi hade bara kört i 15 minuter efter förra pausen!!!

Lycka till! Skrattande

AndersE
2008-05-03 12:31
#4

#1 Jo, det jag komit fram till är att man ska göra det som känns kul - även om det inte verkar vara det man logiskt skulle göra.

#2 Jo, så har jag delvis gjort. Så jag har en del färdiga kapitel som så att säga levt sitt eget liv. Jag har också sedan tidigare en helt färdig berättelse, som jag tryckt själv i häfte, men när jag började med boken strukturerade jag om det en del.

#3 Problemet är väl att just bildarbetet är en stor tröskel. Egentligen skulle jag vilja köpa en ny scanner först, men tycker inte jag har råd. Att skriva ner en idé direkt är ett jättebra råd som jag tyvärr inte alltid följer.

AndersE
2008-05-09 01:01
#5

Det fungerade att skriva det här inlägget. Har börjat följa gurins råd i #2 och sätta ihop de texter jag har och sedan gå igenom det. Har fått de tre första kapitelen hyfsat klara.

Inte börjat med bilder än dock…

Jga upptäcker åter en sak när jag nu börjar skriva. Att skriva är ett bra sätt att upptäcka luckor i sin forskning. Jag berättar om min farfars fars kollega och inser att jag ju måste försöka reda ut var de kan ha träffats och varför de bestämde sig för att bli kompanjoner. Och så går lite tid där…

Och även om jag blivit mycket bättre på att anteckna källor än vad jag var för några år sedan så hittar jag missar. "Var hittade jag nu den uppgiften?"

gurin
2008-05-09 10:31
#6

Trevligt att du är igång!

Själv sitter jag nu och brottas med struktur i en längre uppsats. Vad är det egentligen jag vill säga och säger jag verkligen det.

mvh/gurin

Annons:
AndersE
2008-05-09 11:14
#7

#6 Ja, det där är något som jag också funderar på. Att även i en "tråkig" kronologisk levnadsberättelse som jag gör nu, försöka hålla en tråd.

Kanske att ta upp några frågeställningar tidigt i berättelsen som man kan återkomma till senare.

Det här med "frågan" berörde jag i serien om mikrohistoria, och jag vet egentligen redan vilken fråga jag har. Det är ändå inte helt lätt att få in det naturligt och snyggt…

Upp till toppen
Annons: